Auteur Topic: Als je bij de GKV weg bent  (gelezen 1101 keer)

pjotr

• Bekijk profiel
Als je bij de GKV weg bent
« Gepost op: juli 18, 2003, 12:14:27 pm »
Ik ben benieuwd hoe anderen het ervaren om bij de GKV wegzijn, maar wel meedoen aan de discussies op dit forum.

Ik zal het verduidelijken: ook als je weg bent, dan nog blijf je vaak meer dan normaal geinteresseerd wat er zich afspeelt. Heeft het met onzekerheid te maken over je beslissing om weg te gaan? Dat je steeds bevestigd wil zien dat je terecht bent weggegaan? Zijn discussies over de doop of over de Bijbel daarom soms zo fel hier?

Ik heb het gevoel dat het wel normaal is dat je nog een poosje op deze manier bezig bent. Maar je kunt er ook in blijven hangen. Dat je altijd je eigen mening tegenover "de" GKV-mening zal stellen. Dan heeft het niet zo veel zin om te discussieren. Je bevestigt je eigen mening en bent eigenlijk alleen afbrekend bezig. Daar kom je zelf ook niet verder mee. Daarom is leuk discussieren hier misschien ook wel niet zo goed. Dan kun je beter een goed boek lezen over wat je bezig houdt.

Als ik hier rondkijk, dan is vaak mijn interesse of mijn beeld van de GKV nog klopt. En laat ik me soms verleiden om te reageren op ongenuanceerde meningen. Hoe zijn jullie daarmee bezig?

beloki

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: juli 18, 2003, 01:32:34 pm »
Gezonde interesse in geloof en discussies lijkt me juist goed. Ook als je besloten hebt bij de GKV weg te gaan, al betreur ik je keuze. Grote vraag waarop je een antwoord wilt geven of inmiddels al hebt gegeven, is waarop je de GKV verlaten hebt. Ik wil zeker geen promo-praatje voor de GVK gaan geven en ook niet probreren je te overtuigen om terug te komen. Maar iedere christen en ook niet-christenen hebben twijfels en vragen over het leven, gemaakte en te maken keuzes, maar bovenal, hoe geef je een juiste invulling aan je geloof in God, althans zo ben ik daar mee bezig.

Ik wil je graag vertellen dat onlangs een goede vriend van me terug bij de GKV gekomen is, nadat hij jaren geleden zijn geloof vaarwel had gezegd, om diverse redenen. Toch heeft hij de contacten met zijn christelijke vriendenkring niet opgegeven en bleef zich interesseren voor christelijke discussies, normen en waarden. Gelukkig heeft God hem terug gebracht en wij als vrienden zijn bijzonder blij met dit "wonder".

En natuurlijk blijven er veel vragen en discussiepunten over, ook binnen de GKV. Lijkt me ook een gezonde zaak, want een waar en levend geloof, roept heel veel vragen op. Probeer die vragen juist niet te ontwijken, maar verdiep je daarin en probeer antwoorden te vinden, ook al ben je het niet eens met bepaalde (vooringenomen) stellingen.

Laurens

• Nijntje Rocks!
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: juli 18, 2003, 04:09:28 pm »
Het meedoen van mij is zeker geen heimwee ;)
Ik ben nog steeds lid v/e gereformeerde kerk en ik zal altijd gereformeerd blijven, ik zie de GKV als mijn broers en zussen in Christus en zal altijd met ze in contact blijven (ook omdat mijn familie/vrienden grotendeels GKV zijn).
Van andermans mening kun je m.i. veel leren, het leid hier en daar tot een bevestiging van mijn keuze, anderzijds probeer ik bepaalde mensen in de GKV een ander point-of-view te laten zien.
Zelf probeer ik de vooroordelen (van mij over de GKV als van de GKV over bepaalde kwesties) zoveel mogelijk te omzeilen, maar daar waar ik weet dat er bepaalde vooroordelen aanwezig zijn in de GKV grijp ik die wel graag aan om te laten zien dat het ook anders kan (overigens zonder met het vingertje te wijzen).

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: augustus 17, 2003, 11:43:02 pm »

quote:

op 18 Jul 2003 12:14:27 schreef pjotr:
Maar je kunt er ook in blijven hangen. Dat je altijd je eigen mening tegenover "de" GKV-mening zal stellen. Dan heeft het niet zo veel zin om te discussieren. Je bevestigt je eigen mening en bent eigenlijk alleen afbrekend bezig. Daar kom je zelf ook niet verder mee. Daarom is leuk discussieren hier misschien ook wel niet zo goed. Dan kun je beter een goed boek lezen over wat je bezig houdt.

Ben het helemaal met je eens. Op sommige forumdeelne(e)m(st)ers is dit inderdaad van toepassing. Op mij werkt dat als een lap op een rode stier. Ik moet me dan vaak inhouden.
Ik ben trouwens wel blij om (hierboven) te lezen, dat het ook anders kan.

quote:

Als ik hier rondkijk, dan is vaak mijn interesse of mijn beeld van de GKV nog klopt.
En? Klopt je beeld nog een beetje? Ik merk bij sommigen (zie hierboven) dat men een heel oud beeld heeft dat allang niet meer klopt. Maar misschien koestert men dat beeld wel om de eigen keuze te bevestigen.

marijma

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: augustus 18, 2003, 12:05:36 pm »

quote:

op 17 Aug 2003 23:43:02 schreef Peter:
[...]

En? Klopt je beeld nog een beetje? Ik merk bij sommigen (zie hierboven) dat men een heel oud beeld heeft dat allang niet meer klopt. Maar misschien koestert men dat beeld wel om de eigen keuze te bevestigen.

Ik kom hier ook een beetje om die reden. Hoewel ik niet lang van de vrijgemaakte kerk ben onttrokken en ik toen ook al wist dat er veranderingen gaande waren en al heel veel veranderd vond , stond ik hier perplex over sommige kreten van ECHTE GKV-ers. Ik vind het heel erg leuk om te lezen, en ik word eerlijk gezegd wel positiever over de GKV door dit forum. Ook al moet ik eerlijk zeggen dat ik nooit echt negatief ben geweest. Wel eens teleurgesteld maar das weer een ander verhaal;)

greetz :)
Probeer niet perfect te zijn, maar probeer zo perfect mogelijk jezelf te zijn!

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: augustus 18, 2003, 05:34:57 pm »

quote:

op 18 Jul 2003 13:32:34 schreef beloki:
Ik wil je graag vertellen dat onlangs een goede vriend van me terug bij de GKV gekomen is, nadat hij jaren geleden zijn geloof vaarwel had gezegd, om diverse redenen. Toch heeft hij de contacten met zijn christelijke vriendenkring niet opgegeven en bleef zich interesseren voor christelijke discussies, normen en waarden. Gelukkig heeft God hem terug gebracht en wij als vrienden zijn bijzonder blij met dit "wonder".
Even off-topic-vraagje: waarom schrijf je 'wonder' tussen aanhalingstekens?