Auteur Topic: Getuigen bij huwelijk  (gelezen 1414 keer)

Esgalmariel

• Bekijk profiel
Getuigen bij huwelijk
« Gepost op: juli 08, 2003, 08:44:51 pm »
Hoi!
Kan iemand hier mij misschien vertellen waarom je getuigen nodig hebt bij een huwelijk? Jeweetwel, in het gemeentehuis.
Willem en Máxima hadden ze ook in de kerk. Hoe gaat dat in de GKv, mag je daar in de kerk ook getuigen hebben?
Wie worden gewoonlijk als getuige gevraagd? Ouders, broers, zussen, vrienden...?
Wat doe je als je getuige bent bij een huwelijk en je weet dat een van de twee vreemdgaat ofzo?
Thanx!

emmy

• Bekijk profiel
Getuigen bij huwelijk
« Reactie #1 Gepost op: juli 09, 2003, 10:41:21 am »

quote:

Kan iemand hier mij misschien vertellen waarom je getuigen nodig hebt bij een huwelijk? Jeweetwel, in het gemeentehuis.

Interessante vraag. Het antwoord is ook leuk om te weten.
Het huwelijk is voor de wet gesloten als zowel de bruid als de bruidegom 'ja' heeft gezegd. Nu moet dat wel bevestigd worden, dit gebeurd door de ambtenaar van de burgerlijke stand. Die zet ook zijn handtekening op de akte, dan is het huwelijk ook ingeschreven e.d. Nu kan het zijn dat nadadat het bruidspaar 'ja' heeft gezegd, de ambtenaar dood neervalt. Op dat moment is er al wel een huwelijk gesloten, maar ligt er niks vast op papier ofzo. Daarvoor zijn de getuigen van belang, die hebben dan dat 'ja' ook gehoord en zetten ook ergens hun handtekening omdat te bevestigen.

Kortom; als er tweemaal 'ja' geklonken heeft is het huwelijk een feit, voor de schriftelijke en wettelijke afwerking is het van belang dat er een paar keer op papier staat dat de bruid en de bruidegom (bruid/bruid, bruidegom/bruidegom ;))ook daadwerkelijk hebben ingestemd met dit gebeuren.

Het hele idee stamt al van voor de Franse Revolutie geloof ik, er zullen destijds vast interessante aanleidingen zijn geweest om dat in te voeren...

quote:

Willem en Máxima hadden ze ook in de kerk. Hoe gaat dat in de GKv, mag je daar in de kerk ook getuigen hebben?

In principe heb je in de kerk natuurlijk de hele gemeente en alle andere aanwezigen als getuige. Dit is echter ook iets anders. In de kerk wordt geen huwelijk gesloten ofzo, dat is in het gemeentehuis (of in ieder geval met de ambtenaar van de burgerlijke stand) al gebeurd. In de kerk vraag je de zegen van God hierover. (hoewel men het wel vaak 'trouwen voor de kerk' noemt)

quote:

Wie worden gewoonlijk als getuige gevraagd? Ouders, broers, zussen, vrienden...?

Tja, dat is bij iedereen verschillend. Bij bruiloften die ik heb meegemaakt waren het vroeger vaak de ouders, de laatste tijd meer vrienden en broers en zussen. Je kunt aan het hele getuigen-gebeuren natuurlijk ook meer inhoud geven dan alleen het voldoen aan een wettelijke verplichting. Als jij wilt dat degene die getuigt jou ook je hele leven aan die belofte zal herinneren ed, dat zijn je ouders daar misschien niet de meest geschikte personen voor. Van broers en zussen weet je natuurlijk vaak dat de kans groot is dat je daar je hele leven wel contact mee zult blijven houden, maar bij goede vrienden kan de band soms ook weer beter zijn. Kortom, dat verschilt bij iedereen.

quote:

Wat doe je als je getuige bent bij een huwelijk en je weet dat een van de twee vreemdgaat ofzo?
Ik zou bij zo'n huwelijk geen getuige willen zijn. Er wettelijk gezien niets op tegen is dat het huwelijk dan toch gesloten wordt, maar het is natuurlijke een slechte basis (understatementje;)). Maar dat is mijn mening, ik zou niet aan zoiets willen meewerken terwijl ik weet dat het niet goed zit...
Onderzoek alles..

Sakura

• Bekijk profiel
Getuigen bij huwelijk
« Reactie #2 Gepost op: juli 22, 2003, 09:51:09 pm »
Officieel is er tegenwoordig geen getuige meer nodig. Het is meer traditie tegenwoordig. Maar ook zonder getuige kan je gewoon trouwen, geen probleem.

Rocker

• Bekijk profiel
Getuigen bij huwelijk
« Reactie #3 Gepost op: augustus 21, 2003, 02:21:09 pm »

quote:

op 22 Jul 2003 21:51:09 schreef Sakura:
Officieel is er tegenwoordig geen getuige meer nodig. Het is meer traditie tegenwoordig. Maar ook zonder getuige kan je gewoon trouwen, geen probleem.

Sorry voor het omhoog schoppen van dit topic..... maar dit is niet waar! Wij zijn 7 weken geleden getrouwd, en nog steeds heb je officieel getuigen nodig (minimaal 2, maximaal 4).

Overigens meen ik me juist te herinneren dat getuigen ervoor zijn dat als bijvoorbeeld het gemeentelijk archief door brand of wat dan ook verloren gaat, je kan bewijzen dat je getrouwd bent! Dit omdat alle papieren dan weg zijn. Ook dit zal vast meer van vroeger zijn, want tegenwoordig worden die zaken toch iets anders opgeslagen....
Have a nice day, and don't forget to smile... :)
Rutger Kars

"Unix is very user friendly, it's just picky about who its friends are..."

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Getuigen bij huwelijk
« Reactie #4 Gepost op: augustus 21, 2003, 03:37:38 pm »
En die vraag: wie vraag je als getuige?

Dat hangt denk ik af van welke rol je de getuige toebedeelt.
- Mos: sommigen kiezen ouders/peetooms/peettantes omdat dat nu eenmaal zo hoort
- Erepositie: Sommigen kiezen iemand als getuige omdat ze die dankbaar zijn, iemand die -tot nu toe- veel voor hem/haar betekend heeft. Dat wordt dan vaak een naast familielid.
- Eedbewaarder: Anderen kiezen om een andere reden: de getuige is dan meer een stok achter de deur, iemand die in de toekomst zegt: 'weet je nog, je hebt ooit beloofd dat je goed voor elkaar zou zorgen!' als er onenigheid binnen het huwelijk is. Dan kies je vaker een goede vriend/vriendin, van wie je verwacht dat je hem/haar het gros van je leven blijft zien.

Volgens mij heb je ook nog steeds getuigen nodig bij het burgerlijk huwelijk. Iig wel bij een normaal huwelijk, wellicht dat je er onder speciale omstandigheden onderuit kunt komen.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]