quote:
op 02 Sep 2003 18:16:56 schreef Mezzamorpheus:
[...]
Ook de meeste GKV'ers geloven in God zoals in de Bijbel staat en het doel van de NGB en de HC is ook niets anders dan dat mensen tot geloof komen in God zoals in de Bijbel staat.
Ja, dat zal best wel, dat dat het doel is. Ik twijfel er niet aan dat de meeste GKV'ers in God geloven zoals in de Bijbel staat, maar (en ik noem het voorbeeld nogmaals) bij de uitvoering van de tucht doet de Kerkorde het totaal anders dan de Bijbel. Doel van tuchuitvoering is: laat de persoon voelen dat hij fout zit, en vertel het iedereen. Iedereen mag vinden dat ik fout zat/zit, ik ben het daar niet mee eens, maar de Kerkenraad hield het binnenskamers. Loop je op een zaterdag door de Albert Heijn in het dorp, krijg je te horen: "Goh, ben je dit weekend weer thuis? Leuk!" "Ik woon nog steeds in dit dorp, maar ik kom niet meer in jouw kerk".
Ik heb overigens niet zo erg veel tegen de NGB en de HC inhoudelijk, maar ik ageer tegen de kerkorde. Daar zit een hoop fout. En dan heb ik het over het feit dat de HC en de NGB erop nageslagen worden als men een antwoord wil vinden. Dat is vragen om problemen omdat zowel de NGB als de HC mensenwerk zijn.
quote:
Toch komen de GKV/NGB, HC en jij ergens anders uit dan jij.
Inhoudelijk zit ik aardig op één spoor met de NGB en de HC, afgezien van het feit dat ik vind dat de nadruk veel meer op Gods liefde moet worden gelegd; de makers van beide werken zijn zwartkijkers in mijn ogen.
quote:
Dan kan het niet anders of beiden zijn interpretaties. Dat 'geloven zoals in de Bijbel staat' van jou is dus gebaseerd op interpretaties en is zodoende dus een 'leer'.
1+1=2. Ja erg leuk, maar een leer is een leer als het is gedocumenteerd dientengevolge wordt uitgedragen. Ik zeg alleen maar waar ik het niet eens ben met de Gereformeerde Kerk Vrijgemaakt en een hoop andere kerken, omdat er regels worden gehanteerd die niet op de Bijbel zijn gebaseerd. Nogmaals: ik LEER niets, ik geef een mening. En ik ben het niet eens met de Kerkorde. Waar is nu die leer? Heb ik daar iets van gedocumenteerd? Onderwijs ik anderen?
quote:
In ieder geval is het het beste voor een faire discussie om jouw interpretatie tegenover de GKV/NGB, HC-interpretatie te zetten. Zolang je dat niet wil zal het ook geen faire discussie worden.
Ik zou zeggen, lees even mijn bijdragen...
quote:
Niet om flauw te doen, maar een geschrift is iets anders dan een ritueel...
Goed, jij je zin: het ritueel van het gebruik van een geschrift. Blij?
quote:
En natuurlijk mag je dat aan de kaak stellen, maar dan haal je wel twee discussies door elkaar vind ik.
Misschien is het allemaal wat off-topic, maar ik antwoord op vragen en opmerkingen. Ik vind het prima als je een nieuwe discussie start, maar doe me dan een lol, en zet mijn nickname ergens in de tekst, omdat ik altijd de discussies terugvind door te zoeken naar "Sovetryne".
quote:
Als jij je kind wil laten dopen, heb je al de keuze voor de kinderdoop gemaakt en ook alleen in die situaties wordt het formulier voorgelezen.
Met andere woorden: het formulier is eigenlijk overbodig en tijdrovend.
quote:
Als je als volwassene gedoopt wordt krijg je toch ook een of meer vragen voorgelegd? In die situatie is het ook niet meer zo dat je nee kan zeggen en de kerk uit kan lopen. Nee, dan heb je al besloten dat je ja zult zeggen.
Ja. Dus we kunnen volstaan met de zin: "Gemeente: Kareltje en ik hebben het gehad over de Bijbel, en Kareltje gelooft in God zoals de Bijbel beschrijft. Kareltje, ben je het eens met wat we in de afgelopen tijd hebben besproken?". Dat zou nog eens wat zijn, niet meer dat gedoe met formulieren.
quote:
Beetje flauw om hierover te zeveren.
Tja... zoals gezegd: ik antwoord slechts.
--
Sovetryne