Auteur Topic: overlijden ongelovigen  (gelezen 3464 keer)

Maarten

• Bekijk profiel
overlijden ongelovigen
« Gepost op: augustus 18, 2003, 11:44:14 am »
Wat moet je zeggen tegen iemand van wie een geliefde is overleden van wie je moet aannemen dat hij of zij niet in het geloof is gestorven? Een ongelovige broer van een ongelovige collega is plotseling op jonge leeftijd overleden. Wat valt hier te "getuigen"? Dat-ie nu definitief aan de verkeerde kant van de streep zit? Dat ga ik natuurlijk niet zeggen - wat niet weet wat niet deert  :(

Het wordt eerder nog moeilijker als een ongelovige geliefde van een gelovige sterft. Dan weten de gelovige en jij precies wat er aan de hand is ...
Maarten van Loon

marijma

• Bekijk profiel
overlijden ongelovigen
« Reactie #1 Gepost op: augustus 18, 2003, 11:52:26 am »

quote:

op 18 Aug 2003 11:44:14 schreef Maarten:
Wat moet je zeggen tegen iemand van wie een geliefde is overleden van wie je moet aannemen dat hij of zij niet in het geloof is gestorven? Een ongelovige broer van een ongelovige collega is plotseling op jonge leeftijd overleden. Wat valt hier te "getuigen"? Dat-ie nu definitief aan de verkeerde kant van de streep zit? Dat ga ik natuurlijk niet zeggen - wat niet weet wat niet deert  :(

Het wordt eerder nog moeilijker als een ongelovige geliefde van een gelovige sterft. Dan weten de gelovige en jij precies wat er aan de hand is ...

Oei, heavy onderwerp |:(.

Ik heb het al een aantal keren meegemaakt en ik blijf het moeilijk vinden. Wat schrijf je op een condeolance kaart, wat zeg je als je meeleeft met de persoon.
Natuurlijk zeg ik niet dat die definitief op de verkeerde kant van de streep zit, en bovendien, oordeelt niet opdat gij niet geoordeeld word en niemand weet wat de laatste gedachten van die persoon zijn geweest.............
Ik vind dat ook niet nuttig.
Ik probeer daarom voornamelijk mee te leven op het persoonlijk vlak en kijk of ik die persoon in de praktische zin kan helpen.

En wat betreft de ongelovige geliefde van een gelovige die sterft.........er staat ergens geschreven (weet niet meer waar) dat die in zijn gelovige vrouw/man geheiligd is.

groetjes,

:)
Probeer niet perfect te zijn, maar probeer zo perfect mogelijk jezelf te zijn!

Maarten

• Bekijk profiel
overlijden ongelovigen
« Reactie #2 Gepost op: augustus 18, 2003, 12:04:15 pm »

quote:

op 18 Aug 2003 11:52:26 schreef marijma:
... en bovendien, oordeelt niet opdat gij niet geoordeeld word en niemand weet wat de laatste gedachten van die persoon zijn geweest.............

Hoewel ik het met dit citaat eens ben, blijf je hiermee natuurlijk altijd in twijfel achter. Op die manier kan ik ook gaan twijfelen aan het zieleheil van gestorven gelovigen - je weet immers niet wat hun laatste gedachten zijn geweest.

Uiteraard moet je het oordeel aan God overlaten en inderdaad is Hij bij machte om iemand in zijn laatste ogenblikken te bekeren. Maar de Bijbel is er toch duidelijk over dat er velen verloren zullen gaan. Iha zul je toch van gestorven ongelovigen moeten aannemen dat ze niet behouden zijn?
Maarten van Loon

Lalage

• Ik ben bevrijd!
    • Bekijk profiel
overlijden ongelovigen
« Reactie #3 Gepost op: augustus 18, 2003, 04:52:55 pm »
Deze vraag houdt mij ook bezig, omdat een goede vriend van me zelfmoord heeft gepleegd. Hij was te lief, trok zich al het onrecht in de wereld aan... Toen ik het net wist, ging ik automatisch bidden voor hem (ik lijk wel een katholiek...)
Alle goede spreuken zijn reeds op de wereld; men verzuimt slechts om ze toe te passen. Blaise Pascal

j@f@

• Bekijk profiel
overlijden ongelovigen
« Reactie #4 Gepost op: augustus 18, 2003, 09:53:53 pm »

quote:

Je snijdt hier wel een heel erg moeilijk onderwerp aan. Als je weet dat hij aan de verkeerde kant van de streep zit, is het dan niet onze plicht om anderen daarvoor te waarschuwen, voordat het te laat is.
Daarnaast heb je ook wel eens begrafenissen van iemand, die niet in het geloof is overleden, en die persoon wordt dan de hemel in geprezen, iedereen zal hem terugzien wordt gezegd...hoe ga je daar mee om.......

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
overlijden ongelovigen
« Reactie #5 Gepost op: augustus 18, 2003, 11:14:32 pm »

quote:

Dit is inderdaad een erg moeilijk onderwerp. Helaas sla je de plank met de laatste opmerking een beetje mis volgens mij. Hier geldt (voor de ongelovige achterblijvers op de lange termijn): wat niet weet wat WEL deert...
Om deze reden is (onder andere) evangelisatie ook zo belangrijk. Dat je mensen vertelt van het Leven dat te vinden is bij Jezus. Ik denk niet dat je in deze situatie overdreven moet gaan getuigen en er es goed bij ze in stampen dat de overledene 'aan de verkeerde kant' zit. Je kunt hier het beste gewoon troost bieden, een arm om op te huilen, gelegenheid om te praten, wat dan ook. Als hij weet dat je gelooft zal hij op den duur misschien zelf wel vragen stellen en dan kan je hier wel op ingaan. Ik zou dit punt dan ook zeker niet negeren. Het is een belangrijk onderdeel van je geloof en wie weet is dit wel een geweldige kans om over Jezus de Levende Verlosser te vertellen. Veel sterkte en zegen erbij Maarten.

reller

• ..oOo..
    • Bekijk profiel
overlijden ongelovigen
« Reactie #6 Gepost op: augustus 19, 2003, 09:25:52 am »

quote:

wie zegt dat hij aan de verkeerde kant van de streep zit?
misschien zitten gelovigen wel aan de verkeerde kant |:(

Maarten

• Bekijk profiel
overlijden ongelovigen
« Reactie #7 Gepost op: augustus 19, 2003, 09:47:25 am »

quote:

op 18 Aug 2003 23:14:32 schreef Mezzamorpheus:
Hier geldt (voor de ongelovige achterblijvers op de lange termijn): wat niet weet wat WEL deert...

Op de lange termijn deert het uiteraard wel. Ook dan nog pijnlijk genoeg voor de brenger en ontvanger van de boodschap.

Waar ik wel wat mee zit is dat je iemand zo weinig echte troost kunt bieden. Bij een christelijk sterven kun je elkaar het Evangelie voorhouden. De troost daarvan mag dan hopelijk ons leed verzachten.
Maarten van Loon

reller

• ..oOo..
    • Bekijk profiel
overlijden ongelovigen
« Reactie #8 Gepost op: augustus 19, 2003, 03:43:36 pm »

quote:

op 19 Aug 2003 09:47:25 schreef Maarten:
[...]

Waar ik wel wat mee zit is dat je iemand zo weinig echte troost kunt bieden. Bij een christelijk sterven kun je elkaar het Evangelie voorhouden. De troost daarvan mag dan hopelijk ons leed verzachten.
eigenaardig dat je het woord troost gebruikt (zie sig)

Sarah

• Bekijk profiel
overlijden ongelovigen
« Reactie #9 Gepost op: augustus 19, 2003, 04:23:41 pm »
Of een gelovige of ongelovige dood gaat (door ziekte als voorbeeld genomen), God doet het bij allebei erg veel pijn! En de naasten ook.
Wij weten niet wat er met diegene gebeurd als diegene overlijdt en of diegene echt in Jezus gelooft of niet. Als wij dat laatste gaan denken en daarom moeite hebben met medeleven tonen is dat omdat wij zo ongevoelig of hoogmoedig zijn, en niets anders.
Waarom denk je dat het makkelijker is voor iemand die gelooft? Het is voor iemand net zo'n groot verlies.

En geloof is niet alleen maar troost, geloof is veel meer! En beseffen dat geloof ook troost is is denk ik best moeilijk. Moeilijker dan we denken.
« Laatst bewerkt op: augustus 19, 2003, 04:28:36 pm door Sarah »
Vrijgemaakt :D (Rom. 8:2)

reller

• ..oOo..
    • Bekijk profiel
overlijden ongelovigen
« Reactie #10 Gepost op: augustus 19, 2003, 04:31:17 pm »

quote:

op 19 Aug 2003 16:23:41 schreef Sarah:
...

ik weet niet of dood gaan pijn doet

en of geloof meer is dan troost weet je ook niet het is en blijft een geloofskwestie
en ik geloof niet dat het meer is dan troost

Zwever

• Naar AziĆ« gevlogen
    • Bekijk profiel
overlijden ongelovigen
« Reactie #11 Gepost op: augustus 20, 2003, 02:03:25 pm »

quote:

op 19 Aug 2003 16:31:17 schreef reller:
en ik geloof niet dat het meer is dan troost

Wat als ik je nu vertel dat ik het ook ervaar als een bron van enorme vreugde, moraal, levenslust en geluk?

Geloof je dat dan niet?
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

reller

• ..oOo..
    • Bekijk profiel
overlijden ongelovigen
« Reactie #12 Gepost op: augustus 20, 2003, 02:36:23 pm »

quote:

op 20 Aug 2003 14:03:25 schreef Zwever:
[...]

Wat als ik je nu vertel dat ik het ook ervaar als een bron van enorme vreugde, moraal, levenslust en geluk?

Geloof je dat dan niet?

ik geloof wel dat het dat voor sommigen kan zijn ja

wil nog niet zeggen dat het ook meer is dan dat
en dat wil ook niet zeggen dat je daardoor gelukkiger bent of meer moraal, levenslust en geluk hebt dan ongelovigen die daarvoor geen god nodig hebben

Sarah

• Bekijk profiel
overlijden ongelovigen
« Reactie #13 Gepost op: augustus 20, 2003, 04:15:22 pm »
Waarom ben je gelukkig Reller? (even aangenomen dat je dat bent, maar niet in God gelooft, als ik het verkeerd begrepen heb dat laatste, mijn excuses ;))
Zeg me dat alsjeblieft.

Ik weet zeker dat het God pijn doet als iemand doodgaat door ziekte bv. Wanneer iemand lijdt, lijdt God ook!
Vrijgemaakt :D (Rom. 8:2)

fruitbat

• Just say NO to religion!!
    • Bekijk profiel
overlijden ongelovigen
« Reactie #14 Gepost op: oktober 14, 2003, 05:15:37 pm »

quote:

Beter kun je in zo'n geval zwijgen... indien je toch moet spreken kun je het beste oppervlakkig blijven, immers als de persoon God niet heeft aangenomen, kun je het wel over de barmhartigheid van God hebben, maar een ieder weet dat wanneer je het geloof niet hebt vastgepakt, dat je dan verloren bent.
No desire to the flesh-pots, they are less than nothing and I go forward to the mark!