Auteur Topic: gemeentegrootte  (gelezen 2602 keer)

emmy

• Bekijk profiel
gemeentegrootte
« Gepost op: juli 07, 2003, 11:52:46 am »
Mijn stelling; een gemeente moet niet groter zijn dan rond de 200 leden.

In kerken die groter zijn is het ondoenlijk om goed pastoraat te verlenen, om echt sámen gemeente te zijn. Dan vallen er veel sneller mensen buiten de boot en zullen mensen die op een zondag voor het eerst in de kerk komen zich niet aangetrokken voelen tot een eensgezindheid die er heerst, dit omdat de gemeenteleden elkaar vaak niet eens kennen...
Onderzoek alles..

Einherjar

• Te zijn of niet te zijn, dat i
    • Bekijk profiel
gemeentegrootte
« Reactie #1 Gepost op: juli 07, 2003, 01:28:14 pm »
Moeten is overdreven, maar kerken van twee tot driehonderd leden hebben inderdaad een mooie grootte.
Die hebben meestal wel wat meer jeugd dan een kerk van ongeveer 70 leden waar ik lid van ben.
Of 't eervoller zou zijn te dulden In onze geest de schoten en de pijlen Van 't lot, dat gewelddadig ons belaagt Of 't hoofd te bieden aan een zee Van plagen en ze te enden door verzet? Te sterven, slapen, meer niet.

M@rgreet

• Niet moeten, maar willen.
    • Bekijk profiel
gemeentegrootte
« Reactie #2 Gepost op: juli 07, 2003, 07:38:07 pm »
Absoluut, compleet en helemaal mee eens. Al zou van mij het getal wel iets opgeschroefd mogen worden.
Momenteel zijn we lid van een kerk, die hopelijk dit jaar 2 dominees heeft met elk ongeveer 600 leden. Helaas hebben we 2 diensten per zondag, een nogal massaal gebeuren dus. (veel studenten en bejaarden)
Nieuwe mensen leren kennen lukt alleen via je eigen wijk of via zitting nemen in een of andere commissie. We laten overal ons gezicht zien, draaien mee in bijbelstudie in de wijk, komen op gemeentevergaderingen.........en toch gebeurt het me zeer vaak dat ik me gewoon doodongelukkig voel zondags.
Ik ken of herken vrijwel niemand en voel me niet deel uitmaken van deze gemeente. Het duurt zo lang voordat je een kring mensen hebt opgebouwd met een goed contact (en dat hoeven niet persé meteen vrienden te worden).

Jaloers kijk ik naar CGK hier, kleinere gemeente en een uitstraling van heb ik jou daar.
Je zou bijna attestatie aanvragen (dat kan hier namelijk) richting CGK.
Ik vind echt dat een grote gemeente op veel punten belemmerend werkt. En nu wordt er een nieuwe kerk gebouwd en heeft de kerkenraad er niet over nagedacht of het misschien beter is om met dubbele diensten te gaan werken. Nee, er wordt weer een gebouw neergezet met ruimte voor 800 mensen.

Ben overigens benieuwd of er ook nadelen zijn aan een kleine gemeente.
"Alles heeft Hij voortreffelijk gemaakt op Zijn tijd"

Pulpeet

• Bekijk profiel
gemeentegrootte
« Reactie #3 Gepost op: juli 07, 2003, 07:55:19 pm »

quote:

op 07 Jul 2003 19:38:07 schreef M@rgreet:
Ben overigens benieuwd of er ook nadelen zijn aan een kleine gemeente.

Zomaar wat gedachten:
De spoeling is dun. Het is moeilijk om mensen te vinden die zich actief kunnen inzetten voor het kerkewerk. Als je mensen zoekt om bijvoorbeeld het jeugdwerk te leiden, of een gemeentedag te organiseren kom je steeds bij dezelfde personen uit, die meestal al een hoop doen...
Ook voor het vinden van kerkenraadsleden is het lastig. Er zijn constant enkele vacatures en als iemand een periode uit de kerkenraad is, wordt hij daarna weer voor 12 jaar gevraagd omdat er eigenlijk niemand anders is.
Het lijkt me ook dat in kleine gemeentes het altijd aanwezige geroddel funester kan zijn dan in grote. Als mensen ruzie met elkaar hebben, heeft dat een grotere inpact in een kleine gemeente dan in een grote. Positief hieraan is dat in een kleine gemeente het bewaren van de onderlinge liefde belangrijker is dan in een grote.

emmy

• Bekijk profiel
gemeentegrootte
« Reactie #4 Gepost op: juli 08, 2003, 10:03:09 am »

quote:

Het lijkt me ook dat in kleine gemeentes het altijd aanwezige geroddel funester kan zijn dan in grote. Als mensen ruzie met elkaar hebben, heeft dat een grotere inpact in een kleine gemeente dan in een grote. Positief hieraan is dat in een kleine gemeente het bewaren van de onderlinge liefde belangrijker is dan in een grote.

Volgens mij hoef je er niet vanuit te gaan dat geroddel in een kleine gemeente veel kapot maakt. M.i. is er juist heel veel onderlinge liefde, juist omdát je met zo weinig bent. Je hebt elkaar dan gewoon nodig! Als je samen als doel hebt om een gemeente van Jezus Christus te zijn, dan zul je áls er eens geroddeld wordt, of als er een conflict is, dit altijd proberen op een goede manier te bespreken en op te lossen.
Ik denk niet dat het in een kleine gemeente altijd beter is, maar het is wel stukken idealer.
Maar idd, mn het kerkraadswerk komt vaak op dezelfde schouders neer...
Onderzoek alles..

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
gemeentegrootte
« Reactie #5 Gepost op: november 29, 2003, 12:35:15 am »
De Heer verdeelde de mensen in groepen van 50 en 100 bij de wonderbare spijzigingen. Wellicht een handreiking/voorbeeld.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

HenkG

• De hulp is in de naam van JHWH
    • Bekijk profiel
gemeentegrootte
« Reactie #6 Gepost op: december 08, 2003, 12:21:30 am »
Natuurlijk mag een gemeente groter zijn. Alleen zal de exacte invulling van het gemeente-zijn wel op kleinere schaal moeten plaatsvinden.
JHWH = Ik ben

ik ben Henk, Gods beeltenis

Johan V.

• Bekijk profiel
gemeentegrootte
« Reactie #7 Gepost op: december 08, 2003, 01:20:03 am »

quote:

op 07 Jul 2003 11:52:46 schreef emmy:
Mijn stelling; een gemeente moet niet groter zijn dan rond de 200 leden.

In kerken die groter zijn is het ondoenlijk om goed pastoraat te verlenen, om echt sámen gemeente te zijn. Dan vallen er veel sneller mensen buiten de boot en zullen mensen die op een zondag voor het eerst in de kerk komen zich niet aangetrokken voelen tot een eensgezindheid die er heerst, dit omdat de gemeenteleden elkaar vaak niet eens kennen...

Dit is waar wanneer er binnen de kerk geen aandacht is voor gaven. Als we er van uit gaan dat de dominee de gave van het herderschap moet hebben, en daar het alleenrecht binnen de gemeente op heeft, dan is 200 mensen inderdaad een fulltime baan.

Als we echter gebruik maken van de binnen de gemeente aanwezige gaven van herderschap in combinatie met een goede gemeenschapsoefening door bijvoorbeeld bijbelstudie groepen, groeigroepen of huiskringen dan kan de gemeente exponentieel groter zijn.

Ieder gemeentelid dat de gave van herderschap heeft kan voor 8 tot 10 gezinnen zorg dragen. Als deze taak alleen bij de dominee komt de liggen kan dit gemeentegroei wel degelijk in de weg staan.
Geloofd zij de God en Vader van onze Here Jezus Christus, die ons naar zijn grote barmhartigheid door de opstanding van Jezus Christus uit de doden heeft doen wedergeboren worden tot een levende hoop,

arjan1

• Bekijk profiel
gemeentegrootte
« Reactie #8 Gepost op: december 09, 2003, 04:23:41 pm »
Ik ken niemand die enthousiast is over het leven van grote gemeenten (1000 plus).  Ik vind het dan ook vreemd dat er gemeenten met een dergelijke omvang blijven bestaan en niet gaan splitsen.

400. Dat vind ik een mooie omvang van een gemeente. Genoeg verscheidenheid aan gaven (en karakters!) en genoeg om het heersen van enkelen (families) tegen te gaan. En zonder veel risico op een leven in de anonimiteit, zoals je dat in grote gemeenten vaak ziet.

nitpicker

• uNF
    • Bekijk profiel
gemeentegrootte
« Reactie #9 Gepost op: december 10, 2003, 08:37:39 am »
Daar zit zeker wat in.. maar de landelijke omgeving plaatsjes, hou je toch dat families overheersen... (als ik het zo maar even mag uitdrukken) ook al telt de gemeente +/- 400 leden...!

Koos van Loo

• Christus is Koning
    • Bekijk profiel
gemeentegrootte
« Reactie #10 Gepost op: december 14, 2003, 03:12:13 pm »
Ik heb net in eigen gemeente gezien hoe groot klein werd. Ik heb die discussie gevolgd, maar me om persoonlijke redenen niet bemoeid. Dat neemt niet weg dat ik in het algemeen een paar vragen heb.

1. Als groot niet werkt, dan besluiten we snel tot klein. Hoe heeft men dan het probleem ‘groot’ geanalyseerd en besproken? Vooral met de kennis en ervaring van een GKV –er. Maar mijns inziens is die wereld wel erg beperkt.

2. Is er wel eens een overzicht gemaakt van
    a. Voordelen en nadelen van groot respectievelijk klein?
    b. Is er wel eens nagagaan wat je nog meer kunt doen dan groot klein maken?

3. Staat groot altijd tegenover klein? Of kan groot samengaan met klein?
Met vriendelijke groet,
Koos

Builder

• Bekijk profiel
gemeentegrootte
« Reactie #11 Gepost op: december 14, 2003, 09:24:30 pm »
Er zijn nogal wat meningen over gemeente zijn.
Ik zelf ben heel erg tegen het opsplitsen van bestaande gemeenten in kleinere groepen.
Argumenten:
1. Het is veel gemakkelijker om talent te vinden (die nodig zijn) in een grote groep dan in een kleine.
2. Een grotere groep is financieel veel krachtiger.
3. Van een grotere groep gaat veel meer uit naar de omgeving.

Voporwaarden:
1. De kerkelijke structuren en organisatie maar eens kristisch bekijken.
2. Pastorale werk anders organiseren (Niet aleen de dominee/ ouderlingen en diakenen maar de mensen ONDERLING!!!
3. Instellen van miniwijken en de coordinatoren hiervoor opleiden. (hier is veel goed materiaal voor, zowel binnen als buiten GKV)

Bewijs dat het werkt:
Evangelische kerk in Drachten (ds. Bottenbleij)
Evengelische kerk in  Lelystad.
Grote groepen met veel onderlinge zorg.... het kan dus wel.

Deze laatste worden vaak gebruikt als argiment de zaak maar te splitsen....

Ik heb trouwens nooit in de Bijbel gelezen dat groepen "gesplitst" werden anders dan dat ze ook naar elders vertrokken.

Reacties welkom...... ik ben een fanatiek voorstander van grote gemeentes, dus pas op.     ;)
« Laatst bewerkt op: december 14, 2003, 09:29:42 pm door Builder »

Builder

• Bekijk profiel
gemeentegrootte
« Reactie #12 Gepost op: december 14, 2003, 09:31:02 pm »

quote:

op 09 Dec 2003 16:23:41 schreef arjan1:
Ik ken niemand die enthousiast is over het leven van grote gemeenten (1000 plus).  Ik vind het dan ook vreemd dat er gemeenten met een dergelijke omvang blijven bestaan en niet gaan splitsen.

400. Dat vind ik een mooie omvang van een gemeente. Genoeg verscheidenheid aan gaven (en karakters!) en genoeg om het heersen van enkelen (families) tegen te gaan. En zonder veel risico op een leven in de anonimiteit, zoals je dat in grote gemeenten vaak ziet.

Ik wel!!
Lees de argumenten in een eerder bericht.
Graag eventuele argumenten tegen.

Builder

• Bekijk profiel
gemeentegrootte
« Reactie #13 Gepost op: december 14, 2003, 09:38:46 pm »

quote:

op 08 Dec 2003 01:20:03 schreef Johan V.:
[...]

Dit is waar wanneer er binnen de kerk geen aandacht is voor gaven. Als we er van uit gaan dat de dominee de gave van het herderschap moet hebben, en daar het alleenrecht binnen de gemeente op heeft, dan is 200 mensen inderdaad een fulltime baan.

Als we echter gebruik maken van de binnen de gemeente aanwezige gaven van herderschap in combinatie met een goede gemeenschapsoefening door bijvoorbeeld bijbelstudie groepen, groeigroepen of huiskringen dan kan de gemeente exponentieel groter zijn.

Ieder gemeentelid dat de gave van herderschap heeft kan voor 8 tot 10 gezinnen zorg dragen. Als deze taak alleen bij de dominee komt de liggen kan dit gemeentegroei wel degelijk in de weg staan.

Heb me net gemengd in deze discussie maar,
WAT JE ZEGT IS DE SPIJKER OP ZIJN KOP.
Maar, wij (GKV en andere protestante gezindten) zijn, zoals ik eens hoorde op een seminair een "domineeskerk".
Daaromheen zat nog een aardig verhaal maar dat zou te lang duren.
In mij optiek moet een dominee zich wijden een de preek, de preek en speciale zaken die zijn aandacht vragen. Verder moet hij de kerkenraad toerusten en leiding geven.

Pastoraal werk hoort hoofdzakelijk thuis in de miniwijken, wijkgemeentes of hoe je die dingen ook noemt. Pas in zeder uitzonderlijke gevallen kan ik mij voorstellen dat de dominee het zelf doet. De ouderling komt dan altijd nog eerst.
Maar ja, traditie is hard |:( en wordt verheven tot principe O-) (als het zo uitkomt....we hebben het al 100 jaar zo gedaan dus.......(is het dan goed..??)

(Deze redenering gaat uit van 1 dominee en een gemeente van 400+ leden

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
gemeentegrootte
« Reactie #14 Gepost op: december 14, 2003, 11:19:05 pm »

quote:

op 14 Dec 2003 21:38:46 schreef Builder:
[...]

wij (GKV en andere protestante gezindten) zijn, zoals ik eens hoorde op een seminair een "domineeskerk".
Daaromheen zat nog een aardig verhaal maar dat zou te lang duren.
KOm maar op met dat verhaal.

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
gemeentegrootte
« Reactie #15 Gepost op: december 14, 2003, 11:20:12 pm »
Ik vraag me af of je in een gemeente van 1000 tot 2000 leden nog kan spreken van broeders en zusters als je  ze soms zelfs van gezicht niet eens kent.

Koos van Loo

• Christus is Koning
    • Bekijk profiel
gemeentegrootte
« Reactie #16 Gepost op: december 15, 2003, 06:21:12 pm »

quote:

op 14 Dec 2003 23:20:12 schreef Doarseveld:
Ik vraag me af of je in een gemeente van 1000 tot 2000 leden nog kan spreken van broeders en zusters als je  ze soms zelfs van gezicht niet eens kent.

Formeel klopt je vraag.

In GKV-Ommen zijn we nu geplitst in 3 gemeentes: West, Oost en Noord.
Wat heb ik als West met Oost? Misschien helpt deze vraag om samen de vraag van Doarseveld te beantwoorden.

We kijken graag eerst naar de praktijk. Dat lijkt me echter in dit verband vertroebelend werken.

Als je de vraag stelt wat een gemeente is, dan begin je meer bij het begin.

Ook bij het begin staat de vraag: hoe een gemeente praktisch bedoeld is
door de Gemeentestichter, ons Hoofd, onze Bruidegom?

Klopt dat?
Met vriendelijke groet,
Koos

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
gemeentegrootte
« Reactie #17 Gepost op: december 16, 2003, 12:56:41 am »

quote:

op 15 Dec 2003 18:21:12 schreef Koos van Loo:
[...]

Als je de vraag stelt wat een gemeente is, dan begin je meer bij het begin.

Ook bij het begin staat de vraag: hoe een gemeente praktisch bedoeld is
door de Gemeentestichter, ons Hoofd, onze Bruidegom?

Klopt dat?
Daar heb je natuurlijk 100% gelijk in, dat moet altijd ons uitgangspunt zijn, niet alleen bij gemeentezaken, maar ook zaken die betrekking hebben op het kerkverband.

Koos van Loo

• Christus is Koning
    • Bekijk profiel
gemeentegrootte
« Reactie #18 Gepost op: december 16, 2003, 07:31:29 am »
Vervallen 8)7
« Laatst bewerkt op: december 16, 2003, 05:18:15 pm door Koos van Loo »
Met vriendelijke groet,
Koos

Koos van Loo

• Christus is Koning
    • Bekijk profiel