Auteur Topic: Onder het motto: iedereen kiest zijn geloof.  (gelezen 2867 keer)

angel

• Bekijk profiel
Onder het motto: iedereen kiest zijn geloof.
« Reactie #50 Gepost op: augustus 12, 2003, 03:12:09 pm »

quote:

op 10 Aug 2003 23:53:48 schreef Lucid:
Wat ik jullie eigenlijk wil vragen is het volgende: hebben jullie er ooit over nagedacht dat jullie bij een totaal andere opvoeding wellicht niet gelovig zouden zijn geweest? Ik hoop dat iemand op deze vraag reageert.

Groeten uit Utrecht  :)

Tuurlijk wel! Ik heb er tenminste vaak met anderen over gediscussieerd. En ook over de vraag of een christelijke opvoeding niet pure indoctrinatie is. Mijn (voorlopige?) conclusie is dat overbrengen van normen, waarden en levensbeschouwing (whatever dat voor ieder mag zijn) voor een groot deel indoctrinatieel zijn (wow, nieuw woord  :)), maar volgens mij geen indoctrinatie in de zin van "opstand voorkomen" of "kinderen helemaal naar eigen wens vormen". Daarom sta ik wel achter het overbrengen van normen en waarden en vooral ook het uitleggen van waaróm je deze waarden belangrijk vindt. En dan komt levensbeschouwing om de hoek kijken, maar geef je je kind ook de mogelijkheid om met je in discussie te gaan over deze zaken (beetje afhankelijk van hoe oud het kind is natuurlijk).
Maar ik vind het wel lastig om hier met niet-gelovigen (?) over te discussiëren, omdat ik dan vaak het gevoel krijg dat ik alleen maar een indoctrinatie-stempel krijg, en er geen ruimte is voor nuancering, en dat vind ik jammer. Maar hoe kijk jij dan tegen opvoeding aan?

angel

• Bekijk profiel
« Reactie #51 Gepost op: augustus 12, 2003, 03:20:43 pm »

quote:

op 10 Aug 2003 23:53:48 schreef Lucid:
Wat ik jullie eigenlijk wil vragen is het volgende: hebben jullie er ooit over nagedacht dat jullie bij een totaal andere opvoeding wellicht niet gelovig zouden zijn geweest? Ik hoop dat iemand op deze vraag reageert.

Groeten uit Utrecht  :)

Hoi Lucid,
ik was in mijn vorige reactie een beetje afgedwaald. Nog een reactie dan maar: ik sta wel stil bij de vraag "wat als ik niet-christelijk was opgevoed",  maar vind het wel een lastige vraag. Ik kan er niet zoveel mee, omdat ik niet weet hoe het dan was gegaan. Vanuit mijn geloof kan ik dan zeggen: God leidt je weg, dus ook met een niet-christelijke opvoeding had ik God mogen ontmoeten. Maar dat is een dogmatisch antwoord natuurlijk. En een ander antwoord weet ik niet zo goed. Wat als ik geboren was in China? Of een eskimo was? Geen idee toch????

hmz, niet echt een intelligent antwoord. Sorry. Ik wil eigenlijk alleen aangeven dat ik er best wel es over nadenk, maar vandaag is het voor mij minder relevant en kom ik niet op echt briljante antwoorden  :|

farao

• The Spirit That Guides Us
    • Bekijk profiel
« Reactie #52 Gepost op: augustus 12, 2003, 06:31:28 pm »
Iedereen moet zoiezo tot een keuze komen, maar denk zoiezo dat als het geloof zwaar wordt opgelegd dat je dan het evangelie niet helemaal bij het rechte eind hebt, want dat gaat om bevrijding en niet om opleging, Jezus is ook gestorven voor de wet zodat wij er vrij van zijn.
Verily, verily, I say unto thee, Except a man be born again, he cannot see the kingdom of God.

Lucid

• Bekijk profiel
« Reactie #53 Gepost op: augustus 12, 2003, 06:37:48 pm »

quote:

Ik kan er niet zoveel mee, omdat ik niet weet hoe het dan was gegaan. Vanuit mijn geloof kan ik dan zeggen: God leidt je weg, dus ook met een niet-christelijke opvoeding had ik God mogen ontmoeten. Maar dat is een dogmatisch antwoord natuurlijk. En een ander antwoord weet ik niet zo goed. Wat als ik geboren was in China? Of een eskimo was? Geen idee toch????

hmz, niet echt een intelligent antwoord. Sorry. Ik wil eigenlijk alleen aangeven dat ik er best wel es over nadenk, maar vandaag is het voor mij minder relevant en kom ik niet op echt briljante antwoorden  :|
Wel een intelligent antwoord. :) Ik hoop dat alle gelovigen hier wel eens over nadenken, want wellicht kunnen ze ongelovige Thomassen als Lucid dan beter begrijpen.

Anouk

• geloof hoop en liefde, maar de
    • Bekijk profiel
« Reactie #54 Gepost op: augustus 24, 2003, 05:39:47 pm »
Ik ben geen discussiemens, dus ik ga ook geen discussie aan. Maar het enige wat ik hier heel graag wil zeggen is het volgende: OUDERS KUNNEN HUN KINDEREN HET GELOOF NIET GEVEN , ALLEEN VOORLEVEN.  groetjes anouk

gideon

• shalom!
    • Bekijk profiel
« Reactie #55 Gepost op: augustus 31, 2003, 04:54:43 pm »
voor LUCID
je zei ergens: er valt voor mij helemaal niks te geloven.
In het gewone dagelijkse leven doen we niet anders dan geloven. BV aan het feit dat de grond je houdt als je uit bed stapt.
Dan is geloven vertrouwen.
En als de een iets tegen je zegt of de ander, moet je vaak besluiten of je iemand wel of niet zult geloven, terwijl je in andere gevallen weer zonder meer aanneemt dat iemands woorden waar zijn. Omdat je hebt ervaren dat die persoon betrouwbaar is en een ander weer niet.
En als het aankomt op de vraag: is er meer dan ik kan zien, wegen, meten, dan zegt de bijbel JA. De Schepper van hemel en aarde HEEFT gesproken door zijn profeten (die elkaars getuigenis bevestigen).
Wie de bijbel leest wordt aangesproken.  

Dan valt er voor iedereen dus wel  iets te geloven (of te verwerpen: je moet namelijk reageren, of je wilt of niet).

Je kunt in de bijbel nagaan of die God die gesproken heeft ook betrouwbaar is gebleken.
gideon