Ik ben zelf, toen ik nog vrijgemaakt was twee keer van gemeenet 'verhuisd' waarbij ik elke keer de situatie meemaakte die Nijntje schetst, frapant...
Ik heb nu een gemeente gevonden die bewijst dat het ook anders kan, ik kreeg niet eens de gelegenheid het initiatief te tonen

De gemeente is erg actief en betrokken bij alles wat er gebeurd, alles doen ze samen, zelfs de nieuwjaarswisseling is met elkaar gevierd.
Het elkaar kennen en een beetje als een 'gezin' met elkaar omgaan heeft denk ik ookte maken met de sfeer in de kerk, de manier waarop met dingen omgegaan wordt, in mijn gemeente is alles wat 'informeler' dan bij de vrijgemaakten, het gaat wat meet op z'n jan-boeren-fluitje zullen we voor het gemak maar zeggen, geen dertig traditionele acties in een dienst, ik denk dat daardoor de sfeer 'officieler' wordt en het meer afstand brengt, naar de gemeenteleden toe, en dat heeft op een gegeven moment z'n impact op hoe de leden tegen hun gemeente aankijken, er ontstaan onbewust een soort gedragsregels. Iets dat heel officieel is zal niet snel als huiselijk (thuis) gezien worden.
Daarbij komt ook de openheid; Naar elkaar toe, maar ook naar de gasten. Ze willen je er direct bij betrekken, men kan gepassioneerd vertellen over hun geloof en dan bedoel ik het niet op een charismatische manier, maar wel heel echt, gemeend.
Ik denk dat dat ook iets wat met veel mensen doet besluiten zich bij evangelische/pinkstergemeenten aan te sluiten, ze worden (sneller) opgenomen in de gemeente en als volwaardig lid erkent en gestimuleerd mee te doen.
Nu is dat best moeilijk in een grote gemeente, en voordat je zoiets voor elkaar krijgt in een gemeente die anders gewend is en veel vasthoudt aan bestaande normen en waarden...