Auteur Topic: Werken op zondag geweigerd  (gelezen 6774 keer)

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
Werken op zondag geweigerd
« Reactie #50 Gepost op: juli 15, 2003, 03:14:43 pm »
Het is gemakkelijker te zeggen ik neem een baan niet omdat je op zondag moet werken, dan om plots te zeggen ik ga niet meer op zondag werken. Want men vind dat ineens hypochriet.
Kan me voorstellen welke moeiten dat geeft. Je kunt ook niet af en toe bidden op je werk, of je doet het wel en altijd of je doet het niet en dan ook nooit. Niet en en, want dan kijken de mensen je vreemd aan.
 O-)
Ik heb een beugel en een buikje
Liefde is vreemd
Het is geen toeval de voorzienigheid.

Chaveriem

• Bekijk profiel
« Reactie #51 Gepost op: juli 15, 2003, 03:17:23 pm »

quote:

op 13 Jul 2003 09:15:32 schreef joris:
Het rustgebod is het enige gebod wat niet herhaald wordt in het nieuwe testament. De sbbath was een voorafschduwing van de eeuwige rust met God, de rust die we in principe nu al zijn ingegaan. HEt was een teken van vertrouwen op God: een dag niet werken in Israel was in onze termen rampzalig. Boeren zijn immers erg afhankelijk van het weer,d aar hangt hun hele timing van af. En dus ons eten.
Een dag niet werken, een jaar niet werken, om de 7 jaar alles teruggeven aan de oude eigenaar in het vertrouwen dat het je gewoon weer goed zal gaan.
Door het offer van Jezus is de mens weer teruggegaan naar zijn eigen eigenaar. De relatie met God is verzoend, er is weer rust! HET vorohangsel is weg, we mogen weer tot God naderen.

Lees anders eens het boekje '' gij geheel anders"" van MEint Roelof van den Berg, die schrijft erg duidleijk over de zondag vindt ik.
JEzus zegt: de sabbath is  geschapen voor de mens, dat geeft toch ongelooflijk veel rust? Tuurlijk willen we graag naar de gemeente om God te prijzen, maar het is niet een wet om dat perse op zondag te doen. De zondag is de sabbath ook niet uiteraard.

stap in de rust die JEzus heeft gebracht lijkt mij en de wereld wordt een stuk grotetr.

Leuk bedacht, maar niet helemaal correct. Als ik jou opmerkingen doorgetrekken zeg je in feite:
- 4e gebod (en sommige andere) is vervallen (waar staat dat?)
- Wie heeft dat gezegd, en op basis waarvan de ene wet wel en de andere niet?

Het shabats gebod staat weldegelijk genoemd in NT, namelijk dat Yeshua zich aan de Shabat hield, en ook Sha'ul (Paulus) ging op Shabat, te samen met de grieken, naar de sjoel!
Ook in de eerste gemeenten werd gewoon de Shabat gehouden, evenals alle andere  (bijbelse!) feesten. Pas in 321 n.c. is dit door toedoen van Constatijn gewijzigd en zijn motieven waren nogal dubieus. Een link met de historie: http://home.zonnet.nl/gemeente.van.god/sabbat.html. Lees alleen de historie, die is erg interessant, vooral ook omdat ze bron verwijzing gebruiken.
Verder zou ik erop willen wijzen dat G-d zegt dat het een eeuwige durende inzetting is!!!! Er komt dus geen einde aan.
mea culpa mea culpa mea maxima culpa

Chaveriem

• Bekijk profiel
« Reactie #52 Gepost op: juli 15, 2003, 03:24:10 pm »

quote:

op 14 Jul 2003 16:38:38 schreef reller:
[...]

waarom die beroepen dan wel? omdat dat beter uitkomt?! Niet erg consequent wel?
voor normen en waarden heb ik geen god nodig, integendeel!

Het is niet zo inconsequent als het voor jou misschien zo overkomt. In het shabats gebot ligt een uitzondering voor Tsadaka, d.i. het (ver)helpen van nood. Lees het genezen/ verzorgen van zieken, schaap uit de put halen (voorbeeld door Yeshua gegeven). :)

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #53 Gepost op: juli 15, 2003, 04:29:21 pm »

quote:

op 15 Jul 2003 15:17:23 schreef Chaveriem:
[...]
Het shabats gebod staat weldegelijk genoemd in NT, namelijk dat Yeshua zich aan de Shabat hield, en ook Sha'ul (Paulus) ging op Shabat, te samen met de grieken, naar de sjoel!
Ook in de eerste gemeenten werd gewoon de Shabat gehouden, evenals alle andere  (bijbelse!) feesten. Pas in 321 n.c. is dit door toedoen van Constatijn gewijzigd en zijn motieven waren nogal dubieus. Een link met de historie: http://home.zonnet.nl/gemeente.van.god/sabbat.html. Lees alleen de historie, die is erg interessant, vooral ook omdat ze bron verwijzing gebruiken.
Verder zou ik erop willen wijzen dat G-d zegt dat het een eeuwige durende inzetting is!!!! Er komt dus geen einde aan.
Paulus zegt ook ergens (kweet zo niet meer precies waar) dat we ons niet meer hoeven te houden aan al die Joodse wetten en wetjes. Waarom dan wel aan de Joodse feesten?

j@f@

• Bekijk profiel
« Reactie #54 Gepost op: juli 15, 2003, 06:12:44 pm »

quote:

op 15 Jul 2003 12:03:28 schreef Mezzamorpheus:
[...]

Huh??? Snap jij mij niet of snap ik jou niet? Het gaat hier om het feit dat jij zegt dat wat Andre gedaan heeft duidelijkheid biedt aan 'zijn' werkgever voor de toekomst. Maar Andre heeft er juist een baan door aan zijn neus voorbij zien gaan en heeft nu dus helemaal geen werkgever die daar in de toekomst rekening mee kan gaan houden...
Dit is een feitelijke constatering en geen beoordeling van wat Andre gedaan heeft. Daar heb ik al eerder van gezegd dat ik dat een goede keuze vindt. Jouw reactie vond ik, in dat licht, een beetje vaag...
Ok......misverstandje

Chaveriem

• Bekijk profiel
« Reactie #55 Gepost op: juli 15, 2003, 11:49:11 pm »

quote:

op 15 Jul 2003 16:29:21 schreef Mezzamorpheus:
[...]

Paulus zegt ook ergens (kweet zo niet meer precies waar) dat we ons niet meer hoeven te houden aan al die Joodse wetten en wetjes. Waarom dan wel aan de Joodse feesten?

Read again, my brother....
Ik weet waar je op doelt, maar voor dat ik het probeer uit te leggen leg ik je wat ander voor:
Wie is er meer? De meester of de knecht?
Yeshua zegt, dat de knecht nooit meer wordt dan de Meester. Klaar dus. Als de knecht iets anders (zou) zeggen dan de Meester, who to follow? Ik zeg, de Meester.
De Meester zegt in Mat 5:
17 Meent niet, dat Ik gekomen ben, om de wet of de profeten te ontbinden; Ik ben niet gekomen, om die te ontbinden, maar te vervullen.
18 Want voorwaar zeg Ik u: Totdat de hemel en de aarde voorbijgaan, zal er niet een jota noch een tittel van de wet voorbijgaan, totdat het alles zal zijn geschied.
19 Zo wie dan een van deze minste geboden zal ontbonden, en de mensen alzo zal geleerd hebben, die zal de minste genaamd worden in het Koninkrijk der hemelen; maar zo wie dezelve zal gedaan en geleerd hebben, die zal groot genaamd worden in het Koninkrijk der hemelen.

Lijkt mij duidelijk. Nu dan, zegt Sha'ul iets anders? Volstrekt niet: ergens zegt hij,"Zo is dan de wet heilig en goed...." en voorwat betreft de bekking van de vrouw zegt hij vrij vertaald: "Dit moet niet omdat ik het leuk vind, maar omdat de wet het zegt"
Sha'ul ging gewoon naar de sjoel op de Shabbat. Op de 1e Pinksterdag was men bijeen want het was Yom Habikurim, waar men de ontvangst van Tora viert! Christenen hebben daar een apart feest van gemaakt.  Lees goed tegen wie Sha'ul het heeft. Hij schrijft dat tegen een griekse gemeente. Wat voorzin heeft het om tegen hen te zeggen dat ze geen acht zouden (hoeven) te slaan op de shabat als zij die toch al niet hielden? Hij verwijst in dat kader juist naar griekse gewoonten/feesten. Die moeten ze juist laten. Denk hierbij aan tempel prostitutie, nieuwe maan, orgieen en andere (occulte) offerfeesten.
Lees de brieven van Sha'ul bij voorkeur in zijn geheel, en laat je niet verleiden tot het tekstpikken. Of wel een tekst lostrekken en gebruiken voor eigen doeleinden.

Mazzel Tov

Rene

• Bekijk profiel
« Reactie #56 Gepost op: juli 16, 2003, 12:16:57 am »

quote:

op 12 Jul 2003 23:17:29 schreef Lord Darth Vader:
ook ik ben trots op je! Ik hoop dat de Here God je er snel voor zal belonen!
Wat is dat nou voor onzin?
RR

Jan Hova

• het geloofteken draag ik op mi
    • Bekijk profiel
« Reactie #57 Gepost op: juli 18, 2003, 02:17:39 pm »
waarom word je geen dominee,dan mag je wel op zondag werken

hee en dan 200% krijgen beters toch.
je krijgt wat je verdient