Auteur Topic: veranderen van kerk  (gelezen 1144 keer)

Maarten

• Bekijk profiel
veranderen van kerk
« Gepost op: augustus 18, 2003, 11:57:15 am »
Het komt nogal eens voor dat mensen de vrijgemaakte kerk de rug toe keren omdat ze zich aan alle kanten bekneld voelen en als gevolg daarvan hun geloof eerder wordt afgebroken dan opgebouwd en dat terwijl men de vrijgemaakte kerk als "ware kerk" ziet en geen kritiek heeft op de leer (vaak wel op de eenzijdige nadruk op bepaalde leeraspecten of vertaling daarvan in concrete situaties). Eerlijk gezegd kan ik de beknellingen die men ervaart vaak wel meevoelen.

Mijn concrete vraag is nu: wanneer mag je om die reden je onttrekken aan de gemeenschap waartoe je behoort en je voegen bij een andere gemeente waar je "je thuisvoelt"?. Laten we even aannemen dat er met die "andere" gemeente niets mis is met betrekking tot de leer. Even aangenomen dat de vrijgemaakt kerk niet verwordt tot valse kerk, heb je ten allen tijde de roeping om vrijgemaakt te blijven? Of is er een moment dat je je verantwoordelijkheid mag/moet nemen ivm je eigen geestelijk welzijn (en dat van je gezin bijvoorbeeld)?
Maarten van Loon

Esmee

• Joh 10:9
    • Bekijk profiel
veranderen van kerk
« Reactie #1 Gepost op: augustus 18, 2003, 01:45:50 pm »
Maarten, wat ik me allereerst afvraag is: of jij de kerkgang ziet als een "moeten". Ik zie de kerk namelijk als middel om mijn geloof te belijden, tot aanbidding van God, en ter verdieping van mijn kennis. De leer van de kerk moeten we toetsen aan de bijbel en wanneer blijkt dat deze leer niet bijbelgetrouw is kan je je afvragen of de Here er wel zo blij mee is dat we deze kerk bezoeken.
Uit wat je doet blijkt wie je bent...

Laurens

• Nijntje Rocks!
    • Bekijk profiel
veranderen van kerk
« Reactie #2 Gepost op: augustus 18, 2003, 02:00:26 pm »

quote:

op 18 Aug 2003 13:45:50 schreef Esmee:
Maarten, wat ik me allereerst afvraag is: of jij de kerkgang ziet als een "moeten". Ik zie de kerk namelijk als middel om mijn geloof te belijden, tot aanbidding van God, en ter verdieping van mijn kennis. De leer van de kerk moeten we toetsen aan de bijbel en wanneer blijkt dat deze leer niet bijbelgetrouw is kan je je afvragen of de Here er wel zo blij mee is dat we deze kerk bezoeken.

Maarten ging uit dat de leer gelijk is aan die van de vrijgemaakte kerken...

Ik herken mezelf in Maartens situatie en heb zelf pas de knoop doorgehakt en heb me aangesloten bij een andere gemeente.

Ik denk dat Maarten zich moet afvragen wat 'Christus' kerk' inhoud.
Ik ben ervan overtuigd dat dat iedereen is die in God gelooft en daar gevolg aan geeft naar zijn/haar beste kunnen.
Dit resulteerd in de meeste gevallen in een gemeente die de bekende Formulieren van Enigheid en de Belijdenisgeschriften onderschrijft en daar ook op aanspreekbaar is en haar verantwoordelijkheid neemt.
Ook moet Maarten zich afvragen of hij, n.a.v. zijn antwoord op de eerste vraag, een keuze voor het leven voor een kerkverband wil maken of binnen de keuze die hij heeft in zijn regio de gemeente uitzoekt waar hij het beste kan functioneren als bouwsteen van Christus' lichaam.
Wel moet hij de afweging maken of hij niet bij zijn huidige gemeente blijft om met zijn kritiek juist die gemeente van dienst te kunnen zijn, tot opbouw van betreffende gemeente, het mag duidelijk zijn dat elke gemeente dergelijke kritiek goed kan gebruiken.

Maarten

• Bekijk profiel
veranderen van kerk
« Reactie #3 Gepost op: augustus 18, 2003, 02:11:28 pm »
Voor alle duidelijkheid: ik had bij mijn vraag niet mezelf in gedachten, maar anderen met wie ik in contact ben. Wat is mijn boodschap aan hen, gegeven de situatie zoals zij die beleven? Wanneer mag/moet ik accepteren dat de grens voor hen bereikt is, ook al zie ik dat zelf anders? Kortom, welke criteria leg je aan? Pin je iemand vast op eens gegeven beloften? Enz. enz.
Maarten van Loon

Laurens

• Nijntje Rocks!
    • Bekijk profiel
veranderen van kerk
« Reactie #4 Gepost op: augustus 18, 2003, 02:26:20 pm »
Dan nog moet je je afvragen wat Christus' kerk concreet inhoud, en zie jij je eigen invulling daarvan als de enige mogelijkheid of ben je bereid verder te kijken dan je eigen idealen en andere idealen en inzichten te accepteren zolang die niet afwijken van Gods Woord?

Ik heb de ervaring dat je mensen niet moet gaan 'vermoeien' met allerlei goedbedoelde adviezen over hoe jij ertegen aankijkt en waarom je dat vind.
Je moet ze kritische vragen stellen die ze voor zichzelf moeten beantwoorden om tot een juiste beslissing te komen.
Vraag ze bijv. wat de basis is van hun geloof, wat de basis is van Christus' gemeente, hoe zij aankijken tot de opbouw van Christus' lichaam in de praktijk.
En om enigzins objectief om te kunnen gaan met hun antwoord c.q. te kunnen accepteren vraag je dat zelf ook eens af.
Bij die vragen mag je wel je eigen visie geven uiteraard, maar zeg dat er dan wel bij en laat een antwoord van hen open (omdat het vaak heel persoonlijke antwoorden zijn die niet altijd 1-2-3 te beantwoorden zijn).
Geef ze iets mee om over na te denken en verwacht niet direct een definitief antwoord.

Maarten

• Bekijk profiel
veranderen van kerk
« Reactie #5 Gepost op: augustus 18, 2003, 04:07:18 pm »

quote:

op 18 Aug 2003 14:26:20 schreef Laurens:
Dan nog moet je je afvragen wat Christus' kerk concreet inhoud, en zie jij je eigen invulling daarvan als de enige mogelijkheid of ben je bereid verder te kijken dan je eigen idealen en andere idealen en inzichten te accepteren zolang die niet afwijken van Gods Woord?

Ik heb de ervaring dat je mensen niet moet gaan 'vermoeien' met allerlei goedbedoelde adviezen over hoe jij ertegen aankijkt en waarom je dat vind.
Je moet ze kritische vragen stellen die ze voor zichzelf moeten beantwoorden om tot een juiste beslissing te komen.
Vraag ze bijv. wat de basis is van hun geloof, wat de basis is van Christus' gemeente, hoe zij aankijken tot de opbouw van Christus' lichaam in de praktijk.

Nou, in dit geval ben ik wel benieuwd naar jouw antwoorden.

Ik zal intussen zelf ook nadenken over "mijn" antwoorden ;)
Maarten van Loon

Laurens

• Nijntje Rocks!
    • Bekijk profiel
veranderen van kerk
« Reactie #6 Gepost op: augustus 18, 2003, 04:31:01 pm »

quote:

op 18 Aug 2003 16:07:18 schreef Maarten:
Nou, in dit geval ben ik wel benieuwd naar jouw antwoorden.

In grote lijnen heb je al kunnen proeven van mijn antwoorden. Veel aspecten waar ik voor sta kun je ook elders op dit (en andere) forum vinden.

Ik denk niet dat je christus' kerk in een aantal idealen, stellingnamen kunt vangen, zoals de vrijgemaakte kerken dat proberen, hoe goed bedoeld ook.
Je leest in de kritiek op dit forum al dat dat gewoon niet gaat.
Hiermee beweeer ik overigens niet dat andere kerkverbanden dat beter doen of dat de GKV niet goed bezig zijn - wij blijven mensen en het kan altijd beter.

ik denk zelf dat de identiteit van een gemeente niet begrenst mag worden door wat de GS besluit. Er zijn altijd meningsverschillen en verschillen in inzicht.

Wil je echt specifieke antwoorden zul je die specifiek moeten stellen.
Als je antw. van mij persoonlijk wil mag je me altijd mailen.