quote:
op 15 Jul 2003 16:29:21 schreef Mezzamorpheus:
[...]
Paulus zegt ook ergens (kweet zo niet meer precies waar) dat we ons niet meer hoeven te houden aan al die Joodse wetten en wetjes. Waarom dan wel aan de Joodse feesten?
Read again, my brother....
Ik weet waar je op doelt, maar voor dat ik het probeer uit te leggen leg ik je wat ander voor:
Wie is er meer? De meester of de knecht?
Yeshua zegt, dat de knecht nooit meer wordt dan de Meester. Klaar dus. Als de knecht iets anders (zou) zeggen dan de Meester, who to follow? Ik zeg, de Meester.
De Meester zegt in Mat 5:
17 Meent niet, dat Ik gekomen ben, om de wet of de profeten te ontbinden; Ik ben niet gekomen, om die te ontbinden, maar te vervullen.
18 Want voorwaar zeg Ik u: Totdat de hemel en de aarde voorbijgaan, zal er niet een jota noch een tittel van de wet voorbijgaan, totdat het alles zal zijn geschied.
19 Zo wie dan een van deze minste geboden zal ontbonden, en de mensen alzo zal geleerd hebben, die zal de minste genaamd worden in het Koninkrijk der hemelen; maar zo wie dezelve zal gedaan en geleerd hebben, die zal groot genaamd worden in het Koninkrijk der hemelen.
Lijkt mij duidelijk. Nu dan, zegt Sha'ul iets anders? Volstrekt niet: ergens zegt hij,"Zo is dan de wet heilig en goed...." en voorwat betreft de bekking van de vrouw zegt hij vrij vertaald: "Dit moet niet omdat ik het leuk vind, maar omdat de wet het zegt"
Sha'ul ging gewoon naar de sjoel op de Shabbat. Op de 1e Pinksterdag was men bijeen want het was Yom Habikurim, waar men de ontvangst van Tora viert! Christenen hebben daar een apart feest van gemaakt. Lees goed tegen wie Sha'ul het heeft. Hij schrijft dat tegen een
griekse gemeente. Wat voorzin heeft het om tegen hen te zeggen dat ze geen acht zouden (hoeven) te slaan op de shabat als zij die toch al niet hielden? Hij verwijst in dat kader juist naar griekse gewoonten/feesten. Die moeten ze juist laten. Denk hierbij aan tempel prostitutie, nieuwe maan, orgieen en andere (occulte) offerfeesten.
Lees de brieven van Sha'ul bij voorkeur in zijn geheel, en laat je niet verleiden tot het tekstpikken. Of wel een tekst lostrekken en gebruiken voor eigen doeleinden.
Mazzel Tov