quote: op 04 Aug 2003 22:34:47 schreef gideon:
qohelet
en als de Joden nu eens een bedekking hebben, een blinde vlek, omdat dit door God zo is gepland? Paulus zegt: het is TERWILLE van jullie, heidenen!
Met de Joden mee wacht ook ik op de messias. Het verschil is dat wij weten wie het is, hoe hij heet. En zij zullen hem straks aanschouwen.
Inderdaad, toen Jezus in cognito op aarde was (hij verbood zijn discipelen om hem bekend te maken) hebben vooral de leidslieden VAN TOEN hem gehaat, vanwege zijn populariteit bij het volk en vanwege zijn invloed.
Ik weet heel goed dat de Joden een bedekking hebben terwille van ons, christenen uit de heidenen. Ik ken Romeinen 11 ook. Paulus zegt daar, dat hij zijn roeping als apostel der heidenen juist hierom waardeert, dat hij hen misschien tot jaloersheid kan brengen, zodat enigen (!) zich zullen bekeren. Ik leer van Jezus zelf, dat wie niet gelooft in de Zoon van de Mens, veroordeeld is.
Mijn standpunt over de Joden (en ik denk dat het op een lijn zit met het vrijgemaakte standpunt):
1.
Ook zij worden slechts behouden door het geloof in Jezus Christus, zoals de apostelen tot de Joden (!) al zeiden: En de behoudenis is in niemand anders, want er is ook onder de hemel geen andere naam aan de mensen gegeven, waardoor wij moeten behouden worden. (Hand 4)
2.
Hetgeen Israël najaagt, heeft het niet verkregen, maar het uitverkoren deel heeft het verkregen, en de overigen zijn verhard. (Rom 11)
3.
De volheid van de heidenen zal binnengaan in Gods rijk, en op die manier zal Israël behouden worden. (Rom 11)
4.
De Joden zullen, wanneer zij niet bij hun ongeloof blijven, weer geënt worden; want God is bij macht hen opnieuw te enten. (Rom 11)
5. Voor de rest laat ik het graag over aan God, aan zijn diepte van rijkdom en van kennis. Onnaspeurlijk zijn zijn wegen! Want: wie heeft de zin des Heren gekend?
quote: Het geloof van Jezus, OOK in zijn eigen roeping, was puur Joods. Wat zou hij trouwens voor ander geloof kunnen hebben gehad? Het christendom bestond nog niet.
Het ging Jezus en het gaat Jezus om het Rijk van zijn Vader. Hij had geen NT en kende de Schriften (OT) als geen ander. Daarin is hij opgevoed, daarin was hij geleerd, daarin geloofde hij. Hij onderhield de geboden van zijn Vader voor 100% - dat is de wet vervullen (vol maken): voor 100%, dwz met liefde ten volle doen.
Zou je kunnen definiëren wat je met puur Joods bedoelt? Jezus kende het NT als geen ander; het NT beschrijft namelijk zijn
didachê, zijn leer -- de geheimenissen van het Koninkrijk der Hemelen (Mat 13). "Hij leerde hen als gezaghebbende en niet als hun schriftgeleerden."
De kernboodschap van het Nieuwe Testament is een woord van Jezus:
ant alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een ieder, die in Hem gelooft, niet verloren ga, maar eeuwig leven hebbe.
(Joh 3, 16). En de boodschap van de opstanding -- voor Grieken een dwaasheid, voor Joden een aanstoot -- onderwees Hij zelf:
Van toen aan begon Jezus Christus zijn discipelen te tonen, dat Hij naar Jeruzalem moest gaan en veel lijden van de zijde der oudsten en overpriesters en schriftgeleerden en gedood worden en ten derden dage opgewekt worden. (Mat 16, 21).
Wat betreft het houden van de wet: Jezus heeft nooit van de heidenen gezegd dat
zij de Joodse wet moesten houden. Hij werd er naar gevraagd door die Samaritaanse vrouw (Joh 4):
Onze vaderen hebben op deze berg aangebeden en gijlieden zegt, dat te Jeruzalem de plaats is, waar men moet aanbidden. Jezus' antwoord was niet: inderdaad, houd je aan die wet. Zijn antwoord was erg on-Joods:
Jezus zeide tot haar: Geloof Mij, vrouw, de ure komt, dat gij noch op deze berg, noch te Jeruzalem de Vader zult aanbidden.Jacobus en Petrus, die drie jaar lang niet van de zijde van de Messias waren geweken, concluderen in Hand. 15 dat de heidense christenen
niet lastiggevallen mogen worden met de wet van Mozes; Mozes heeft genoeg die hem preken.
Ik ben benieuwd, gideon, wat jij de vrijgemaakten nu precies verwijt. Wat zou je graag zien? Dat we zouden zeggen: de joden worden behouden, ook al verwerpen ze de Christus? Of, dat we ons slaven zouden moeten laten maken van de wet van Mozes, die de Joden zelf al nooit hebben kunnen volbrengen? Of dat we beweren, dat Jezus zelf nooit de Messias had willen zijn?