VakantieTja, izzewizze is weer terug van vakantie. Vier weken lang lekker uitgerust in het goede franse land. De camping waar we vertoefden was
Le Frejus in hoe kan het anders Frejus aan de Côte de Azur. We hebben een goede vakantie gehad. In deze eerste weblog na de vakantie wat bijzonderheden.
VakantieperikelenIn een vakantie probeer je het te vermijden een bezoek aan een arts of garage maar dit jaar is het niet gelukt. De eerste week kreeg mijn zoon blaasontsteking, dus naar de franse arts, al waar het mij lukte om het frans dat ik de afgelopen jaren had geleerd in de praktijk te brengen. De franse arts was trouwens zeer behulpzaam en na een vervolgbezoek aan de Pharmacie (die dingen herken je in Frankrijk van ver af door een lichtend groen kruis) en de inname van de voorgeschreven medicamenten was mijn mijn zoon weer redelijk snel baas over zijn eigen blaas.
De tweede week kreeg mijn zwager last van hoge koorts en hoesten opnieuw naar dezelfde arts, mijn zwager spreekt geen frans, de arts nauwelijks engels. Vastgesteld werd een stevige bronchitus en mijn zwager kon zich in Frankrijk ziek melden. Ook met hem langs de Pharmacie, en ruim een week later had hij weer voldoende energie, maar ja toen was zijn vakantie al wel bijna voorbij.
Een andere zwager van mij kreeg problemen met zijn auto dat was in de derde week, dus op naar de franse
Peugeot garage. Maar die hadden de eerste veertien dagen geen tijd. Wel een advies dat mijn zwager opvolgde. Dat werkte de eerste twee dagen goed en toen ging het opnieuw mis. In Cannes stopte de auto ermee, na het nodige duwwerk, de accu was spontaan leeggelopen, deed de auto het weer. Om geen risico's te lopen op de terugweg heeft mijn zwager de
ANWB gebeld in Lyon en die hebben hem uiteindelijk aan een garage geholpen die de auto kon maken. Daarvoor moest wel met spoed een onderdeel uit Marseille worden gebracht maar op de dag voor vertrek was de auto weer klaar. Ondertussen hebben we geleerd dat in Frankrijk alles goed komt als je maar geduld hebt en een beetje frans kent. 'Je parle une petit peu francais' opent al heel wat franse deuren zo merkten we maar weer.
In de vierde week werd mijn dochter ziek. Drie dagen koorts. Net zo snel als de koorts was opgekomen verdween die ook weer. Alhoewel mijn dochter de laatste nacht ontzettend heeft lopen zweten.
Andere wetenswaardighedenHet was mijn warmste vakantie ooit. Alleen afgelopen vrijdag toen we naar huis reden is de thermometer op 29,5 graden blijven steken. Verder vier weken lang iedere dag dertig graden of meer. Een paar keer zelfs veertig.
Door het warme weer hebben zijn we minder actief geweest als anders. Maar een siesta houden is ook heerlijk heb ik gemerkt. Trouwens ik heb nog nooit zoveel gelezen (in een volgende weblog meer...)
We hebben ook nog nooit zoveel bronwater gedronken. Trouwens daarmee kun je ook alle kanten op. De goedkoopste kost € 0,10 per 1,5 liter de duurste meer dan € 3,00.
Daarnaast getuige geweest van ernstige bosbranden (ook daarover later meer..). Maar verder prima, veel naar het strand geweest. Als je in de Middellandse Zee gezwommen hebt, valt het water van de Noordzee altijd tegen qua helderheid en temperatuur dan.
In mijn volgende weblogs zal ik nog wel wat bijzonderheden verhalen over vakantie in Frankrijk en het Franse leven, maar ondanks de nodige perikelen hebben we prima genoten en hebben we weer een boel energie. Wat dat betreft is vakantie een mooie gave van onze Schepper.