quote:
op 11 Mar 2004 16:44:38 schreef arjoderoon:
Ik als christen heb een beetje het probleem met de stelling dat als je maar 15 minuten bidt dat je dan ook wel gelijk een direct antwoord zal krijgen van God.
dit doet mij meer denken aan God voor jou karretje spannen.
Stel, je belt een vriend belt op om een avondje mee uit te gaan. Hij blijkt niet thuis en dus spreek je z'n voicemail in met het verzoek even iets van zich te laten horen zodra hij thuis is en tijd heeft. Span je hem daarmee dan voor je karretje? Hoort het niet bij de normale omgangsvormen om fatsoenlijk antwoord te geven als iemand met je wil praten?
quote:
Maar het verhaal dat veel mensen geloven omdat hun ouders geloven is in mijn beperkte opinie echter onzin.
Dan mag jij uitleggen waarom geloof zo regionaal bepaald is. Waarom geloven ze in Marokko bijna allemaal in Allah?
quote:
Hoeveel verleidelijker is het om niet gelovig te zijn?
Als je als puberende jongere dan toch een keuze moet maken, dan liever de keuze voor een leven waarin JIJ de baas bent, waarin je zelf kunt uitmaken wat je doet. HEt is zoveel aannemelijker om voor jezelf te zeggen: God bestaat niet, ik red mijzelf wel. Ik heb Hem helemaal niet nodig.
En een liefehhebbende beschermende vader de rug toekeren, de eenzaamheid tegemoet?
O, en vergeet angst (door twijfel) niet!
quote:
Daarnaast kan ik ook zelf een beperkte persoonlijk getuigenis geven. Ik had tot een jaar geleden absoluut niet het idee dat God het is die alles in stand houdt en regeert. Ik dacht mijn eigen leven te kunnen leiden. Dat ondanks dat mijn ouders ook gelovig zijn, mijn hele omgeving dat is. Maar toen heb ik twee keer ervaren dat God mij vast hield, dat Hij het is die mijn leven leidt.
Nou, dan bevestig jij toch alleen maar de stelling? Iemand die niet gelovig is opgevoed zal dat ongetwijfeld anders evaren. Jij concludeert direct dat 'God je vasthield'. Verbaast mij niks.
quote:
Daar hebben mijn ouders niets mee te maken gehad.
Je ouders hebben ervoor gezorgd dat God voor jou een vertrouwd beeld is. Zoiets kun je niet zomaar loskoppelen. Zelfs iemand als Maarten 't Hart blijft dit soort pavlov-reacties krijgen als hij een kerk binnengaat en een psalm hoort. Dat wekt nu eenmaal emoties op.
quote:
Het enige voordeel voor mij is geweest dat er geen hoge drempel was om naar de kerk te gaan omdat ik er toch altijd al kwam.
Bingo!
quote:
Maar het is het werk van de Heilige Geest in mij waardoor ik nu volmondig geloof dat God de Schepper is van hemel en aarde, en dat mijn leven gericht moet zijn op HEM die voor mij stierf.
mensen denken altijd dat ze zelf de aangewezen persoon zijn om te beoordelen of hun opvoeding verantwoordelijk is voor dit soort ervaringen of dat ze echt zijn. JUIST omdat je 'gekleurd' bent ben je zelf de minst aangewezen persoon om hier objectief naar te kijken.
quote:
kunt er kort en lang over discussieren, ik vind het uitermate interessant allemaal, maar een concreet bewijs zul je nooit krijgen. Dat is nou juist de essentie van geloven naar mijn idee.
Ik geloof alleen maar dingen die de hoge mate van waarschijnlijkheid hebben (lees: wtenschappelijk aannemelijk zijn gemaakt).