Auteur Topic: Weblog van Izzewizze juli - ??? 2003  (gelezen 11759 keer)

izzewizze

• Reageren? izzewizze@planet.nl
    • Bekijk profiel
Weblog van Izzewizze juli - ??? 2003
« Gepost op: juli 27, 2003, 09:28:39 pm »
http://www.lefrejvs.com/images/4.gif

Vakantie
Tja, izzewizze is weer terug van vakantie. Vier weken lang lekker uitgerust in het goede franse land. De camping waar we vertoefden was Le Frejus in hoe kan het anders Frejus aan de Côte de Azur. We hebben een goede vakantie gehad. In deze eerste weblog na de vakantie wat bijzonderheden.

Vakantieperikelen
In een vakantie probeer je het te vermijden een bezoek aan een arts of garage maar dit jaar is het niet gelukt. De eerste week kreeg mijn zoon blaasontsteking, dus naar de franse arts, al waar het mij lukte om het frans dat ik de afgelopen jaren had geleerd in de praktijk te brengen. De franse arts was trouwens zeer behulpzaam en na een vervolgbezoek aan de Pharmacie (die dingen herken je in Frankrijk van ver af door een lichtend groen kruis) en de inname van de voorgeschreven medicamenten was mijn mijn zoon weer redelijk snel baas over zijn eigen blaas.
De tweede week kreeg mijn zwager last van hoge koorts en hoesten opnieuw naar dezelfde arts, mijn zwager spreekt geen frans, de arts nauwelijks engels. Vastgesteld werd een stevige bronchitus en mijn zwager kon zich in Frankrijk ziek melden. Ook met hem langs de Pharmacie, en ruim een week later had hij weer voldoende energie, maar ja toen was zijn vakantie al wel bijna voorbij.
Een andere zwager van mij kreeg problemen met zijn auto dat was in de derde week, dus op naar de franse Peugeot garage. Maar die hadden de eerste veertien dagen geen tijd. Wel een advies dat mijn zwager opvolgde. Dat werkte de eerste twee dagen goed en toen ging het opnieuw mis. In Cannes stopte de auto ermee, na het nodige duwwerk, de accu was spontaan leeggelopen, deed de auto het weer. Om geen risico's te lopen op de terugweg heeft mijn zwager de ANWB gebeld in Lyon en die hebben hem uiteindelijk aan een garage geholpen die de auto kon maken. Daarvoor moest wel met spoed een onderdeel uit Marseille worden gebracht maar op de dag voor vertrek was de auto weer klaar. Ondertussen hebben we geleerd dat in Frankrijk alles goed komt als je maar geduld hebt en een beetje frans kent. 'Je parle une petit peu francais' opent al heel wat franse deuren zo merkten we maar weer.
In de vierde week werd mijn dochter ziek. Drie dagen koorts. Net zo snel als de koorts was opgekomen verdween die ook weer. Alhoewel mijn dochter de laatste nacht ontzettend heeft lopen zweten.

Andere wetenswaardigheden
Het was mijn warmste vakantie ooit. Alleen afgelopen vrijdag toen we naar huis reden is de thermometer op 29,5 graden blijven steken. Verder vier weken lang iedere dag dertig graden of meer. Een paar keer zelfs veertig.
Door het warme weer hebben zijn we minder actief geweest als anders. Maar een siesta houden is ook heerlijk heb ik gemerkt. Trouwens ik heb nog nooit zoveel gelezen (in een volgende weblog meer...)
We hebben ook nog nooit zoveel bronwater gedronken. Trouwens daarmee kun je ook alle kanten op. De goedkoopste kost € 0,10 per 1,5 liter de duurste meer dan € 3,00.
Daarnaast getuige geweest van ernstige bosbranden (ook daarover later meer..). Maar verder prima, veel naar het strand geweest. Als je in de Middellandse Zee gezwommen hebt, valt het water van de Noordzee altijd tegen qua helderheid en temperatuur dan.

In mijn volgende weblogs zal ik nog wel wat bijzonderheden verhalen over vakantie in Frankrijk en het Franse leven, maar ondanks de nodige perikelen hebben we prima genoten en hebben we weer een boel energie. Wat dat betreft is vakantie een mooie gave van onze Schepper.
Wie alleen maar rekent
Komt nooit aan liefhebben toe

I'm interested in you ;)

Izzewizze  

izzewizze

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: juli 29, 2003, 11:09:07 pm »
http://up.tf1.fr/mmdia/100/101/64/Original_291764.JPG

Bosbranden bij Frejus
Van een bosbrand in mijn vakantie kijk ik niet zo snel op. Ieder jaar maken we in Frankrijk wel een aantal incidenten mee. In Nederland heb ik ook wel eens een bosbrand meegemaakt. In 1982 bijvoorbeeld in Hellendoorn. Niet zo'n grote maar toch groot genoeg om indruk te maken. Twee jaar geleden hebben we een flinke bosbrand meegemaakt in de omgeving van Marseille. Verleden jaar twee keer een bosbrand door blikseminslag vlak bij de camping waar wij logeerden. Ook dit jaar vlogen de blusvliegtuigen regelmatig over de camping Le Frejus en in de Var Matin stond de volgende dag meestal een kort berichtje. Op donderdag 17 juli 2003 was ik in Puget sur Argens bij de Opel garage toen ik een dikke rookwolk ontwaarde. Een bosbrand dacht ik meteen en niet zo'n kleine ook. Met de minuut werd de wolk groter en er stond een straffe wind. In de loop van de middag werd de wolk steeds groter en verduisterde de zon, we hoorden op de camping over de eerste evacutaties van campings 's avonds aan de kust. Rond het avondeten vielen de asdeeltjes op de tent en op mijn lichaam en dat van andere campinggasten. Om te kijken hoe ver het vuur van de camping was zijn we de camping afgereden en hebben op een plek waar een goed overzicht was een en ander gadegeslagen. Dat was zeer indrukwekkend: over een linie van 30 kilometer was er vuur zichtbaar dat zich continue oostwaarts uitbreidde. Gelukkig voor ons stond de wind gunstig. Toen we 's avonds naar bed gingen kleurde de hemel rood en was zelfs van de camping te zien hoe ver het vuur gevorderd was. Een tweetal kinderen van ons waren best angstig en wilden het liefst meteen de camping af. Maar volgens de campingeigenaar hoefden wij ons nergens zorgen over te maken. Die nacht hebben we zeer onrustig geslapen. We roken de brandlucht, kregen geïrriteerde ogen en hadden moeite met ademhalen. We waren blij dat we de volgende morgen onze geplande reis naar de Ardeche konden gaan. Op de A8 bleek dat veel bos was afgebrand en er smeulde nog regelmatig het een en ander. Wij waren zeer onder de indruk. Terug in Nederland hoorde wij dat kennissen van ons in de buurt van Le Muy waren geëvacueerd. Vanmorgen werd ik wakker en ik hoorde opnieuw van opgelaaide vuren in Frankrijk, toen ik hoorde van brand op camping "Colombier" schrok ik, deze lag slechts ruim een kilometer van onze camping vandaan. De hele dag heb ik het nieuws via internet gevolgd en uit de informatie van de ANWB bleek ook dat 'onze' camping was geëvacueerd. Vandaag kregen onze kinderen via MSN bericht dat het klopte diverse campingvrienden meldden dat ze geëvacueerd waren van de camping: Alles was in allerijl gegaan. De komende jaren zal de wereld rond Frejus wel zwart geblakerd zijn. Uit de informatie op diverse franse sites leidt ik af, dat een laatste grote brand heeft plaatsgevonden in 1990. Ook dit jaar was het gortdroog. Inwoners van Frejus vertelden ons dat het sinds oktober 2002 nauwelijks geregend had. Naast nederlandse sites zijn er ook diverse franse sites met veel info over de bosbranden in Frankrijk:
Informatie van de gemeente Frejus
Via de site van Tf1 kun je bij een fotodossier en een videodossier komen. Met name het fotodossier vond ik aangrijpend omdat dit allemaal foto's toont van plaatsen waar ik nog geen twee weken geleden nog ben geweest.

Dossier over de branden rondom de Côte de Azur

http://actu.voila.fr/Images/phototeque/SGE.LRI60.290703122419.photo00.default-100x100.jpg
« Laatst bewerkt op: juli 29, 2003, 11:21:53 pm door izzewizze »
Wie alleen maar rekent

I'm interested in you ;)

Izzewizze  

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: juli 29, 2003, 11:22:21 pm »
Zag het er ongeveer zo uit izzewizze?

http://www.nu.nl/img.db?179343+s(349)
Het menselijk leven met al zijn gewone, dagelijkse bezigheden heeft een goddelijke betekenis met eeuwigheidswaarde - Heilige Jozefmaria. Hyves van Pleun

izzewizze

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: juli 29, 2003, 11:24:29 pm »

quote:

op 29 Jul 2003 23:22:21 schreef Pleun:
Zag het er ongeveer zo uit izzewizze?

http://www.nu.nl/img.db?179343+s(349)
Wij hebben net onze foto's opgehaald vandaag en inderdaad zitten daar soortgelijke foto's bij.
Wie alleen maar rekent

I'm interested in you ;)

Izzewizze  

izzewizze

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: augustus 01, 2003, 09:13:25 pm »
http://images.google.fr/images?q=tbn:iPOK7U4CwJgC:www.baquette.nl/LOGO2kl.gif

Deux baquettes..

"Pap mag ik brood halen?"
"Van mij wel!!"
"Wat moet ik dan zeggen?"
"Deux baquettes, sil vout plait, maar deux baquettes mag ook"
"O" reageert mijn jongste dochter. "Mag ik ook centjes mee?" "Dan ga ik nu broodjes halen." "Wat moet ik nu ook al weer zeggen?" "Deux baquettes." "O, ja" en met een voor zichzelf hardop herhalend "Deux baquettes" verlaat ze de vouwwagen. Nagenoeg de hele vakantie heeft mijn dochter van zes zo gezorgd voor een van de dagelijkse levensbehoeften van de familie Izzewizze. Iedere morgen wanneer ze wakker werd: vroeg ze om geld en ging naar de boulangerie op de camping en kwam met twee baquettes terug en een krant. Een franse krant wel te verstaan, want als we in frankrijk zijn lezen we een franse krant. In Fréjus was dat de "Var Matin" een onderdeel van het bekende "Nice Matin" een dagblad met een oplage van rond de 300.000 stuks. In de Ardeche was het "Le Dauphin" wat we iedere dag lazen. Een keer heb ik met laten verleiden tot het kopen van een "Algemeen Dagblad" maar verder ben ik vier weken lang verstoken geweest van nederlands nieuws en dat is me prima bevallen. Toen ik vroeger naar het buitenland ging was dat wel anders. Iedere dag luisterde ik twee keer naar de wereldomroep en om de twee dagen kocht ik wel een Algemeen Dagblad. Nu dus een geheel anders. Het enige nederlandse nieuws wat de franse krant belangrijk vond om te melden was het feit dat Volkert van der G. een gevangenisstraf had gekregen van 18 jaar. Een maand naar Frankrijk gaan relativeert het nederlandschap behoorlijk, en dat is niet zo verkeerd.

De eerste keer trouwens toen mijn dochter deux baquettes ging halen, had ze precies genoeg geld meegekregen. Wat schetste mijn verbazing toen ze thuis kwam met deux baquettes en een krant. "Hoe kom je daar nu aan?" "O, gewoon meegenomen" antwoordde ze. "Die wilde u toch ook hebben?" klonk het er nog enigszins verontwaardigd achteraan. Mijn dochter heb ik toen nog maar geld laten brengen voor de krant. "Die mijnheer moest lachen" zei mijn dochter "en hij zei ook nog "Merci"". Sinds die dag gaven we geld mee voor brood en krant.

Overigens een baquette is in Frankrijk altijd 200 gram. De fransen eten hem het liefst zo vers mogelijk. Reden waarom hij de hele dag door wordt gebakken. Wie een baquette een dag laat liggen heeft er meestal een uitstekend 'slagwapen' bij. Naast de baquette kennen de fransen ook nog een brood in dezelfde vorm alleen twee keer zo zwaar. Afhankelijk van de streek wordt dit pain, restaurant of flute genoemd. Maar een ding is zeker de baquette is onlosmakelijk met de fransman of vrouw verbonden. Bij iedere maaltijd is ie paraat.
Wie alleen maar rekent

I'm interested in you ;)

Izzewizze  

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: augustus 02, 2003, 04:59:23 pm »
Leuk stukje izzewizze. Ondanks de bosbrandellende doen jouw posts mij hevig verlangen naar het Franse leven. Hopelijk gaat het er deze maand nog van komen...

Wat je schrijft over het lezen van buitenlandse kranten is wel herkenbaar. Wanneer ik in Frankrijk ben, koop ik het liefst de sportkrant L' Equipe. Op die momenten betreur ik het feit dat we in Nederland niet een dergelijke krant hebben. Ik vind het ook wel leuk om op vakantie van Nederlands nieuws verstoken te zijn. Het is altijd spannend om na een of meerdere dagen een krant te pakken te krijgen om de uitslag van Feyenoord te weten te komen.
Het menselijk leven met al zijn gewone, dagelijkse bezigheden heeft een goddelijke betekenis met eeuwigheidswaarde - Heilige Jozefmaria. Hyves van Pleun

izzewizze

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: augustus 04, 2003, 08:38:21 pm »
http://images.google.nl/images?q=tbn:RN7VqqwYPPcC:www.lectrr.be/actua/hittegolf.jpg

Tropische temparaturen.
Eind vorige week werd het aangekondigd, de tropische temparaturen komen er aan. Zowel De Weerkamer, Meteoconsult, Piet Paulusma en Jan Versteegt kondigden deze temparaturen aan. Sommigen spraken zelfs over een hittegolf, waarbij moet worden aangegeven dat men name Jan Versteegt altijd voorzichtig is met dit soort voorspellingen. Eerst maar eens zien en dan pas in de statistieken bijschrijven is toch wel zijn parool. Om van een hittegolf te mogen spreken moet het bij het KNMI in De Bilt trouwens gedurende vijf dagen achtereen meer dan 25 graden zijn, waarvan drie dagen boven de 30 graden. Zo ver schijnen we nog niet te zijn.

Maar goed als je de berichten op de radio mag geloven is het warm. Nu ik moet zeggen het valt mij alles mee. De eerste helft van de afgelopen week vond ik het maar saai weer en moest ik ook erg wennen aan het feit dat ik weer geacht werd aan het werk te gaan. De eerste paar dagen kon ik mijn draai niet vinden en verlangde ik weer hevig naar het franse land. Maar met deze temparaturen ben ik momenteel wel verlost van mijn heimwee. Want ik vind dit weer wel fantastisch. 's Avonds lekker in de tuin een beetje mijmeren. Een glaasje rosé, een boekje erbij wat wil een mens nog meer en overdag gewoon aan het werk. Nu gebiedt de eerlijkheid wel dat ik een auto met airco heb en dat op de kantoren van de cliënten waar ik kom wel een luchtbehandelingssysteem aanwezig is, waardoor het binnen nog behoorlijk aangenaam is.

Afgelopen donderdag ben ik trouwens met mijn maatje naar de bioscoop geweest om Charlie's Angels 2 geweest. Heerlijk pretentieloos vermaak. Stunts bij het onwaarschijnlijke af ondersteund door heerlijke muziek waaronder "Firestarter" van The Prodigy. Het verhaal was voor een beetje geleend van "Lord of the Rings" de Angels moesten op zoek naar twee ringen. De twee ringen bij elkaar gaven gezamenlijk toegang tot een bestand van alle mensen die ooit een andere identiteit hadden gekregen omdat ze de politie hadden geholpen. Na afloop van de film hebben we nog heerlijk genoten van een pilsje op het terras, en verder gemijmerd over mooi en zwoel weer en wat dat allemaal voor positieve uitstraling heeft. De wereld ziet er dan toch vaak een stuk zonniger uit.
« Laatst bewerkt op: augustus 04, 2003, 08:48:38 pm door izzewizze »
Wie alleen maar rekent

I'm interested in you ;)

Izzewizze  

izzewizze

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: augustus 06, 2003, 09:07:00 pm »
Lezen

Zoals al geschreven heb ik in mijn vakantie een heleboel boeken gelezen. Wellicht leuk om enkele ervaringen te delen:

Ik ben begonnen met "De vrouw op de foto" van Leif Davidsen, de beste scandinavische thriller uit 1999. Een man maakt een foto van een belangrijke minister met zijn maitresse in een comprimiterende situatie. Hierna volgen een hele reeks gebeurtenissen die in het begin heel logisch lijken. Het einde is loopt uiteindelijk heel anders af, dan je aan het begin voor mogelijk houdt.
Kennelijk beviel scandinavië mij wel, want ik ben vervolgens doorgegaan in een boek van de Noorse Karin Fossem getiteld "De Indiase Bruid" een man trouwt in India met een bruid reist vooruit naar huis in Noorwegen op de dag dat zijn vrouw aan moet komen, komt ze niet opdagen. Een dag later wordt ze gevonden: dood. Het knappe van deze roman is dat er een goede beschrijving van het recherchewerk wordt gegeven, karakters worden goed uitgewerkt, maar ook komt naar voren hoe sterk de sociale controle in een dorpsgemeenschap is en hoe mensen elkaar daar afdekken.
Een ander boek waarin het psychlogische aspect en beweegredenen van mensen goed is uitgewerkt is "Niemandsland" van Minette Walters. Van Minette Walters had ik al meer boeken gelezen en ook dit boek stelde mij absoluut niet teleur. Een meisje wordt ontvoerd, het vermoeden dat een pedofiel in een achterstandswijk dit heeft gedaan, is voldoende voor een volksopstand. De politie en brandweer staan machteloos alleen een vertrouwensarts is aanwezig maar deze wordt gegijzeld. Bloedstollend tot het einde. Mooi detail iemand die altijd voor het kwade koos, kiest nu met gevaar voor eigen leven voor het goede.
Nicci French schreven oa "Het Veilige Huis" het kostte even moeite om erin te komen, maar daarna liet het verhaal mij niet meer los. Een verrassend plot. Wanneer een psychiater een traumaslachtoffer in huis neemt volgen bijzondere gebeurtenissen zich in hoog tempo op. Wie is het traumaslachtoffer eigenlijk echt.
Een boek wat ik al langere tijd in huis heb staan was "Zuiderkruis" van Pauline Slot. Een jonge vrouw overlijdt tijdens haar trektocht door Australië haar vriendin volgt een aantal jaren later de tocht die de jonge vrouw heeft afgelegd. Een roman waarin vragen rondom liefde en trouw en dood nadrukkelijk aan bod komen.
Een schrijver waarvan ik iedere vakantie ook wel iets lees is John Grisham. Dit jaar heb ik "Het Dossier" gelezen. Een bejaarde rechter overlijdt en men vindt 3 miljoen dollar. Wat doe je daarmee? Bovenal maakt Grisham duidelijk dat veel geld niet gelukkig maakt.
Een boek waar ik eerst niet in kon komen is "Herinner mij" van Liz Rigbey. Een man wordt dood gevonden. Eerst denkt men aan zelfmoord maar later blijkt het moord te zijn. Samen met zijn twee dochters probeert de recherche de zaak te ontknopen. Een knoop is het zeker en het eind loopt eveneens heel anders af dan je voor in het boek voor mogelijk houdt.

Daarnaast had ik voor de verloren uurtjes nog een aantal frankrijk boeken bij me:
Frankrijk Reisverhalen en een tweetal boeken over de gewoonten van de fransen en de manier waarop men met kerk, politiek, land en mensen omgaan. Meer weten lees dan "Frankrijk achter de schermen" en "Het gedroomde paradijs". Wil je jezelf onsterfelijk maken in Frankrijk kom dan op tijd op bezoek en neem een fles wijn als geschenk. Grote kans dat u daarna nooit weer wordt uitgenodigd.
Wie alleen maar rekent

I'm interested in you ;)

Izzewizze  

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: augustus 07, 2003, 07:59:19 pm »
Leuk om te lezen over je leeservaringen izze. Ik vind het altijd wel geinig om te weten wat het favoriete proza is van anderen. Het valt me op dat je bijna allemaal thrillers hebt gelezen. Zelf lees ik nooit thrillers eigenlijk. Niet omdat ik iets tegen het genre heb, het is lekker ontspannend, maar omdat ik liever boeken lees die niet alleen ontspannend zijn, maar waar ik ook nog wat van opsteek. Bij thrillers heb ik het gevoel dat ik m'n tijd verdoe.

Sarah

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: augustus 07, 2003, 08:56:39 pm »
Alles wat wij doen is nutteloos, ons hele leven. Waarom dan geen thriller lezen? Je bent in ieder geval bewúst je tijd aan het verdoen. Is al een hele stap.
Vrijgemaakt :D (Rom. 8:2)

izzewizze

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: augustus 13, 2003, 10:35:14 am »

quote:

op 07 Aug 2003 19:59:19 schreef Pleun:
Leuk om te lezen over je leeservaringen izze. Ik vind het altijd wel geinig om te weten wat het favoriete proza is van anderen. Het valt me op dat je bijna allemaal thrillers hebt gelezen. Zelf lees ik nooit thrillers eigenlijk. Niet omdat ik iets tegen het genre heb, het is lekker ontspannend, maar omdat ik liever boeken lees die niet alleen ontspannend zijn, maar waar ik ook nog wat van opsteek. Bij thrillers heb ik het gevoel dat ik m'n tijd verdoe.

Tja Pleun wat zal ik daar nu opzeggen, schrijven klinkt natuurlijk beter. Van veel thrillers kan je ontzettend veel leren. Je leert namelijk meer over de mens, zijn beweegredenen, de manier waarop mensen met elkaar omgaan. Motieven om elkaar de hand boven het hand te houden. Je leert iets over mensen die door de gegoede samenleving zijn 'uitgekost' en wat het dan inhoudt om te leven in een wijk waar geldt: "Struggle for life".

Gelukkig heb ik moment gedacht dat ik mijn tijd voldeed, integendeel zelfs, het kostte mij meestal grote moeite om het boek terzijde te leggen...
Wie alleen maar rekent

I'm interested in you ;)

Izzewizze  

gesp

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: augustus 13, 2003, 10:47:22 am »

quote:

op 13 Aug 2003 10:35:14 schreef izzewizze:
[...]
Gelukkig heb ik moment gedacht dat ik mijn tijd voldeed, integendeel zelfs, het kostte mij meestal grote moeite om het boek terzijde te leggen...
Allemaal tijd die ook voor bijbelstudie gebruikt had kunnen worden, zouden de orthodoxe Joden zeggen ;)  Ik geloof dat m'n vader het ook weleens tegen mij zei, maar ik luisterde nooit zo goed.
as blunt as Ockham's razor

izzewizze

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: augustus 13, 2003, 02:54:01 pm »
http://www.veiliglerenlezen.nl/overvll/gif/maan.jpg

Leren lezen...

'm''... 'a'... 'a' ... 'n'..
'maan' klinkt het naast me in bed.
'v'... 'i' .... 's'
'vis'
'pap, ik kan al lezen'
'nu jij'
half wakker, half slapend draai ik mij om. Mijn jongste dochter is bij ons in bed gekropen met een stapeltje boeken. Ze straalt omdat ze nu kan lezen. Trots schotelt ze mij een stapeltje boekjes voor met het verzoek om ook mijn leeskunsten te vertonen. Ik blader de boekjes door en ze vraagt verbaasd en een tikkeltje verontwaardigd "heb je ze allemaal al gelezen?" "Ja" zeg ik. "Deze kan ik nog niet lezen" en ze schotelt mij een Jip en Janneke voor. "Een verhaaltje lezen..." ze bladert het boek door "deze...". "Jip roept moeder" "Janneke roept moeder" en tot volle tevredenheid van mijn dochter lees ik het hele verhaal uit.
Ik kijk op de wekker 7.15. "Ik moet eruit" zeg ik...

Lezen... wat is dat toch mooi denk ik. Wat kan je allemaal al niet ervaren doordat je kunt lezen. Mijn dochter verheugde zich de hele vakantie al op het feit dat ze naar groep 3 ging en dat ze zou leren lezen en schrijven. Voor de vakantie had ze het woord 'ik' al geleerd. De eerste dag na de vakantie vertelde ze vol trots door de telefoon dat ze het woord maan had geleerd. En zo leert ze momenteel iedere  dag weer een ander woord. Uit ervaring met de andere kinderen weet ik dat zo rond het einde van het jaar de kinderen ineens tot eigen verwondering ontdekken dat ze een 'zin' kunnen lezen. En als ouders ben je dan natuurlijk best trots.

Veel vervelender is het natuurlijk wanneer je last hebt van dyslexie en niet goed kunt lezen en schrijven. Of wanneer je in een land leeft waar geen goede opleidingsmogelijkheden zijn omdat de overheid liever het geld uitgeeft aan wapens of het uit machtsredenen belangrijk vindt dat mensen dom blijven. Misschien hebben ze het geld er niet voor over. Gelukkig is er voor mensen die dyslexie hebben nog veel hoop op de site Toch nog leren lezen is meer informatie te vinden. In andere situatie doen veel hulpverleningsorganisaties goed werk.

De basisschool waar mijn dochter op zit maakt gebruik van de methode Veilig Leren Lezen op deze site is ook informatie voor ouders te vinden over de opzet en het doel van de methode.

Morgenochtend zal ik wel weer wakker worden met het volgende woordje dat aan de beurt is. Als ik het goed heb dan zal mijn dochter mij morgenochtend wakker maken met het woord 'r'..'o'...'o'...'s' "roos".
Wie alleen maar rekent

I'm interested in you ;)

Izzewizze  

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: augustus 13, 2003, 04:35:22 pm »

quote:

op 13 Aug 2003 10:35:14 schreef izzewizze:
[...]

Tja Pleun wat zal ik daar nu opzeggen, schrijven klinkt natuurlijk beter. Van veel thrillers kan je ontzettend veel leren. Je leert namelijk meer over de mens, zijn beweegredenen, de manier waarop mensen met elkaar omgaan.
Dat zal best, maar ik heb het idee dat je van goede literatuur wat dat betreft meer opsteekt dan van thrillers. Misschien voer voor een discussie in een aparte topic?

izzewizze

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: augustus 19, 2003, 03:56:44 pm »
http://images.google.nl/images?q=tbn:CURfaXrC4N8C:www.kennisnet.nl/ov/ouder/column/images/pubers.gif

Kringloopwinkel
Afgelopen zondag was mijn oudste zoon jarig. Zestien jaar is hij geworden en hij kan zoals dat dan zo mooi heet flink puberen. Niet dat als je hem ziet denkt van wat een puber. Maar in zijn gedrag en uitlatingen laat hij graag blijken dat hij een puber is en hij is er vaak nog trots op ook. Alleen wanneer de zaken anders lopen dan hij ingeschat had, en dat komt nog wel eens voor, wordt hij nukkig. Maar even terugkomend op zijn verjaardag. Luid en duidelijk had hij aangekondigd niets voor zijn verjaardag te willen hebben. Als het aan hem lag, mochten ze zijn verjaardag wel overslaan. Niet dat hij niet jarig wilde zijn, nee de dieperliggende gedachte was dat hij geen cadeaus wist te verzinnen die binnen ons verjaardagsbudget pasten. We gunnen onze kinderen alles maar ook aan de financiële mogelijkheden van Izzewizze zit een grens. Het type cadeaus wat de oudste voor ogen had varieerde van complete set-ups voor de X-box tot televisiestoestellen danwel surround sets. Op zich geen slechte investeringen in een zestienjarige maar zoals gezegd onze armen reiken niet ver genoeg.

Nu waren mijn lieve vrouw en ik wel de mening toegedaan dat een televisietoestel op zich voor hem een verantwoord verjaardagscadeau voor hem was, en niet allen voor hem maar ook voor het hele gezin. Immers sinds de komst van de X-box was zowel onze woonkamer als de televisie bezet gebied. Vriend en vijand was geïnteresseerd in de mogelijkheden van deze machine en om de 'controllers' werden regelmatig hele veldslagen gevoerd. Dat daarmee meningmaal het jongste broertje werd gevloerd deerde niemand. Onlangs werd zelfs het aantal controllers uitgebreid tot vier zodat nog meer mensen actief mee konden doen. Kortom we waren geen 'baas' meer in eigen huis. Maar zoals gezegd een nieuwe t.v. dat kon bruin ook niet trekken.
Afgelopen zaterdag togen mijn vrouw en ik dan ook op naar de kringloopwinkel. Nu was ik daar nog nooit geweest en het beeld dat ik ervan had was om het zachtjes uit te drukken nogal louche. Echter na enig rondneuzen door het assortiment stelde ik mijn mening bij. Er was wel voor elk wat wils en zo vonden wij als snel een televisie. Beeldscherm: 63 centimeter en dat voldeed ruimschoots aan de minimale eisen die mijn zoon had gesteld te weten 55 centimeter en nog een maand garantie en passend binnen het budget. Thuisgekomen zei ik tegen mijn zoon: "Kom je even mee". " Wat heb ik nu weer fout gedaan?" "Loop nu maar even mee?" De kofferbak werd geopend en zie hij was zo blij als een kind, alle puberale neigingen waren verdwenen. De rest van de zaterdag gedroeg hij zich bijna volwassen, de kamer werd opgeruimd en zelfs tegen zijn jongste broer kon hij vrij normaal reageren. Voor zijn vrienden kon hij niet meer stuk en voor ons was het allemaal minder druk. En natuurlijk uitte hij allerlei verontschuldigingen, natuurlijk had hij wel een cadeau willen hebben. Zondag begon hij al wel weer wat meer te puberen, maar ach het is hem vergeven hij was tenslotte jarig. Mocht u nu denken dat hij de hele dag tv kijkt op zijn kamer, dat kan niet. Alleen de X-box doet het namelijk op de tv daar hij geen kabelaansluiting heeft. Maakt u zich dus geen zorgen wij doen dat vooralsnog ook niet.

Al surfend op internet kwam ik nogal wat informatie tegen over pubers. Op zichzelf is de site van Groot gezin wel een aardige, ouders geven elkaar tips en er is veel herkenning. Al zoekend naar kringloopbedrijven kwamen wij er achter dat er ook nog veel kaf onder het koren is, maar bij de branchevereniging kringloopwinkels vindt u informatie over betrouwbare kringloopwinkels. Tip de meeste kringloopwinkels die zijn ondergebracht in een stichting zijn veelal betrouwbaar. En hier meer informatie over de X Box het nieuwste speeltje van Microsoft
Wie alleen maar rekent

I'm interested in you ;)

Izzewizze  

izzewizze

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: augustus 24, 2003, 04:47:52 pm »
http://www.humana.nl/fotos/gebeurt/deponeren.jpg

Oude kleding
Het was mijn vrouw en mij al een tijdje een doorn in het oog: De kapstok en de schoenenbak. Beiden bevatten zaken die al in geen jaren meer door ons geroerd waren. Jassen die al lang uit de mode waren, schoenen en laarzen met maten die ons geen van allen meer pasten, danwel als ze toch nog pasten tot veel meewarigheid zouden leiden. Dus gistermorgen zei mijn vrouw "We gaan die rotzooi opruimen" "Mijn idee" antwoordde ik. Na de gebruikelijke zaterdagmorgen perikelen: Eerst het nederlands dagblad lezen, toen naar de Albert Heijn, we zijn wel klant maar niet meer zo'n goede omdat we ook wel eens vreemdgaan, was het dan eindelijk zo ver. We haalden de kapstok leeg, keerden alles met schoenen erin binnenste te buiten en er ontstond een grote berg met overtollige goederen. Voorzichtig maakte ik mij al een voorstelling van al die mensen in Oost Europa die het deze winter warm zouden hebben doordat ik mijn winterjas afstond. Tegelijkertijd mijzelf betrappend dat dit een heel belachelijk idee was, goed ik plump mijn spullen danwel niet in de vuilnisbak maar er is toch wel sprake van een bepaalde vorm van welvaart en wellicht decadentie dat ik goederen die nog niet versleten zijn al weer weg doe. Maar mijn geweten pleitte mij vrij door de spreuk: Het is zaliger te geven dan te nemen. Toen we de jassen en schoenen hadden uitgezocht waren de laatjes met sokken aan de beurt, ook hier was nog wel wat te halen. Het uiteindelijke resultaat was een flink aantal huisvuilzakken vol met kleding en schoenen. De vraag is dan natuurlijk wat doe je ermee. Je kan het wegbrengen naar de gemeentelijke vuilnisplaats waar een grote bak staat voor kleding, je kan het thuis laten staan tot er een actie van school of de kerk is. Hoe het u vergaat weet ik niet, maar ik wil die handel altijd zo snel mogelijk kwijt. Dus ik laadde mijn auto vol en ging naar het winkelcentrum al waar containers van Humana staan. Wat zou er eigenlijk gebeuren met al die kleren dacht ik nog, halen ze ooit Polen of Roemenië of gaat de 'kledingmaffia' ermee vandoor en worden mijn kleren alsnog voor veel geld verpatst. Het antwoord op deze vraag kwam sneller dan ik dacht, want op de container stond in het kort de route van onze jassen en schoenen aangegeven. En ik was gerustgesteld mijn jas, de schoenen van mijn vrouw, de sandalen van mijn dochter en de regenlaarzen van mijn zoontjes zouden een nieuwe bestemming krijgen zoveel was mij duidelijk. Blijf ik toch nog wel nieuwsgierig wie nu in die warme winterjas van mij gaat lopen.  ;)
Wie alleen maar rekent

I'm interested in you ;)

Izzewizze  

bozo

• light without heat
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: augustus 25, 2003, 02:44:22 am »

quote:

op 24 Aug 2003 16:47:52 schreef izzewizze:
 Blijf ik toch nog wel nieuwsgierig wie nu in die warme winterjas van mij gaat lopen.  ;)

ik heb ook eens een grote 'kledingschoonmaak' meegegeven aan vrienden in Roemenie. Toen we vrij recent op bezoek gingen kwamen we terecht in een zigeunerdorp op de vuilnisbelt van die stad waar mn vrienden hulp aan verlenen. Tot onze verbazing zagen we links en rechts onze  textiele herkenningen.....dubbel gevoel hoor. Fijn dat die mensen blij zijn met deze kleding maar het zijn wel je afdankertjes...voel je 'em?

en Izzewizze: Over Frankrijk en de AH.....na Roemenie hebben we zeker twee weken nodig gehad om ons weer een beetje op het gemak te voelen in de supermarkt in NL. De AH hebben we nu ook definitief de rug toegekeerd.... trouwens de AH was ooit de goedkoopste super van NL maar is van strategie veranderd door service en luxe te leveren. Zo zie je maar dat uiteindelijk zelfs in NL de dozenschuivers als de Aldi populair kunnen worden!
when all has been said and done you must decide swallow your pride and reach out and take these hands forevermore

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: augustus 25, 2003, 08:47:40 am »
.. die daar wel gigantisch veel winst mee maken (zie de HP/De Tijd van 'n paar weken terug).
Geef mij maar de Jumbo :+
[Prediker 7:29]

Santaarnpaal

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: augustus 25, 2003, 01:42:03 pm »
Geef mij maar de AH. Ik ben nog geen supermarkt tegen gekomen die goed toespeeld op alleenstaanden. Ze hebben een enorme sortering aan kant en klaar maaltijden en ook heel veel maaltijdcomponenten voor buitelandse maaltijden, ik ben niet echt tuk op de hollandse pot. Heel voor één pans porties voorgesneden groenten of vlees. Tevens heb ik een hekel om voor ieder boodschapje weer naar een andere supermarkt te gaan. Vaak hebben die fluttergrutters maar een beperkt assortiment. De aldi's en lidl's hebben ook amper tot geen merkartikelen. Niet dat ik merkengek ben maar bij sommige dingen heb ik liever wel een merk. Ik ben niet tuk op Duits bier, bijv. Ik ben idd ook niet prijsbewust maar voor mij geld kwaliteit voor kwantiteit. Ik betaal liever iets meer dan dat iets heel goedkoop is en dat ik het na twee happen moet weggooien omdat het echt niet langs je huig te krijgen is.
Ik word ook erg depressief van de aldi's en lidl's hoe ze er uitzien. Ik kan ook slecht tegen de rommeligheid van die zaken.
Ik heb het licht ook gezien, alleen staat er bij mij een paal onder.

izzewizze

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: september 03, 2003, 10:22:21 pm »
Botsing der culturen..

Daar zat ze dan. Knappe Marrokaanse, de spanning was van haar gezicht af te lezen. Ze moest kiezen. Haar ouders hadden haar toe gedwongen. "Of je kiest voor ons of voor je vriend maar dan hoeven we je ook niet meer te zien". Zij op haar beurt reageert: "Of je hebt er een schoonzoon bij en een dochter minder". Begin twintig op en top opgegroeid in de Nederlandse cultuur. Kan zij er wat aan doen dat zij een nederlandse vriend ontmoet. Dat ze met hem wil samenwonen? Niet dat haar ouders streng islamitisch zijn, absoluut niet. Nee, het is de trots van de familie, de traditie die er aan gaat. Althans in de ogen van haar ouders. Natuurlijk gunnen ze hun dochter het beste, maar niet met hem. De controle neemt toe. De vader belt de werkgever of zijn dochter echt wel werkt. Trainingslocaties worden gebeld of hun dochter echt wel op training is. Als ze thuis is wordt er aan de deur geluisterd wanneer ze opgebeld wordt. Wat zegt ze? Heeft hij haar aan de telefoon. "Nee de sfeer is niet zo plezierig meer" merkt ze op. Ze iweet dat ze moet kiezen maar is ook boos dat ze gedwongen wordt te kiezen. Ze weet al voor wie ze gaat kiezen. Haar ouders zijn daar boos om. "Dus jij kiest voor hem?" "Dan hoef je hier ook nooit meer te komen." Wat moet ze nu doen zo vraagt zij zich af. Wat is goed, was is juist. Haar hart brand naar hem. Zijn hart naar haar. Van stiekume minuten, gesmokkelde kilometers kunnen ze intens genieten. Toch zal het zo nog niet veel langer gaan. Nog even en dan zal de spanning haar teveel worden. Wat moet je doen? Welke raad moet je geven? Voorlopig raad ik haar aan maar op zoek te gaan naar zelfstandige huisvesting een beetje uit de buurt van haar ouders. Dan heeft zij de rust om na te denken en haar ouders ook. Natuurlijk zal het wel een tijdje duren voordat de ouders dit hebben geaccepteerd dat vertel ik haar ook. Zij begrijpt het wel. Wat denk je zeg ik: "Is het mogelijk om geen kind meer te zijn van je ouders?".... daar moet ze over nadenken. De mixed emotions zullen voorlopig nog wel even overheersen.
Wie alleen maar rekent

I'm interested in you ;)

Izzewizze  

NicDenZ

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: september 05, 2003, 03:35:19 pm »
Haai,
ook ik heb in Frankrijk gezeten. Eerste brand, 17 juli. eh..ik heb alleen geen idee hoe ik hier een foto moet toevoegen, maar als jullie een hoop foto's willen zien, van die zgn zonsondergang (not dus), de blusvliegtuigen, de rook etc. kijk dan even op mijn website:
                                         www.nics-creations.nl

Ik zat bij Col du Bognon Tussen Roquebrune s Argens en Les Issambres. Wij zijn die avond gewoon uit eten gegaan naar St Tropez. Ik was best een beetje angstig. Heb ook s avonds in de sporthal geslapen. We mochten de bergweg niet meer in, wisten al sowieso niet hoe het met de camping was. Waren even bang dat onze spullen allemaal waren verbrand. Volgende dag zagen we pas hoe dicht het langs de camping (en stacaravan) was langsgekomen. tot op 150 meter. iii... Elke dag heb ik wel gezegd hoe blij ik was dat alles nog goed was. Die zaterdag gingen wij door naar de provence (was sowieso de bedoeling) heb gelukkig de 2e rits branden niet meegemaakt, evenals de vele evacuaties op de camping (grote paniek).
groetjes, nicole

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: september 07, 2003, 10:01:05 am »

quote:

op 03 Sep 2003 22:22:21 schreef izzewizze:
Botsing der culturen..

Daar zat ze dan. Knappe Marrokaanse, de spanning was van haar gezicht af te lezen. Ze moest kiezen. Haar ouders hadden haar toe gedwongen. "Of je kiest voor ons of voor je vriend maar dan hoeven we je ook niet meer te zien".

[...]

"Is het mogelijk om geen kind meer te zijn van je ouders?".... daar moet ze over nadenken. De mixed emotions zullen voorlopig nog wel even overheersen.

Een pijnlijk en herkenbaar stukje Izzewizze. Knappe Marokkaanse meisjes raken een gevoelige snaar bij me (meer dan Nederlandse vrouwen.) Tijdens m'n studie heb ik een aantal jaren bij McDonalds gewerkt en daar ontmoette ik nogal wat Marokkaanse en andere licht getinte meisjes. Op een meisje (Ikram) werd ik verliefd, het klikte vanaf het moment dat we elkaar zagen. Maar toch hield ik afstand. Zij was Marokkaans en islamitisch en ik Hollander en christelijk. Dat schiet niet op natuurlijk. Achteraf heb ik er wel eens spijt van gehad dat ik haar heb laten lopen, maar ja... Er was in die tijd nog een Marokkaans meisje dat ik heel leuk vond (en zij mij.) Aziza heette ze. Erg mooi meisje. Verder waren er nog Sarah (Iraans meisje), Esmeralda (halfbloedje) en een Marokkaans meisje van m'n studie. I'll never forget them and their beauty.

Het contrast met de kerk en het christelijke wereldje is schrijnend als het om vrouwen gaat. Types waar ik op val zie je er niet of nauwelijks. Maar wel saaie Hollandse d#zen die me niets doen.

izzewizze

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: september 07, 2003, 07:55:49 pm »
http://images.google.nl/images?q=tbn:lbsIfODEU8IC:www.mtbclub-discovery.com/freeride/city/luik-john.jpg

Weekendje weg
Samen met mijn partner die ik nog steeds liefheb zijn we een weekendje weg geweest naar het zuiden des lands. In een schitterend hotel hebben we twee nachten overnacht. Zoals altijd verheugen wij ons in het bijzonder op het ontbijt. Wat zal de keuze deze keer zijn? En ook al waren we maar twee nachten weg, het leek wel veertien dagen. Het aardige is ook dat we van tevoren nooit weten of plannen wat we gaan doen. We laten het leven zoals het is op ons afkomen en dan zien we wel. Niet dat we geen ideeën hebben, maar ieder idee is makkelijk inwisselbaar voor een ander. Zo zaten we vrijdagavond ineens bij een van de Minervabioscopenp in Maastricht. Te kijken naar de Pirates of the Caribean een film met genoeg actie, humor en een serieuze ondertoon. Op zaterdag zaten we te twijfelen gaan we naar Aachen, Liège of Maastricht. Het werd Liège omdat we daar nog nooit waren geweest en we onze zuiderburen in Wallonië ook wel enige euro's gunden. Tevens wilde ik wel eens weten of Liège nu echt zo lelijk is als velen beweerden. Nu in Liège kun je goed winkelen daar waren mijn partner en ik het wel over eens, je kunt er ook veel goedkoper winkelen als in de stad een kilometer of dertig noordwaarts. Maar het andere is ook waar: Luik is een trieste stad. Her en der wordt wel iets aan stadsvernieuwing gedaan, maar als je er doorheen loopt denk je echt wie heeft zoveel lelijke architectuur bijelkaar gekregen en waarom is dat nooit gestopt? Niet dat het op mij onveilig overkwam, maar wel triest en grauw. Als je op ooghoogte rondkijkt gaat het nog wel, maar als je omhoog kijkt dan valt het je goed op: Een betonnen kolos hier en een vervallen toren daar. Iedere samenhang ontbreekt. Maar het was wel leuk in Luik, kon mooi mijn frans weer een beetje ophalen. Naast het heerlijke ontbijt genoten van een mooie wandeling, een tukje gedaan in de zon een preek gelezen op een bankje en tegen het einde van de middag weer naar huis alwaar we verzeild raakten in een fanfareconcours in Klimmen.

Bij thuiskomst troffen we de twee oudsten nog levend aan. Hoewel we op allerlei manieren gezond voedsel hadden aangeboden heeft de frituur het toch gewonnen. Samen met een vriendje is men naar de C1000 getogen om 20 frikadellen en 12 hamburgers, een pot mayo en curry te kopen. Bij thuiskomst werden net de laatste resten naar binnen gewerkt. Behalve dat was de buit nog een aantal flessen cola (ik ben de tel kwijt) en diverse zakken chips. Nee verhongerd zijn ze niet. De twee jongsten hadden het aanzienlijk beter getroffen zij mochten bij Oma logeren en die is zeer bedacht op de vitamientjes en zo. Dus vrijdags begon men met bloemkool, zaterdags pannenkoeken en zondags salade met soep.

Hoewel men ons niet echt gemist had (zei men dan..) was onze thuiskomst toch ook wel weer verheugend. Want pas als je ze een paar dagen hebt gemist merk je weer hoe 'leuk'  ;) het is als je ouders terug zijn. Persoonlijk hebben wij alle vertrouwen in een volgende goede afloop. Als we de kans nog eens krijgen zullen we zeker niet schromen weer een weekendje weg te gaan.
Wie alleen maar rekent

I'm interested in you ;)

Izzewizze  

Santaarnpaal

• Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: september 07, 2003, 09:12:28 pm »
Ik ben  een paar keer in Luik geweest en op
0én of andere manier vind ik het wel een leuke stad. Het heeft idd er lelijke stukken en dat komt vooral door het slechte onderhoud van de gebouwen (komt verandering in).  Sommige gebouwen hebben naar mijn idee in de afgelopen 50 jaar geen likje verf gekregen. Men bouwt iets en daar kijkt men dan de eerste 50 jaar niet meer naar om wat resulteerd in torens die eerst wit waren maar nu zwart van de vervuiling en dat geeft het soms een naargeestige indruk. Het is ook een rommelige stad maar dat vind ik soms wel weer een bepaalde charme hebben. Al dat gepolijste en supernette binnensteden hoeft van mij ook weer niet.
In de kerk Ste-Jacques in Luik staat een overweldigend orgel
http://aeolus-music.com/foto/liege-b.jpg
Ik heb het licht ook gezien, alleen staat er bij mij een paal onder.

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: september 07, 2003, 09:19:26 pm »
Als Luik goed opgeknapt wordt, kan het denk ik een heel voorname stad worden. Met dezelfde allure als Gent. Maarja. Ze zijn niet zo rijk daar.

Ik vind trouwens de st-Jaques één van de mooiste kerken die ik ooit gezien heb.

izzewizze

• Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: september 13, 2003, 05:16:55 pm »
Gastdocent..

Gisteren had ik de mogelijkheid om als gastdocent op te treden bij een orthodox christelijke scholengemeenschap. Het ging om een aantal lessen ethiek voor vwo 5 en havo 5. Een van de leraren had aan mij gevraagd om enige praktijkcasussen in te brengen en deze te bediscussiëren met de betreffende leerlingen. Nu heb ik gemiddeld altijd al een positieve kijk op de jeugd gehad: ze zijn de spiegel van onze eigen moraal en ik vindt het leuk om samen met hen er voor te zorgen dat beeld en spiegelbeeld met elkaar in evenwicht zijn. Nu was het voor mij de eerste keer dat ik les gaf aan een groep leerlingen en ik zal eerlijk zijn ik was achteraf best wel moe, niet vanwege de argumenten maar wel omdat je toch wel continue je 'kop' erbij moet houden. Op je werk reageren mensen toch meestal wel voorspelbaar en dat geeft enige rust. Jongeren reageren wat minder voorspelbaar en dat vraagt toch wel om een erg pro-actieve houding. Maar goed dat is ook wel weer uitdagend.

Een casus die ik inbracht was de volgende. Izzewizze heeft het als accountant erg goed voor elkaar, hij heeft een mooie auto, een leuke vrouw, vier bloedjes van kinderen en een fantastische beloning. Op een dag zegt zijn baas dat ze een abortuskliniek als klant hebben aangenomen en dat ze dat een prima opdracht voor hem vinden. De vraag is wat doet Izzewizze nu ofwel wat zou jij doen? Zeker als je in het achterhoofd houdt dat een weigering het 'einde' van je carriëre of baan kan betekenen. Zeg je ja ik kan die opdracht doen omdat ik alleen maar de 'rol' als accountant vervul of heb je hier ook nog iets te maken met je christelijke achtergrond. Nu de antwoorden zullen u niet verrassen: 9 van de 10 leerlingen vonden dat je opdracht gewoon moest aannemen. Je baan was belangrijker en je gaat toch niet je hele inkomen en status op spel zetten. Een enkeling vondt dat je dit als christen niet kon maken. Toen de vraag enigzins genuanceerd werd: je baan loopt geen gevaar als je weigert vondt in één keer 9 van de 10 mensen dat je dan moest weigeren. U zult begrijpen dat de bijbel niet voor niets zegt dat 'hebzucht' de wortel van alle kwaad is. En ik zal eerlijk zijn ook ik moet daar dagelijks tegen strijden al ben ik daar vaak ook heel slap in.

Terwijl ik er zo een beetje over nadenk, denk ik het is ook niet zo gek als jongeren zo zijn geworden. We zijn als christen meesters geworden in het beredeneren van allerlei zaken. Alleen ben ik vaak bang dat we daarbij vergeten dat mensen aan ons moeten kunnen zien in het dagelijkse leven dat wij niet afhankelijk zijn van 'geld en goed' maar van onze Vader in de hemel. Wellicht moesten we daar maar wat meer om bidden....
Wie alleen maar rekent

I'm interested in you ;)

Izzewizze  

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: september 13, 2003, 05:39:23 pm »
Izziwizzie... Nog een casus die je wellicht mee kunt nemen: stel je bent winkelier in zo'n ontzettend overdekt winkelparadijs. 15 jaar geleden ben je daar gaan zitten, en de zaken lopen goed. Er is een actieve vereniging van winkeliers die elkaar bijstaan in allerlei zaken. Zonder lid te zijn van die vereniging maak je geen kans op een winkel in 'the mall'.
Nu besluit de winkeliersvereniging dat koopzondagen een groot goed zijn en ze willen ook mee te doen: 13 koopzondagen per jaar. Om het winkelcentrum echt aantrekkelijk te laten zijn, eist de vereniging dat elke winkelier meedoet, weigering op straffe van een forse boete. Wat doet de winkelier in deze krappe tijden? Buiten the mall krijg je immers veel minder klanten en zal het heel wat meer moeite kosten om het hoofd boven water te houden.

Christelijke ethiek in de praktijk brengen is best lastig in onze samenleving. 'Het goede' wisselt qua inhoud bij mij, omdat botsende waarden veranderen op de prioriteitsladder. Vond ik 5 jaar geleden 'financiele onafhankelijkheid' als deel van de eigen verantwoordelijkheden waardevol (waardoor ik op zondag ging werken), nu vind ik 'zondagsrust' en het bijwonen van de kerkdiensten te waardevol om op te geven.

Ik denk dat het leven uit Gods hand, vertrouwend op Zijn voorzienigheid, er in de gereformeerde traditie een beetje bij ingeschoten is. Een vader is immers verantwoordelijk voor de (op)voeding en scholing van zijn kroost! Afhankelijk zijn van andere mensen is iets wat een grefo niet lekker zit/ onwaardig is. Als je opgroeit met die overtuiging is het niet meer dan logisch dat je consessies doet aan waarden als 'zondagsrust' en het 'uitbannen van kwade praktijken'.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: september 14, 2003, 12:59:31 am »

quote:

op 13 Sep 2003 17:16:55 schreef izzewizze:
Gastdocent..
Toen de vraag enigzins genuanceerd werd: je baan loopt geen gevaar als je weigert vondt in één keer 9 van de 10 mensen dat je dan moest weigeren. U zult begrijpen dat de bijbel niet voor niets zegt dat 'hebzucht' de wortel van alle kwaad is. En ik zal eerlijk zijn ook ik moet daar dagelijks tegen strijden al ben ik daar vaak ook heel slap in.

Terwijl ik er zo een beetje over nadenk, denk ik het is ook niet zo gek als jongeren zo zijn geworden. We zijn als christen meesters geworden in het beredeneren van allerlei zaken. Alleen ben ik vaak bang dat we daarbij vergeten dat mensen aan ons moeten kunnen zien in het dagelijkse leven dat wij niet afhankelijk zijn van 'geld en goed' maar van onze Vader in de hemel. Wellicht moesten we daar maar wat meer om bidden....
Ik vind dat je hier wel wat nuchterder tegenover mag staan. Een gezin met vier kinderen is een hele verantwoordelijkheid. Dan is het niet gek om zo'n opdracht aan te nemen als je baan bij weigering op het spel zou staan. Dit heeft niets met hebzucht te maken. Op God vertrouwen in zo'n situatie lijkt me ook wat link. Er zijn christenen die zich vanuit hun levensovertuiging weigeren te verzekeren, maar kinderen die daardoor bijvoorbeeld polio krijgen zijn mooi in de aap gelogeerd.

gesp

• Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: september 14, 2003, 07:35:11 am »
Ik zou niet willen werken bij een accountantskantoor waarbij je in zo'n situatie ontslagen wordt. Daar moet wel een hele verziekte sfeer hangen, als zoiets niet met overleg is op te lossen.

izzewizze

• Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: september 14, 2003, 10:21:55 am »
De discussie over dit onderwerp heb ik gestart in een aparte topic Je baan kwijt als gevolg van een etische keuze
Wie alleen maar rekent

I'm interested in you ;)

Izzewizze  

izzewizze

• Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: september 14, 2003, 10:29:33 am »

quote:

op 14 Sep 2003 07:35:11 schreef gesp:
Ik zou niet willen werken bij een accountantskantoor waarbij je in zo'n situatie ontslagen wordt. Daar moet wel een hele verziekte sfeer hangen, als zoiets niet met overleg is op te lossen.
Gelukkig werk ik niet bij zo'n bedrijf waar dat onbespreekbaar is. Maar bij grote kantoren heerst wel degelijk zo'n sfeer. Voorbeeldje? Een collega van mij raakte zwanger dit vertelde ze aan haar manager bij het kantoor. Zijn eerste reactie: "Nu haal ik mijn begroting niet meer..." een felicitatie kon er niet af. Mede hierom is ze bij ons gaan werken.
Wie alleen maar rekent

I'm interested in you ;)

Izzewizze  

izzewizze

• Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: september 20, 2003, 11:44:14 pm »
De gebeurtenissen is de kerk stemmen mij een beetje droef daarom maar even geen relativerende weblog.
Wie alleen maar rekent

I'm interested in you ;)

Izzewizze  

izzewizze

• Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: september 21, 2003, 11:46:34 pm »
http://images.google.nl/images?q=tbn:hsjOGFIOUnMC:www.nrz.nl/images/abc-i003.gif

Zwemdiploma
Ze heeft hem: Het zwemdiploma A. Mijn dochter mag en kan nu zelfstandig zwemmen en ik kan u meedelen dat dit heel erg ontspannend werkt. Niet meer op hoeven letten in het zwembad of ze het nog wel redt. Natuurlijk blijf je als ouder wel oplettend zeker bij je dochter: "Voordat je het weet is ze misschien wel ontvoerd" maar voor de zwemkunst hoeft het niet meer. De vierde in rij is geslaagd en mijn dochter is degene die voor het eerst aan de nieuwe eisen moest voldoen. Was het A-diploma voor haar broers relatief bezien nog een makkie, de jongedame moest een baantje extra met kleren zwemmen, al het nodige duiken en ook nog eens een meter of 15 borst-crawl en rugcrawl verzorgen. Dit alles lukte en het resultaat was een diploma. De weg er naar toe was wederom een lange, alleen pleegde het geen aanslag meer op onze nachtrust. Waren we bij de jongens nog aangewezen op de ochtend (anders was er niemand om op de thuisblijvers te passen) nu zwom mijn dochter iedere dinsdag- en donderdagavond. Toen haar broers zwommen ging om een uur of half zeven de wekker, waarna de ene keer mijn vrouw en de andere keer ikzelf ons uit bed hesen om met de kinderen door weer en wind naar het zwembad te toeven. Des zomers nog niet zo erg, des winters een ware beproeving. Maar ze hebben het gehaald allemaal. Want laten we wel zijn dat ze het haalden lag natuurlijk niet aan pa en ma. Want zijzelf moesten het doen. Leren drijven eerst met kurkjes toen zonder. En dan het aanleren van de slag: een motorische aanslag. Want logisch is het natuurlijk allemaal niet, nee je moet het leren. Mede dankzij de geduldige aanpak van badmeesters en badjuffen ging het iedere keer goed en het aardige is dat de zwemschoolleraar van tien jaar terug nog steeds dezelfde is. Met engelengeduld leert hij of een van zijn companen de kinderen zwemmen. Daarbij geen moment aarzelend om zelf het water in te springen om de kinderen actief te ondersteunen om de juiste slag te krijgen. Is er de afgelopen tien jaar dan niets veranderd? Jawel tien jaar gelden gingen mijn vrouw en ik om de beurt en ik ben eerlijk af en toe was er best een zwemlerares bij die 'oogstrelend' was. Nu echter ging mijn vrouw iedere keer, en heb ik dat element niet helemaal meegekregen. Rest mij natuurlijk nog wel de opmerking dat mijn vrouw niet in te ruilen is voor welke zwemlerares dan ook. Op de site van de Nationale Zwemraad is alles te vinden over de eisen die gesteld worden aan de zwemdiploma's. Voor zwemleraren of leraressen wendde men zich tot de betreffende zwemschool.  ;)
Wie alleen maar rekent

I'm interested in you ;)

Izzewizze  

izzewizze

• Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: september 28, 2003, 10:14:37 pm »
http://images.google.nl/images?q=tbn:sdhTB01n5X0C:www.vredeseducatie.nl/pesten/plagen_bestanden/image009.jpg

Pesten...
Opnieuw ga ik met buikpijn naar school. Tegen mijn moeder heb ik gezegd dat ik geen trek heb. Als de bus bijna bij school is kijk ik nog enkele malen rond of het wel veilig is. Veilig om uit te stappen. Nadat ik ben uitgestapt rijd de bus weg. Ik blijf even staan en registreer de omgeving. Wie loopt er aan de overkant van de weg. Hoe is de toestand op het schoolplein. Zo dicht mogelijk loop ik langs de muur zodat mensen die op het schoolplein lopen mij niet zullen zien. Het laatste stukje naar het hek is een open, ik loop er voor iedereen zichtbaar. Dan zie ik hem staan: Jaap. Jaap ziet mij ook, hij fluit en met hem komen nog twee vrienden. Ze beginnen aan mij te trekken, opnieuw is er een dag een dag waarbij ik niet zelf de baas ben maar anderen. Een dag waarbij niemand ingrijpt, omdat men blind is, een lege dag, een dag van wanhoop.

Pesten is een onderdeel geworden van mijn leven. Ik heb het meegenomen en zo langzamerhand een plaats gegeven. Maar de herinneringen blijven en steken vaak ongevraagd de kop op. De gevolgen zijn levenslang. Dat ik nu over pesten schreeft heeft vooral te maken met het feit dat ik onlangs een brief kreeg van Youth for Christ waarin een nieuw project tegen pesten wordt aangekondigd te weten: Survivors. Survivor is een project van Switch. Samen met scholen, pesters en gepesten wordt een project opgezet om pesters en gepesten weerbaarder te maken. Immers ook de pester heeft een probleem, zeker als hij stopt met pesten. Zijn aanzien daalt dan aanzienlijk.
Wist u trouwens dat er per jaar 380.000 jongeren zijn die gepest worden, ook door christenen. Om pesten te stoppen is trouwens een lange adem nodig, alleen ondersteund door gebed is dat denk ik uit te houden.

Daarnaast las ik in het blad Hebbez, een christelijk jongerenblad, een achtergrondartikel over Eminem. Bergwerf heeft ooit in een hoofdredactioneel artikel behoorlijk gefumlieerd tegen deze artiest en ik vond het niet helemaal terecht. Want Eminem wilde zeker wat overbrengen. Ik was dan ook geschrokken door het feit dat Eminem een groot aantal jaren gepest is in zijn jeugd. Pas door het in het leven roepen van zijn alter ego "Slim Shady" kon hij een plaats geven aan het pesten en de daarbij horende emoties. Helaas voor Eminem dreigt hij nu in zijn eigen staart te bijten doordat hij zelf ook aangeeft dat Eminem steeds meer de eigenschappen van "Slim Shady" ging overnemen. Overigens denk ik dat mensen die veel kritiek hebben op mensen en rappers a la Eminem zich eerst maar eens een tijdje in de achterstandswijken van Detroit moeten ophouden. Wellicht dat de kritiek dan redelijk snel verstomd en men ontdekt dat men met de handen in haar staat.

In de nieuwste Intermediar staat een interview met Douwe Draaisma. Douwe Draaisma doet onderzoek naar de werking van het geheugen en heeft hiervoor zelfs de Eureka prijs 2003 gewonnen. Draaisma geeft daarbij aan dat wij negatieve gebeurtenissen het best herinneren omdat deze een veel grotere impact op ons leven hebben dan positieve. Vandaar waarschijnlijk ook dat herinneringen aan het pesten nog regelmatig de kop opduiken.

Pesten is gelukkig een onderwerp waaraan veel meer aandacht wordt besteed als vroeger toen het onderwerp werd doodgezwegen en de gepeste vooral 'flink moest zijn'. Op internet is veel te vinden over het onderwerp pesten. Voor een totaal overzicht volg de link naar de Pagina Pesten
Wie alleen maar rekent

I'm interested in you ;)

Izzewizze  

Harm

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: september 28, 2003, 10:25:50 pm »

quote:

op 28 Sep 2003 22:14:37 schreef izzewizze:
Daarnaast las ik in het blad Hebbez, een christelijk jongerenblad, een achtergrondartikel over Eminem. Bergwerf heeft ooit in een hoofdredactioneel artikel behoorlijk gefumlieerd tegen deze artiest en ik vond het niet helemaal terecht. Want Eminem wilde zeker wat overbrengen. Ik was dan ook geschrokken door het feit dat Eminem een groot aantal jaren gepest is in zijn jeugd. Pas door het in het leven roepen van zijn alter ego "Slim Shady" kon hij een plaats geven aan het pesten en de daarbij horende emoties. Helaas voor Eminem dreigt hij nu in zijn eigen staart te bijten doordat hij zelf ook aangeeft dat Eminem steeds meer de eigenschappen van "Slim Shady" ging overnemen. Overigens denk ik dat mensen die veel kritiek hebben op mensen en rappers a la Eminem zich eerst maar eens een tijdje in de achterstandswijken van Detroit moeten ophouden. Wellicht dat de kritiek dan redelijk snel verstomd en men ontdekt dat men met de handen in haar staat.
Is dit beeld wat je beschrijft over Eminem mede bepaald door die film '8 Mile'? Of heb ik het dan helemaal mis?
"Books and cleverness! There are more important things - friendship and bravery!" - Hermione Granger

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: september 28, 2003, 11:24:32 pm »

quote:

op 28 Sep 2003 22:25:50 schreef Harm:
[...]

Is dit beeld wat je beschrijft over Eminem mede bepaald door die film '8 Mile'? Of heb ik het dan helemaal mis?
Het beeld wat hij beschrijft komt uit het betreffende Hebbez!-artikel en als HebbeZ!-redacteur weet ik dat het artikel voor het grootste deel gebaseerd is op een biografie (boek) en niet op de film.

izzewizze

• Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: september 28, 2003, 11:26:05 pm »

quote:

op 28 Sep 2003 22:25:50 schreef Harm:
[...]

Gedeeltelijk. 8 Mile blijft natuurlijk een film en een film geeft maar een beeld van de werkelijkheid. Maar op zich heeft de Amerikaanse cultuur wel mijn interesse vooral de daar bestaande uitersten. Uit diverse literatuur ben ik wel tot de conclusie gekomen dat er in West Europa weinig gebieden te vinden zullen zijn waar de contrasten zo sterk zijn.
Wie alleen maar rekent

I'm interested in you ;)

Izzewizze  

farao

• The Spirit That Guides Us
    • Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: september 28, 2003, 11:42:31 pm »
Maar vindt je het nu wel opeens goed om naar zijn muziek te luisteren omdat ie gepest is? dat doe ik bv toch ook niet met een satanistische metal band omdat ie mischien toevallig vroeger een zwaar moeilijke tijd hebben gehad en het zo verwerken. Het gaat wel over waar luister je nou naar en dan veroordeel je bv de persoon nog niet maar wel zijn muziek, want ik hoorde het laatst wer in een muziekwinkel waar ik was en ik werd er wel een beetje gek van dat gef*ck en gescheld en gelukkig valt dat zwart maken tegenwoordig volgens mij wel weer mee. maar ja als je zingt make me king moet je nog eens achter je oor krabben of dit muziek is om naar te luisteren. Maar mischien hier een ander topic over maar volgens mij is dat al duizend keer geprobeerd. Veel mensen moeten zich nog bekeren op hun muziek want er zit zeker wel invloed in voor je leven!!!!

edit: sorry dat het fout staat zal binnenkort eens een nieuw topic beginnen of ergens anders bij posten.
« Laatst bewerkt op: september 28, 2003, 11:52:28 pm door farao »
Verily, verily, I say unto thee, Except a man be born again, he cannot see the kingdom of God.

Jan W

• Moderator Muziek
  • mail to: redactie@forum.gkv.nl
    • Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: september 28, 2003, 11:47:18 pm »

quote:

op 28 Sep 2003 23:42:31 schreef farao:
Maar vindt je het nu wel opeens goed om naar zijn muziek te luisteren omdat ie gepest is? dat doe ik bv toch ook niet met een satanistische metal band omdat ie mischien toevallig vroeger een zwaar moeilijke tijd hebben gehad en het zo verwerken. Het gaat wel over waar luister je nou naar en dan veroordeel je bv de persoon nog niet maar wel zijn muziek, want ik hoorde het laatst wer in een muziekwinkel waar ik was en ik werd er wel een beetje gek van dat gef*ck en gescheld en gelukkig valt dat zwart maken tegenwoordig volgens mij wel weer mee. maar ja als je zingt make me king moet je nog eens achter je oor krabben of dit muziek is om naar te luisteren. Maar mischien hier een ander topic over maar volgens mij is dat al duizend keer geprobeerd. Veel mensen moeten zich nog bekeren op hun muziek want er zit zeker wel invloed in voor je leven!!!!
Volgens mij heeft hij dat niet geschreven en ging de weblog vooral over pesten en de gevolgen daarvan. Wat betreft de discussie over popmuziek graag starten in het subforum muziek. Wellicht dat je bij een bestaand topic kan aanhaken.
Met vriendelijke groeten,

Jan Wietsma, Zwolle

izzewizze

• Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: oktober 04, 2003, 08:03:23 pm »
http://www.planet.nl/upload_mm/d/f/c/1972435060_1999997165_mabel3.jpg

Mabel Wisse Smit
Er zijn weken dan gebeurd er eigenlijk niets noemenswaardig en dan zijn er weer weken dat het ene na het andere bericht je aandacht opeist. Niet altijd kun je daar natuurlijk op reageren. Op dit forum wordt nog steeds druk gediscussieerd over de (dreigende) scheuring in de gkv losstaand van allerlei persoonlijke gevoelens hierover valt het mij toch wel op dat het erg veel moeite kost om de discussie op een hoger niveau te krijgen. Wat dat betreft slagen Quothelet en dsWim daar nog het beste in.

Maar een zaak die mij echt opviel was al het gedoe rondom Mabel Wisse Smit. Met name de vragen of ze nu wel of niet zijn hand vast gehouden heeft, wel of niet zijn een kus gegeven heeft, wel of niet met hem ontbeten heeft en al wat dies meer zij. Aanstichter van dit alles is onze aller Pieter R. de Vries die bij velen een onberispelijke reputatie geniet. Peter R. de Vries is een soort hoeder des vaderlands geworden als het gaat om de bewaking van de rechtsgang en dan vooral wanneer in de ogen van wederom Peter R. de overheid of jusititie faalt. Wat Peter R. de Vries meestal niet vertelt is dat ook hij de nodige bandjes heeft met criminelen sommigen zijn zelfs vriendjes van hem en wanneer hij daarover wordt doorgevraagd wordt hij altijd een beetje boos. Wat dat betreft staat mij nog altijd het interview met Frits Spits in geheugen die enigszins kritisch doorvroeg naar Peter R. zijn betrokkenheid bij een topcrimineel genaamd Sam K.. De Vries kon daar niet tegen liet zich ontzettend kennen en sindsdien kijk ik toch enigszins anders aan tegen de in mijn ogen vaak 'geveinsde' rechtvaardigheid van Peter R. In de affaire Mabel Wisse Smit hebben Peter R. de Vries en Telegraaf elkaars gelijke gevonden. Beide waren goed geïnformeerd over het wel en wee van Klaas B. en zien er kennelijk nu brood in om allerlei zaken uit een ver verleden weer op te rakelen. Het feit dat Klaas B. al meer dan 10 jaar dood is doet er niets aan af. Het feit dat Peter R. op reis gaat naar een ex-bodyguard van Klaas B. in Chili doet al vreemd aan, het feit dat deze als enige getuige wordt gehoord nog meer. Nadat ik het 'interview' had gehoord bekroop mij de gedachte wat Peter R. deze zogenaamde 'getuige' had betaald om dit in een ver land te verklaren. De gevolgen blijven natuurlijk niet uit. De nederlandse politiek is het zicht op de juiste proporties weer helemaal kwijt en een media-hype zorgt weer voor de nodige beroering op het Binnenhof, alsof men niets beters te doen heeft in een land waar de economische waarde van mensen steeds korter van nut blijkt waarna men vrolijk wordt afgedankt, hierbij iedere collectieve maatschappelijke en sociale verantwoordelijkheid ontlopend. Ondertussen blijft natuurlijk nog een beetje onduidelijk wat nu de belangen zijn van Peter R. en zijn compaan De Telegraaf, wellicht is het vuurtje wel aangewakkerd door iemand die nog een appeltje te schillen heeft met Klaas B.
Maar goed van mij mag Mabel trouwen met Friso en ik hoop dat ze dit ook doen. Liefde hoort sterker te zijn dan de roddels van de 'aasgieren' van het nieuws.
Meer info over het programma van Peter R is te vinden op de site van Peterrdevries.nl en op SBS6.

Over de ramp in de Amercentrale wil ik niet zoveel zeggen Heleen van Rooijen heeft een uitstekende column geschreven waar ik mij uitstekend in kan vinden. Wat een land zeg waarin 'criminelen' worden gekoesterd en onschuldigen aan hun lot worden overgelaten.
Wie alleen maar rekent

I'm interested in you ;)

Izzewizze  

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: oktober 04, 2003, 08:22:53 pm »
Hm, je bekijkt de zaak vanuit een andere invalshoek dan ik (en de meeste mensen denk ik.) Mabel Wisse Smit vind ik een vreselijk mens, zo'n vrouw die alleen maar uit is op macht. Daarom verbaast het me niet dat ze iets heeft gehad met Bruinsma (want dat ze een relatie hebben gehad, lijkt me wel duidelijk.) Wat de motieven van Peter R. de Vries ook zijn, feit is dat Mabel gelogen heeft over haar verleden en nu niet meer betrouwbaar is. Van mij mag die sul van een Friso best met haar trouwen, maar ik hoop dat het parlement zijn goedkeuring niet verleent.

Overigens heeft Peter R. de Vries volgens eigen zeggen de bodyguard niet betaald. De vraag werd hem gesteld in B&W.

Jan W

• Moderator Muziek
  • mail to: redactie@forum.gkv.nl
    • Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: oktober 04, 2003, 08:33:46 pm »

quote:

op 04 Oct 2003 20:22:53 schreef Pleun:

Overigens heeft Peter R. de Vries volgens eigen zeggen de bodyguard niet betaald. De vraag werd hem gesteld in B&W.
Denk niet dat Peter R. de Vries iets anders zou hebben gezegd als hij het wel had gedaan. Peter R. de Vries is net als iedereen (inclusief mijzelf) geneigd tot alle kwaad.
Met vriendelijke groeten,

Jan Wietsma, Zwolle

izzewizze

• Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: oktober 06, 2003, 09:05:21 pm »

quote:

op 04 Oct 2003 20:22:53 schreef Pleun:
Hm, je bekijkt de zaak vanuit een andere invalshoek dan ik (en de meeste mensen denk ik.) Mabel Wisse Smit vind ik een vreselijk mens, zo'n vrouw die alleen maar uit is op macht. Daarom verbaast het me niet dat ze iets heeft gehad met Bruinsma (want dat ze een relatie hebben gehad, lijkt me wel duidelijk.) Wat de motieven van Peter R. de Vries ook zijn, feit is dat Mabel gelogen heeft over haar verleden en nu niet meer betrouwbaar is. Van mij mag die sul van een Friso best met haar trouwen, maar ik hoop dat het parlement zijn goedkeuring niet verleent.

Zonder nu meteen het gelijk aan mijn zijde te willen claimen. Duiden deze berichten toch wel op een grote tegenstrijdigheid in de verklaring van de getuige die Peter R. de Vries heeft opgezocht. Zie o.a. dit bericht "Mabel had geen relatie met Bruinsma". Komt nog bij dat ik de vanavond op het journaal enige beelden zag uit de rapportage van Peter R. de Vries met de getuige in Chili. Na dit gezien te hebben is Peter R. de Vries zijn verhaal toch wel helemaal op losse schroeven komen te staan voor mij.

Over Mabel als zodanig heb ik geen mening wel over de het hele gedoe eromheen. Veel te makkelijk worden mensen door de media aan de schandpaal genageld zonder enige vorm van deugelijke bewijs daar kwam ik tegen in opstand, en met name de dubieuze rollen die schijnbare hoeders des vaderlands hierin spelen.
Wie alleen maar rekent

I'm interested in you ;)

Izzewizze  

izzewizze

• Bekijk profiel
« Reactie #43 Gepost op: oktober 09, 2003, 10:28:50 pm »
http://www114.americanexpress.com/homepage/images/img_amexbluebox.gif

Aanbieding...
Voorjaar 2002 wordt ik gebeld. Omdat ik tot een bepaalde beroepsgroep behoor mag ik een jaar lang gratis gebruik maken van de voordelen van American Express omdat ik een echte hollander ben besluit ik gebruik te maken van dit aanbod. In de dagelijkse praktijk gebruik ik de kaart nauwelijks tot niet. Omdat ik ook weet dat er na het eerste jaar een 'forse' kaartbijdrage wordt gevraagd geef ik voordat het nieuwe 'kaartjaar' begint aan dat ik geen gebruik meer wil maken van deze creditkaart. Na een maand krijg ik echter vrolijk een rekening thuis met daarop het verzoek om de kaartbijdrage voor het nieuwe jaar te voldoen. Kennelijk is de brief niet aangekomen of heeft één en ander elkaar gekruisd, dus ik besluit om nog even te wachten. Een maand later krijg ik een aanmaning, omdat ik nu toch sterk het idee krijg dat de brief niet bij American Express is aangekomen stuur ik nog maar een kopietje van mijn opzeggingsbrief. Een volgende aanmaning is het gevolg, maar te goeder trouw als ik ben denk ik: "you,ll knever know". Een maand later echter volgt er een dreigbrief als ik nu niet betaal gaat de vordering naar het incassobureau en volgt er een melding bij het Bureau Krediet Registratie. Voor het eerst staat er ook een faxnummer op de brief dus ik stuur een brief naar de betreffende mevrouw waarin ik het hele gebeuren nog maar eens voorzichtig uitleg. Vol spanning wacht ik een telefoontje af met een verklaring of een verzoek om nadere uitleg. Maar niets daarvan. Het enige antwoord dat volgt is een brief waarin wordt aangekondigd dat ik vanaf heden "persono non grata" ben voor American Express dat de vordering uit handen is gegeven en dat ik wordt aangemeld bij Bureau Krediet Registratie. Behalve boos ben ik ook wel enigszins geschrokken, want een melding bij het BKR is niet leuk en om ervan af te komen kost nogal wat energie. Allemaal poespas waar ik geen zin in heb. Als laatste redmiddel om de zaak in de minne te regelen besluit ik maar om een aangetekende brief te zenden naar American Express ter attentie van de directeur waarin ik dan nogmaals het hele verhaal uitleg, en tevens kenbaar maak dat als het dan niet anders kan we elkaar maar bij de rechter moeten treffen. Twee dagen later heb ik een excuusbrief in huis, de vordering is ingetrokken er is geen incassobureau ingeschakeld en van een registratie bij het BKR zal geen sprake zijn. Hoewel ik dit alles accepteer en tevreden ben met het antwoord blijf ik toch nog wel een beetje met de vraag zitten: "en als ik nu geen aangetekende brief had gestuurd wat dan?" maar goed dat is een utopische vraag.

Overigens is American Express geen slechte organisatie, alleen schort het kennelijk aan de interne organisatie. Iedereen met een bankrekening staat geregistreerd bij het Bureau Krediet Registratie en tevens worden daar leningen, hypotheken en eventuele achterstanden in betalingen (meer dan twee maanden) geregistreerd. Een negatieve registratie BKR kan nog wel eens leiden tot het niet verstrekken van nieuwe leningen of hypotheken of whatever en dat is erg lastig. Het is trouwens mogelijk om bezwaar in te dienen bij de geschillencommissie wanneer je het niet eens bent met bepaalde registraties bij het BKR.
Wie alleen maar rekent

I'm interested in you ;)

Izzewizze  

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #44 Gepost op: oktober 10, 2003, 12:25:03 am »

quote:

op 06 Oct 2003 21:05:21 schreef izzewizze:
[...]
Over Mabel als zodanig heb ik geen mening wel over de het hele gedoe eromheen. Veel te makkelijk worden mensen door de media aan de schandpaal genageld zonder enige vorm van deugelijke bewijs daar kwam ik tegen in opstand, en met name de dubieuze rollen die schijnbare hoeders des vaderlands hierin spelen.
Oke, daar heb je wel gelijk in. Mijn mening is ook gekleurd, want vrouwen als Mabel Wisse Shit behoren voor mij tot de categorie 'horror.'

gesp

• Bekijk profiel
« Reactie #45 Gepost op: oktober 10, 2003, 11:37:26 am »

quote:

Izzewizze's onderschrift
Wie alleen maar rekent
Tenzij je het rekenen liefhebt.

izzewizze

• Bekijk profiel
« Reactie #46 Gepost op: oktober 17, 2003, 08:37:57 pm »
http://www.aerwinkel.nl/bungalowpark/bungalow2.jpg

Herfstvakantie..
De afgelopen week hadden wij herfstvakantie en traditiegetrouw, - ja ook izzewizze kent zijn tradities, - ging ik met mijn gezin en dat van mijn broer een weekje weg. Dit jaar hadden we gekozen voor een verblijf op een van de parken van Landal Green Parks en wel het park Aerwinkel. Een park vlak bij Roermond. Nu over het weer hebben we niet te klagen gehad. Iedere dag zon, alleen de temparatuur daalde zo in de loop van de tijd, maar ook dat geeft niet. Het aardige van Limburg vind ik toch altijd nog dat het zo'n ongedwongen karakter heeft. Wanneer je in de Randstad komt is het altijd druk en er is altijd bezigheid, in het Limburgse kom je nog echt rust tegen en dat ik vind ik toch altijd wel verkwikkend. Behalve dat we altijd enige activiteiten doen kenmerkt de herfstvakantie zich bij mij ook altijd door het feit dat ik lekker bijlees. Zo heb ik "De verbeelding van de macht" gelezen. Dit boek dat al weer uit 1999 stamt beschrijft de roemruchte jaren van het kabinet Den Uijl in de periode 1973 - 1977. Op zichzelf is het wel aardig om te lezen dat er toen nog echt dualisme in de politiek bestond, tegelijkertijd was het onderlinge wantrouwen toen ook groot en dat leidde weer tot de nodige polarisatie. Standpunten werden te vuur en te zwaard bestreden. Uiteindelijke overspeelde de PVDA zijn hand in 1977 reden waarom ze buiten een nieuw kabinet vielen. Dat de pvda trouwens veel heeft geleerd van deze geschiedenis kan ik niet zeggen. Een ander boek dat ik heb gelezen is "In de ban van Fortuyn" dit beschrijft de opkomst van Pim Fortuyn en de roemloze ondergang van zijn partij "Lijst Pim Fortuyn". Opmerkelijk om te lezen dat Pim veel minder een man van stavast was als velen op grond van zijn televisieoptredens zouden denken. Veel eer was het een kwetsbare man met veel onzekerheden. Natuurlijk ook een narcist in optima forma, maar toch ook een persoon met een bepaalde grandeur. Wat mij betreft vind ik het nog altijd jammer dat hij als gevolg van zijn plotselinge dood niet daadwerkelijk is toegetreden tot de politiek. Dat Vermeend en Fortuyn tevens een persoonlijke vete uitvochten komt in dit boek ook goed naar voren. Als laatste boek heb ik mij verdiept in wederom een scandinavische detective. Dit keer "De man die glimlachte" uit de Inspecteur Wallander reeks geschreven door Henning Mankell.

In mijn weblogs wil ik ook wat meer aandacht besteden aan 'weerfeitjes' ik ben een redelijke weerfanaat dus zo af en toe kom je een linkje tegen. Sinds de start van het magazine Het Weer ben ik abonnee. Vandaag verscheen het nieuwste nummer daarin kort aandacht voor een onderzoek van de Erasmus Universiteit over 'internet en weergebruik' wat blijkt. Iedere mm neerslag zorgt voor een procentuele toename van 0,35 van internetgebruik. Iedere graad warmer of kouder leidt tot een af- danwel toename van 1% van het internetgebruik. We zullen de statistieken eens in de gaten houden.
Wie alleen maar rekent

I'm interested in you ;)

Izzewizze  

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #47 Gepost op: oktober 18, 2003, 12:18:52 am »

quote:

op 17 Oct 2003 20:37:57 schreef izzewizze:
Een ander boek dat ik heb gelezen is "In de ban van Fortuyn" dit beschrijft de opkomst van Pim Fortuyn en de roemloze ondergang van zijn partij "Lijst Pim Fortuyn". Opmerkelijk om te lezen dat Pim veel minder een man van stavast was als velen op grond van zijn televisieoptredens zouden denken. Veel eer was het een kwetsbare man met veel onzekerheden. Natuurlijk ook een narcist in optima forma, maar toch ook een persoon met een bepaalde grandeur. Wat mij betreft vind ik het nog altijd jammer dat hij als gevolg van zijn plotselinge dood niet daadwerkelijk is toegetreden tot de politiek.

Pim Fortuyn was inderdaad een gevoelig persoon. Dat kon je ook op tv duidelijk merken vind ik. Dat mensen harde uitspraken doen, wil niet zeggen dat ze ongevoelig zijn. Het viel me altijd op dat Fortuyn makkelijk uitdeelde, maar zelf totaal niet tegen kritiek kon. Zo stapte hij een keer op bij een debat op TV Rijnmond omdat hij zich onheus bejegend voelde. Hilarisch.

quote:

In mijn weblogs wil ik ook wat meer aandacht besteden aan 'weerfeitjes' ik ben een redelijke weerfanaat dus zo af en toe kom je een linkje tegen. Sinds de start van het magazine Het Weer ben ik abonnee. Vandaag verscheen het nieuwste nummer daarin kort aandacht voor een onderzoek van de Erasmus Universiteit over 'internet en weergebruik' wat blijkt. Iedere mm neerslag zorgt voor een procentuele toename van 0,35 van internetgebruik. Iedere graad warmer of kouder leidt tot een af- danwel toename van 1% van het internetgebruik. We zullen de statistieken eens in de gaten houden.

M'n pa is ook een groot weerliefhebber. Hij heeft er veel boeken over en spaarde vroeger van die weerkaartjes waarop de drukgebieden zijn aangegeven. Hij is ook heel lang lid geweest van een weerblaadje, ik weet alleen niet meer welk. Nog steeds is het dagelijkse weerbericht op RTL 4 (met voorheen John Bernard) heilig. O wee als je dan naar een andere zender zapt...

Zijn liefde voor het weer heeft m'n vader niet echt overgedragen op zijn kinderen. Ik vind het wel interessant (met name extreme weervormen als tornado's), maar niet meer dan dat. Weerberichten op radio en tv boeien me niet, ik zie wel wat voor weer het is als ik 's morgens naast m'n bedje sta. Je komt dan weleens voor verrassingen te staan, maar ach...

izzewizze

• Bekijk profiel
« Reactie #48 Gepost op: oktober 18, 2003, 08:02:38 pm »
http://www.politie.nl/Limburg-Noord/Images/28_1161.gif

Attente politie..
Tijdens onze herfstvakantie hadden wij besloten om een middagje te gaan winkelen in Roermond. Immers de mens wil wel eens wat anders (zien) en het geld moet tenslotte rollen. Daar echter onze twee oudsten toch wel een ietwat andere belangstelling hebben dan pa en ma, hadden we besloten dat ieder voor zich zou gaan. Daar kwam weer bij dat ook pa en ma regelmatig uitelkaar waren omdat pa nu eenmaal meer oog heeft voor boeken, cd's en wat dies meer zij en ma zich wat meer stort op de kinderkleding en andere leuke en nuttige dingentjes. Op het eind troffen pa en ma elkaar weer bij Kruidvat alwaar nog enige restanten van euro's werden gespendeerd. Ondertussen waren onze twee oudste kinderen al naar de auto op de parkeerplaats getogen. En zoals het goede pubers betaamd ga je dan tegen de auto aanzitten. Immers staan kan nog lang genoeg. Nu mogen ze dat van mij rustig doen, zolang ze niets stuk maken. Maar dat valt allemaal reuze mee. Echter de sterke arm in Roermond ziet niets over het hoofd zo bleek. Want nadat mijn kinderen zo'n minuut of vijf om de auto hadden gehangen stopte daar zowaar een politie-auto. "Wat doet u daar?" vroeg de agent, waarna mijn kinderen antwoorden dat ze op hun ouders wachten. Kennelijk was dit antwoord voldoende want bij aankomst van pa en ma stond de politie er niet meer, maar de kinderen nog wel. Waar ik maar mee wil zeggen dat de politie alerter is dan wij vaak denken. Maar nadat ik gisteren Barend & Van Dorp had gezien vroeg ik mij nog wel af stel nu dat deze vraag eens in een andere stad aan een andere bevolkingsgroep was gesteld, wat zou dan het antwoord zijn geweest en zou de politie überhaupt het lef hebben om dan die vraag te stellen.

Overigens over Barend & Van Dorp gesproken. Die Jan Mulder is af en toe wel een zeikerd, zeker als het over iets religieus gaat. Kennelijk kan Jan na ruim 50 jaar nog geen onderscheid maken tussen geloof en de al dan niet terechte uitingen daarvan.
Wie alleen maar rekent

I'm interested in you ;)

Izzewizze  

izzewizze

• Bekijk profiel
« Reactie #49 Gepost op: oktober 19, 2003, 09:34:59 pm »
http://images.google.nl/images?q=tbn:wK2SYyUL7LcC:home.hccnet.nl/mjonker.1/Overig/poezie.jpg

Poezie-album
Sinds kort beschikt mijn dochter erover: Een poezie-album een echte. De voorkant wordt gesierd door haar favoriete groep K3. De binnenkant is aanmerkelijk serieuzer. De eerste die erin mocht schrijven was natuurlijk mama. Immers wie is er belangrijker in het leven dan mama. Ook al hebben moeder en dochter wel eens een meningsverschil; ja zelfs op die leeftijd al. Desondanks kunnen ze niet zonder elkaar. Dus nadat ma geschreven had, was de volgende aan de beurt. Dat zou eerst pa zijn. Maar ja vaders zijn wat traag. Waar schrijf je over, je wilt je dochter iets meegeven maar toch ook weer niet teveel in clichés vallen. Dus pa besloot nog even na te denken. Zodoende was de vriendin van haar broer mij voor. Om te voorkomen dat ze later denkt: "die pa van mij had ook geen interesse" besloot ik vandaag enige zinnen in het album te zetten. Geen hoogwaardige poezië, maar ja dat doe je ook niet bij een meid van zes jaar. Eerst maar eens gevraagd wat ze zelf zou willen. "Hoor de vogels zingen weer, wat doe jij, wat doe jij?". Nu ken ik dat lied wel van een kindercd maar de tekst ken ik niet uit mijn hoofd en het betreffende boekje was niet zo snel voor handen. Toen kwam ze met "Er is gedoopt" één van de coupletten uit het liedboek, om precies te zijn 335 vers 9. Dus vanavond heb ik dat betreffende lied opgezocht. Maar tja dat lied leende zich nu niet direct voor een poezie-album. Dus heb ik het bewerkt. Een vrije bewerking naar izzewizze maar wel de kern bewaard. Als gedoopte behoor je de Vader toe. Toen begon natuurlijk de jacht naar de plaatjes. Nu bezit ik niet zoveel van die plaatjes, maar mijn vrouw die uiterst creatief is wel. Maar helaas, helaas alles was zoek. Maar gelukkig voor mij en mijn dochter werden toch nog enige toepasselijke plaatjes gevonden en geplakt. Zodoende beschikt mijn dochter nu ook over een bijdrage van haar eigen vader in het poezie-album. Kennelijk heeft ze de smaak nu goed te pakken want na mijn bijdrage moest het album onmiddelijk naar de buurvrouw, tevens reserve juf, worden gebracht voor een nieuwe bijdrage. Een zekere M. van Buul heeft een hele site gemaakt met versjes en gedichtjes voor het poezie-album.

Momenteel luister ik naar één van mijn meest favoriete cd's "Spiegel van Gods liefde" een cd die alweer 7 jaar oud is. Maar met schitterende 'kerkmuziek'. Vooral het nummer "Laat mij een spiegel van Gods liefde zijn" en de speciale bewerking van  "psalm 99" met daarbij het steeds weer terugkerende refrein uit Openbaring 19:6b en 7, is een genot om naar te luisteren.

Al lijkt de hemel doof en blind voorgoed
Christus is opgestaan in deze wereld
Naam ons gegeven
Adem ten leven
Heer, laat ons hart, gereinigd door uw bloed,
zich als een spiegel naar uw aanschijn keren.
Zon geef uw stralen,
ondanks ons falen.
Kom ons te hulp, ja zegen ons met licht
dan straalt uw liefde uit in onze daden.
Liefde is een weerglans van Gods aangezicht,
zijn dageraad een wereld van genade.
Wie alleen maar rekent

I'm interested in you ;)

Izzewizze