Auteur Topic: Lord of the Rings: Two Towers  (gelezen 3643 keer)

red media

• Bekijk profiel
Lord of the Rings: Two Towers
« Gepost op: december 21, 2002, 07:41:59 pm »
http://www.goforit.nl/pub/film/thelordoft/small.jpg
"Zou je je onsterfelijkheid willen inruilen voor sterfelijkheid in de strijd tegen het kwaad?" "Zou je eigenlijk wel onsterfelijk willen zijn als alle andere mensen sterfelijk zijn?" en "Als je bij de mens al zijn mooie schijn er afhaalt houd je dan uiteindelijk niet een soort Gollem over"

Dat waren zo wat vragen die ik over hield toen ik de bioscoop verliet na het kijken van de "Two Towers" . Ik heb genoten van de film. De beelden zijn prachtig, het acteerwerk is levensecht en de 'special effects' zijn vele. Van begin tot eind boeide de film. Wat in deze film vooral naar voren komt is de strijd tussen 'goed en kwaad'. De keuzes die je moet maken in deze strijd en dat als het erop aan komt je nooit 'neutraal' kunt zijn omdat je dan uiteindelijk toch voor het 'kwade' kiest. Je ziet ook de macht van het kwaad. Bij de filmbeelden over de legers van 'Saruman' denk je onwillekeurig toch vaak aan de soldatenlaarzen uit dictaturen die onschuldig leven vertrappen. Nee de film laat je niet onberoerd en is zeker onderhoudend.

The Two Towers is het vervolg op het eerste deel van de verleden jaar in de bioscoop verschenen "Lord of the Rings". Dit deel gaat verder waar het vorige ophoudt. Een korte beschrijving geven van de film is lastig omdat er zoveel in gebeurd. In het kort komt het hier op neer. Om het kwaad voor altijd te bezweren moet Frodo "de Ring" naar de Doemberg brengen. Maar de ring geeft ook macht en heeft daardoor een bijna onbedwingbare aantrekkingskracht. Gollem die de ring in het begin is kwijtgeraakt, wil hem weer graag terughebben en is bereid om hiervoor iedere vorm van leugen en hypocrisie in te zetten om zo zijn doel te bereiken. Tegelijkertijd bundelen Sauruman en Sauron hun krachten om "Midden Aarde"  met geweld te veroveren. Hoe het afloopt weet de trouwe Tolkien lezer wel en wie het nog niet weet raad ik aan om Tolkien te lezen of naar de bioscoop te gaan.

Voor wie geschikt?
Op de film is qua taalgebruik en sex niets aan te merken. Wel is er sprake van veel geweld, alhoewel deze altijd functioneel is. Mensen die niets hebben met fantasy of 'moderne sprookjes' kunnen beter ook niet kijken. Hoewel de film niet 'occult' is, zullen sommige mensen hier toch zeker moeite mee hebben.

De film is niet geschikt voor kinderen jonger dan 12 jaar en voor gevoelige 12+ kijkers is meekijken gewenst.

The Two Towers met o.a Elijah Wood en Liv Tyler

De film kan ik zeker aanbevelen en levert voldoende gespreksstof op.

Recensent: Jan Wietsma

Wat is jouw mening. Wat heeft deze film ons te zeggen en waarom is hij wel of niet goed?
Voor een uitgebreidere beschrijving van de film en de plaatsen waar deze film momenteel draait:
http://www.vpro.nl/cinema/movies/index.jsp?movies=8182567
« Laatst bewerkt op: december 21, 2002, 08:06:07 pm door red media »
Met vriendelijke groet,

redactie media

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: december 24, 2002, 10:22:34 pm »
Tja, waar zou een Tolkien-fan als ik zijn eerste post eens gaan plaatsen.... kan haast niet missen he... :)

Gisteren ben ik naar The Two Towers geweest. Het was allemaal weer erg mooi en spectaculair, met als hoogtepunten de slag bij Helmsdeep en de val van Isengard. Jammer dat op bepaalde punten van de verhaallijn uit het boek wordt afgeweken maar verder een superfilm.

Vanuit het christelijke perspectief bekeken, ik zie totaal geen dingen in Lord of the Rings die bijbels gezien niet zouden kunnen. Tolkien was een heel gelovige man en je merkt in zijn boek dat, ondanks dat het niet zijn doel was om een religieus boek te schrijven maar meer om een mythe te creeëren dat hij toch heel veel elementen uit de bijbel in zijn boek heeft verwerkt. Verder zet hij in een andere wereld die wel overeenkomsten met de onze vertoond heel duidelijk goed en kwaad tegenover elkaar. De strijd die wij vaak in ons hart voeren tekent hij op een andere manier... ik vind fantasy een goede manier om bepaalde dingen duidelijk te maken omdat je dingen ziet die je in het leven niet ziet, en op die manier wordt je wel bewuster van,  bijvoorbeeld de aanwezigheid van goed en kwaad en de strijd die je zelf tegen het kwade moet voeren. Ik heb kritiek die ik wel eens heb gezien ook nooit goed begrepen, aangezien het om fantasy gaat. Je kunt aandragen dat het om bovennatuurlijke dingen gaat in het boek... maar zijn die er dan niet in ons leven? Of magie? Ik denk bijvoorbeeld aan het gebed.
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

connie

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: december 26, 2002, 11:30:27 pm »
mag je als christen wel  naar de lortof  the rings kijken er zit toch veel kwaad in die film
groeten connie

Huk

• May U live 2 see the Dawn
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: december 27, 2002, 12:27:18 am »
Waarom zou dat niet mogen, het is toch maar Fantasy? Ik neem aan dat je zelf wel fantasie van de werkelijkheid kunt onderscheiden?
There are no saviours, there are no kings, the power lies in your head.....

connie

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: december 27, 2002, 11:49:44 am »
nu als je een echte christen bent dan kijk je daar niet naar

god vind dat niet goed als je naar zulke filmskijkt
het is allemaal occulte en duivels
groeten connie

Harm

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: december 27, 2002, 12:01:24 pm »

quote:

op 27 Dec 2002 00:27:18 schreef Huk:
Waarom zou dat niet mogen, het is toch maar Fantasy? Ik neem aan dat je zelf wel fantasie van de werkelijkheid kunt onderscheiden?
Dit is een slecht argument IMHO. Op dezelfde manier kun je dan ook geweld in computerspellen goed praten: Het is toch maar een computerspel, dat is niet echt... En dat is dus totale onzin. Er zijn onderzoeken geweest (zoals deze: http://www.tweakers.net/nieuws/24858/) naar dit onderwerp die het tegenovergestelde beweren.

quote:

op 27 Dec 2002 11:49:44 schreef connie:

groeten connie
Kun je dit wat meer onderbouwen? Bijbelse argumenten bijvoorbeeld?
"Books and cleverness! There are more important things - friendship and bravery!" - Hermione Granger

Rianne

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: december 27, 2002, 05:30:33 pm »
Voor zover ik weet wordt er in de film geen enkele keer gevloekt. Tolkien is nl ook een christelijke schrijver.
Je kunt in de film heel occulte dingen zien.
Je kunt het ook anders zien. Nu haal ik er even een stukje bij van wat ik op een ander forum over dit onderwerp heb neergezet:

Nederlands Dagblad, 30-6-2000
door René Fransen

Een meeslepend verhaal, voor wie zich wil laten meeslepen. Een sprookje met een omvang van de Bijbel, dat zich afspeelt in een wondere wereld, Midden-Aarde genaamd, die volledig uit het brein van de wat stijve hoogleraar Engels uit Oxford ontsproten is. Een wereld die zo goed in elkaar steekt, zo doordacht is opgezet, dat je er in kunt geloven.

Tolkiens boek werd in de jaren zestig een 'hippie-bijbel', maar dat doet hem onrecht. Het boek is afgedaan als 'alleen maar een sprookje', in sommige kringen ook in de ban gedaan als occult. Maar er is niets mis met sprookjes: die tonen een uitvergroting van deugden als opofferingsgezindheid, trouw en moed. En als oprechte rooms-katholiek schreef Tolkien een verhaal waarin de echo's van zijn geloof doorklinken. Plaatsvervangend lijden, maar ook reddende engelen, en de Ene God als schepper - zij het op grote afstand, onbereikbaar voor stervelingen.

Altijd weer gaat het om de gewone, alledaagse, niet tot held opgeleide mens. In moeilijke situaties gebracht, wordt hij voor de keuze gesteld om het kwade te haten en zijn verlangen naar
het goede niet op te geven.

Dit is lang niet het hele stuk, maar dat is wat veel om hier neer te zetten. Dan kan je kijken op http://home.planet.nl/~sleij005/vergadering/boektolkien.htm

Huk

• May U live 2 see the Dawn
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: december 28, 2002, 12:58:03 am »
Beste Connie,

Wat vind je van Harry Potter? Denk je dat je daar wel naar mag kijken of zou God dat ook niet goed vinden?

Wat zijn de criteria voor een "goede" film?"
There are no saviours, there are no kings, the power lies in your head.....

Rianne

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: december 28, 2002, 09:50:22 am »
Hóó, daar zou ik even een nieuw onderwerp voor openen, anders krijg je hier 2 discussies door elkaar :)

Is inmiddels gebeurd zie topic: "Harry Potter" en topic:"Wat is een goede film"
(Dit bericht is bewerkt door redactie media)

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: december 28, 2002, 06:59:34 pm »
Beste Connie,

Ik heb zo het vermoeden dat je weinig mag in dit leven.

quote:

mag je als christen wel naar de lortof the rings kijken er zit toch veel kwaad in die film
groeten connie

Kwaad zit in de film. Goed ook. Het is een grote strijd van goed tegen kwaad. Net als dat er in dit leven goed en kwaad is en je hele leven een strijd is tegen het kwaad. Als jij elk boek en/of elke film waarin die strijd tussen goed en kwaad aanwezig is niet wil kijken dan valt er weinig voor je te lezen en te kijken, want alles is een strijd tussen goed en kwaad. Bovendien was de schrijven van Lord of the Rings christelijk en heeft ook geprobeerd om ons allemaal iets mee te geven, iets te leren. Die strijd die wij tegen het kwaad moeten leveren in er voor ons ook, alleen heeft Tolkien een wereld geschreven waarin het kwaad zichtbaar is, wat in ons leven vaak niet zo is.

quote:

Dank je wel dat je even aanwijst dat jij wel een goed christen bent en ik niet. Kijk een beetje uit met je oordeel.

quote:

God vind dat niet goed als je naar zulke filmskijkt
Occult en duivels? Hoe kom je daar bij? Het is juist het tegenovergestelde, de strijd tegen occultisme en tegen duivels. Een strijd die wij als christenen ook moeten leveren. Want wij hebben niet te strijden tegen vlees en bloed maar tegen de heerschappijen, de machten, de wereldbeheersers, tegen de boze geesten in de hemelen. Efeze 6:12. Je moet onderscheid maken tussen occultisme en het bovennatuurlijke. Er zijn in dit leven ook engelen en demonen en de duivel ligt altijd op de loer. Als je daar echter tegen probeert te strijden zie ik niet in wat dat met Occultisme te maken heeft.

Verder denk ik niet dat fantasie verkeerd is, je kunt zo namelijk dingen met een voorbeeld vaak duidelijk weergeven. In de bijbel staat ook een verhaal over bomen die met elkaar praten... en Jezus vertelde veel in gelijkenissen. Ook worden engelen en duivels in Openbaringen zichtbaar afgebeeld. Wat bijbelse argumenten om aan te tonen dat Lord of the Rings helemaal niet onchristelijk is... Tolkien heeft dan ook een bijbelse boodschap in zijn verhaal verwerkt.

Sorry dat ik even wat boos word maar als je mijn favoriete schrijver beledigd en ook nog eens mij als christen aanvalt voel ik even op mijn teentjes getrapt.
« Laatst bewerkt op: december 28, 2002, 07:23:23 pm door Marnix »
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

connie

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: december 29, 2002, 11:37:02 am »
marnix
ik wilde me excuses aanbieden sorry dat ik met me woorden wat te ver ging
groeten connie

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: december 29, 2002, 12:20:17 pm »
Okeej. Vergeven en vergeten!

Fredo

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: december 29, 2002, 02:10:17 pm »
Hallo Marnix, dat ik jou hier weer tegen moet komen kerel.

Wat ik zeggen wilde, even los van jullie discussie:

Die Smeogel vond ik zo'n geweldig creature. Ik herkende die innerlijke dialogen zo goed: de oude mens onder invloed van de Satan en de nieuwe mens onder invloed van Rabbi Jezus. Dat zinnetje waarin Smeogol zegt tegen de duistere macht: "we don't need you anymore, master is taking care of us". Dat zinnetje trof me diep in mijn hart. Dat ik dat vaker mag zeggen in de strjid tegen het kwade: dat we hem dood verklaren, de oude mens kruisigen, en onze toevlucht zoeken bij Rabbi Jezus
If Satan reminds you of your past, remind him of his future

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: december 29, 2002, 03:47:12 pm »
Klopt. Dat is 1 van de dingen die Tolkien heeft meegenomen in zijn verhaal, neit alleen de strijd tussen goed en kwaad in het algemeen maar juist die innerlijke verdeeldheid die we vaak nog hebben... De keuze die je moet maken om de ouwe mensen af te leggen....  Wat vaak erg moeilijk is...

Laurens

• Nijntje Rocks!
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: januari 01, 2003, 05:49:59 pm »
Ik sluit mij geheel aan bij Marnix' post van 28 dec.
Daar wil ik aan toevoegen dat Tolkien zelf een christen is (Katholiek oid) en naar zeggen heeft hij zich in grote lijnen gebaseerd op de bijbel. Hoe betrouwbaar die bron is weet ik natuurlijk niet, maar als je het boek kent dan is er wel wat voor te zeggen.
Een tijdje terug las ik bij mijn ouders ook iets dergelijks over de film in het ND, ik heb zelf geen ND dus ik kan het niet voor je nazoeken, maar het was volgens mij kort voor de kerst.
Misschien is het de moeite waard om het artikel eens op te zoeken of op te vragen bij het ND dat ook over die basering op de bijbel ging.
« Laatst bewerkt op: januari 01, 2003, 10:13:24 pm door Laurens »

Harm

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: januari 03, 2003, 11:41:33 am »
Ik ben er gistereavond naar toe geweest en vond het eigenlijk niet zo'n geweldig vervolg. Het verhaal op zich is prima, hoe het is uitgevoerd ook goed gedaan (echt geweldig dat gevecht rond Helmsdeep!!!), maar er zijn twee punten die ik jammer vind.

Ik vind het jammer dat er in deze film zoveel is afgeweken van het originele verhaal. Het valt gewoon op dat dingen erbij zijn gehaald, volgordes zijn veranderd, dingen zijn weggelaten. En dat vind ik jammer. Ik hoop dat er ook hier weer een extended version die dit soort dingen wel bevat, want ik vind het een gemis.
Ander punt van kritiek zijn de 'zogenaamde' grappen die Gimli (dat is de Dwerg) de hele tijd moet maken omdat hij zo klein is en geen conditie heeft. Het staat niet in het boek en hoort er dus niet bij, volgens mij. Komt bij dat het gewoon flauw is en dat het voor mij afdoet aan de serieuziteit van het verhaal. Het is zoiets belangrijks waar het om gaat en dan ga je dat met dat soort 'flauwe' grappen afdoen. Jammer.

Een algemeen puntje van kritiek is deze: Elven hebben een eigen taal die behoorlijk goed ontwikkeld is en waarover meer dan genoeg informatie is te vinden op internet en bij wijze mensen die Elfish bestudeert hebben. Toch gebeurt het in de film dat Elven onderling Elfish en Engels doorelkaar spreken. Dat vind ik jammer, want de film was zo veel echter geweest als Elven doorlopend Elfish gesproken hadden.

Maar gelukkig was er ook meer dan genoeg positiefs te zien. Prachtig hoe Gandalf terugkeert als Gandalf the White, prachtig hoe Gandalf Théoden bevrijd van de macht van Saruman en dan het meest geweldig van alles: de slag om Helmsdeep die zo geweldig wordt weergegeven en gevochten (ook erg mooi om te zien hoe de Elfen vechten: zo geordend enzo). Wat me ook al opviel in het vorige deel was de muziek: die is zo subliem en hoort zo goed bij de film als geheel! Die is het sowieso al waardt om te kopen. :)

Ennieweej, ik ga hem zeker weer kopen op DVD (net als de muziek ;)) en als het kan nog wel een keer zien.
"Books and cleverness! There are more important things - friendship and bravery!" - Hermione Granger

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: januari 04, 2003, 08:09:32 pm »
De extended versie gaat weer rocken!

Tave

• schaap
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: januari 04, 2003, 09:26:28 pm »
Prachtige film.
"Geef de schapen te drinken en laat ze verder grazen." - Genesis 29:7b (Groot Nieuws)

Harm

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: januari 04, 2003, 10:03:33 pm »

quote:

op 04 Jan 2003 20:09:32 schreef Marnix:

Is het dan al zeker dat die er gaat komen?

Bij The Fellowship vond ik deze echt stukken beter dan de originele korte film. Veel dingen werden duidelijker wat ik zelf goed kon waarderen. Evenals de vele documentaires.

quote:

op 04 Jan 2003 21:26:28 schreef Tave:
Prachtige film.
Hoezo dan?

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: januari 05, 2003, 12:59:29 pm »
Of het officieel is weet ik niet maar er gaat zeker een extended version komen. Peter Jackson heeft weer ontzettend veel stukken er uit moeten knippen omdat de bioscoopversie maar 3 uur mag zijn en hij zal blij zijn wat van deze stukken voor de diehards op een dvd te kunnen zetten, bovendien verdient hij daar ook nog wel wat mee :)

De extended version van deel 1 is meer op de echte fans (zoals ik) gericht

Tave

• schaap
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: januari 07, 2003, 02:01:04 pm »

quote:

op 04 Jan 2003 22:03:33 schreef ramH:
op 04 Jan 2003 20:09:32 schreef Marnix:
Is het dan al zeker dat die er gaat komen?

Bij The Fellowship vond ik deze echt stukken beter dan de originele korte film. Veel dingen werden duidelijker wat ik zelf goed kon waarderen. Evenals de vele documentaires.

op 04 Jan 2003 21:26:28 schreef Tave:
Prachtige film.
Hoezo dan?

Gewoon prachtig hoe ze het boek verfilmd hebben. Trouwens voor ander LOTR lezers ik had nog wel een paar aanmerkingen:
Superfilm dat zeker.

Toch moet ik zeggen dat je altijd met het boek in je achterhoofd zit (ik tenminste).
In vergelijking met het boek vond ik het jammer dat:
-Faramir hier net een 'bad guy' lijkt
-het lijkt nu net of er een driehoeksrelatie is tussen de dochter van elrond, eowyn en aragorn. Terwijl dat stuk dat die dochter van Elrond toch kiest voor de onsterfelijkheid helemaal niet in het boek voorkomt.
-over de ents zeg ik: jammer dat ze er zo uit zien, zoals ik ze precies niet zou willen zien  :P
Maar goed, het was wel een heel knap staaltje werk zeker Smeagol was prachtig gemaakt en gespeeld

Het is trouwens zeker dat er een extended version gaat komen. Deze duurt 3,5 uur, waarin Peter Jackson volgens hemzelf het boek ideaal kon weergeven.
"Geef de schapen te drinken en laat ze verder grazen." - Genesis 29:7b (Groot Nieuws)

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: januari 07, 2003, 08:17:50 pm »
Het boek is qua personen en beelden van lokaties etc. ontzettend mooi verfilmd. Het verhaal blijft in de film ongedetailleerd, er wrodt veel uit het verhaal gelaten en er wordt ook van de lijn in het boek afgeweken op bepaalde punten. Dat vind ik wel heel jammer. Faramir en Boromir worden bijvoorbeeld erg als bad guys geprofileerd, er wordt teveel aandacht aan Arwen besteed en ook aan de gevoelens tussen Eowyn & Aragorn die in het boek puur vanaf Eowyns kant komen. En zo is er nog wel meer te noemen... ach ik kijk de ffilm voor de beelden en ik lees het boek voor het verhaal.

Harm

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: januari 07, 2003, 08:50:21 pm »

quote:

op 07 Jan 2003 20:17:50 schreef Marnix:
Het boek is qua personen en beelden van lokaties etc. ontzettend mooi verfilmd. Het verhaal blijft in de film ongedetailleerd, er wrodt veel uit het verhaal gelaten en er wordt ook van de lijn in het boek afgeweken op bepaalde punten. Dat vind ik wel heel jammer. Faramir en Boromir worden bijvoorbeeld erg als bad guys geprofileerd, er wordt teveel aandacht aan Arwen besteed en ook aan de gevoelens tussen Eowyn & Aragorn die in het boek puur vanaf Eowyns kant komen. En zo is er nog wel meer te noemen... ach ik kijk de ffilm voor de beelden en ik lees het boek voor het verhaal.

Ach, zo erg is het niet om naar Arwen te kijken... ;)

Hoe 'erg' Boromir afgeschilderd wordt vind ik wel meevallen. Vooral de manier waarop zijn sterfscène is gedaan vind ik juist getuigen van het feit dat hij uiteindelijk niet voor de ring heeft gekozen maar voor het lot van de wereld en dus niet voor zichzelf. Hij heeft drie pijlen inzich en hij blijft vechten... datgene wat hij zegt tegen Aragorn vind ik ook een mooi getuigenis van wat hij misdaan heeft maar wat uiteindelijk ook goed is gekomen. Wat trouwens ook mooi is hieraan (maar dat staat pas in het tweede boek) dat -als Faramir en consorten Boromir vinden- hij zo'n rustig/bijna gelukzalige blik op zijn gezicht heeft. Waaruit dan blijkt dat hij uiteindelijk in echte rust en vrede is gestorven: prachtig!

quote:

op 07 Jan 2003 14:01:04 schreef Tave:
Toch moet ik zeggen dat je altijd met het boek in je achterhoofd zit (ik tenminste).
In vergelijking met het boek vond ik het jammer dat:
-Faramir hier net een 'bad guy' lijkt
-het lijkt nu net of er een driehoeksrelatie is tussen de dochter van elrond, eowyn en aragorn. Terwijl dat stuk dat die dochter van Elrond toch kiest voor de onsterfelijkheid helemaal niet in het boek voorkomt.
-over de ents zeg ik: jammer dat ze er zo uit zien, zoals ik ze precies niet zou willen zien  :P
Maar goed, het was wel een heel knap staaltje werk zeker Smeagol was prachtig gemaakt en gespeeld

Het is trouwens zeker dat er een extended version gaat komen. Deze duurt 3,5 uur, waarin Peter Jackson volgens hemzelf het boek ideaal kon weergeven.

Kun je dat van die driehoeksrelatie iets meer uitleggen? Ik snap namelijk niet precies wat je bedoelt.
De Ents had ik me inderdaad wat groter, pompeuzer voorgesteld. Het was nu zo ielig dat ze nergens naar leken. Het zijn bomen! die horen groot en statig te zijn en niet zulke dunne dingen als we nu hadden. Jammer trouwens ook dat het soms zo goed te zien is dat het tegen een blue screen is opgenomen (vooral als Merry en Pippin boven in de boom zitten en de camera daar op is ingezoomd zie je dat goed).
Sméagul/Gollem had ik mijzelf kleiner voorgesteld: om zo zijn duistere kant -die in het boek sterker is- duidelijker neer te zetten. Hij was nu zo... zo... gewoon. :(

Mooi dat het zeker is van de extended version, die ga ik dus zeker wel weer kopen. :)

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: januari 07, 2003, 10:59:47 pm »
Die laatste scene, de dood van Boromir, vond ik wel goed. Maar dat was ook ongeveer het enige wat hij goed deed. In het boek komen de verleidingen in het boek pas na Lothlorien, waar goede en slechte kanten bij je boven konden komen. Dat Boromir al in Rivendel de ring wil pakken (in de extended version), de scene op de Caradhras waar Boromir zo met die ring bezig is, en in de extended version maakt hij ook nog een ruzie met Aragorn... Het is anders dan in het boek.... verder zijn er een hoop dingen te noemen... Faramir die de rng eerst mee naar Gondor wil nemen, de Enten die eerst besluiten niks te doen, Arwen die een veel grotere rol krijgt, Haldir die op Helmsdeep komt en er ook sterft.... Frodo die in het moeras valt.... Ik vind dat een beetje jammer.

Gollum vond ik wel goed. Zijn grootte klopt wel ongeveer, aangezien Smeagol een hobbit was, lang geleden, voor hij in het bezit van de ring kwam door zijn vriend die hem vond te vermoorden. Hij heeft ongeveer de grote van een Hobbit maar is in die 500 jaar lelijk en dun geworden en heeft geen greintje vet meer over.

Er is best kans dat Jackson vanwege het grote succes ook The Hobbit gaat verfilmen. Lijkt me ook gaaf.... alleen het valt niet mee om zoveel dwergen mee te laten spelen... dat kost per keer zoveel tijd om ze op te maken.... Het lijkt me in elk geval gaaf, de reis naar Rivendell, Beorn, de adelaars, Mirkwood en de ontsnapping uit de grotten van Thranduil, de gesprekken met Smaug en de val van hem, en met als toppunt natturlijk de slag van de 5 legers.

Zijn er hier trouwens nog fans die wat dieper in de Tolkien-boeken zijn gedoken? Ik denk dan vooral aan The Silmarillion en Unfinished Tales? Ik heb die boeken ook meerdere keren gelezen en heb zo een aardige kennis van Middle Earth opgebouwd.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: januari 27, 2003, 02:11:58 pm »
Ik heb de Silmarillion ook gelezen: er tov, mooie vertelstijl. Ik was bijvoorbeeld erg onder de indruk van het scheppingsverhaal! Die liefdesverhalen bleken behoorlijke tearjerkers.
Meer in het algemeen: je krijgt zoveel meer info over Midden Aarde (ik heb de boeken dus alleen in het nederlands gelezen...) dat je ineens veel meer dingen snapt: wat Sauron is, wat die elfen op aarde doen en waarom ze allemaal weg trekken enzovoorts.

The Fellowship was fijn om te zien (vooral de extended version), als miste ik Tom Bombadil wel een beetje. The Two Towers was als film heel aardig, maar naast het boek viel 'ie wat tegen: de enten waren minder indrukwekkend, en bepaalde delen in de film waren wel heel erg apocrief/vervalst (komst van elfen in Helmsdeep, Nazgul op draken, dood van Haldir, 1e besluit van de entmoet). Ik ben inmiddels wel erg benieuwd naar deel 3...
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: januari 27, 2003, 11:46:19 pm »

quote:

op 07 Jan 2003 22:59:47 schreef Marnix:
Zijn er hier trouwens nog fans die wat dieper in de Tolkien-boeken zijn gedoken? Ik denk dan vooral aan The Silmarillion en Unfinished Tales? Ik heb die boeken ook meerdere keren gelezen en heb zo een aardige kennis van Middle Earth opgebouwd.

Ik heb De Hobbit en In de Ban van de Ring gelezen en ben nu bezig in De Silmarillion. Ben het eens met Elle: het scheppingsverhaal is heel mooi. De aarde die ontstaan is uit muziek...prachtig. Verder wil ik de Nagelaten Vertellingen nog lezen en staat er een dikke pil in m'n kastje met brieven van Tolkien. Ik was al liefhebber van Tolkien, maar de films hebben me helemaal in de ban gebracht. Heb zowel de normale versie als de extended versie van The Fellowship op DVD, een aardig boek over het totstandkomen van de trilogie en een zwik mooie posters. Binnenkort ga ik met m'n broertje voor de derde keer naar TTT. Z'n vriendinnetje houdt niet van LOTR, dus ik offer me maar op. :)

P.S. Dat TTT op sommige punten afwijkt van het boek vind ik niet erg. Dat is de dichterlijke vrijheid van de regisseur, en ik moet zeggen dat de afwijkende gebeurtenissen geen afbreuk doen aan het verhaal.
Het menselijk leven met al zijn gewone, dagelijkse bezigheden heeft een goddelijke betekenis met eeuwigheidswaarde - Heilige Jozefmaria. Hyves van Pleun

Santaarnpaal

• Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: januari 28, 2003, 12:19:09 am »

quote:

op 07 Jan 2003 22:59:47 schreef Marnix:
In ben nog bezig in de Ban van de Ring (zesde boek) maar ik heb de Hobbit en de Silmarillion al klaar liggen. Ik ben In de ban van de Ring gaan lezen nadat ik de Fellowship had gezien.
Ik heb het licht ook gezien, alleen staat er bij mij een paal onder.

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: januari 28, 2003, 12:33:45 pm »
Ok. De silmarillion is in het begin even doorbijetn maar uiteindelijk een fantastisch boek met een schat van achtergrondinformatie over Lord of the Rings. Met Lord of the Rings schiep Tolkien een goed verhaal. Met The Silmarillion schiep Tolkien een wereld met rassen, stammen, talen, culturen etc.

Aliisia

• Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: april 09, 2003, 11:56:47 am »

quote:

groeten connie

Hoe weet je dat nou?!?! Heb je met Hem gesproken?
Ik vind dat echt onzin. Het is allemaal fantasie in die film, het is verzonnen door Tolkien, een geniale man. Ik snap niet dat je kan oordelen over wat wel of niet van God mag! Tenzij je het van Hemzelf hebt gehoord! Of er zelf de kriebels van krijgt moet je het niet doen. Maar als je je erin interesseert en je hebt de afgelopen tijd geen gesprek gehad met God of met een van zijn engelen vind ik dat je gewoon lekker naar die film moet gaan! En niet zo'n argument mag gebruiken! En ik heb geen duivels gezien! Alleen mensen met veel schmink en maskers op. Er zitten geen rituelen in en er word niet tot het kwade gebeden.

En sorry als ik uitval ik kan dit gewoon niet begrijpen.
Maak muziek en lach
Zorgen voor een and're dag
Zingen doen we vlot
In de freggelgrot
        \m/

Macguinness

• Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: april 09, 2003, 02:53:20 pm »
Ik hoop niet dat ik nou iemand beledig, maar ik vond de Lord of the rings een verschrikkelijke film, ik hou niet zo van fantasyfilms, sorry.

Ik moest het even kwijt O-)

Santaarnpaal

• Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: april 09, 2003, 03:36:16 pm »

quote:

op 09 Apr 2003 14:53:20 schreef macguinness:
Ik hoop niet dat ik nou iemand beledig, maar ik vond de Lord of the rings een verschrikkelijke film, ik hou niet zo van fantasyfilms, sorry.

Ik moest het even kwijt O-)
Ik ben ook niet zo'n liefhebber van fantasyfilms maar voor de LotR maak ik een grote uitzondering. Prachtige films. Ben benieuwd hoe ze de terugkeer van de koning (return of the king) hebben verfilmd.
Ik heb het licht ook gezien, alleen staat er bij mij een paal onder.

grefootje

• Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: juni 09, 2003, 03:39:20 pm »
Hoewel ik eigenlijk helemaal niet van fantasy houd, vond ik two towers best een vette film.
Toch vraag ik me idd af of het wel echt zo christelijk is. Niet dat ik het idee heb dat het echt gevaarlijk is, maar ja, het gaar wel over een niet-christelijke filosofie over goed en kwaad, etc.
Is er al een wetenschapper of zoiets geweest die zich hiermee heeft beziggehouden, net als met Harry Potter??

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: juni 09, 2003, 04:48:40 pm »

quote:

op 09 Jun 2003 15:39:20 schreef grefootje:
...
Is er al een wetenschapper of zoiets geweest die zich hiermee heeft beziggehouden, net als met Harry Potter??

Ik zou het woord 'wetenschapper' vervangen door 'farizeeer'

LOTR gaat over de strijd tussen goed en kwaad. Daar is niks mis mee.
Het menselijk leven met al zijn gewone, dagelijkse bezigheden heeft een goddelijke betekenis met eeuwigheidswaarde - Heilige Jozefmaria. Hyves van Pleun

Johan V.

• Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: juni 10, 2003, 12:22:46 am »

quote:

op 27 Jan 2003 14:11:58 schreef elle:
Ik heb de Silmarillion ook gelezen: er tov, mooie vertelstijl. Ik was bijvoorbeeld erg onder de indruk van het scheppingsverhaal! ...

Wow, ik ben een echte Tolkien fanaat. Zelf een deel van mijn scriptie ging er over en ik heb er honderden commentaren over gelezen.
Er zijn er trouwens bijzonder weinigen die de Silmarillion leesbaar vinden, dus mijn complimenten.

De verhalen apart zijn natuurlijk wel erg mooi, maar het werkt voor mij niet echt om ze achter elkaar door te lezen.

Maar goed, we dwalen af.

Even over de film: Qua film was ie perfect... maar,

En Marnix refereerde er al even aan: Tolkien was zelf ook een gelovig man.
Dat proef je in zijn boeken, het is een eerbied die een subtiele ondertoon voert als men oog in oog staat met het kwaad.
Zelfs wanneer Gandalf na het gevecht met "Het Beest" in de afgrond neerdaald en daar 3 dagen verblijft.

Dan is het jammer de film te zien waarrbij duidelijk te merken is dat er NIET vanuit een christelijk oogpunt wordt gefilmd.
De subtiele dingen worden overgeslagen en de smaak is dus heel anders.
Geloofd zij de God en Vader van onze Here Jezus Christus, die ons naar zijn grote barmhartigheid door de opstanding van Jezus Christus uit de doden heeft doen wedergeboren worden tot een levende hoop,

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: juni 24, 2003, 01:38:22 pm »
Ik vond de Silmarillion in het begin vrij pittig maar daarna las het toch wel erg lekker.... hoewel het inderdaad niet iets is wat je echt achter elkaar weg leest.... Maar ja, je kunt het ook meer met een geschiedenisboek vergelijken vol gebeurtenissen uit het verleden. Daar lees je gewoon anders in dan in een boek met 1 duidelijke verhaallijn zonder zoveel zijsporen. Maar als je de Silmarillion hebt gelezen en je leest daarna Lord of the Rings weer ontdek je in Lord of the Rings ook weer ontzettend veel nieuwe dingen, je begrijp ook de achtergrond van veel dingen opeens.

Het is jammer dat het christelijke aspect in de film niet te zien is. Tolkien zet met Lord of the Rings vaak toch mensen aan het denken.

Grefootje, er hebben al een heleboel wetenschappers zich mee bezig gehouden. Niet iedereen heeft de zelfde mening maar de meesten zijn het er mee eens dat het boek absoluut niet onchristelijk is. Het is ook niet echt christelijk aangezien Tolkien geen christelijk boek maar gewoon een heel uitgebreide mythe wou schrijven. Tja die strijd van goed tegen kwaad waar jij het over hebt zit ook in het christelijk geloof hoor. Die zit uiteindelijk in elke religie. En ik vind het altijd zo vreemd dat er mensen zijn die wel vraagtekens zetten bij Tolkiens boeken maar the Chronicles of Narnia van C.S. Lewis niet bekritiseren.

Vanavond maar weer es The Two Towers kijken :)

grefootje

• Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: juli 02, 2003, 11:02:00 pm »
Citaat
op 24 Jun 2003 13:38:22 schreef Marnix:

Grefootje, er hebben al een heleboel wetenschappers zich mee bezig gehouden. Niet iedereen heeft de zelfde mening maar de meesten zijn het er mee eens dat het boek absoluut niet onchristelijk is. Het is ook niet echt christelijk aangezien Tolkien geen christelijk boek maar gewoon een heel uitgebreide mythe wou schrijven. Tja die strijd van goed tegen kwaad waar jij het over hebt zit ook in het christelijk geloof hoor. Die zit uiteindelijk in elke religie. En ik vind het altijd zo vreemd dat er mensen zijn die wel vraagtekens zetten bij Tolkiens boeken maar the Chronicles of Narnia van C.S. Lewis niet bekritiseren.

Wat mij een klein beetje dwarszit: er zitten duidelijk elementen van de bijbel in, maar het is niet vanuit een christelijk oogpunt, snap je?

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: juli 03, 2003, 08:12:31 pm »
nee maar het zet je wel aan het denken. Tolkien wou geen religieus verhaal schrijven maar een mythe... niet met een evangeliserende werking of zo. Maar toch heeft hij als chrissen bepaalde elementen overgenomen uit de bijbel.

*TIMSTAR*

• Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: oktober 15, 2003, 02:35:12 am »

quote:

quote:
--------------------------------------------------------------------------------

groeten connie
--------------------------------------------------------------------------------

Hoe weet je dat nou?!?! Heb je met Hem gesproken?
Ik vind dat echt onzin. Het is allemaal fantasie in die film, het is verzonnen door Tolkien, een geniale man. Ik snap niet dat je kan oordelen over wat wel of niet van God mag! Tenzij je het van Hemzelf hebt gehoord! Of er zelf de kriebels van krijgt moet je het niet doen. Maar als je je erin interesseert en je hebt de afgelopen tijd geen gesprek gehad met God of met een van zijn engelen vind ik dat je gewoon lekker naar die film moet gaan! En niet zo'n argument mag gebruiken! En ik heb geen duivels gezien! Alleen mensen met veel schmink en maskers op. Er zitten geen rituelen in en er word niet tot het kwade gebeden.

En sorry als ik uitval ik kan dit gewoon niet begrijpen.

Aliisia heb jij wel enig benul heo dom jouw woorden zijn??
Onvoorstelbaar dat iemand zoiets uit kan kramen zeg! Heb je met hem gesproken?? ............... Ooit gehoord van DE BIJBEL?!?!?!

de Bijbel verbied toveren EN VOOR ALLE MENSEN DIE HET NOG EEN KEER MOETEN HOREN: OOK HET KIJKEN NAAR OCCULTISME IS NIET GOED!

En ook als jij je afvraagt of iemand, in dit geval ik, ooit met God zelf gepraat heb?! Ja ik praat altijd met God! Daar ben ik christen voor. Ik bid en vraag God keer op keer weer of Hij me op het goede spoor wil zetten als ik erlangs dreig te gaan door mijn eigen dommigheid.
Ik heb door het gebed alle occulte films aan de kant gelegd evenals de occulte muziek waar ik van hield. Want God spreekt tegen mij ja! Dus laat dit soort domme reply's effe in je hoofd.

*TIMSTAR*

• Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: oktober 15, 2003, 02:55:57 am »
http://www.fairweb.nl/?item=fantasieensprookjes&lang=nl

dit moeten jullie maar eens lezen.

voor marnix en aliisia is dit bijvoorbeeld erg goed!

marnix>>> je kunt op die site ook jouw toverij uit de bijbel uitgelegd krijgen! weet je meteen met welk doel het getover in de bijbel staat.

aliisia>>> voor jou is het noodzaak eens uit gelegd te worden dat de Bijbel Gods eigen woorden zijn.
« Laatst bewerkt op: oktober 15, 2003, 03:01:03 am door *TIMSTAR* »

Scotfan

• De natuur staat boven mij.
    • Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: oktober 15, 2003, 11:02:38 am »
Is het ook mogelijk om op een fatsoenlijke manier te replyen?
In plaats van zo schreeuwend iemand voor dom uit te maken?

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: oktober 15, 2003, 11:38:21 am »
Twee discussies over LOTR is niet de bedoeling. Hier kan verder worden gediscussieerd.