Auteur Topic: geestelijke groei  (gelezen 1319 keer)

lonneke

• Bekijk profiel
geestelijke groei
« Gepost op: februari 03, 2003, 05:47:32 pm »
Hoe beleef jij geestelijke groei?
Is het voor jou een "moeten" of heb je juist de drang om er elke dag mee bezig te zijn? Waarom heeft de ene gelovige wel heel veel behoefte om geestelijk te groeien en de ander weer niet. En hoe uit die geestelijke groei zich in jou leven?
Waarom wil God dat wij geestelijk groeien? We zijn toch al verlost?

lonneke

cheese

• de waarheid zal u vrijmaken
    • Bekijk profiel
geestelijke groei
« Reactie #1 Gepost op: februari 05, 2003, 10:49:58 am »
Wat is geest eigenlijk?
Wat is ziel?
Wat is lichaam?
En wat is de verhouding tot groeien?
Wat is verlost, waarvan verlost?
« Laatst bewerkt op: februari 05, 2003, 02:25:13 pm door cheese »
Want de wijsheid dezer wereld is dwaasheid voor God

Gert M

• Bekijk profiel
geestelijke groei
« Reactie #2 Gepost op: februari 05, 2003, 12:25:08 pm »
een kleine dwarsverbinding kan hier geen kwaad:

http://forum.gkv.nl/showtopic.asp?tID=309
wees gegroet

lonneke

• Bekijk profiel
geestelijke groei
« Reactie #3 Gepost op: februari 05, 2003, 05:00:27 pm »

quote:

op 05 Feb 2003 10:49:58 schreef cheese:
Wat is geest eigenlijk?
Wat is ziel?
Wat is lichaam?

Ik denk dat met "geest" bedoeld word het bewustzijn van de mens
Met "ziel" wordt bedoeld de mens zelf. ( de mens "is" ziel en "heeft" een geest)
Het lichaam is de materie die deze beiden onhuld.

Wat bedoel je met "wat is de verhouding tot groeien?"

Verlost betekent voor mij geen slaaf meer te zijn van de zonde, dat wil niet zeggen dat ik niet meer zondig, maar de zonde heeft geen grip meer op mij omdat christus voor mij is gestorven.

cheese

• Bekijk profiel
geestelijke groei
« Reactie #4 Gepost op: februari 05, 2003, 11:52:07 pm »

quote:

op 05 Feb 2003 17:00:27 schreef lonneke:
Wat is geest eigenlijk?
Wat is ziel?
Wat is lichaam?

Ik denk dat met "geest" bedoeld word het bewustzijn van de mens
Met "ziel" wordt bedoeld de mens zelf. ( de mens "is" ziel en "heeft" een geest)
Het lichaam is de materie die deze beiden onhuld.

Wat bedoel je met "wat is de verhouding tot groeien?"

Verlost betekent voor mij geen slaaf meer te zijn van de zonde, dat wil niet zeggen dat ik niet meer zondig, maar de zonde heeft geen grip meer op mij omdat christus voor mij is gestorven.

Ik denk dat geest toch iets meer is als alleen bewustzijn, zie:
Joh.3:6-7
Matth.10:20
Joh. 6:63
Matth.5:3

en lichaam is ook meer nml.:
Matth.26:61/ Joh.2:21
2 kor.12:1-4

in deze zin zou ik zeggen, de mens is een geest ( het ik, of het zelf, of de wezenskern) en heeft een ziel en een lichaam en deze laatste twee worden na de dood afgelegd,
dieren hebben wel een ziel, maar geen geest,
geest is wel datgene wat zelfbewustzijn heeft in de mens,

als een mens al van zonde verlost zou zijn, heeft hij geen eigen verantwoording meer voor zijn daden, dan leef je in de illusie, dat de zonde geen greep meer op je heeft, terwijl juist de goddelijke geest in je,  een eigen verantwoording heeft om dagelijks deze zonde zelf te bestrijden

groei in het geestelijk betekend dan juist steeds meer verantwoording voor het eigen handelen

Jesus4you

• Bekijk profiel
geestelijke groei
« Reactie #5 Gepost op: juli 10, 2003, 11:39:18 pm »

quote:

op 03 Feb 2003 17:47:32 schreef lonneke:
Hoe beleef jij geestelijke groei?
Is het voor jou een "moeten" of heb je juist de drang om er elke dag mee bezig te zijn? Waarom heeft de ene gelovige wel heel veel behoefte om geestelijk te groeien en de ander weer niet. En hoe uit die geestelijke groei zich in jou leven?
Waarom wil God dat wij geestelijk groeien? We zijn toch al verlost?

lonneke

God heeft een verlangen dat wij zijn gesproken woord begrijpen.
Met het fijt dat de bijbel is geschreven is er ook een brief naar jou geschreven.
Een brief die je moet bestuderen, door steeds weer opnieuw te lezen en te overdenken.
Er zitten geheimenissen in verborgen die God van tijd tot tijd openbaart.
En hoe groter je honger is des te groter groei je in geloof.
Dus is het geen kwesti van moeten groeien, maar er ontstaat een verlangen naar gelang jij het toe laat.
Jezus zegt; ïk ben de weg, de waarheid en het leven

Carl

• ...Gij maakt mij het pad des l
    • Bekijk profiel
geestelijke groei
« Reactie #6 Gepost op: juli 10, 2003, 11:53:56 pm »
Beste Cheese,

jij schreef o.a.:
" Verlost betekent voor mij geen slaaf meer te zijn van de zonde, dat wil niet zeggen dat ik niet meer zondig, maar de zonde heeft geen grip meer op mij omdat christus voor mij is gestorven. "

Ik dacht dat de functie van het sterven van Christus meer gezien moest worden als het plaatsvervangend strafdragen. Vergis ik me daarin? Als niet, waarom zeg je dan dat door de dood van Christus de zonde geen grip meer op je heeft? En waarom op jou dan niet, en op iemand die geen christen is wel?

je
Carl
 1 Joh.4:7,8 ...en een ieder, die liefheeft, is uit God geboren en kent God. Wie niet liefheeft, kent God niet, want God is liefde.

joris

• Bekijk profiel
geestelijke groei
« Reactie #7 Gepost op: juli 11, 2003, 11:34:52 am »
Geestelijke groei? geweldig spannend om te leven met GOD!!!!! Echt wel!!!!!
Vroeger leerde ik dat het leven met God was als een geborduurd kleedje waar van we alleen de onderkant maar konden zien. En dat was dus eignlijk prut met peren.
Als er dan wat ergs gebeurde zeiden we: ja, maar God ziet de andere kant van het kleedje, en dat is een mooio kleedje.

LEven met GOd lieve mensen is als je tmaken van een grote puzzel!!! God schuift steeds een puzzelstukje toe: hier jongen, leg maar op de goede plek. Geweldig spannend, iedere dag weer nieuw!

Geestelijke groei noodzakelijk? tuurlijk!!!!!

Geestelijke groei moeilijk? opzich niet maar de duivel en mijn eigen vlees zorgen ervoor dat ik regelmatig bij God wegdrijf. En dat moet ik maken dat ik terug kom!!!

Troost: nader tot God en Hij zal tot U naderen.

waarschuwing: ...maar zo niet, dan kom ik tot u en ik zal uw kandelaar van zijn plaats wegnemen.
Nader tot God en Hij zal tot u naderen, jac 4:8

cheese

• Bekijk profiel
geestelijke groei
« Reactie #8 Gepost op: augustus 01, 2003, 03:44:57 pm »
beste Carl. de tekst die je onder aan mij toeschrijft is niet van mij, maar is waarschijnlijk van Lonneke,
groetjes Cheese, net terug van vakantie

quote:

op 10 Jul 2003 23:53:56 schreef Carl:

Beste Cheese,

jij schreef o.a.:
" Verlost betekent voor mij geen slaaf meer te zijn van de zonde, dat wil niet zeggen dat ik niet meer zondig, maar de zonde heeft geen grip meer op mij omdat christus voor mij is gestorven. "

Ik dacht dat de functie van het sterven van Christus meer gezien moest worden als het plaatsvervangend strafdragen. Vergis ik me daarin? Als niet, waarom zeg je dan dat door de dood van Christus de zonde geen grip meer op je heeft? En waarom op jou dan niet, en op iemand die geen christen is wel?

je
Carl

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
geestelijke groei
« Reactie #9 Gepost op: augustus 01, 2003, 09:54:34 pm »

quote:

Wat is geest eigenlijk?
Wat is ziel?
Wat is lichaam?
Geest, ruach, pneuma, Spiritus:
- 1. adem, levensgeest (zie Gen 7,15.22)
- 2. de Adem of Geest van God, die leeft en laat leven (zie Ps 104,30)
- 3. de Geest van JHWH, die mensen inspireert (zie Richt 3,10; 6,34 etc.)
- 4. de Geest van Jezus, die troost en leidt in waarheid (zie Joh 16,13)
Ziel, nefesj, psychê, anima:
- 1. drager van menselijk en dierlijk leven (~ bloed) (zie Gen 2,7; 9,4)
- 2. aanduiding voor leven in het algemeen (zie Ps 54, 3; Mat 6, 25 etc. etc.)
- 3. samen met "gebeente" vervanger voor het in het Hebreeuws onbrekende reflexieve voornaamwoord "zelf" (zie Ps 103,1; Ps 42)
- 4. het deel van de mens dat van het lichaam scheidt na de dood (zie Hand 2,31; Opb 6,9)
Lichaam, sôma, corpus
- 1. materiële deel van de mens, dat "vervalt tot stof" na zijn dood
- 2. synoniem met vlees:
Vlees, basaar, sarx, carnis
- 1. aanduiding voor materiaal van menselijk en dierlijk lichaam (Gen 2, 21; 9, 4)
- 2. aanduiding voor alle dieren en mensen (zie Gen 9, 11)
- 3. aanduiding voor wat sterfelijk is (zie Jes 40, 6)
- 4. aanduiding voor alles wat niet strookt met de Geest (zie Gal 5, 16)

Een christen, leert vooral Paulus, leeft niet volgens het vlees (sarx); zijn leven is niet vlees-gericht (sarkikos), zoals mensen zonder God (1 Kor 3, 3 etc.), evenmin triviaal, gericht op het leven op zich (psychikos) (1 Kor 2, 14). Nee, hij leeft pneumatikos, volgens de Geest.

Van groei moet er sprake zijn, zegt Paulus:
* Wij weten immers, dat de wet geestelijk is; ik echter ben vlees, verkocht onder de zonde. (Rom 7, 14) Door Jezus Christus echter distantiëren wij ons van die zonde: Doch dan bewerk ik het niet meer, maar de zonde, die in mij woont. (Rom 7, 17). In zoverre moeten wij bevrijd worden van het "lichamelijke", dat is, het triviale leven zonder God dat uitloopt op de dood. Ik, ellendig mens! Wie zal mij verlossen uit het lichaam (sarx) dezes doods? Gode zij dank door Jezus Christus, onze Here!

* Een christen groeit daarom van het sarx weg in de richting van het pneuma. En ik, broeders, kon niet tot u spreken als tot geestelijke mensen, maar slechts als tot vleselijke, nog onmondigen in Christus. (1 Kor 3, 1). De groei houdt in: niet meer de daden doen van het sarx (hoererij, onreinheid, losbandigheid, afgoderij, toverij, veten, twist, afgunst, uitbarstingen van toorn, zelfzucht, tweedracht, partijschappen, nijd, dronkenschap, brasserijen en dergelijke), maar gretig gebruik maken van de opbrengst van het pneuma (liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, vriendelijkheid, goedheid, trouw, zachtmoedigheid, zelfbeheersing).

* Het is alsof je je oude zelf uittrekt en je nieuwe, geestelijke zelf aantrekt: Gij toch hebt van Hem gehoord en zijt in Hem onderwezen, gelijk dit de waarheid is in Jezus, dat gij, wat uw vroegere wandel betreft, de oude mens aflegt, die ten verderve gaat, naar zijn misleidende begeerten, dat gij verjongd wordt door de geest van uw denken, en de nieuwe mens aandoet, die naar (de wil van) God geschapen is in waarachtige gerechtigheid en heiligheid. (Ef 4, 21-24) Wat dat concreet betekent, kun je lezen in de daaropvolgende verzen.
als iemand eet en drinkt en het goede geniet bij al zijn zwoegen, dan is dat een gave Gods.

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
geestelijke groei
« Reactie #10 Gepost op: augustus 01, 2003, 10:01:41 pm »

quote:

op 10 Jul 2003 23:53:56 schreef Carl:

Christus' werk is veel meer dan alleen maar plaatsvervangend strafdragen. Als Hij alleen maar de straf over de zonden die wij gedaan hebben en nog zullen doen had gedragen, waren we nog niet vrij van de vloek over de aarde. Bovendien zou ons leven prut met peren blijven.
Christus' werk kan worden samengevat als
- verkondiging van de nieuwe redding door zijn bloed, door geloof in Hem
- bevestiging van het nieuwe verbond, waarin wij vrijmoedig met God om mogen gaan
- verzoening van God en zijn volk door het brengen van een volmaakt offer
- verlossing van de zonde, waardoor die geen macht over ons heeft
- rechtvaardiging van de gelovigen, waardoor zij als goed en rechtvaardig voor de Rechter kunnen verschijnen
- heiliging van de gelovigen, zodat hun leven daadwerkelijk beter wordt en hun daden aangenaam worden voor God
- bemiddeling tussen God en mensen, als onze Advocaat
- onderwerping van alle machten in hemel en op aarde aan zichzelf als eeuwige koning
- openbaring van rijke mysteries en beloften, zoals de komst van een Nieuwe hemel en een Nieuwe aarde
- instructie van zijn leerlingen over wat hen, als zijn kerk, te wachten staat.
als iemand eet en drinkt en het goede geniet bij al zijn zwoegen, dan is dat een gave Gods.

lonneke

• Bekijk profiel
geestelijke groei
« Reactie #11 Gepost op: augustus 05, 2003, 02:38:32 pm »

quote:

op 01 Aug 2003 22:01:41 schreef Qohelet:
[...]

Christus' werk kan worden samengevat als

- verkondiging van de nieuwe redding door zijn bloed, door geloof in Hem

Dat is d.m.v oa de prediking?

- bevestiging van het nieuwe verbond, waarin wij vrijmoedig met God om mogen gaan

Wat houdt die bevestiging in?

- verzoening van God en zijn volk door het brengen van een volmaakt offer

Dus geen verzoening voor alle mensen?

- verlossing van de zonde, waardoor die geen macht over ons heeft

Hoe werkt deze verlossing in het dagelijkse leven dan?

- rechtvaardiging van de gelovigen, waardoor zij als goed en rechtvaardig voor de Rechter kunnen verschijnen

Rechtvaardiging is hetgeen je zaait je ook zult oogsten.

- heiliging van de gelovigen, zodat hun leven daadwerkelijk beter wordt en hun daden aangenaam worden voor God

Aangenaam is alleen iets waarbij het ego te pas komt.

- bemiddeling tussen God en mensen, als onze Advocaat

Eénmaal verlost en er is geen Advocaat meer nodig.

- onderwerping van alle machten in hemel en op aarde aan zichzelf als eeuwige koning

Wat betekent het woord Onderwerping?

- openbaring van rijke mysteries en beloften, zoals de komst van een Nieuwe hemel en een Nieuwe aarde

Een mysterie blijft een mysterie....

- instructie van zijn leerlingen over wat hen, als zijn kerk, te wachten staat.

En uiteraard de onzichtbare kerk van alle tijden en alle plaatsen.

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
geestelijke groei
« Reactie #12 Gepost op: augustus 05, 2003, 08:41:49 pm »
voortzetting gesprek
(vet = wat ik schreef, cursief = lonneke, normaal = antwoord)

verkondiging van de nieuwe redding door zijn bloed, door geloof in Hem.
> Dat is d.m.v oa de prediking?
>> Ja. Hoe zullen zij geloven zonder horen, hoe horen zonder prediker? (Rom 10)

bevestiging van het nieuwe verbond, waarin wij vrijmoedig met God om mogen gaan
> Wat houdt die bevestiging in?
>> Het nieuwe verbond was allang aangekondigd, zie bijv. Jer 31, 31. Jezus zegt met zoveel woorden bij de instelling van het avondmaal: Dit is het nieuwe verbond, in mijn bloed. Daarmee bevestigt Hij dus dat dat nieuwe verbond er is, dat het zijn essentie heeft in zijn dood. Het geref. avondmaalsformulier zegt: door zijn dood en bloedstorting heeft Hij het Nieuwe Verbond van genade en verzoening rechtskracht verleend toen Hij uitriep: Het is volbracht!

verzoening van God en zijn volk door het brengen van een volmaakt offer
> Dus geen verzoening voor alle mensen?
>> Nee. Wie gelooft wordt gered. Het zou vreemd zijn als God zich verzoend met mensen en hen dan niet ook redt. De gereformeerden hebben in 1619 in de Dordtse leerregels expliciet tegen deze visie gekozen, zie DL II, vdD 5; positief geformuleerd in II, 8: God heeft gewild dat Christus door zijn bloedstorting aan het kruis ... uit alle volken, stammen, geslachten en talen met kracht al diegenen -- en hen alleen -- zou verlossen die de Vader van eeuwigheid tot het heil uitverkoren en aan zij Zoon gegeven heeft.

verlossing van de zonde, waardoor die geen macht over ons heeft.
> Hoe werkt deze verlossing in het dagelijkse leven dan?
>> Een andere houding tegenover je eigen zondige daden: Indien ik nu datgene doe, wat ik niet wens, dan bewerk ík het niet meer, maar de zonde, die in mij woont. (Rom 7, 20); en een vernieuwing van ons denken en doen door de Geest.

rechtvaardiging van de gelovigen, waardoor zij als goed en rechtvaardig voor de Rechter kunnen verschijnen
> Rechtvaardiging is hetgeen je zaait je ook zult oogsten.
>> Nee. Rechtvaardiging is dat je rechtvaardig gemaakt wordt, dat wil zeggen: je hebt geen schuld meer en het is, alsof je altijd trouw bent geweest aan God. Daardoor kunnen wij met de psalmen zeggen: Heer, ik heb in onschuld geleefd. De basis voor de rechtvaardiging is het volmaakte offer dat Jezus gebracht heeft, en zijn perfecte gehoorzaamheid aan God. De kracht van dat offer en de stralende schoonheid van zijn leven zijn voor ons, als wij door het geloof van Hem zijn.

heiliging van de gelovigen, zodat hun leven daadwerkelijk beter wordt en hun daden aangenaam worden voor God
> Aangenaam is alleen iets waarbij het ego te pas komt.
>> God heeft zo'n groot ego dat Hij een hele kosmos maakte om Hem te loven en te prijzen.

bemiddeling tussen God en mensen, als onze Advocaat
> Eénmaal verlost en er is geen Advocaat meer nodig.
>> Christus' kruisdood is, in juridische termen, de rechtsgrond van onze redding. Maar Hij treedt nog steeds op als middelaar: Hij wijst God, de heilige Rechter die ons om onze zonde zou haten, voortdurend op dat offer en zegt: kijk naar Mij, Vader, zij zijn van Mij en Ik wil dat U hen zo beoordeeld. Zie Rom 8, 34: Christus Jezus is de gestorvene, wat meer is, de opgewekte, die ter rechterhand Gods is, die ook voor ons pleit.

onderwerping van alle machten in hemel en op aarde aan zichzelf als eeuwige koning
> Wat betekent het woord Onderwerping?
>> ze staan allemaal in dienst van Hem, Hij is hun meester, en -- of ze nu willen of niet -- ze moeten doen wat Hij hun beveelt.

openbaring van rijke mysteries en beloften, zoals de komst van een Nieuwe hemel en een Nieuwe aarde
> Een mysterie blijft een mysterie....
>> Ja... maar het Griekse woord mystêrion betekent niet iets dat voor iedereen een raadsel zal blijven. Daarvoor is het woord enigma beter geschikt, dat je tegenkomt in 1 Kor 13, 12. Een mysterie is een geheime leer van een sekte, die voor de buitenwacht stil wordt gehouden, maar bij de ingewijden bekend is. Daarom kan Paulus ook schrijven dat hij geheimenissen onthult aan de christenen. En Jezus zegt tegen zijn discipelen t.a.v. gelijkenissen, Mat 13: Hij antwoordde hun en zeide: Omdat het u gegeven is de mysteriën van het Koninkrijk der hemelen te kennen, maar hun is dat niet gegeven.