Auteur Topic: Stekeligheden  (gelezen 13142 keer)

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
Stekeligheden
« Reactie #50 Gepost op: augustus 26, 2003, 07:50:49 pm »

quote:

op 25 Aug 2003 23:58:14 schreef dingo:
Even goed als dat ik niet altijd even blij ben met mijn broers en zussen in het vlees (en ook daar heb ik ruime ervaring mee) ben ik niet altijd even blij met mijn evangelische broers en zussen.
En dat gebrek aan blijdschap wordt veroorzaakt door de uitverkiezing, de Heilige Geest, het verbond en de kinderdoop. Er gaat namelijk geen week voorbij of er wordt weer een topic geopend over een van deze items.

Tsja, het is toch ook een discussieforum?

En de verschillen discussieert nu eenmaal makkelijk en is voor veel mensen nog relevant ook. Maar elke keer weer hetzelfde is vervelend, aan de andere kant ben je weer niet verplicht te antwoorden of te lezen.
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
Stekeligheden
« Reactie #51 Gepost op: augustus 26, 2003, 07:52:05 pm »
quote]op 25 Aug 2003 23:58:14 schreef dingo:
Onze evangelische broers en zussen
Een stekel over broers en zussen op dit forum kan dat? Ja natuurlijk kan dat, even goed als dat ik niet altijd even blij ben met mijn broers en zussen in het vlees (en ook daar heb ik ruime ervaring mee) ben ik niet altijd even blij met mijn evangelische broers en zussen.
En dat gebrek aan blijdschap wordt veroorzaakt door de uitverkiezing, de Heilige Geest, het verbond en de kinderdoop. Er gaat namelijk geen week voorbij of er wordt weer een topic geopend over een van deze items. Je zou denken dat alle aspecten zo langzamerhand wel een keer aan bod zijn geweest. En dat klopt, dat zijn ze ook, het is dan ook meer een herhaling van zetten. Met als resultaat dat als je naar de topics kijkt, je af en toe afvraagt of je op een evangelisch forum of op het gkv-forum zit. Is dat een ramp? Nee, niet echt. Maar wordt het forum er aantrekkelijker door, voor de niet 'links' georienteerde gkv-er. Nee, ook niet echt. Daarom: mag het wat minder?[/quote]
Wat mij juist opvalt, is, dat de evangelische prikkers juist de interessante onderwerpen plaatsen. Want wat heb je aan :
Downloading;
Smileys;
Voetbal;
Het is zonnig;
Hoe bescherm ik mijn P.C;

Op zich niets mis mee, maar ik word er nou niet zo door opgebouwd.
Geef mij dan maar de topics over de H. geest e.d.
Wees blij in de Heer en zingt verheugd, Amen, Halleluja !

Tave

• schaap
    • Bekijk profiel
Stekeligheden
« Reactie #52 Gepost op: augustus 26, 2003, 10:47:14 pm »

quote:

op 26 Aug 2003 00:03:47 schreef macguinness:
[...]

De mensen kunnen bij gebrek aan onderwerpen natuurlijk altijd nog iets in het ontspannende chatforum posten.
 :)
Kijk! :D
"Geef de schapen te drinken en laat ze verder grazen." - Genesis 29:7b (Groot Nieuws)

bert

• Bekijk profiel
Stekeligheden
« Reactie #53 Gepost op: augustus 27, 2003, 01:47:11 am »

quote:

op 26 Aug 2003 19:00:30 schreef dingo:
Ik denk dat als ik iemand broer en zus noem, zonder aanhalingstekens o.i.d. te gebruiken, dat het vrij duidelijk is dat ik diegene idd ook als broer en zus beschouw. Maar van waar deze vraag, heb ik iets gezegd wat jouw het tegendeel doet vermoeden?

Nee, niet direct dingo.

Nou, volgens mij gaat jouw laatste stekel in de richting van een ander platgetreden begrip: de pluriforme kerk. Had ik van jou niet verwacht.
Als je het idee van een pluriforme kerk aanhangt, maak je je volgens mij inderdaad niet meer zo druk over de verschillen.

Hebben wij volgens jou als kerken niet de opdracht om een te worden?

Ik proef in de discussies, hoe hard ze soms ook zijn, een bezieling om samen een te zijn in het begrijpen van Gods Woord.
Jezus, allerhoogste Naam, mijn ziel zingt Jezus, het allermooiste lied (577)

Wilhelmina

• Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
Stekeligheden
« Reactie #54 Gepost op: augustus 27, 2003, 02:42:20 pm »

quote:

op 26 Aug 2003 19:17:47 schreef Peter:
[...]

Je zou je, verwijzend naar een andere stekel, kunnen afvragen: waar blijft de gemiddelde evangelical? Degenen die ik hier tegenkom, kenmerken zich door een fanatisme en gelijkhebberigheid waar een vrijgemaakte uit de jaren 50 z'n vingers bij zou aflikken.
En bedankt. De pot verwijt hier de ketel.

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
Stekeligheden
« Reactie #55 Gepost op: augustus 27, 2003, 03:06:06 pm »
Dekking!

Wilhelmina: ik denk niet dat het wijs is om hierop te reageren. Vooral niet met verwijten, hoe terecht ze ook zijn (want ik vind het uiteraard ook een nogal vreemde observatie).
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Wilhelmina

• Bekijk profiel
Stekeligheden
« Reactie #56 Gepost op: augustus 27, 2003, 03:22:51 pm »

quote:

op 27 Aug 2003 15:06:06 schreef Zwever:
Dekking!

Wilhelmina: ik denk niet dat het wijs is om hierop te reageren. Vooral niet met verwijten, hoe terecht ze ook zijn (want ik vind het uiteraard ook een nogal vreemde observatie).

Dan zijn we het toch eens?
Maar ik ervoer het als een kompliment hoor, maar zo was het vast niet bedoeld. Haha.

dingo

• Bekijk profiel
Stekeligheden
« Reactie #57 Gepost op: augustus 27, 2003, 07:34:35 pm »

quote:

op 27 Aug 2003 01:47:11 schreef bert:
[...]

Hebben wij volgens jou als kerken niet de opdracht om een te worden?

Ik proef in de discussies, hoe hard ze soms ook zijn, een bezieling om samen een te zijn in het begrijpen van Gods Woord.

Als gelovigen zijn we 1 in Christus Jezus. Al die verschillende kerken zijn helaas een teken van het onvolmaakte van deze wereld. En ik denk dat het constant hameren op de overbekende verschillen alleen maar bestaande vooroordelen bevestigd.

dingo

• Bekijk profiel
Stekeligheden
« Reactie #58 Gepost op: augustus 27, 2003, 07:37:00 pm »

quote:

op 26 Aug 2003 19:17:47 schreef Peter:
[...]

Je zou je, verwijzend naar een andere stekel, kunnen afvragen: waar blijft de gemiddelde evangelical? Degenen die ik hier tegenkom, kenmerken zich door een fanatisme en gelijkhebberigheid waar een vrijgemaakte uit de jaren 50 z'n vingers bij zou aflikken.
Zou het komen omdat sommige evangelicals, hier aanwezig, van gereformeerde huize zijn.  :)

Pulpeet

• Bekijk profiel
Stekeligheden
« Reactie #59 Gepost op: augustus 27, 2003, 07:39:51 pm »

quote:

op 27 Aug 2003 19:37:00 schreef dingo:
Zou het komen omdat sommige evangelicals, hier aanwezig, van gereformeerde huize zijn.  :)
Helemaal niet zo'n gekke gedachte.

bozo

• light without heat
    • Bekijk profiel
Stekeligheden
« Reactie #60 Gepost op: augustus 27, 2003, 11:13:36 pm »

quote:

op 27 Aug 2003 19:37:00 schreef dingo:
[...]
Zou het komen omdat sommige evangelicals, hier aanwezig, van gereformeerde
huize zijn.  :)
ik ben bijna praktisch geboren in een pinkstergemeente :X
when all has been said and done you must decide swallow your pride and reach out and take these hands forevermore

Peter

• Bekijk profiel
Stekeligheden
« Reactie #61 Gepost op: augustus 27, 2003, 11:58:43 pm »

quote:

op 27 Aug 2003 01:47:11 schreef bert:
Van sommigen wel, van anderen totaal niet. Zie ook dit topic:
http://forum.gkv.nl/showtopic.asp?tID=1140&pageID=255
Blijkbaar ben ik toch niet de enige met zo'n "vreemde observatie"...

dingo

• Bekijk profiel
Stekeligheden
« Reactie #62 Gepost op: augustus 29, 2003, 12:01:14 am »
Redt een Kind
Vandaag geen stekelige opmerkingen van mijn kant maar het vragen van de aandacht voor een organisatie die me enorm aan het hart gaat, nl stichting Redt een Kind. Voor diegene die deze organisatie niet kennen, stichting Redt een Kind is een christelijke hulporganisatie die al sinds 1968 structurele hulp geeft aan kinderen in derde wereldlanden. Inmiddels zijn dit er inmiddels ca 17.000! De belangrijkste vormen van hulp zijn opvoeding en onderwijs in kindertehuizen en dagverblijven en voedsel en kledinghulp voor kinderen in de thuissituatie. De uitvoering van de hulp wordt bewust overgelaten aan lokale christelijke organisaties.

De stichting heeft een goede naam, mede door het lage percentage wat aan eigen organisatiekosten wordt betaald en heeft ook het CBF keurmerk.  Elke gift is uiteraard welkom (Postbank 1599333, ABN AMRO 37 73 32 860) maar structureel helpen kan al vanaf Euro 9,10 per maand. Neem het eens in overweging als je naar je eigen bestedingspatroon en welvaart kijkt!
« Laatst bewerkt op: augustus 29, 2003, 12:10:56 am door dingo »

Peter

• Bekijk profiel
Stekeligheden
« Reactie #63 Gepost op: augustus 29, 2003, 12:21:48 am »
Uitstekend initiatief, dinges!
Nog even ter aanvulling: je krijgt de mogelijkheid tot persoonlijk contact met het kind dat je 'adopteert'.

Quallekop

• Voor het geval dat ik het verg
    • Bekijk profiel
Stekeligheden
« Reactie #64 Gepost op: augustus 29, 2003, 09:26:49 pm »

quote:

op 29 Aug 2003 00:01:14 schreef dingo:
Redt een Kind
(knip)en heeft ook het CBF keurmerk.(knip)

Het CBF-keurmerk...

Over stekeligheden gesproken, ...het keurmerk heeft alleen maar betrekking op hetgeen een organisatie bij verslag bekend maakt. Wie controleert er nu werkelijk dat mijn blikkie witte bonen in tomatensaus die ik geschonken heb tijdens een voedselinzamelingsactie, ook daadwerkelijk in de keuken terecht komt van de familie X te Y? Ja, ze schrijven dat ze het hebben verstuurd en er hangt, (net als bij een HEMA-worst trouwens: zie www.hemaworst.nl) een loodje aan het document van het CBF.

Of adopteer een 'familielid', die je tante, oom, opa of oma kunt noemen (maar het niet eens is!). Als ik zo'n actie lees dan vraag ik me altijd af: "Waar hebben ze voorheen van moeten leven, als er nu zo'n adoptieprogramma uit de grond wordt gestampt en zij voo de camera worden gesleept om een foto te maken voor het mededelingenblad (lees: fondsenwervingsblad)? Hebben die organisaties dan voorheen weinig of niet om de 'familieleden' bekommert?

Macht kein flaus aus... als het maar gebeurt!!!

:X
Ik wil nu wel eens dat de fiets van mijn Opa wordt vergoed! En dat die radio, het was notabene een Grunndig ook nog, weer netjes bij ons wordt afgeleverd!

dingo

• Bekijk profiel
Stekeligheden
« Reactie #65 Gepost op: augustus 31, 2003, 09:19:10 pm »
Naar aanleiding van Mattheus 25: 31-40
Vader wees mij genadig, want ik heb gezondigd.
Nee Vader ik heb geen geld overgemaakt naar de hulpverleningsorganisaties
voor de derde wereld, want als ze daar wat minder oorlog voerden dan leden
ze ook niet zo vaak honger en hadden ze ook niet zoveel te lijden van de droogte.
Nee Vader Nederland is vol en de meeste van die asielzoekers komen alleen maar
omdat ze denken dat het geld hier op straat groeit. En bij het toewijzen van een
huis krijgen ze nog voorrang ook.
Nee Vader ik doe niet mee met kledinginzamelingsacties want als ik het via de
tweedehands kledingzaak verkoop dan krijg ik er nog een leuk centje voor.
Nee Vader ik had geen tijd om die zieke broeder en zuster te bezoeken, volgende
week misschien.
Maar Vader, ik naar de gevangenis? Daar zit allemaal slecht volk hoor, ze zitten daar niet voor hun zweetvoeten.
Vader wees mij genadig, want ik weet weer wat ik verdien.

dingo

• Bekijk profiel
Stekeligheden
« Reactie #66 Gepost op: september 02, 2003, 08:18:18 pm »
Property, Performance, Popularity
Voor het geval dat je je afvraagt of ik tegenwoordig stekels in het Engels schrijf,
weest gerust dat ben ik niet van plan. Ik heb er wel even over gedacht, maar ik kon niet op het Engelse woord voor stekel komen. Vandaar dat ik het nu maar gewoon heb over bezit, prestaties en populariteit. Dat zijn grootheden die jouw relevantie als persoon in de maatschappij of beurswaarde als bedrijf bepalen. En, wat ze zo belangrijk maakt in onze maatschappij, meetbaar!
Vandaar dus dat die enquetebureaus onder het eten bellen om uw opinie te peilen. Wat ze bezitten en wat ze omgezet hebben weten ze al, maar hoe denkt u over dat bedrijf of dat merk.

Dat is ook de blinde vlek van onze maatschappij, denken dat alles meetbaar is. Ethiek of moraal telt alleen als dat invloed op onze populariteit en daarmee op onze beurswaarde heeft, voor de rest is het absoluut niet relevant. En het geldt ook voor ons als individu, je inkomen, je huis, je auto, je kleding dat bepaald of je relevant bent of niet. Je gelooft het niet? Stel je woont in een wat oudere  arbeiderswijk met nogal wat uitkeringstrekkers, je reist met het openbaar vervoer of met de fiets en bent geen student. Probeer nu eens wat bij een postorderbedrijf te kopen, goede kans dat het nooit in voorraad is of dat u botweg verteld wordt dat uw postcodegebied op de zwarte lijst staat.

Maar zo denken christenen toch niet? Ja en nee, de meeste christenen zijn vrijgevig en zullen inderdaad niet snel openlijk met hun geld en goed te koop lopen. Maar vul bij bezit in plaats van geld eens gaven van de Geest in en bij prestaties het aantal bekeerlingen en bij populariteit het aantal jongeren dat op je diensten afkomt,  denk je dan dat christenen er immuun voor zijn?

dingo

• Bekijk profiel
Stekeligheden
« Reactie #67 Gepost op: september 17, 2003, 12:23:50 am »
Wereldgelijkvormigheid
Nee ik ben al jaren vrijgemaakt en ook niet van plan me af te scheiden. De term  wereldgelijkvormigheid klinkt misschien wat archaisch en is vast populair bij de "bezwaarden" maar de inhoud bestaat al zolang als er christelijke gemeenten bestaan.
Het gelijk willen zijn aan "de wereld" zit er dus al heel lang in bij christenen. En het is nog lang niet weg. Schreef ik in m'n vorige stekel nog dat de meeste christenen vrijgevig zijn en niet snel openlijk met hun geld en goed te koop lopen,ik kom nu tot de conclusie dat dat erg vriendelijk geformuleerd is.
Want welk zichtbaar verschil is er tussen de hedendaagse christen en de hedendaagse niet-christen? Het grootste verschil wat ik zo kan opnoemen is de sticker van de visclub achter op auto. Voor nog meer verschillen moet ik toch al behoorlijk diep nadenken. Modetrends? Doen we vrolijk aan mee, inclusief piercings, naveltruitjes en ondergoed met merklabeltje dat net boven de spijkerbroek uitsteekt. Ja oke tattoos worden (nog) niet zo openlijk getoond.

Auto's en autogebruik? Nee niet echt een verschil, je moet tenslotte ergens die visclubsticker op kwijt. Nee dan onderscheiden SP-leden zich wel wat meer dan de meeste christenen. Overigens ook op het gebied van het weggeven van hun bovenmodale inkomens.
Nee denk er maar eens over na en je komt waarschijnlijk tot dezelfde conclusie we zijn enorm wereldgelijkvormig. Misschien wordt het tijd om ons vrij te maken van onze begeerten en ons afgescheiden te houden van de zonden in de wereld?

Zijn we tenminste weer met nuttige zaken bezig.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Stekeligheden
« Reactie #68 Gepost op: september 17, 2003, 10:50:37 am »
Goede stekel. Een opmerking: zouden we bij 'wereldgelijkvormigheid' niet eens wat minder naar uiterlijkheden, maar wat meer naar het innerlijk (houding, motivatie, gedrag etc.) moeten kijken?

Peter

• Bekijk profiel
Stekeligheden
« Reactie #69 Gepost op: september 17, 2003, 12:08:23 pm »

quote:

op 17 Sep 2003 00:23:50 schreef dingo:
Misschien wordt het tijd om ons vrij te maken van onze begeerten en ons afgescheiden te houden van de zonden in de wereld?

Zijn we tenminste weer met nuttige zaken bezig.
Da's het leuke van een column schrijven. Je kunt zelf uitkiezen waar je concreet wordt en waar je vaag blijft.  ;)

dingo

• Bekijk profiel
Stekeligheden
« Reactie #70 Gepost op: september 18, 2003, 05:49:02 pm »

quote:

op 17 Sep 2003 10:50:37 schreef Mezzamorpheus:
Goede stekel. Een opmerking: zouden we bij 'wereldgelijkvormigheid' niet eens wat minder naar uiterlijkheden, maar wat meer naar het innerlijk (houding, motivatie, gedrag etc.) moeten kijken?
Houding, motivatie, gedrag etc.  worden volgens mij vooral zichtbaar in allerlei uiterlijkheden omdat je daarmee aangeeft bij welke groep(en) je hoort/wil horen.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Stekeligheden
« Reactie #71 Gepost op: september 18, 2003, 06:26:38 pm »

quote:

op 18 Sep 2003 17:49:02 schreef dingo:
[...]
Houding, motivatie, gedrag etc.  worden volgens mij vooral zichtbaar in allerlei uiterlijkheden omdat je daarmee aangeeft bij welke groep(en) je hoort/wil horen.
Toch heb ik meer bewondering voor een meisje met een piercing en gekleedt in een naveltruitje die door alles wat ze doet duidelijk laat blijken christin te zijn, en dus duidelijk, positief en christelijk AANWEZIG is in haar omgeving (zulke mensen ken ik), dan iemand die zich 'saai' kleedt en zich in feite terugtrekt uit de wereld uit angst om maar niet wereldgelijkvormig te worden.

dingo

• Bekijk profiel
Stekeligheden
« Reactie #72 Gepost op: september 18, 2003, 06:36:59 pm »

quote:

op 18 Sep 2003 18:26:38 schreef Mezzamorpheus:
[...]
Toch heb ik meer bewondering voor een meisje met een piercing en gekleedt in een naveltruitje die door alles wat ze doet duidelijk laat blijken christin te zijn, en dus duidelijk, positief en christelijk AANWEZIG is in haar omgeving (zulke mensen ken ik), [...]
Dat ben ik op zich met je eens maar mijn ervaring is inmiddels dat zo'n meisje een grote uitzondering op de regel is. Maar ik had niet speciaal de jeugd op het oog, maar onze kerken in haar totaliteit, jong en oud, we vertonen allemaal,op grote schaal, wereldgelijkvormig gedrag. En we zijn het gewoon gaan vinden, dat verontrust mij nog het meest.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Stekeligheden
« Reactie #73 Gepost op: september 18, 2003, 07:58:26 pm »

quote:

op 18 Sep 2003 18:36:59 schreef dingo:
[...]
Dat ben ik op zich met je eens maar mijn ervaring is inmiddels dat zo'n meisje een grote uitzondering op de regel is. Maar ik had niet speciaal de jeugd op het oog, maar onze kerken in haar totaliteit, jong en oud, we vertonen allemaal,op grote schaal, wereldgelijkvormig gedrag. En we zijn het gewoon gaan vinden, dat verontrust mij nog het meest.
Dat klopt, helemaal mee eens. Maar waar ik tegelijkertijd voor wil waarschuwen is dat we kans lopen door 'niet-wereldgelijkvormig gedrag' te vertonen, bij niet-christenen alleen opvallen door dingen die we niet doen, niet aan meedoen, etc. Kortom: alsof het in een christenleven alleen zou moeten gaan om gebodjes, regels etc. Mijns insziens gaat het vooral om de dingen die we WEL doen, waarin we ons onderscheiden van de wereld. (Wat natuurlijk niet inhoudt dat we de wet opzij kunnen schuiven.)

dingo

• Bekijk profiel
Stekeligheden
« Reactie #74 Gepost op: oktober 19, 2003, 11:58:27 pm »
Dit forum
Ja het is wat, we zijn wereldberoemd in het Nederlands Dagblad. Wij voeren de discussies hier die we anders in de rubriek ingezonden van het ND gehouden zouden hebben, althans volgens de journalist die vervolgens uitgebreid citeert met nicknames en al. Nu zou ik best een aantal stekelige opmerkingen over deze vorm van journalistiek kunnen schrijven maar dat hebben andere al voor mij gedaan in het topic GKV-forum in het ND?. Waar ik het wel over wil hebben is de titel dat de vrijgemaakten lustig via het internet discussieeren. Want dat is niet geheel toevallig wel het geval in de topics die over de zogenaamde nieuwe vrijmaking gaan. Tenslotte wat moet je als niet-vrijgemaakte nog aan zo'n slagveld toevoegen, maar voor de rest van de topics geldt toch wel dat het een bonte verzameling deelnemers is. En dat dat kennelijk ook de bedoeling van dit forum is, als ik het weinige wat daarover staat in de faq lees. Nu wordt het ND vooral door gkv-ers gelezen dus naar verwachting zal hun aantal wel iets stijgen na dit artikel maar of zij deze discussies als lustig beschouwen betwijfel ik ten zeerste. Zeker voor de meer behoudende gkv-ers zal een topic als "Is Jezus werkelijk God geweest?" behoorlijk schokkend zijn. En wat te denken van "Minder LEER en meer EER?" of ook behoorlijk confronterend "Sexuele verslaving?" of "Zelfbevrediging: Kan dat?". De huidige "bewoners" van dit forum kijken daar misschien niet meer van op maar ik kan me voorstellen dat nieuwkomers zich toch eens achter de oren krabbelen en denken is dit het forum van de gkv? Het antwoord: ja kennelijk wel, maar waarom weet niemand hier.

Peter

• Bekijk profiel
Stekeligheden
« Reactie #75 Gepost op: oktober 20, 2003, 12:11:44 pm »
Tja. Een kerk krijgt het forum dat-ie verdient? Zou dat het zijn?

Pulpeet

• Bekijk profiel
Stekeligheden
« Reactie #76 Gepost op: oktober 20, 2003, 12:39:26 pm »

quote:

op 19 Oct 2003 23:58:27 schreef dingo:
[...] maar waarom weet niemand hier.
Hierom misschien?

quote:

uit de faq:
Het GKV Forum is voor iedereen! Gereformeerd of niet. Christen of niet. Je bent van harte welkom om op het forum mee te discussieren over allerlei onderwerpen. Het is dus absoluut niet zo dat dit forum exclusief voor Gereformeerd Vrijgemaakten is omdat het forum op de site staat van de Vrijgemaakt Gereformeerde Kerk. Het forum is er juist om de dialoog te bevorderen: enerzijds naar buiten toe met iedereen buiten deze kerk en anderzijds ook naar binnen toe.

dingo

• Bekijk profiel
Stekeligheden
« Reactie #77 Gepost op: oktober 20, 2003, 01:11:11 pm »

quote:

op 20 Oct 2003 12:39:26 schreef Pulpeet:
[...]

Hierom misschien?[...]

Dat is het deel waarvan ik zei:

quote:

maar voor de rest van de topics geldt toch wel dat het een bonte verzameling deelnemers is. En dat dat kennelijk ook de bedoeling van dit forum is, als ik het weinige wat daarover staat in de faq lees.
Als dat alles is waarom hosten we als gkv dan een forum? Voor wat vriendelijk of onvriendelijk gekeuvel? Spenderen  we daarom zoveel geld aan nieuw te ontwikkelen software terwijl er legio gratis goede software voor handen is? Ik hoop toch dat er betere antwoorden zijn, vooralsnog denk ik dat er niemand nog goed over nagedacht heeft.

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
Stekeligheden
« Reactie #78 Gepost op: oktober 20, 2003, 01:25:06 pm »
Hoe ziet jouw ideale forum eruit Dingo, als ik vragen mag?
Het menselijk leven met al zijn gewone, dagelijkse bezigheden heeft een goddelijke betekenis met eeuwigheidswaarde - Heilige Jozefmaria. Hyves van Pleun

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Stekeligheden
« Reactie #79 Gepost op: oktober 20, 2003, 01:55:08 pm »

quote:

op 20 Oct 2003 13:25:06 schreef Pleun:

Een digitale versie van de Drie Formulieren ondertekenen voor je mee mag praten vermoed ik    ;)

Nee, serieus, ik kan Dingo's gevoel een klein beetje begrijpen omdat mij ook zo'n soort (denk ik) gevoel bekruipt als ik sommige topics lees, bijvoorbeeld "de Bijbel, Gods Woord?" die helemaal door niet-christenen "overgenomen" lijken te zijn.
Dingen worden hier en daar betwijfeld die voor mij een soort basis-voorwaarde voor christen-zijn vormen. (Jezus is God en de Bijbel is Gods woord enzo)

Ik vermoed dat orthodox-GKV-ers ook zo'n soort gevoel krijgen als typisch gereformeerde stellingen vrolijk van tafel worden geveegd en niet-gereformeerde christenen de discussie overnemen. Bijvoorbeeld de kinderdoop en het niet-open avondmaal.

Ik heb me hier zelf ook schuldig aan gemaakt, waarvoor mijn excuses.     O-)

Als iedereen zijn eigen mening verkondigt, met respect voor de kerkelijke achtergrond van dit forum waar we allemaal te gast zijn, komen we een heel eind.

En Dingo, ik ben oprecht benieuwd naar die lange en boze reactie die ik nog van je te goed heb, over niet-christenen die zich tot de GKV bekeren, naar aanleiding van mijn boze post in het topic "dit forum in het ND?".
Jij zei dat daarover al het nodige gezegd is op dit forum, ik kan het niet vinden.

Wel heb ik nog een positief verhaal. :) (een echte GKV-hart onder de riem)
Afgelopen zondag ben ik met een "beginnend gelovige" vriend naar een evangelische dienst geweest. Het was een erg gave dienst en we genoten allebei maar de preek was volstrekt onbegrijpelijk. Hij verzuchtte: ik wou dat ik eens een duidelijk opgebouwd verhaal hoorde. Diezelfde middag nam ik hem daarom mee naar de GKV bij ons in de buurt, en hij was erg enthousiast over de inhoud van de dienst. Over de vorm weer een stuk minder maar je kan (in Nederland helaas) niet alles hebben...!
Bombus terrestris Reginae

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Stekeligheden
« Reactie #80 Gepost op: oktober 20, 2003, 02:31:39 pm »

quote:

op 20 Oct 2003 13:55:08 schreef Bumblebee:

Ik vermoed dat orthodox-GKV-ers ook zo'n soort gevoel krijgen als typisch gereformeerde stellingen vrolijk van tafel worden geveegd en niet-gereformeerde christenen de discussie overnemen. Bijvoorbeeld de kinderdoop en het niet-open avondmaal.

Wat ik nog was vergeten:
Ampliatus beweerde ergens dat hij en zijn vrouw zich regelmatig samen afvroegen "speelt dit echt in onze kerk?" en dat hun oren klapperden door sommige topics.
Ik heb minimaal twee keer aan Ampliatus gevraagd wat hij dan bedoelde maar er kwam steeds wat tussen. Ik ben nog steeds benieuwd.

Zijn het non-gereformeerde topics (open avondmaal, volwassendoop enzo) of de non-christelijke topics (is Jezus God?).

Misschien is daartussen voor u trouwens wel geen verschil  ;)

Jan W

• Moderator Muziek
  • mail to: redactie@forum.gkv.nl
    • Bekijk profiel
Stekeligheden
« Reactie #81 Gepost op: oktober 20, 2003, 03:09:09 pm »

quote:

op 20 Oct 2003 13:11:11 schreef dingo:
[...]

Dat is het deel waarvan ik zei:
[...]

Als dat alles is waarom hosten we als gkv dan een forum? Voor wat vriendelijk of onvriendelijk gekeuvel? Spenderen  we daarom zoveel geld aan nieuw te ontwikkelen software terwijl er legio gratis goede software voor handen is? Ik hoop toch dat er betere antwoorden zijn, vooralsnog denk ik dat er niemand nog goed over nagedacht heeft.

Hoezo wordt er veel geld gespendeerd? Op grond waarvan concludeer je dat?

Het feit dat het forum er is en zoveel reacties oproept geeft al aan dat er een kennelijke behoefte is. Je kunt natuurlijk vinden dat de onderwerpen veel vragen oproepen en verbazing zullen oproepen bij een deel van de GKV -achterban. Toch is het dan maar de vraag of dit soort reacties dan uit schaamte of onwetendheid worden gezegd. Je kunt natuurlijk zeggen er wordt niet overgeschreven dus het bestaat niet. Maar het bestaat wel. Ik durf de stelling wel aan dat de gemiddelde christelijke kerk het niet zoveel beter doet dan de gemeente te Corinthe. En toch was het een gemeente van Christus. De grootste valkuil voor christenen is je beter voordoen dan je bent. En als jezelf helemaal niet worstelt met welke vraag dan ook op etisch gebied, dank God ervoor zou ik zeggen dat Hij je wat dat betreft zo rijk gezegend heeft.
Met vriendelijke groeten,

Jan Wietsma, Zwolle

dingo

• Bekijk profiel
Stekeligheden
« Reactie #82 Gepost op: oktober 20, 2003, 03:28:41 pm »

quote:

op 20 Oct 2003 15:09:09 schreef Jan W:
[...]

Hoezo wordt er veel geld gespendeerd? Op grond waarvan concludeer je dat?
Dat concludeer ik uit het feit dat als er om een verbetering/wijziging gevraagd wordt het standaard antwoord is: Het budget is beperkt we kunnen niet alles tegelijk.

quote:

Het feit dat het forum er is en zoveel reacties oproept geeft al aan dat er een kennelijke behoefte is. Je kunt natuurlijk vinden dat de onderwerpen veel vragen oproepen en verbazing zullen oproepen bij een deel van de GKV -achterban. Toch is het dan maar de vraag of dit soort reacties dan uit schaamte of onwetendheid worden gezegd. Je kunt natuurlijk zeggen er wordt niet overgeschreven dus het bestaat niet. Maar het bestaat wel. Ik durf de stelling wel aan dat de gemiddelde christelijke kerk het niet zoveel beter doet dan de gemeente te Corinthe. En toch was het een gemeente van Christus. De grootste valkuil voor christenen is je beter voordoen dan je bent. En als jezelf helemaal niet worstelt met welke vraag dan ook op etisch gebied, dank God ervoor zou ik zeggen dat Hij je wat dat betreft zo rijk gezegend heeft.
Als je kijkt hoe druk het is in het chat-forum dan is daar ook behoefte aan, maar is daar het gkv-forum voor? Ik heb geen probleem met de "ethische" vragen die gesteld worden, integendeel ik mag er graag aan mee doen. Maar het punt is dat behalve de naam gkv bovenin en wat topics er weinig gkv aan dit forum te ontdekken is. Als dat de bedoeling is van dit forum laat dan die gkv bovenin ook maar achterwege want dan is dat een vlag die de lading niet dekt. Dus nogmaals, wie heeft dit forum bedacht, wie/wat heeft het geautoriseerd, wat is de doelstelling van dit forum, hoe en door wie wordt het forum beheerd en beheerst, wat heeft een doorsnee gkv-er er aan? Om maar een paar schoten voor de boeg te geven.

Jan W

• Moderator Muziek
    • Bekijk profiel
Stekeligheden
« Reactie #83 Gepost op: oktober 20, 2003, 03:43:14 pm »
Het budget voor het forum zit in het totale budget dat de vrijgemaakte kerk uitgeeft aan automatisering daar hoort de hele GKV site bij, het forum is daar maar een klein onderdeel van.

Het idee van het forum is naar voren gekomen op diverse 'grefo' dagen waaruit de behoefte is voortgekomen voor zo'n forum. Het forum moet je maar zien als het kerkplein buiten. Waar gelovigen en ongelovigen elkaar kunnen ontmoeten. Het gemiddelde gesprek op het kerkplein tussen gelovigen gaat de gemiddelde 'chat' niet te boven. Toch zegt de dominee niet als de teeners over de nieuwste Britney Spears praten: "He, jongens doe dat nu maar thuis, dat hoort niet op het kerkplein thuis". Het forum is in eerste instantie ook opgezet zonder 'chat' maar dat werkte niet meer. De tijd die het de 'moderators' kostte om chatters te weren was groot. Vandaar het alternatief van een chatforum. Wanneer je kijkt naar de discussies in oa de sectie "leer en leven" dan is het aantal reacties daarin ook behoorlijk. Je kan vinden dat over 'sexverslaving' niet gesproken moet worden omdat het bij ons niet voor dient te komen. Dat mag, maar dan ontken je de werkelijkheid. Dus bieden wij voor dat soort discussies ook alle ruimte. Als jij daar een bepaalde mening over hebt kun je die daar ook inbrengen. Als gereformeerden dan met hun 'oren klapperen' dan denk ik je creeërt je eigen schijnwereld. Onlangs sprak ik nog met een gereformeerde advocaat die alleen maar druk was met zeden en echtscheidingszaken in christelijke kring. Diezelfde advocaat vroeg zich af of wij wel voldoende naar elkaar omzien, gelet op het feit dat veel zaken al zoveel jaren speelden en de gemeenteleden erbij stonden en er naar keken. Maar omdat het niet paste in de kerkelijke cultuur was het ook onbespreekbaar. Geef mij dan maar Paulus die tenminste man en paard durft te noemen en christelijk bemoedigt en vermaand.

Jan Wietsma, Zwolle

dingo

• Bekijk profiel
Stekeligheden
« Reactie #84 Gepost op: oktober 20, 2003, 03:43:31 pm »

quote:

op 20 Oct 2003 13:25:06 schreef Pleun:

Dat is een vraag waar ik zo 123 geen op antwoord op heb, in ieder geval een forum waar een gkv-er wat meer aan zijn trekken komt. Bijvoorbeeld een subforum waar vragen gesteld aan/gediscussieerd met de diverse deputaatschappen kan worden. Idem voor vragen aan de TU (ja, ik weet dat er een paar hier rondzwerven :) ) Om zo een paar dingen te noemen. En ik wil best nadenken over meer dingen maar ik ga er vanuit dat er al een keer over nagedacht is. En dat zou ik graag willen weten.  O-)

/edit Ik zie dat Jan W in ieder geval een deel van de vragen beantwoord terwijl ik zelf nog aan het tikken was. /edit
« Laatst bewerkt op: oktober 20, 2003, 03:50:03 pm door dingo »

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Stekeligheden
« Reactie #85 Gepost op: oktober 20, 2003, 03:49:01 pm »
Is het een idee om een soort "Twijfel-subforum" in te richten?

Daar zouden jullie dan als GKV-forum alles kunnen plaatsen wat erg in strijd is met de GKV belijdenis, bijvoorbeeld topics als "Is Jezus God" en "Is de Bijbel Gods Woord" enzo.

GKV-ers die zich van hun eigen forum verdreven voelen kunnen dat subforum dan mijden.

Je kunt je dan afvragen waar topics als "volwassendoop" en "open avondmaal" thuishoren omdat daarvan de meeste mensen wel "orthodox-christelijk" zijn (ik gebruik dit woord om het verschil aan te geven met esotherisch christenen enzo die hier ook posten) maar niet "orthodox-gereformeerd" maar daar moeten jullie uit kunnen komen denk ik.

Jan W

• Moderator Muziek
    • Bekijk profiel
Stekeligheden
« Reactie #86 Gepost op: oktober 20, 2003, 03:51:59 pm »

quote:

op 20 Oct 2003 15:43:31 schreef dingo:
[...]

Dat is een vraag waar ik zo 123 geen op antwoord op heb, in ieder geval een forum waar een gkv-er wat meer aan zijn trekken komt. Bijvoorbeeld een subforum waar vragen gesteld aan/gediscussieerd met de diverse deputaatschappen kan worden. Idem voor vragen aan de TU (ja, ik weet dat er een paar hier rondzwerven :) ) Om zo een paar dingen te noemen. En ik wil best nadenken over meer dingen maar ik ga er vanuit dat er al een keer over nagedacht is. En dat zou ik graag willen weten.  O-)

Dat soort zaken is prima mogelijk. Er zijn meerdere 'gesloten' fora. Toch is het opmerkelijk dat daarin ondanks de vragen van diverse mensen niet gediscussieerd wordt. Zo is er een predikantenforum waaroe ondertussen zo'n 60 predikanten toegang hebben. Tot nu toe is er nog nooit op dat forum gereageerd terwijl er wel een aantal van die predikanten regelmatig reageren op dit forum.
Het is ook bekend dat ieder deputaatschap een eigen forum kan openen, mits men een moderator benoemd. Tot nu is daar vooralsnog geen behoefte aan. Bedenk wel dat het voeren van 'gesloten' of sterk gestuurde discussies enorm veel tijd kost.

Jan Wietsma, Zwolle

dingo

• Bekijk profiel
Stekeligheden
« Reactie #87 Gepost op: oktober 20, 2003, 03:58:00 pm »

quote:

op 20 Oct 2003 15:43:14 schreef Jan W:
[...]
Wanneer je kijkt naar de discussies in oa de sectie "leer en leven" dan is het aantal reacties daarin ook behoorlijk. Je kan vinden dat over 'sexverslaving' niet gesproken moet worden omdat het bij ons niet voor dient te komen. Dat mag, maar dan ontken je de werkelijkheid. Dus bieden wij voor dat soort discussies ook alle ruimte. Als jij daar een bepaalde mening over hebt kun je die daar ook inbrengen. Als gereformeerden dan met hun 'oren klapperen' dan denk ik je creeërt je eigen schijnwereld. Onlangs sprak ik nog met een gereformeerde advocaat die alleen maar druk was met zeden en echtscheidingszaken in christelijke kring. Diezelfde advocaat vroeg zich af of wij wel voldoende naar elkaar omzien, gelet op het feit dat veel zaken al zoveel jaren speelden en de gemeenteleden erbij stonden en er naar keken. Maar omdat het niet paste in de kerkelijke cultuur was het ook onbespreekbaar. Geef mij dan maar Paulus die tenminste man en paard durft te noemen en christelijk bemoedigt en vermaand.
Jan bedankt voor je gedeeltelijke toelichting en wat betreft die schijnwereld ik loop al lang genoeg pastoraal mee dat je echt heel veel moeite zou moeten doen om me nog ergens mee te verbazen (helaas).

Marloes

• Bekijk profiel
Stekeligheden
« Reactie #88 Gepost op: oktober 20, 2003, 03:59:15 pm »

quote:

op 20 Oct 2003 15:51:59 schreef Jan W:
Het is ook bekend dat ieder deputaatschap een eigen forum kan openen, mits men een moderator benoemd. Tot nu is daar vooralsnog geen behoefte aan.
Volgens mij wil Dingo graag een subforum waarin predikanten, theologen, deputaten etc vragen beantwoorden van en in discussie gaan met de 'gewone' users. (Denk ook aan de Vragen-rubriek van Refoweb als voorbeeld.) Daarin zou dan de GKV-identiteit weer sterker naar voren kunnen komen.
[Prediker 7:29]

Jan W

• Moderator Muziek
    • Bekijk profiel
Stekeligheden
« Reactie #89 Gepost op: oktober 20, 2003, 04:07:47 pm »

quote:

op 20 Oct 2003 15:59:15 schreef Marloes:
[...]

Volgens mij wil Dingo graag een subforum waarin predikanten, theologen, deputaten etc vragen beantwoorden van en in discussie gaan met de 'gewone' users. (Denk ook aan de Vragen-rubriek van Refoweb als voorbeeld.) Daarin zou dan de GKV-identiteit weer sterker naar voren kunnen komen.

Daar kan ik me wel in vinden. Alleen de vorm van een 'forum' is daarvoor niet geschikt. Daarvoor is een ander stukje techniek nodig, en ik weet niet in hoeverre dat meegenomen wordt in de gkv-strategie. Blijft nog een punt dat je dan ook mensen moet vinden die bereid zijn om dit soort zaken te beantwoorden. En gelet op het feit dat er toch redelijke verschillen in denkbeelden zijn tussen predikanten zal ook hier gelden dat men dan toch weer uitwijkt naar een forum voor de achterliggende discussie.

Een voorbeeldje om te noemen. Er is nu een discussie over lied 335.
Stel het deputaatschap meldt er geen problemen mee te hebben en weerlegt de argumenten. Dan zal dit toch niet afdoende zijn voor een aantal mensen die hoe dan ook menen dat lied 335 niet kan. Maw het deputaatschap heeft voor hen dan afgedaan als vertegenwoordiger van kerk op dat punt. BTW: Hier geen discussie over lied 335, het was maar een voorbeeldje.

Jan Wietsma, Zwolle

dingo

• Bekijk profiel
Stekeligheden
« Reactie #90 Gepost op: oktober 20, 2003, 04:11:57 pm »

quote:

op 20 Oct 2003 13:55:08 schreef Bumblebee:
[...]

Een digitale versie van de Drie Formulieren ondertekenen voor je mee mag praten vermoed ik    ;)

Nee, serieus, ik kan Dingo's gevoel een klein beetje begrijpen omdat mij ook zo'n soort (denk ik) gevoel bekruipt als ik sommige topics lees, bijvoorbeeld "de Bijbel, Gods Woord?" die helemaal door niet-christenen "overgenomen" lijken te zijn.
Dingen worden hier en daar betwijfeld die voor mij een soort basis-voorwaarde voor christen-zijn vormen. (Jezus is God en de Bijbel is Gods woord enzo)

Als iedereen zijn eigen mening verkondigt, met respect voor de kerkelijke achtergrond van dit forum waar we allemaal te gast zijn, komen we een heel eind.
Je voelt me aardig aan ja. :)

quote:

En Dingo, ik ben oprecht benieuwd naar die lange en boze reactie die ik nog van je te goed heb, over niet-christenen die zich tot de GKV bekeren, naar aanleiding van mijn boze post in het topic "dit forum in het ND?".
Jij zei dat daarover al het nodige gezegd is op dit forum, ik kan het niet vinden.
Ik zei juist dat je die lange boze reactie niet zou krijgen :) maar als echt geinteresseerd ben dan moet je vanaf hier maar 's kijken. Ik denk niet dat je er vrolijk van wordt.  :X

quote:

Afgelopen zondag ben ik met een "beginnend gelovige" vriend naar een evangelische dienst geweest. Het was een erg gave dienst en we genoten allebei maar de preek was volstrekt onbegrijpelijk. Hij verzuchtte: ik wou dat ik eens een duidelijk opgebouwd verhaal hoorde. Diezelfde middag nam ik hem daarom mee naar de GKV bij ons in de buurt, en hij was erg enthousiast over de inhoud van de dienst. Over de vorm weer een stuk minder maar je kan (in Nederland helaas) niet alles hebben...!
Inderdaad een positief verhaal dat ik graag mag horen. Maar het kan wel in Nederland hoor: want hoewel ik nog niet overtuigd ben dat God Fashion op zondag moet, ben ik er wel vrij zeker van dat de "preek" daar goed is en de rest kun je vast ook wel waarderen  ;)

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Stekeligheden
« Reactie #91 Gepost op: oktober 20, 2003, 04:32:41 pm »

quote:

op 20 Oct 2003 16:11:57 schreef dingo:
Ik zei juist dat je die lange boze reactie niet zou krijgen :) maar als echt geinteresseerd ben dan moet je vanaf hier maar 's kijken. Ik denk niet dat je er vrolijk van wordt.  :X

ZUCHT...   |:(

Wat een verschrikkelijke discussie is dat zeg.
Ik heb een paar bladzijden gelezen en ik word er compleet niet goed van.
Ik snap nu pas waarom je boos werd - zou ik ook worden als ik een herhaling van zo'n discussie vreesde - maar bovendien snap ik nu hoe vervelend het moet voelen als je als kerk wordt afgerekend op je "score" wat betreft nieuwe bekeringen. (en dan nog wel op zo'n manier als in dat topic!!   8)7 )

Neemt niet weg dat ik vind dat de GKV best wat meer "outgoing" mag zijn.
In de "evangelische" dienst kregen H. en ik koffie na afloop en mensen merkten ons op - maakten een praatje enzo, vroegen wat we er van vonden, boden de mogelijkheid om over ons geloof en over de dienst na te praten.. Dat was toch wel erg leuk.
In de GKV ging iedereen er gelijk vandoor en er was geen gelegenheid om met mensen over de (goeie) preek na te kletsen. Als er al gekletst werd, ging het over andere dingen (studio sport enzo). Dat is wel jammer.
Maar voor de rest: complimenten. Wie weet krijgen jullie er nog wel eens een bekeerling bij    :)

dingo

• Bekijk profiel
Stekeligheden
« Reactie #92 Gepost op: oktober 20, 2003, 04:57:45 pm »

quote:

op 20 Oct 2003 16:32:41 schreef Bumblebee:
[...]
ZUCHT...   |:(

Wat een verschrikkelijke discussie is dat zeg.
[....]

Dat is het zeker en dan zeg je het nog netjes. O-)

quote:

Neemt niet weg dat ik vind dat de GKV best wat meer "outgoing" mag zijn.
In de "evangelische" dienst kregen H. en ik koffie na afloop en mensen merkten ons op - maakten een praatje enzo, vroegen wat we er van vonden, boden de mogelijkheid om over ons geloof en over de dienst na te praten.. Dat was toch wel erg leuk.
In de GKV ging iedereen er gelijk vandoor en er was geen gelegenheid om met mensen over de (goeie) preek na te kletsen. Als er al gekletst werd, ging het over andere dingen (studio sport enzo). Dat is wel jammer. Maar voor de rest: complimenten. Wie weet krijgen jullie er nog wel eens een bekeerling bij    :)

Dat is inderdaad een manko van veel gkv gemeente: dat ze weinig "vreemdeling bewust" zijn. Nu is het wel zo dat als er koffiedrinken oid is, dat dat meestal na de ochtenddienst is, dat scheelt ook natuuurlijk.

En ik ben blij met elke bekeerling, maar met sommige nog blijer  ;)

Zijnkind

• Bekijk profiel
Stekeligheden
« Reactie #93 Gepost op: oktober 20, 2003, 10:43:28 pm »

quote:

op 19 Oct 2003 23:58:27 schreef dingo:
Dit forum
De huidige "bewoners" van dit forum kijken daar misschien niet meer van op maar ik kan me voorstellen dat nieuwkomers zich toch eens achter de oren krabbelen en denken is dit het forum van de gkv? Het antwoord: ja kennelijk wel, maar waarom weet niemand hier.

Ik ben in vergelijking met de meesten hier nog niet zo lang aanwezig. Het lezen van niet-gkv reacties is voor mij eigelijk alleen maar een verrijking. Het bepaald je meer bij je eigen standpunten. Is het wel allemaal zo vanzelfsprekend wat ik geloof? Blijkt vaak wel zo te zijn maar ik heb er tenminste weer eens goed over nagedacht, bijbel over nagespit en over gediscuseerd. En wat de meer confronterende onderwerpen betreft...heb ook al te veel meegemaakt om nog verrast te worden.

Ben het wel er mee eens dat het vermoeiend wordt om iedere keer weer basiszaken te moeten lezen. Na meerdere keren te hebben uitgelegd dat God niet alleen maar liefde is maar ook rechtvaardigheid wordt je daar wel moe van.  Mijn oplossing...negeren die handel!

Oh ja..over dat slagveld dat de gkv is na aanleiding van de nieuwe "vrijmaking"...
Is het eigelijk geen wonder dat er nog zoveel niet-gkv-ers hier zijn? Ondanks al dat geruzie zie ik ze niet lachen over dat gedoe in de gkv. Ze leven over het algemeen mee en proberen positief mee te werken. Dat mag ook wel eens gezegd!
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

Zijnkind

• Bekijk profiel
Stekeligheden
« Reactie #94 Gepost op: november 22, 2003, 10:18:21 pm »
Waar blijven de stekels??????????? :?
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

Wilhelmina

• Bekijk profiel
Stekeligheden
« Reactie #95 Gepost op: november 23, 2003, 08:49:31 am »

quote:

op 22 Nov 2003 22:18:21 schreef Zijnkind:
Ach ja. :X

Wilhelmina

• Bekijk profiel
Stekeligheden
« Reactie #96 Gepost op: november 23, 2003, 08:54:22 am »

quote:

op 20 Oct 2003 16:32:41 schreef Bumblebee:
[...]

In de GKV ging iedereen er gelijk vandoor en er was geen gelegenheid om met mensen over de (goeie) preek na te kletsen. Als er al gekletst werd, ging het over andere dingen (studio sport enzo). Dat is wel jammer.
Maar voor de rest: complimenten. Wie weet krijgen jullie er nog wel eens een bekeerling bij    :)
Toch blij dat ik dit niet heb geschreven. Wat dat betreft verschilt de "gesprekststof op dit forum vaak niet veel van de gesprekken tussen de gemiddelde GKVer buiten een dienst. ( En ho, ik heb deze conclusie niet gemaakt hoor :) )

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Stekeligheden
« Reactie #97 Gepost op: november 23, 2003, 08:55:58 pm »

quote:

op 23 Nov 2003 08:54:22 schreef Wilhelmina:
Quote Bumblebee: In de "evangelische" dienst kregen H. en ik koffie na afloop en mensen merkten ons op - maakten een praatje enzo, vroegen wat we er van vonden, boden de mogelijkheid om over ons geloof en over de dienst na te praten.. Dat was toch wel erg leuk.
Maar voor de rest: complimenten. Wie weet krijgen jullie er nog wel eens een bekeerling bij.

Toch blij dat ik dit niet heb geschreven. Wat dat betreft verschilt de "gesprekststof op dit forum vaak niet veel van de gesprekken tussen de gemiddelde GKVer buiten een dienst. ( En ho, ik heb deze conclusie niet gemaakt hoor :) )

Wacht even, Wilhelmina. Je vergeet het begin van het verhaal:

quote:

Bumblebee

Ik ben niet van plan "partij te kiezen" tussen evangelisch en gereformeerd, ten eerste vind ik dat er geen strijd zou moeten zijn (hoe dat te realiseren is weet ik verder ook niet, dus dit is niet betweterig bedoeld verder) en ten tweede vind ik dat in beide soorten kerken God oprecht gediend word ook al vind ik de ene vorm en de andere inhoud "beter".

Verder was mijn commentaar niet op GKV-ers, maar op GKV-diensten (voor zover ik als jonge christen daar een oordeel over mag hebben) hoewel ik het inderdaad jammer vind dat er zo weinig over een kerkdienst, God en geloof wordt nagepraat, tenminste in de GKV diensten die ik heb meegemaakt. Maar dat wil niet zeggen dat er met "de gemiddelde GKV-er buiten de dienst" alleen maar over oppervlakkige gespreksonderwerpen te praten valt.
Als ik de indruk heb gewekt dat ik dat zo voelde, het spijt me.
Dat is namelijk echt niet zo.

Verreweg de meeste GKV-ers die ik ken, inclusief mijn schoonfamilie, zijn juist oprechte gelovigen die, (op 1 of andere manier niet na de kerk, das wel jammer) graag over geloof en God praten. En de meeste evangelischen trouwens ook.
Kon er maar een "mix" bestaan! Dan zouden wij het een stuk minder moeilijk hebben met "kerkkeuze".

Wilhelmina

• Bekijk profiel
Stekeligheden
« Reactie #98 Gepost op: november 23, 2003, 09:40:15 pm »

quote:

op 23 Nov 2003 20:55:58 schreef Bumblebee:
[...]

Kon er maar een "mix" bestaan! Dan zouden wij het een stuk minder moeilijk hebben met "kerkkeuze".

Ben afgelopen vrijdag met mijn GKV vriendin naar een ronduit praise avond geweest. Ik heb me zo enrom één gevoeld met haar, samen de Heer loven en prijzen en hem in Geest en waarheid aanbidden met opgeheven handen.
Het was werkelijk fantastisch, geen spoor van strijd ervaren.
Hat kan dus wel degelijk. Niet zoeken naar wat ons scheidt, maar genieten van dátgene wat ons bindt.

dingo

• Bekijk profiel
Stekeligheden
« Reactie #99 Gepost op: november 30, 2003, 02:16:10 pm »

quote:

op 22 Nov 2003 22:18:21 schreef Zijnkind:
Ik heb een wolk van een zoon gekregen en het is moeilijk om dan kritisch te zijn  :) Nog even geduld aub.  ;)