quote:
op 05 Feb 2003 10:49:58 schreef cheese:
Wat is geest eigenlijk?
Wat is ziel?
Wat is lichaam?
En wat is de verhouding tot groeien?
Wat is verlost, waarvan verlost?
Geest,
ruach,
pneuma,
Spiritus:
- 1. adem, levensgeest (zie Gen 7,15.22)
- 2. de Adem of Geest van God, die leeft en laat leven (zie Ps 104,30)
- 3. de Geest van JHWH, die mensen inspireert (zie Richt 3,10; 6,34 etc.)
- 4. de Geest van Jezus, die troost en leidt in waarheid (zie Joh 16,13)
Ziel,
nefesj,
psychê,
anima:
- 1. drager van menselijk en dierlijk leven (~ bloed) (zie Gen 2,7; 9,4)
- 2. aanduiding voor leven in het algemeen (zie Ps 54, 3; Mat 6, 25 etc. etc.)
- 3. samen met "gebeente" vervanger voor het in het Hebreeuws onbrekende reflexieve voornaamwoord "zelf" (zie Ps 103,1; Ps 42)
- 4. het deel van de mens dat van het lichaam scheidt na de dood (zie Hand 2,31; Opb 6,9)
Lichaam,
sôma,
corpus- 1. materiële deel van de mens, dat "vervalt tot stof" na zijn dood
- 2. synoniem met vlees:
Vlees,
basaar,
sarx,
carnis- 1. aanduiding voor materiaal van menselijk en dierlijk lichaam (Gen 2, 21; 9, 4)
- 2. aanduiding voor alle dieren en mensen (zie Gen 9, 11)
- 3. aanduiding voor wat sterfelijk is (zie Jes 40, 6)
- 4. aanduiding voor alles wat niet strookt met de Geest (zie Gal 5, 16)
Een christen, leert vooral Paulus, leeft niet volgens het vlees (
sarx); zijn leven is niet vlees-gericht (
sarkikos), zoals mensen zonder God (1 Kor 3, 3 etc.), evenmin triviaal, gericht op het leven op zich (
psychikos) (1 Kor 2, 14). Nee, hij leeft
pneumatikos, volgens de Geest.
Van groei moet er sprake zijn, zegt Paulus:
*
Wij weten immers, dat de wet geestelijk is; ik echter ben vlees, verkocht onder de zonde. (Rom 7, 14) Door Jezus Christus echter distantiëren wij ons van die zonde:
Doch dan bewerk ik het niet meer, maar de zonde, die in mij woont. (Rom 7, 17). In zoverre moeten wij bevrijd worden van het "lichamelijke", dat is, het triviale leven zonder God dat uitloopt op de dood.
Ik, ellendig mens! Wie zal mij verlossen uit het lichaam (sarx)
dezes doods? Gode zij dank door Jezus Christus, onze Here!* Een christen groeit daarom van het
sarx weg in de richting van het
pneuma.
En ik, broeders, kon niet tot u spreken als tot geestelijke mensen, maar slechts als tot vleselijke, nog onmondigen in Christus. (1 Kor 3, 1). De groei houdt in: niet meer de daden doen van het
sarx (
hoererij, onreinheid, losbandigheid, afgoderij, toverij, veten, twist, afgunst, uitbarstingen van toorn, zelfzucht, tweedracht, partijschappen, nijd, dronkenschap, brasserijen en dergelijke), maar gretig gebruik maken van de opbrengst van het
pneuma (
liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, vriendelijkheid, goedheid, trouw, zachtmoedigheid, zelfbeheersing).
* Het is alsof je je oude zelf uittrekt en je nieuwe, geestelijke zelf aantrekt:
Gij toch hebt van Hem gehoord en zijt in Hem onderwezen, gelijk dit de waarheid is in Jezus, dat gij, wat uw vroegere wandel betreft, de oude mens aflegt, die ten verderve gaat, naar zijn misleidende begeerten, dat gij verjongd wordt door de geest van uw denken, en de nieuwe mens aandoet, die naar (de wil van) God geschapen is in waarachtige gerechtigheid en heiligheid. (Ef 4, 21-24) Wat dat concreet betekent, kun je lezen in de daaropvolgende verzen.