quote: op 12 Aug 2003 20:31:08 schreef Lucid:
Misschien dat ik daarom ook niet in een geest geloof.
Omdat het moeilijk te bewijzen is?
Bewijzen dat er iets is dat op heel subtiele wijze de hersenen beinvloed, zal inderdaad nog een pittige klus zijn. Maar dat is ook helemaal niet het bewijs dat ik zoek (het bestaat uberhaupt niet eens).
Het bewijs voor mij is mijn eigen ervaring. Ik denk zelf na, ik ben zelf iemand, als ik puur machine ben, dan zou ik eigenlijk, strikt genomen, niet eens verschillen van mijn omgeving die ook maar uit atoompjes bestaat. Dan besta 'ik' niet eens.
quote: Op Discovery channel lieten ze ooit een proef zien waarbij bij misdadige en niet-misdadige mensen elektroden (of hoe noem je die plakdingen) aan hun hoofd geplakt werden, waardoor ze de hersenactiviteit in sommige gebieden konden meten. Ze schotelden beide groepen nogal ongemakkelijke vragen voor. De niet-misdadige mensen kregen vaak gewetensproblemen, terwijl de misdadige mensen die niet hadden. Bij de niet-misdadige mensen was er in een bepaald gebied in de hersenen veel meer hersenactiviteit. De invloed van de hersenen zijn in ieder geval zeer groot, dat is iets dat vaststaat.
Neem maar demente mensen, nog makkelijker voorbeeld. Of dronken. Allebei heel veel invloed vanuit de hersenen.
quote: Toch vind ik het na de posts hierboven ook aannemlijk dat er een soort kracht aanwezig is, maar ik vind het heel moeilijk om mij daar een goede voorstelling van te maken.
Het soort kracht is precies wat jij ten diepste bent, je eigen bewustzijn.
Maar ja, soms is het knap lastig je een voorstelling van jezelf te maken

quote:
Klopt het dat jij het zo ziet?
Lichaam: computerprogramma met veel bevestigingsbuttons.
Geest: gebruiker van de software die zo nu en dan bevestigingsbuttons aanklikt, maar de bewerkingen worden uiteraard door het computerprogramma uitgevoerd.
Dit beeld klopt redelijk, alhoewel de 'gebruiker van de software' wat minder los staat van de computer dan in de letterlijke zin van het woord. Loskoppeling of een 'transfer' naar een ander lichaam is wel degelijk mogelijk.
Maar hier kan ik alleen maar speculatief over zijn, want je herinneringen zitten bijv. ook in je hersenen en worden weer door je geest gebruikt. Dit laat ik gewoon lekker aan God over, één ding weet ik echter heel zeker, ik ben méér dan een berekening.
Dat ik dit aan God overlaten wil niet zeggen dat ik eigenlijk denk dat het niet mogelijk is, ik heb alleen niet de kennis om te zeggen hoe dan wel. Maar ik weet wel dat God elke neuron in mijn hersenen kent, dus vast ook zonder lichaam mijn geest zijn herinneringen terug kan geven.