quote:
op 18 Aug 2003 11:44:14 schreef Maarten:Wat moet je zeggen tegen iemand van wie een geliefde is overleden van wie je moet aannemen dat hij of zij niet in het geloof is gestorven? Een ongelovige broer van een ongelovige collega is plotseling op jonge leeftijd overleden. Wat valt hier te "getuigen"? Dat-ie nu definitief aan de verkeerde kant van de streep zit? Dat ga ik natuurlijk niet zeggen - wat niet weet wat niet deert
Het wordt eerder nog moeilijker als een ongelovige geliefde van een gelovige sterft. Dan weten de gelovige en jij precies wat er aan de hand is ...
Oei, heavy onderwerp

.
Ik heb het al een aantal keren meegemaakt en ik blijf het moeilijk vinden. Wat schrijf je op een condeolance kaart, wat zeg je als je meeleeft met de persoon.
Natuurlijk zeg ik niet dat die definitief op de verkeerde kant van de streep zit, en bovendien, oordeelt niet opdat gij niet geoordeeld word en niemand weet wat de laatste gedachten van die persoon zijn geweest.............
Ik vind dat ook niet nuttig.
Ik probeer daarom voornamelijk mee te leven op het persoonlijk vlak en kijk of ik die persoon in de praktische zin kan helpen.
En wat betreft de ongelovige geliefde van een gelovige die sterft.........er staat ergens geschreven (weet niet meer waar) dat die in zijn gelovige vrouw/man geheiligd is.
groetjes,