quote:
op 04 Aug 2003 22:09:01 schreef Gerrit:
[...]
Het ratificeren van synodebesluiten is volgens mij helemaal volgens de kerkorde. De synode heeft namelijk geen macht over de kerken. Het is de kerkenraad die 'regeert'. Daarom moeten alle synodebesluiten geratificeerd worden. Dat betekent dat de kerkenraad de besluiten bestudeert en toetst aan kerkorde en Gods Woord en daarna als bindend aanvaart. Kan de kerkenraad een besluit niet aanvaarden, dan dient men een bezwaar in bij de volgende synode. Het ratificeren is dus geen aanmatiging van een kritische kerkenraad, maar de logische praktische invulling van het voor 'vast en bondig houden'.
Heb ik gezegt dat de synode 'regeert'?
Leg dan eens uit Gerrit, wat er bedoeld wordt met art 35 van de Kerkorde.
Artikel 35 Bevoegdheid van de meerdere vergaderingen ten opzichte van de mindere
De classis heeft de bevoegdheid rechtsgeldige uitspraken te doen ten opzichte van de kerkeraad. Dit geldt eveneens voor de particuliere synode ten opzichte van de classis en voor de generale synode ten opzichte van de particuliere synode.Ik heb niet gezegt dat Synode
op zich macht over de kerken heeft. De meerdere vergaderingen mogen alleen doen als volgt:
Art 30.......Een meerdere vergadering mag slechts zaken in behandeling nemen die de kerken in haar ressort gemeenschappelijk aangaan of die in de mindere vergadering niet konden worden afgehandeld.
Betreft het een nieuwe zaak die vanuit de kerken aan de orde wordt gesteld, dan kan deze alleen in de weg van voorbereiding door de mindere vergadering op de agenda van de meerdere vergadering worden geplaatst.
Daar is niet mee gezegd dat het geen
rechtsgeldige uitspraken kan doen. Als er een zaak
dat op de mindere vergadering niet kon worden afgehandeld naar de meerdere vergaderingen gaat dan is de "afspraak" dat men zich aan het besluit houdt tenzij het tegen God's Woord, kerkorde of de Belijdenis ingaat.
Dat is geen macht uitoevenen. Dat is goede gang van zaken.
Men kan ook
te bang zijn voor een repeat van '44 en daardoor de synode (of andere meerdere vergaderingen) haar rechte plaats niet meer geven.
Ook kan het er van afhangen wat men bedoeld met
ratificeren.
Als men er mee zegt dat Synode besluiten pas
rechtsgeldig zijn nadat de kerkeraad haar stempel van toestemming erop gegeven heeft, dan vind ik dat verkeerd en niet volgens de kerkorde.
Men
begint met aan te nemen dat het goede en rechtsgeldige beslissingen zijn, bestudeert en getoetst aan kerkorde en Gods Woord en de belijdenis.
Men maakt er op de kerkeraad studie van om te zien wat besloten is.
Kan men er niet mee akoord gaan dan is daar de weg van bezwaar.