Ik ken het probleem... vind het een slechte zaak....
Een vriendin van me heeft een relatie met een vriend van me uit de gereformeerd vrijgemaakte kerk. Het meisje komt uit een kerk waar de vrijgemaakte kerken veel mee samenwerken... maar ze mag niet aan het avondmaal.
Een vriendin van me komt uit de baptistenkerk, is 2 jaar geleden gedoopt. Ze is verhuisd naar Arnhem en is nu gastlid van de gereformeerd vrijgemaakte kerk daar. Ze zou dolgraag mee willen doen aan het avondmaal.... maar dat mag ze niet.
Hoe halen we het in ons hoofd om leden van Christus lichaam de toegang aan de tafel van Hem te weigeren?! In het avondmaalsformulier staat een ZELF-beproeving... maar de kerk gaat nu mensen beproeven en kijken of ze wel aan het avondmaal mogen. Volgens mij ligt die verantwoordelijkheid in de eerste plaats bij de mensen zelf. Waarom zou je alleen als belijdend lid van de gereformeerd vrijgemaakte kerk aan het avondmaal mogen? Wij zijn toch niet de enige ware kerk in nederland? Bovendien is Jezus gastheer aan de tafel en niet de kerkraad. Ik vind dit een hele slechte zaak en ben blij dat dit hier besproken wordt.
Goed... ik kan heel erg klagen... maar wil ook een oplossing aandragen, ik hoorde van die vriendin van me die uit de baptistenkerk komt hoe ze dat daar deden. Als je aan het avondmaal mee wilde doen stond je voor het avondmaal op en zei bijvoorbeeld: Ik geloof dat Jezus mijn verlosser is! Vervolgens mocht je aan het avondmaal mee doen.
Wat zou het mooi zijn als het in mijn kerk ook zo kon.
quote:
Iedereen heeft zonden die hij of zij bewust plegen. Daarna komt het zondebesef en schuldgevoel en de vraag om vergeving. Maar even later is het schuldgevoel weggezakt en vervalt die persoon weer in dezelfde zonde omdat hij/zij het niet kan laten. Dan volgd weer het zondebesef, schuldgevoel en vraag om vergeving. Dit kan zich heel lang herhalen, deze bewuste zonde volharden. Ik praat uit eigen ervaring. Iedereen heeft dit soort zonden, het kunnen hele kleine dingen zijn zoals bijv. het in gedachten veroordelen van andere mensen. het heeft me echter er nooit van weerhouden aan het avondmaal te gaan juist omdat het avondmaal symbool staat voor de afwassing van mijn zonden, het delen in het lichaam van Christus.
Inderdaad. Uiteindelijk ga je niet naar het avondmaal om daarmee te kennen te geven dat je zonder zonde bent. Het gaat er om dat je berouw hebt van je zonden en vanuit je hart ook om vergeving hebt gevraagd. En dat wil niet zeggen dat je dan ook gelijk van een bepaalde zonde af bent.
Verder zie ik niet zo in wat dat met de besproken regel te maken heeft.... alsof belijdende leden van een gereformeerde kerk goed leven en anderen niet goed genoeg om aan het avondmaal deel te mogen nemen.