Auteur Topic: Waar ging vandaag de preek over ?  (gelezen 8002 keer)

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
Waar ging vandaag de preek over ?
« Gepost op: mei 25, 2003, 04:41:04 pm »
Vertellen jullie eens waar vandaag over gepreekt werd.

Wij hadden als gastspreker Bert Piet uit Amsterdam.

Hij preekte over de zalving die wij hebben ontvangen, toen wij Jezus Christus aannamen.

Gij echter hebt een zalving, van den Heilige en gij weet dat allen.1 Joh.2 : 20

En wat u betreft, de zalving, die gij van Hem ontvangen hebt, blijft op u en gij hebt niet van node, dat iemand u lere; maar, gelijk zijn zalving u leert over alle dingen, en waarachtig is en geen leugen, blijft in Hem, gelijk zij u geleerd heeft. 1 Joh. 2 : 27

De prediking ging er dan ook over, dat wij ons bewust moeten zijn dat wij die zalving hebben.

5 nieuwe mensen gaven na afloop hun hart aan de Heer.
Wees blij in de Heer en zingt verheugd, Amen, Halleluja !

Pieter C

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: mei 25, 2003, 05:06:13 pm »

quote:

op 25 May 2003 16:41:04 schreef Mientje:
5 nieuwe mensen gaven na afloop hun hart aan de Heer.

Wat bedoel je daarmee?

Bij ons ging het over het 10e gebod (2 keer voor mij omdat ik een doopdienst in de Zuiderkerk ging bijwonen 's middags en 's morgens was ik in de Westerkerk, toevallig (?) tweemaal dit onderwerp...). En dat 10e gebod gaat echt diep: gij zult niet begeren. Dat heeft met je hart te maken, vaak zien mensen dat niet. De andere geboden gaan meer over wat je aan het oppervlak ziet.

Het was wel wat minder om dat allemaal te horen omdat je jezelf flink zondig gaat voelen. Dat is aan de andere kant wel fijn omdat dat wel de realiteit is. Gelukkig werd ook Jezus als de verlosser gepresenteerd! Ik ben in ieder geval weer uitgedaagd om echt voor God te gaan, in alles. En vooral ook op het diepste nivo: je hart en gedachten.

:) Blijde dag dus!

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: mei 25, 2003, 05:24:15 pm »

quote:

op 25 May 2003 17:06:13 schreef Pieter C:
[...]

Wat bedoel je daarmee?

Bij ons ging het over het 10e gebod (2 keer voor mij omdat ik een doopdienst in de Zuiderkerk ging bijwonen 's middags en 's morgens was ik in de Westerkerk, toevallig (?) tweemaal dit onderwerp...). En dat 10e gebod gaat echt diep: gij zult niet begeren. Dat heeft met je hart te maken, vaak zien mensen dat niet. De andere geboden gaan meer over wat je aan het oppervlak ziet.

Het was wel wat minder om dat allemaal te horen omdat je jezelf flink zondig gaat voelen. Dat is aan de andere kant wel fijn omdat dat wel de realiteit is. Gelukkig werd ook Jezus als de verlosser gepresenteerd! Ik ben in ieder geval weer uitgedaagd om echt voor God te gaan, in alles. En vooral ook op het diepste nivo: je hart en gedachten.

:) Blijde dag dus!

Ja ik spreek misschien in termen van de pinkstergemeente.
Maar als de preek ten einde is vraagt de voorganger of er nog mensen aanwezig zijn die nog nooit in hun leven - of bij vernieuwing - een keuze voor Jezus gemaakt hebben. En of deze mensen hun hand op willen steken.
Deze keer waren het er 5. Vervolgens vraagt hij of ze naar voren willen komen voor persoonlijk gebed. En na de dienst wordt er nog met ze nagepraat.

Vanavond om 8 uur hebben we de tweede dienst, dit is een zendingsdienst.
Wees blij in de Heer en zingt verheugd, Amen, Halleluja !

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: mei 25, 2003, 06:33:11 pm »
Vanochtend over psalm 100: Dient de Heere met blijdschap.
- Dienen zit ons niet in het bloed, maar er is slechts één weg tot vreugde: het dienen van de Heere
- Dient God met blijdschap in de eredienst
- Dient God met blijdschap in het dagelijkse leven
- De Nieuw-Testamentische vreugde is nog groter dan de Oud-Testamentische
- Het dienen moet doorgaan totdat Hij komt.
De predikant noemde als tegenovergestelde van 'vreugde': angst, kramp, zorg, verveling... (en niet verdriet). Dat gaf voor mij meer diepte aan de tekst. Vreugde kan zo samengaan met verdriet.
Na de dienst hadden we een 'preekbespreking', waarbij we nog wat hierover nagepraat hebben.

Vanmiddag hadden we geen preek. Het was een vesperviering zonder predikant. De gebeden en lezingen werden door gemeenteleden gedaan. Verder was er veel (koor)zang. Wat trouwens ook verkondigend kan zijn.

Wilhelmina

• Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: mei 25, 2003, 07:49:31 pm »
Vanmorgen zelf "gepreekt" in de kinderdienst over Ef 4 : 20

Kinderwerk groep 1                              25 mei 2003

Efeze 4:20 Maar jij geheel anders: jij hebt Christus leren kennen.

Wat gebeurt er als je een ontmoeting met Jezus krijgt?

---------Saulus was een man die hard werkte. Hij dacht dat hij goed werk deed. Hij had een hekel aan alle joden die Christen geworden waren, en dacht dat hij God hielp door die christenen allemaal te doden.

Toen kreeg Saulus een soort droom. Toen hoorde hij een stem: Saulus waarom vervolg je mij? Saulus schrok, hij deed toch zo zijn best! Hij riep: wie bent U eigenlijk? Toen zei de stem: Ik ben Jezus, jij vervolgt Mij. Toen maakte God hem 3 dagen blind. Toen ontmoette hij Ananias, die hem weer zou genezen en hem ook kon dopen. Toen hij genezen was, wilde Saulus niets liever dan ook Christen worden.

Hoe kon je zien dat Saulus een ontmoeting met Jezus had gehad? Hij ging nu hard werken voor Christus en kon niet ophouden over hem te vertellen.(  werken voor God )
Een slechte man was door een ontmoeting met Jezus een goede man geworden.

--------Een bedelaar die niet kon lopen. Petrus en Johannes liepen naar de tempel en zagen daar een arme bedelaar zitten die helemaal verlamd was. Natuurlijk vroeg de bedelaar om geld. Maar Petrus zei, dat hij dat niet had. Maar hij had wel iets anders. Hij kon voor een ontmoeting met God zorgen. Hij zei: zilver of goud heb ik niet, maar wát ik heb dat geef ik je: In de naam van Jezus van Nazaret, sta op en lóóp. Met een sprong kwam de bedelaar overeind.

Hoe kon je zien dat de bedelaar een ontmoeting met Jezus had gehad? Hij danste en sprong en zong: Prijs de Heer.(  Lofprijzen, dansen en zingen   ) Iedereen kon zien dat hij veranderd was.

-------De discipelen in de storm  De discipelen zaten in een boot en het stormde angstaanjagend. Ze waren doodsbang. Maar opeens zagen ze zomaar over het water een gestalte aan komen lopen. Ze schrokken enorm, en dachten dat het een geest was. Toen zei Jezus: wees maar niet bang ik ben Jezus. Maar Petrus zei: wilt U bewijzen dat U het echt bent, door mij ook over het water te laten lopen? Kom maar, zei Jezus. En Petrus liep zomaar over het water. Toen bedacht Petrus ineens hoe hard het waaide en hoe diep de zee was. Hij werd weer doodsbang, hij vertrouwde niet op Jezus. Toen zonk hij weg in de golven. Maar hielp Jezus hem omhoog, en vroeg: waar was je geloof?

Hoe kon je zien dat Petrus een ontmoeting met Jezus had gehad? Hij riep vol blijdschap: U bent werkelijk de zoon van God.( Getuigen, vertellen wat je hebt meegemaakt  )

De tollenaar  was altijd heel inhalig, hij vroeg altijd veel te veel belasting en pikte dat allemaal zelf in. Toen Jezus langs kwam klom hij gauw in een boom, hij voelde zich zo slecht, hij dacht dat Jezus wel niets met hem te maken wilde hebben.Maar Jezus is juist gekomen om zondaars te redden, hij houdt juist van ze. Dus zei hij, dat Zacheus maar gauw uit die boom moest komen, omdat Hij juist bij hem wilde eten. Wat was Zacheus trots, iedereen had dat wel gewild. Maar deze dag kreeg Zacheus een ontmoeting met Jezus. Wat was hij blij om ook een kind van God te mogen zijn.

Hoe kon je zien dat Zacheus een ontmoeting met Jezus had gehad? Hij ging alles in orde maken, wat hij fout had gedaan. ( En gaf iedereen alles terug en vroeg om vergeving. )  

En nu jij   Hoe kunnen we nu zien of jij al een ontmoeting met Jezus hebt gehad? Als ik vraag of jullie al een kind van God zijn dan steken jullie allemaal je hand op.
Maarrrrrrrrr…………..

Zijn jullie al als Saulus? En willen jullie al dingen voor God gaan doen?
Of misschien zoals de bedelaar? Gaan jullie al dansen en springen voor God?
Of als de discipelen? Willen jullie niets liever dan al je vriendjes vertellen dat je Jezus ontmoet hebt?
Of als de tollenaar? Willen jullie graag alles in orde maken wat je fout doet, of waar je anderen verdriet mee doet?

Ben jij echt “gij geheel anders?” of doe je maar alsof?

Ken je het verhaal van Daniel? Hoe hij en zijn vrienden weigerden te buigen voor het beeld van de koning? Hoe hij gewoon durfde te zeggen dat hij alleen boog voor God? Eng hè? Want die koning zou iedereen in de vuuroven gooien die niet zouden buigen.
Weet je ook hoe God hun beschermde en gewoon een engel meestuurde die oven in? Geen haartje was verbrand.
En wat was het resultaat? De koning begreep ineens dat de God van Daniel de echte God was, en toen ging die koning meteen ook op zijn knieën voor God.

Wie kan er zeggen dat hij echt een keuze heeft gemaakt voor Jezus, en hoe heb je dat gemerkt in je leven.
Wat gebeurde er toen.
En wat is er nu anders?
Hoe kunnen wij zien wie hier al een ontmoeting met Jezus heeft gehad?

Als je dat eigenlijk toch niet zo hebt meegemaakt, zou je dat dan willen?

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: mei 25, 2003, 08:54:24 pm »
En ik heb zojuist een preek gehoord over... tja waar ging het eigenlijk over? :?

De "schriftlezingen" kwamen uit het oude testament, de Tien Woorden, en toen een stukje van Paulus over het nieuwe verbond. Laat ik daar nou van de week 'toevallig' een hele studie over gedaan hebben, alle verbondsteksten in de Bijbel eens opgezocht, heel erg leerzaam geweest.

Maar ik vond er niets van terug in de preek en helaas kon ik er ook nog eens niets mee. Of mag je zo negatief niet zijn? Het ging over vanalles en nog wat, maar er zat geen stukje beleving of ook maar een centrale boodschap in. Het enige wat ik wijzer ben geworden is dat er in Korinthe veel zeelieden waren.

Maar goed, ik heb tenminste voor God kunnen zingen. Lekker hard (en vals) :).
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Karina

• richt je op alles wat waar is
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: augustus 29, 2004, 02:14:21 pm »
De preek ging vanochtend over het 5e gebod. (Eer uw vader en uw moeder, enz)

Ik hoop dat enkelen de moeite nemen dit te lezen en eerlijk te reageren. Ben benieuwd!

De dienst begon met een intense schuldbelijdenis ter voorbereiding van het avondmaal volgende week. Formulier, 10 geboden enz. en veel zingen onder het mom van:
BELIJD JE SCHULD VOOR GOD OM JE BEVRIJDING TE KUNNEN VIEREN

Voorafgaand aan de preek lazen we 1 Petrus 2:11-25.

Op het preekbriefje stond:

Als de Geest van Christus in je woont, hoe ga je dan om met gezag? Het evangelie breekt door gezagsrelaties heen (Gal. 3:28, Hand. 5: 29) en roept op tot gehoorzaamheid (Ef. 6:5, Kol. 3: 22, Rom. 13:1, Matt. 22:21.

Thema:
IN CHRISTUS BEN JE VRIJ, ONDERWERP JE DAAROM AAN ALLE GEZAG. _/-\o_

1. Vrij, maar onder Gods gezag. Een christen is ten diepste vrij. Zelf christen-slaven. (Vrijheid in je hart) Weet dat alleen de Heer gezag over je heeft.
Een christen vind het normaal dat er iemand boven hem staat; Christus! Wie geen gezag accepteert kan geen christen zijn. Accepteer jij gezag boven je? Kunt u zich schikken??

2. Onder mensengezag, maar vrij. God zet mensen en regels boven je. Door de Geest van Christus leer je dat met een vrij hart accepteren. Het is niet stoer om tegen regels in te gaan, het is onchristelijk. Jezus had een andere houding; Hij schikte zich. Volg zijn voorbeeld.

Van binnen vrij, wetend dat je eeuwig leven hebt; dan kun je nu aanvaarden dat je gebonden bent aan mensenregels en dat je niet alles krijgen kunt. Laat je beheersen door de Geest van Christus.

Karina

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: augustus 30, 2004, 05:52:25 pm »
Wat vinden jullie van deze preeksamenvatting? :?

Knee

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: augustus 30, 2004, 09:01:53 pm »
Duidelijk! Mooi om te zien dat je vanuit de christelijke vrijheid, je vrij-willig onderwerpt aan gezag, dat God boven je heeft gesteld. Toch ook een moeilijke les, want dit druist zo tegen onze natuur in...
Hieraan zullen allen weten, dat u discipelen van Mij bent, als u liefde hebt onder elkaar. (Joh. 13:35)

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: augustus 30, 2004, 09:25:26 pm »
Kweeniet of het handig is om er hier een discussie over te starten.
Bij mij roept zo'n preek steevast ambivalentie op. Eer je vader en je moeder, okee, niets mis mee. Tenzij... Of is er geen tenzij? Is een tenzij nooit mogelijk?

Deze preek gaat kennelijk uit van een redelijk gezag, dat het goede probeert na te streven. Dat is dan het goede voor het gezin, of de kerk, of school of de maatschappij. 't Is niet meer dan logisch dat een christen zich in probeert te zetten voor een dergelijk goed.

Maar wat als dat gezag niet zonder meer goed is? Wat moet je dan met het gebod?
Helemaal met betrekking tot je vader en moeder: wat als zij ernstige fouten begaan (echtscheiden, eigen frustraties in hun kinderen stoppen enz, of erger)? Hoe pas je dan zo'n gebod toe? Mag je je ouders een dergelijke fout dan niet aanrekenen?

Bij zo'n preek denk ik vaak: zie, het is een lastig onderwerp om over te (s)preken. Als je het neutraal houdt en alleen spreekt over christenen en machtsverhoudingen, dan valt er iets begrijpelijks van te maken. Maar het beperken tot wat er staat: eert uw vader en uw moeder, da's vaak erg lastig voor hen die hun ouders van alles te verwijten hebben.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: augustus 30, 2004, 09:45:26 pm »
Ach. Paulus zei "eer de overheid" tegen een paar mensen die nota bene door diezelfde overheid met de dood werden bedreigd.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: augustus 30, 2004, 09:58:22 pm »
Ja, maar wat houdt 'eren' dan in? Ik kan me niet voorstellen dat Paulus instemde met het beleid van de overheid om alle christenen voor de leeuwen te gooien ea. Is dat eren?

Maar dat gebod gaat dan ook niet over de overheid, maar over je ouders. Hoe kun je hen eren als je het pertinent met ze oneens bent over iets (omdat ze zelf niet geloven, bijvoorbeeld)?

Luc

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: augustus 30, 2004, 10:07:04 pm »
Wandelt met de Here uw God
Ik ben ervan overtuigd dat dood noch leven, engelen noch machten noch krachten, heden noch toekomst, hoogte noch diepte, of wat er ook maar in de schepping is, ons zal kunnen scheiden van de liefde van God, die hij ons gegeven heeft in Christus Jezus

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: augustus 30, 2004, 10:08:20 pm »
Dan wordt elk ander gebod overbodig. Hoef je ook niet over iets dergelijks te preken.

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: augustus 30, 2004, 10:28:46 pm »
Dat 'eren' houdt gewoon ontzag hebben in, iemand niet direct tegenspreken, doen wat je gezegd wordt, MITS het ingaat tegen het gebod van God.

Zie maar hoe Paulus dat invult:

1 En Paulus, de ogen op de Raad gericht, zeide: Mannen broeders, ik voor mij heb een volkomen zuiver geweten voor God over mijn gedrag in het openbaar tot op deze dag.
2  Maar de hogepriester Ananias beval hun, die naast hem stonden, hem op de mond te slaan.
3  Toen zeide Paulus tot hem: God moge u slaan, gij gewitte wand! En gij, zit gij over mij recht te spreken naar de wet en beveelt gij tegen de wet mij te slaan?
4  Maar de omstanders zeiden: Scheldt gij de hogepriester Gods uit?
5  En Paulus zeide: Ik wist niet, broeders, dat het de hogepriester was, want er staat geschreven: Van een overste uws volks zult gij geen kwaad spreken.

Hij nam dus zijn woorden terug...

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: augustus 30, 2004, 11:08:34 pm »
Ben benieuwd of er een dominee is die dat ook vindt en er over durft te preken.
Ben benieuwd of hij mij kan overtuigen.

Ben ook benieuwd hoe hij dan dat gebod zou zien naast Jezus' opmerking over het verlaten van je ouders en het dienen van God.

Macguinness

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: augustus 31, 2004, 12:17:09 am »
Vreemd, ik heb vandaag geen preek gehoord.  ;)

Karina

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: augustus 31, 2004, 10:42:57 am »

quote:

Knee schreef op 30 augustus 2004 om 21:01:
Duidelijk! Mooi om te zien dat je vanuit de christelijke vrijheid, je vrij-willig onderwerpt aan gezag, dat God boven je heeft gesteld. Toch ook een moeilijke les, want dit druist zo tegen onze natuur in...

Toch krijg ik op een andere manier dan misschien dan Elle ook, erg het gevoel dat God dus een macht is boven je die allerlei regels en wetten boven ons stelt. Is het niet zo dat door het kruis van de Here Jezus dit gebod een diepere dimensie gekregen heeft.?

Eerst de vrijheid door volledige overgave aan de Here (wedergeboorte) /het aannemen van het offer, kind worden van God en een liefdevolle Vader ervaren die je graag wil dienen. Dan kan dat vingertje wat mij betreft wegblijven. Dat miste ik nogal in de preek, maar kennelijk komt dat niet zo op jullie over???

Wat ik gek vind is dat vorige week dezelfde ds. preekt over het 4e gebod de sabbat en dan zegt dat dat niet meer geldt nu (kort gezegd), na het Kruis, omdat we elke dag vanuit de rust mogen leven en dat klinkt goed, maar dit gebod moet je dan kennelijk wel letterlijk nemen, als in het OT. Daar heb ik moeite mee.

Begrijpen jullie wat ik bedoel??? :?

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: augustus 31, 2004, 11:50:34 am »
Volgens mij hoeven we dat gebod ook helemaal niet letterlijk te nemen voor nu. De laatste synode van de GKV heeft dat nog eens bevestigd, en ook binnen de GKV zie ik genoeg mensen dat straffeloos zeggen.

Knee

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: augustus 31, 2004, 11:51:30 am »

quote:

Karina schreef op 31 augustus 2004 om 10:42:
[...]

Wat ik gek vind is dat vorige week dezelfde ds. preekt over het 4e gebod de sabbat en dan zegt dat dat niet meer geldt nu (kort gezegd), na het Kruis, omdat we elke dag vanuit de rust mogen leven en dat klinkt goed, maar dit gebod moet je dan kennelijk wel letterlijk nemen, als in het OT. Daar heb ik moeite mee.

Begrijpen jullie wat ik bedoel??? :?
Misschien komt dat omdat het 4e gebod behoort tot de eerste tafel, en het 5e gebod tot de tweede tafel? Oftewel, er is onderscheid tussen het eerste en grote gebod (God liefhebben met heel je hart, ziel, verstand en krachten) en het tweede gebod (en je naaste liefhebben als jezelf). Maar een sluitende verklaring heb ik ook niet  :/
Hieraan zullen allen weten, dat u discipelen van Mij bent, als u liefde hebt onder elkaar. (Joh. 13:35)

bela

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: augustus 31, 2004, 11:55:19 am »
Volgens mij schrijft Paulus ergens in Efeze? over het feit dat vaders hun zonen niet moet frusteren. Elle's vraag is wel legitiem want als ouder krijg je wel degelijk een opdracht mee.
Gezag moet je natuurlijk ook wel verdienen en niet met de opgeheven hand. Maar met pubers weleens lastig.
Maar als ouders hun boekje te buiten gaan met incest of alleen de roede/zeer scherpe tong hoef je het gezag van je ouders niet te accepteren want God legt in dat zelfde gebod de ouders ook de eis op zich verantwoordelijk naar de kinderen toe te gedragen

Knee

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: augustus 31, 2004, 01:07:36 pm »
Het staat zo achter elkaar:

Ef. 6
1 Kinderen, weest uw ouders gehoorzaam [in de Here], want dat is recht. 2 Eer uw vader en uw moeder – dit is immers het eerste gebod, met een belofte – 3 opdat het u welga en gij lang leeft op aarde.
4 En gij, vaders, verbittert uw kinderen niet, maar voedt hen op in de tucht en in de terechtwijzing des Heren.

Hebben jullie ook 1 Petr 2:11-25 gelezen (zie ook de preeksamenvatting van Karina). Er vallen mij een aantal zaken op:

11 Geliefden, ik vermaan u als bijwoners en vreemdelingen, dat gij u onthoudt van de vleselijke begeerten, die strijd voeren tegen uw ziel; 12 en dat gij een goede wandel leidt onder de heidenen, opdat zij, nader toeziende op datgene, waarin zij u als boosdoeners belasteren, op grond van uw goede werken God mogen verheerlijken ten dage der bezoeking.
13 Onderwerpt u aan alle menselijke instellingen, om des Heren wil: hetzij aan de keizer, als opperheer, 14 hetzij aan stadhouders, als door hem gezonden tot bestraffing van boosdoeners, maar tot lof van wie goed doen. 15 Want zó is het de wil van God, dat gij door goed te doen de mond snoert aan de onwetendheid van de onverstandige mensen, 16 als vrijen en niet als mannen, die de vrijheid misbruiken tot dekmantel voor hun kwaadwilligheid, maar als dienaren Gods. 17 Eert allen, hebt de broederschap lief, vreest God, eert de keizer.
18 Gij, huisslaven, weest in alle vreze uw meesters onderdanig, niet alleen de goede en vriendelijke, maar ook de verkeerde. 19 Want dit is genade, indien iemand, omdat hij met God rekening houdt, leed verdraagt, dat hij ten onrechte lijdt. 20 Want mag dát roem heten, als gij slagen moet verduren, omdat gij kwaad doet? Maar als gij goed doet en dan lijden moet verduren, dát is genade bij God. 21 Want hiertoe zijt gij geroepen, daar ook Christus voor u geleden heeft en u een voorbeeld heeft nagelaten, opdat gij in zijn voetstappen zoudt treden; 22 die geen zonde gedaan heeft en in wiens mond geen bedrog is gevonden; 23 die, als Hij gescholden werd, niet terugschold en als Hij leed, niet dreigde, maar het overgaf aan Hem, die rechtvaardig oordeelt; 24 die zelf onze zonden in zijn lichaam op het hout gebracht heeft, opdat wij, aan de zonden afgestorven, voor de gerechtigheid zouden leven; en door zijn striemen zijt gij genezen. 25 Want gij waart dwalende als schapen, maar thans hebt gij u bekeerd tot de herder en hoeder van uw zielen.

Ik wil hiermee niemand kwetsen. Begrijp me goed. Als ik dit lees dan voel ik toch wel weerstand. Is dit wat God van me vraagt? Mijn oude mens komt in opstand, ik vind het onrechtvaardig, en toch is dit Gods wil?

Ik heb een tijdje terug het boek De hemelse man gelezen van Broeder Yun, een chinees die ontzettend veel heeft moeten lijden en veel onrecht heeft moeten verdragen. Verschrikkelijke dingen komen voorbij als je dat leest. Ik voelde me steeds kleiner worden. Deze man had zijn momenten van boosheid, maar de boventoon was toch wel dat hij het lijden, de vervolgingen aanvaardde. Wat betreft het gezag: hij vroeg de westerse kerken niet te bidden om een andere regering (dus ander gezag), maar om een sterke rug, om vol te kunnen houden.....

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: september 26, 2004, 01:27:08 pm »
Wij hebben vanochtend een preek gehad over Lucas 5: de wonderbare visvangst. (Opletten, Pleun :P )

Er goed, vond ik 'm. We zijn in Amsterdam bezig met het starten van 2 nieuwe christelijke gemeenten. Daarnaast gaan deze week weer 2 alphacursussen van start. Prima timing dus!

edit:Mijn weergave van de preek:
Eerst werd de situatie nog eens goed geschetst.
Simon Petrus en anderen hebben een hele nacht lopen vissen, niets gevangen. 's Nachts is het de tijd om te vissen, omdat het dan een stuk koeler is. Overdag brandt de zon teveel, en gaan de vissen zwemmen in lagere, koelere waterlagen. Wil je ze dus vangen, dan kun je beter 's nachts gaan vissen.

Simon is dus 's ochtends redelijk sacherijnig: niets gevangen. Op dat moment komt Jezus eraan, uit de stad, en met Hem komt een heel gevolg. Uitgerekend op het strand gaat Hij lopen preken, terwijl Simon nog bezig is met zijn boot en het schoonmaken van de netten. Als Jezus vervolgens zijn boot claimt om vanaf het water zijn onderwijs voort te zetten (kennelijk waren er nogal wat mensen op het strand verzameld), zal 'ie helemaal sacherijnig zijn.

Na een poos zegt  Jezus tegen Simon: zet je netten uit. Let wel: 't is dan al een poosje dag.
Simons reactie is gepikeerd: "Meester, de gehele nacht door hebben wij hard gewerkt en niets gevangen, maar op uw woord zal ik de netten uitzetten. "
Geen wonder: Simon heeft zijn hele leven al in het vissersvak gezeten, en dan komt er zo'n timmerman uit een durp uit de bergen, en die geeft hem opdracht om op een bijzonder slecht moment zijn netten uit te zetten. Maar goed, 't is zijn baas, dus doet 'ie dat dan maar.

Gevolg is bekend: ondanks de beroerde omstandigheden heeft Simon de vangst van zijn leven.
Niet alleen heeft Jezus beschikking over de boot en de tijd van Simon, maar Hij heeft dat ook over scholen vissen. Hij stuurt ze het net in, waar ze uit zichzelf niet in zouden zwemmen. 't Water is immers te warm, daar.

Les is uiteraard: Als wij mensen willen vangen, moeten we gewoon gaan vissen. Oftewel, gewoon aan de slag gaan en Gods Woord verkondigen. God zorgt voor de rest, zelfs al is het bijzonder onwaarschijnlijk dat je iets vangt. God zelf zorgt namelijk dat er een vangst is.

De dominee refereerde ook nog even aan deze tekst uit Johannes 4:
34 Jezus zeide tot hen: Mijn spijze is de wil te doen desgenen, die Mij gezonden heeft, en zijn werk te volbrengen. 35 Zegt gij niet: Nog vier maanden, dan komt de oogst? Zie, Ik zeg u, slaat uw ogen op en beschouwt de velden, dat zij wit zijn om te oogsten. 36 Reeds ontvangt de maaier loon en verzamelt hij vrucht ten eeuwigen leven, opdat de zaaier zich tegelijk met de maaier verblijde. 37 Want hier is de spreuk waarachtig: De een zaait, de ander maait. 38 Ik heb u uitgezonden om datgene te maaien, wat u geen arbeid heeft gekost; anderen hebben gearbeid en gij hebt de vrucht van hun arbeid geplukt.
Mattheus 9:35 "De oogst is wel groot, maar arbeiders zijn er weinig. 38 Bidt daarom de Heer van de oogst, dat Hij arbeiders uitzende in zijn oogst."

Daarna zongen we psalm 67
2 God zij ons genadig en zegene ons,
Hij doe zijn aanschijn bij ons lichten; sela
3 opdat men op aarde uw weg kenne,
onder alle volken uw heil.
4 Dat de volken U loven, o God;
dat de volken altegader U loven.
5 Dat de natiën zich verheugen en jubelen,
omdat Gij de volken in rechtmatigheid richt,
en de natiën op de aarde leidt. sela
6 Dat de volken U loven, o God,
dat de volken altegader U loven.
7 De aarde gaf haar gewas,
God, onze God, zegent ons;
8 God zegent ons,
opdat alle einden der aarde Hem vrezen.

Ik vond het erg mooi. David is zo blij met God dat hij wenst dat iedereen Zijn Naam groot maakt. Toch weet hij heel goed dat God alleen een verbond met Israel is aangegaan. Ik denk dan: zou ik iets minder wensen, zeker nu God gezegd heeft dat de oogst rijp is om binnen te halen?
« Laatst bewerkt op: september 26, 2004, 02:52:39 pm door elle »

Merwekade

• Laat uw licht schijnen
    • Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: september 26, 2004, 02:27:40 pm »

quote:

elle schreef op 26 september 2004 om 13:27:
Wij hebben vanochtend een preek gehad over Lucas 5: de wonderbare visvangst.
.......

Simon is dus 's ochtends redelijk sacherijnig: niets gevangen. Op dat moment komt Jezus eraan, uit de stad, en met Hem komt een heel gevolg. Uitgerekend op het strand gaat Hij lopen preken, terwijl Simon nog bezig is met zijn boot en het schoonmaken van de netten. Als Jezus vervolgens zijn boot claimt om vanaf het water zijn onderwijs voort te zetten (kennelijk waren er nogal wat mensen op het strand verzameld), zal 'ie helemaal sacherijnig zijn.

Na een poos zegt  Jezus tegen Simon: zet je netten uit. Let wel: 't is dan al een poosje dag.
Simons reactie is gepikeerd: "Meester, de gehele nacht door hebben wij hard gewerkt en niets gevangen, maar op uw woord zal ik de netten uitzetten. "
Geen wonder: Simon heeft zijn hele leven al in het vissersvak gezeten, en dan komt er zo'n timmerman uit een durp uit de bergen, en die geeft hem opdracht om op een bijzonder slecht moment zijn netten uit te zetten. Maar goed, 't is zijn baas, dus doet 'ie dat dan maar.

...........

Met alle respect. Ik heb je post gelezen en veronderstel dat het een redelijke weergave van de preek is. Daarom vraag ik mij af waar de prediker (ik ken je kerkelijke achtergrond niet) zo negatief is over Simon (Petrus). Nergens staat of is af te lezen dat Simon sacherijnig of gepikeerd is. HIj zal niet vrolijk zijn na een nacht hard werken voor niets dat begrijp ik ook wel. Maar zoals jij het nu weergeeft in het stuk dat ik onderlijnd heb lijkt mij ook geen recht doen aan Petrus. "en dan komt er zo'n timmerman uit een durp uit de bergen".

Kan je eens navragen bij degene die deze preek gehouden heeft waarom hij dit zo geformuleerd heeft? Bij voorbaat dank.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: september 26, 2004, 03:01:22 pm »
Okee okee... Ik heb het nog wat aangezet...

Wat de predikant wel aangaf is dat Simon menselijker wijs gezien de expertise had op het gebied van vissen. De predikant betitelde Jezus als 'timmerman' (het 'uit een durp in de bergen' is mijn toevoeging).
Daarnaast ben ik het met de predikant eens dat Simon niet bepaald vriendelijk klinkt, in de tekst.
Jezus stond op het strand te preken, terwijl Simon en anderen op de boot aan het klussen waren: 1 En het geschiedde, toen de schare op Hem aandrong en naar het woord Gods hoorde, dat Hij zelf aan de oever van het meer Gennesaret stond, en Hij zag twee schepen aan de oever liggen. 2 De vissers waren eruit gegaan en spoelden de netten. Simon, hoewel een leerling van Jezus, vond het op dat moment belangrijker om met zijn eigen dingen bezig te zijn.
Vanwege het aandringen van de scharen kiest Jezus er vervolgens voor om in 1 van die scheepjes te stappen en daar zijn onderwijs voort te zetten. Pas later geeft Jezus de opdracht tot het uitzetten van de netten.
Ik ben geen Jood, en ik kan de grondtekst ook niet lezen, maar zoals het geschreven staat vind ik Simons reactie op Jezus opdracht bijzonder sacherijnig klinken. De predikant hield het bij het besef van Simon dat Jezus hem een in mensenogen onzinnige opdracht gaf, en dat Simon moe geweest moet zijn (hele nacht in touw geweest, toch werd de boot geconfiskeerd voor andere doeleinden dan vissen of slapen).

De reactie die Simon Petrus verderop geeft, illustreert dat nog eens, naar mijn en de predikant zijn mening: "Ga uit van mij, want ik ben een zondig mens, Here. Simon beseft kennelijk terdege dat hij met zijn reactie fout zat. Dan volgt: "En Jezus zeide tot Simon: Wees niet bevreesd, van nu aan zult gij mensen vangen.
« Laatst bewerkt op: september 26, 2004, 03:02:40 pm door elle »

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: september 26, 2004, 03:28:54 pm »
Hmmm...
Ik leg net Mattheus 4 ernaast: 18 Toen Hij nu langs de zee van Galilea ging, zag Hij twee broeders, Simon, die Petrus genoemd wordt, en Andreas, diens broeder, een net in zee werpen; want zij waren vissers. 19 En Hij zeide tot hen: Komt achter Mij en Ik zal u vissers van mensen maken. 20 Zij nu lieten terstond hun netten liggen en volgden Hem.
Dan lijkt het alsof Simon Petrus en Jezus elkaar nog niet kennen op het moment dat die visvangst gebeurt. Maar dat suggereerde de predikant wel. Dan heb je wel een punt, Merwekade.

Aan de andere kant is Simon een zeloot: een militante vrijheidsstrijder. Hij had waarschijnlijk vrijwel altijd een zwaard bij zich. Dus zo'n lieverdje was het op zich niet.
« Laatst bewerkt op: september 26, 2004, 03:32:34 pm door elle »

Merwekade

• Laat uw licht schijnen
    • Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: september 26, 2004, 07:35:16 pm »
Dacht ik al. Ergens wel jammer dat het niet met gegronde redenen uit de preek kwam, hadden we weer een mooi topic: "Was Simon sacherijnig na een nacht voor niets vissen" (Wel in het bijbelstudie forum hoor) ;)
« Laatst bewerkt op: september 26, 2004, 07:36:15 pm door Merwekade »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: september 26, 2004, 08:04:08 pm »

quote:

elle schreef op 26 september 2004 om 15:28:
Hmmm...
Ik leg net Mattheus 4 ernaast: 18 Toen Hij nu langs de zee van Galilea ging, zag Hij twee broeders, Simon, die Petrus genoemd wordt, en Andreas, diens broeder, een net in zee werpen; want zij waren vissers. 19 En Hij zeide tot hen: Komt achter Mij en Ik zal u vissers van mensen maken. 20 Zij nu lieten terstond hun netten liggen en volgden Hem.
Dan lijkt het alsof Simon Petrus en Jezus elkaar nog niet kennen op het moment dat die visvangst gebeurt. Maar dat suggereerde de predikant wel. Dan heb je wel een punt, Merwekade.

Aan de andere kant is Simon een zeloot: een militante vrijheidsstrijder. Hij had waarschijnlijk vrijwel altijd een zwaard bij zich. Dus zo'n lieverdje was het op zich niet.

Volgens mij is Simon Petrus iemand anders dan Simon de Zeloot.....

Kijk maar hier bijvoorbeeld:

Matt 10
1 En Hij riep zijn twaalf discipelen tot Zich en gaf hun macht over onreine geesten om die uit te drijven en om alle ziekte en alle kwaal te genezen. 2 En dit zijn de namen van de twaalf apostelen: vooreerst Simon, genaamd Petrus, en Andreas, zijn broeder; en Jakobus, de zoon van Zebedeüs, en Johannes, zijn broeder; 3 Filippus en Bartolomeüs; Tomas en Matteüs, de tollenaar; Jakobus, de zoon van Alfeüs en Taddeüs; 4 Simon de Zeloot en Judas Iskariot, die Hem ook verraden heeft.
« Laatst bewerkt op: september 26, 2004, 08:04:46 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: september 26, 2004, 09:11:54 pm »
hmmzz
2e blunder vandaag |:(
Ik ben wel op dreef zeg.

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: september 26, 2004, 09:59:50 pm »
Vanmiddag ging de preek over de doop... Interessant vond ik wel dat de dominee vertelde dat eindeloze discussies over kinderdoop tegenover volwassendoop vaak weinig zin hebben, omdat we niet kijken vanuit het geloofsperspectief. De doop is een belofte van God waar je ja of nee op kan zeggen en als je er nee tegen zegt heb je niets aan die beloften omdat je ze niet wil accepteren. Verder gaf hij aan dat de doop geen garantie tot de hemel is, dat juist het afwijzen van Gods beloften die je door je doop hebt gekregen en waar je ouders je van hebben verteld iets heel ergs is, omdat je een bevoorrechte positie had ten opzichte van niet-gelovigen en toch niets van Gods verbond wil weten.

Daarom moet je niet allereerst kijken naar of iemand als kind of volwassene is gedoopt, maar of iemand Gods beloften voor hem/haar aanneemt en wil proberen het verbond tweezijdig te maken, van God naar mens en als antwoord daarop van mens naar God. Het is fantastisch dat God beloften geeft... maar daarmee ben je er niet... het is een uitnodiging die om een antwoord vraagt.
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: september 26, 2004, 10:21:52 pm »

quote:

elle schreef op 26 september 2004 om 21:11:
hmmzz
2e blunder vandaag |:(
Ik ben wel op dreef zeg.

Onze preek ging over 1 kor. 13

alles bedekt zij en alles verdraagt zij.....

Dus... :)
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

marody

• Jippie, werkelijk vrij
    • Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: september 27, 2004, 01:02:54 pm »
Waar ging de preek over.

Zondag morgen hadden we een thema-Israel dienst.
De voorzitter Ds. Willem Glashouwer van (naar ik meen) christeren voor Israel sprak over de plaats van Israel in de bijbel.

Niet echt naar de geref leer.

De avonddienst was een doop en toetrededienst waardoor ik weer een 9-tal nieuwe gemeentebroers en zussen heb gekregen.

Ook niet echt naar de geref.leer

Desondanks was het een geweldige dag. Met name de doopdienst was een groot feest.
Uit de preek kwam de vraag of het dopen uit Matth. 28 (het zendingsbevel) er uit gehaald kon worden.
Uiteraard dacht ik aan direct aan jullie en rol het balletje door.
Hier de huidige weergave:

quote:

Gaat dan henen, maakt al de volken tot mijn discipelen en doopt hen in de naam des Vaders en des Zoons en des Heiligen Geestes en leert hen onderhouden al wat Ik u bevolen heb.

Wat is er tegen om het dopen er uit te halen?
Het wordt dan als volgt:

quote:

Gaat dan henen, maakt al de volken tot mijn discipelen en leert hen onderhouden al wat Ik u bevolen heb.

Wat maakt het verschil?

Gr.
« Laatst bewerkt op: september 27, 2004, 01:04:55 pm door marody »
uut grûn

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: september 27, 2004, 01:28:45 pm »

quote:

marody schreef op 27 september 2004 om 13:02:
Niet echt naar de geref leer....
Ook niet echt naar de geref.leer...

[...]

Desondanks was het een geweldige dag.

Goh? Terwijl het niet eens naar de geref. leer was? Ik kan het me niet voorstellen  ;)

quote:

Uit de preek kwam de vraag of het dopen uit Matth. 28 (het zendingsbevel) er uit gehaald kon worden. Uiteraard dacht ik aan direct aan jullie en rol het balletje door.

Waarom dacht je uiteraard gelijk aan "ons"?  :?

Sinds wanneer is de gereformeerde visie dat het dopen weggelaten kan worden?
Ik dacht dat "jullie" vonden dat "wij" juist tevéél dopen, ook mensjes waarbij het nog niet de bedoeling is. Of begrijp ik het nu weer helemaal verkeerd?
Bombus terrestris Reginae

marody

• Jippie, werkelijk vrij
    • Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: september 27, 2004, 01:57:40 pm »

quote:

Bumblebee schreef op 27 september 2004 om 13:28:
[...]
Goh? Terwijl het niet eens naar de geref. leer was? Ik kan het me niet voorstellen  ;)

Ik wel, in een vrije baptistengemeente

quote:

Waarom dacht je uiteraard gelijk aan "ons"?  :?

In de praktijk wordt in de geref kerk de tekst volgens mij als volgt toegepast: Ga dan henen, maak dopelingen tot mijn discipelen, en leer ze onderhouden ....

Jezus gaf de opdracht aan Zijn discipelen die kinderen van het verbond waren.
De opdracht was ook naar de kinderen van het verbond gericht.
Jezus zegt hier, volgens mij, niet dat je kinderen moet dopen maar discipelen.
« Laatst bewerkt op: september 27, 2004, 01:58:34 pm door marody »
uut grûn

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: september 27, 2004, 02:25:55 pm »

quote:

marody schreef op 27 september 2004 om 13:02:
Wat is er tegen om het dopen er uit te halen?
Het wordt dan als volgt:

Wat een vreemd idee dat je denkt dat Gereformeerden de doop eruit halen. Dit is domweg niet waar. Deze tekst is niet voor niets het zendingsbevel en Jezus heeft het hier over mensen die niet gelovig waren en gelovig worden en die nog niet gedoopt zijn. Nou, als mensen door 'zending' tot geloof komen en nog niet gedoopt zijn, worden ze gewoon als volwassene bij ons gedoopt hoor.
« Laatst bewerkt op: september 27, 2004, 02:26:52 pm door Mezzamorpheus »

marody

• Jippie, werkelijk vrij
    • Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: september 27, 2004, 02:37:41 pm »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 27 september 2004 om 14:25:
Wat een vreemd idee dat je denkt dat Gereformeerden de doop eruit halen. Dit is domweg niet waar. Deze tekst is niet voor niets het zendingsbevel en Jezus heeft het hier over mensen die niet gelovig waren en gelovig worden en die nog niet gedoopt zijn.

Jij zegt dat Jezus hiet de niet gelovigen bedoelt.
Maar dat staat er niet. Integendeel: Jezus geeft de opdracht voor alle mensen, dus ook aan de mensen "binnen de kerk" van het verbond.
Wat zegt Petrus tegen de bondelingen in Hand. 2 Bekeer u en laat u dopen.

Ook bondelingen moeten tot bekering komen en discipelen worden en vervolgens gedoopt worden.
Dit geldt dus evengoed voor mensen "van binnen" als die "van buiten" de kerk

Waarom is dat in de geref.leer anders?

Gr.
« Laatst bewerkt op: september 27, 2004, 02:40:05 pm door marody »
uut grûn

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: september 27, 2004, 02:50:47 pm »

quote:

marody schreef op 27 september 2004 om 14:37:
[...]

Jij zegt dat Jezus hiet de niet gelovigen bedoelt.
Maar dat staat er niet. Integendeel: Jezus geeft de opdracht voor alle mensen, dus ook aan de mensen "binnen de kerk" van het verbond.
Wat zegt Petrus tegen de bondelingen in Hand. 2 Bekeer u en laat u dopen.

Dat waren 1. Mensen die Jezus nog niet als hun Verlosser kenden en 2. Mensen die nog niet gedoopt waren. Kortom: niet-christenen = niet-gelovigen. Dus de eerste generatie (nieuwe) christenen waarvoor voor het eerst de doop gold. Op grond hiervan kan je dus niet zeggen dat dat bewijsteksten zijn voor (alleen) volwassendoop. In deze teksten staan uberhaupt geen uitgebreide verhandelingen over de (betekenis van de) doop. Alleen dat ZIJ dat toen op dat moment moesten laten doen. Uit een breder geheel van de Bijbel (waarin het wel uitgebreider gaat over de vraag: 'wat is de doop?') maken Gereformeerden op dat het in de doop gaat om de beloften van God en dat dus ook kinderen van gelovigen gedoopt mogen worden.
(Graag nu verder geen discussie meer over de doop hier. Wilde je alleen duidelijk maken dat je conclusie over Gereformeerden naar aanleiding van je preek gisteren over Matt. 28:19 niet klopt.)

marody

• Jippie, werkelijk vrij
    • Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: september 27, 2004, 02:57:42 pm »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 27 september 2004 om 14:50:
(Graag nu verder geen discussie meer over de doop hier.

Ik was er al bang voor.

Gr.
uut grûn

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: september 27, 2004, 02:59:26 pm »
We kunnen het er wel ergens anders over hebben  :)

Mezza wil vast wel onze posts over deze tekst en de doop verplaatsen naar een doop-topic of een nieuw topic in het Bijbelstudie subforum.

Hè Mezza....?   :*)
Bombus terrestris Reginae

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: september 27, 2004, 03:06:35 pm »

quote:

marody schreef op 27 september 2004 om 14:57:
[...]

Ik was er al bang voor.

Gr.

Erg jammer dat je nu slechts een halve zin van me quote en de rest weglaat (waarom was ik daar eigenlijk al bang voor?  O-) ) maar ik blijf toch eigenlijk wel benieuwd of je begrijpt dat ik zeg dat je conclusie n.a.v. je preek gisteren niet klopt... (om toch on-topic te blijven hier :) )

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: september 27, 2004, 03:23:05 pm »

quote:

Bumblebee schreef op 27 september 2004 om 14:59:
We kunnen het er wel ergens anders over hebben  :)

Mezza wil vast wel onze posts over deze tekst en de doop verplaatsen naar een doop-topic of een nieuw topic in het Bijbelstudie subforum.

Hè Mezza....?   :*)

Jahoor, BBB.  :*)
Posts verplaatst naar De betekenis van de doop .

marody

• Jippie, werkelijk vrij
    • Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: september 27, 2004, 04:40:31 pm »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 27 september 2004 om 15:06:

Erg jammer dat je nu slechts een halve zin van me quote en de rest weglaat (waarom was ik daar eigenlijk al bang voor? maar ik blijf toch eigenlijk wel benieuwd of je begrijpt dat ik zeg dat je conclusie n.a.v. je preek gisteren niet klopt... (om toch on-topic te blijven hier

Staat er op. :z

Gr.
uut grûn

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: september 27, 2004, 05:12:11 pm »

quote:

Wat staat waar op?  :?

marody

• Jippie, werkelijk vrij
    • Bekijk profiel
« Reactie #43 Gepost op: september 27, 2004, 05:19:56 pm »

quote:

Mijn reactie waar je benieuwd naar was:

quote:

maar ik blijf toch eigenlijk wel benieuwd of je begrijpt dat ik zeg dat je conclusie n.a.v. je preek gisteren niet klopt

staat op de ander kant: "betekenis van de doop"

snap ie :w

Gr.
uut grûn

Pipo de Clown

• schatje
    • Bekijk profiel
« Reactie #44 Gepost op: oktober 03, 2004, 04:34:24 pm »
Vanmorgen (onverwacht) Ds. de Groot uit Nieuwerkerk aan den IJssel gehad. Plezierige verrassing moet ik zeggen...

Zij preek ging over dat God niet kijkt naar je goede daden of naar je zonden, maar naar je houding tegenover anderen. God heeft je lief. Mensen die enkel lopen te oordelen over anderen en telkens wijzen naar de fouten van anderen hebben Gods liefde en genade niet goed begrepen.

Was weer een heerlijke 'balk & splinter' preek. Heb genoten.  d:)b

Does

• Bekijk profiel
« Reactie #45 Gepost op: oktober 10, 2004, 04:17:15 pm »
Ik ben vandaag niet naar de kerk geweest maar ik heb een internet kerkdienst gekeken (alleen de preek). Want ja, de preek is hetgeen waar het allemaal om draait.

De preek ging over Psalm 29 waarin word gesproken over onweer zeg maar. Onweer, de stem van God. Over hoe indrukwekkend het wel niet is etc.

quote:

Ds. S. de Vries, in de morgendienst van 03-10-2004, vanuit Helpman. Met als tekst Psalm 29.

"Onweer leert je onzag voor en vertrouwen op de Here."

O, als je de dienst wilt bekijken moet je de volgende link even volgen:

Preek over onweer

Vond hem zelf niet echt zo heel speciaal maar ja daar is het onderwerp ook niet naar.
Live vanuit de luie stoel

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #46 Gepost op: oktober 10, 2004, 06:07:26 pm »

quote:

Does schreef op 10 oktober 2004 om 16:17:
Vond hem zelf niet echt zo heel speciaal maar ja daar is het onderwerp ook niet naar.

Oh, vind donder en onweer (sowieso de hele natuur en hele schepping) niet 'heel speciaal'?  :?