Auteur Topic: Eeuwige pijniging, rechtvaardig?  (gelezen 6619 keer)

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
Eeuwige pijniging, rechtvaardig?
« Gepost op: augustus 19, 2003, 08:06:41 pm »
Als klein kind had ik een soort facinatie met Openbaringen, het Science Fiction boek van de Bijbel, echter met het verschil dat ik er heilig van overtuigd was/ben dat het geen fictie is maar feit.

De klimax is natuurlijk het einde, waarin de satan definitief verslagen wordt en de Grote Splitsing komt, tussen of hemel of hel. En dat alles voor eeuwig.

Rond mijn tienertijd heeft dit me zeer aan het denken gezet. Waarom die ellende in je eigen leven? Waarom doet God je vanalles aan? En ook: waarom toch die eeuwige straf?

Het voelde wel eens niet zo goed aan. Waarom moeten die mensen nou voor eeuwig gestraft worden? Is het nou echt zo erg? Wat wij doen staat dan na 10 triljard jaar pijniging daar niet meer mee in verhouding toch? En dan is het nog steeds maar net begonnen.

Zelfs als ik er nu over nadenk kan ik mij daar de ellende nog niet van voorstellen denk ik.

Mijn bedoeling van dit topic:

Schrijf eens je eigen beeld op wat je hebt van de hel, en of je daar eventueel mee geworsteld hebt met God, of het totaal niet begrijpt, of wat dan ook.

Ik zie dus liever verhalen dan een discussie hierover, daar zijn er al genoeg van.

Overigens mogen niet-christenen hier ook best op reageren, maar eerlijk gezegd gaat het mij erom hoe mede-gelovigen hiermee om gaan, aangezien dit onderwerp weinig wordt besproken en toch veel 'slechte nachten' op kan leveren.

Alvast bedankt!
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: augustus 19, 2003, 10:15:26 pm »
Hoi zwever,

Ik geloof dat je de hel kunt zien als één van de vele sferen. Hoe lager een sfeer hoe meer aantrekkingskracht tot de aardse verlangens en begeerten, dus een wet van zwaartekracht. Hoe meer je je hebt ontdaan van deze verlangens, hoe meer je geestelijk stijgt naar een hogere sfeer, dus zeg maar dat ik geloof in een vorm van loutering.

Verder denk ik niet in begrippen als hemel en hel. Het is onrechtvaardig "beperkt" menselijk handelen "onbeperkt" te straffen.

groetjes,
Lonneke

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: augustus 20, 2003, 01:52:13 pm »
Bedankt voor je visie, Lonneke.

Heb je ook nog problemen met deze visie of voel je je er wel happy bij? Het gaat mij meer om wat iemand er van denkt dan een welles/nietes spelletje, dus ik zal mijn mening hierover niet gaan ventileren.

Waar zijn trouwens de mensen die wel gewoon in de Bijbelse hemel/hel geloven? Reacties graag :)

Sarah

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: augustus 20, 2003, 04:49:11 pm »
Het ligt maar net aan de hoeveelheid vertrouwen die je in God hebt, hoe je situatie en gemoedstoestand is, of je uberhaupt gelooft of Christus voor ej gestorven is (zoniet heb je ook niet het eeuwig leven), hoe erg je het ziet denk ik. Het hangt van zoveel dingen af hoe je iets ervaart, en wat onze visie is!

Er zijn periodes geweest dat ik altijd bang was om naar die plek toe te gaan, en dat zou ik verschrikkelijk vinden, het leek me het ergste wat je kon overkomen! Maar ik wist dan ook niet wie God was! Daarom ben ik gaan zoeken! Gaan zoeken naar God! Gelukkig gaan wij niet naar die plek, de gelovigen! De broeders en zusters in Jezus Christus :D

Toch is het wel 'eng' om over na te denken. Vooral de scheiding tussen de bokken en schapen bv. Als God oordeelt! Dat vind ik nu eigenlijk het engst om over na te denken, omdat we soms ons tijd verdoen, of zo lui zijn, en wat moet God daar wel neit van denken?, ben niet meer bang voor de hel en wil ook niet weten hoe het is (vertrouw op onze Koning! God), want door de dood en opstanding van God's Zoon hebben wij eeuwig leven!
Vrijgemaakt :D (Rom. 8:2)

Sarah

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: augustus 20, 2003, 04:52:10 pm »

quote:

op 19 Aug 2003 22:15:26 schreef lonneke:
Hoi zwever,

Ik geloof dat je de hel kunt zien als één van de vele sferen. Hoe lager een sfeer hoe meer aantrekkingskracht tot de aardse verlangens en begeerten, dus een wet van zwaartekracht. Hoe meer je je hebt ontdaan van deze verlangens, hoe meer je geestelijk stijgt naar een hogere sfeer, dus zeg maar dat ik geloof in een vorm van loutering.

Verder denk ik niet in begrippen als hemel en hel. Het is onrechtvaardig "beperkt" menselijk handelen "onbeperkt" te straffen.

groetjes,
Lonneke

Mag ik vragen hoe jij hierbij komt?
Bijbelteksten bv?
Want ik lees persoonlijk niets over sferen etc. in de bijbel
kan zijn dat het aan mij ligt;) vandaar
God's zegen toegewenst,

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: augustus 20, 2003, 05:06:19 pm »
De hel

Misschien is de hel wel een enorm onderaards partycentrum zonder uitgangen, waar een eeuwigdurende staande receptie aan de gang is. En daar MOET je aan meedoen. Je moet praten met een saaie man die uit zijn mond stinkt. Tot in de eeuwige eeuwigheid. Aan de andere kant staat een Ajacied die erg graag met je over zijn club wil praten. En daar MOET je naar luisteren.

Af en toe is er een optreden van Xander de Buisonje (want als je zulke teksten produceert kom je zeker in de hel), op een elektrisch orgeltje begeleid door een mannetje dat de hele tijd foute akkoorden aanslaat en dan zegt: "Nee sorry, even opnieuw." En dan begint het weer overnieuw. Tot aan het einde der tijden.

Je vergaat van de honger en iedereen loopt te vreten en te snaaien, maar als ze langskomen met de zalmhapjes en de bitterballen dan kun jij er nooit bij. En op de televisie is constant het spotje te zien van Postkrediet. Dat is de hel denk ik.

Dit is een samenvatting en lichte bewerking van een column uit de bijlage van het AD van afgelopen zaterdag. Moest er wel om lachen.
Het menselijk leven met al zijn gewone, dagelijkse bezigheden heeft een goddelijke betekenis met eeuwigheidswaarde - Heilige Jozefmaria. Hyves van Pleun

j@f@

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: augustus 20, 2003, 06:39:34 pm »

quote:

op 19 Aug 2003 22:15:26 schreef lonneke:
Hoi zwever,

groetjes,
Lonneke

Dit vind ik een heel erg vreem en vaag verhaal...... Mijns inziens is dit zelfs niet te onderbouwen.
Volgens de bijbel: is de hel de buitenste duisternis, de plaats waar wening zal zijn en knersing der tanden........

En over de beperking......ben ik ook niet met je eens.... Door ons beperkte handelen hebben wij wel de dood verdiend..........dus onbeperkte straf.....

j@f@

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: augustus 20, 2003, 06:41:04 pm »

quote:

op 20 Aug 2003 17:06:19 schreef Pleun:
De hel

Misschien is de hel wel een enorm onderaards partycentrum zonder uitgangen, waar een eeuwigdurende staande receptie aan de gang is. En daar MOET je aan meedoen. Je moet praten met een saaie man die uit zijn mond stinkt. Tot in de eeuwige eeuwigheid. Aan de andere kant staat een Ajacied die erg graag met je over zijn club wil praten. En daar MOET je naar luisteren.

Af en toe is er een optreden van Xander de Buisonje (want als je zulke teksten produceert kom je zeker in de hel), op een elektrisch orgeltje begeleid door een mannetje dat de hele tijd foute akkoorden aanslaat en dan zegt: "Nee sorry, even opnieuw." En dan begint het weer overnieuw. Tot aan het einde der tijden.

Je vergaat van de honger en iedereen loopt te vreten en te snaaien, maar als ze langskomen met de zalmhapjes en de bitterballen dan kun jij er nooit bij. En op de televisie is constant het spotje te zien van Postkrediet. Dat is de hel denk ik.

Dit is een samenvatting en lichte bewerking van een column uit de bijlage van het AD van afgelopen zaterdag. Moest er wel om lachen.
Ik vind dit niet echt om te lachen...... De hel is een serieuze aangelegenheid... en als de auteur werkelijk besef zou hebben van een hel, dan zou hij dit ironische verhaal niet schrijven.

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: augustus 20, 2003, 07:02:46 pm »
Oke, jfwolf, maar hoe ga je er nu zelf mee om? Daar gaat dit topic over.

Discussies hierover hebben we al zat. :)

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: augustus 20, 2003, 07:55:47 pm »
Lieve mensen,

Het maakt me niet zoveel uit wat jullie van mijn visie vinden. Het is net zoals Zwever het al aangaf: Hoe kijk je er zelf tegen aan. Heb je je wel eens een voorstelling van gemaakt hoe de hel eruit zou kunnen zien. En wat voor soort mensen denk je dan die daar zitten en maar zitten....
Ik vind het zelf tegenstrijdig te moeten beseffen dat enerzijds je je vijanden lief behoort te hebben en anderzijds iemand weg te zien kwijnen in een hel op aarde. Want mijn inziens begint de beleving van een hel al op aarde en zo zie ik dat ook met de hemel.
Onderbouwen vanuit de bijbel is iets heel anders dan hoe je het leven met alles erop en eraan ervaart.
Er staan veel wijsheden in de bijbel en een wijs mens gebruikt ze om zichzelf tot een liefdevol mens te kunnen ontplooien, en zijn Schepper te eren en te loven.
Maar de bijbel is voor mij geen boek van strafrecht of zoiets. Als mede-gelovigen dat wel zo ervaren dan is dat iets waar ze zelf wel of niet tevreden mee zijn.

Mijn ervaring met wat ik als hel beleef komt voort uit mijn dromen. Ik ervaar lagere en hogere sferen. Maar ja, misschien komt dat ook wel omdat ik me verdiept heb in lucide dromen etc. Onderzoekt alles en behoudt het goede. Dat pas ik veelvuldig toe in mijn leven.
Denk je je oordeel daarover te moeten treffen dan doe je dat maar. Ik kan er niet veel mee.
In feite doet mijn mening er niet zoveel toe maar als ik kan bijdragen aan het welzijn van die ander doe ik dat graag.

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: augustus 20, 2003, 10:50:12 pm »

quote:

op 20 Aug 2003 19:55:47 schreef lonneke:
Lieve mensen,
[...]

Mijn ervaring met wat ik als hel beleef komt voort uit mijn dromen. Ik ervaar lagere en hogere sferen. Maar ja, misschien komt dat ook wel omdat ik me verdiept heb in lucide dromen etc.
[...]
Mijn ervaring is dat dromen, al dan niet lucide, bedrog zijn.

j@f@

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: augustus 20, 2003, 10:51:15 pm »

quote:

op 20 Aug 2003 19:02:46 schreef Zwever:
Oke, jfwolf, maar hoe ga je er nu zelf mee om? Daar gaat dit topic over.

Discussies hierover hebben we al zat. :)

Hoe ik er zelf mee om ga...... ik neem aan dat je bedoelt hoe ik hemel en hel zie.
De hel is mijns inziens het ergste wat je kan overkomen. De hemel het ultieme toppunt.
Ik ben er van overtuigd dat je relatie met God goed meot zijn om in de hemel te komen. Vroeger had ik wel eens het idee dat ik daarmee bezig was om de hel te ontvluchten, in plaats van om God!

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: augustus 20, 2003, 10:54:37 pm »

quote:

op 20 Aug 2003 22:50:12 schreef dingo:
[...]

Mijn ervaring is dat dromen, al dan niet lucide, bedrog zijn.
jammer dat jouw dromen je voorliegen. Ik heb andere ervaringen. Zo zie je maar hoe verschillend mensen zijn in hun belevingswerelden.

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: augustus 21, 2003, 02:05:29 pm »

quote:

op 20 Aug 2003 22:51:15 schreef jfwolf:
Hoe ik er zelf mee om ga...... ik neem aan dat je bedoelt hoe ik hemel en hel zie.

Dat heb je dan verkeerd aangenomen ;)

Ik bedoel, hoe je kunt leven met het idee dat er mensen zijn die voor eeuwig gepijnigd worden. Kun je het plaatsen, of niet, of vraag je je het nooit af?

j@f@

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: augustus 21, 2003, 09:45:17 pm »

quote:

op 21 Aug 2003 14:05:29 schreef Zwever:
[...]

Dat heb je dan verkeerd aangenomen ;)

Ik bedoel, hoe je kunt leven met het idee dat er mensen zijn die voor eeuwig gepijnigd worden. Kun je het plaatsen, of niet, of vraag je je het nooit af?
Eigenlijk is het gewoon niet te begrijpen en je kunt je niet voorstellen hoe erg dat is/zal zijn.......... Maar plaatsen, in de context van de bijbel valt het wel te plaatsen.

wijnandmet

• Hoor ons Loflied, OVERAL!!
    • Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: augustus 24, 2003, 05:37:46 pm »

quote:

op 19 Aug 2003 20:06:41 schreef Zwever:
Als klein kind had ik een soort facinatie met Openbaringen, het Science Fiction boek van de Bijbel, echter met het verschil dat ik er heilig van overtuigd was/ben dat het geen fictie is maar feit.

De klimax is natuurlijk het einde, waarin de satan definitief verslagen wordt en de Grote Splitsing komt, tussen of hemel of hel. En dat alles voor eeuwig.

Rond mijn tienertijd heeft dit me zeer aan het denken gezet. Waarom die ellende in je eigen leven? Waarom doet God je vanalles aan? En ook: waarom toch die eeuwige straf?

Het voelde wel eens niet zo goed aan. Waarom moeten die mensen nou voor eeuwig gestraft worden? Is het nou echt zo erg? Wat wij doen staat dan na 10 triljard jaar pijniging daar niet meer mee in verhouding toch? En dan is het nog steeds maar net begonnen.

Zelfs als ik er nu over nadenk kan ik mij daar de ellende nog niet van voorstellen denk ik.

Mijn bedoeling van dit topic:

Schrijf eens je eigen beeld op wat je hebt van de hel, en of je daar eventueel mee geworsteld hebt met God, of het totaal niet begrijpt, of wat dan ook.

Ik zie dus liever verhalen dan een discussie hierover, daar zijn er al genoeg van.

Overigens mogen niet-christenen hier ook best op reageren, maar eerlijk gezegd gaat het mij erom hoe mede-gelovigen hiermee om gaan, aangezien dit onderwerp weinig wordt besproken en toch veel 'slechte nachten' op kan leveren.

Alvast bedankt!

je vraagt dus hoe iedereen de hel ziet? Ik zie het zo:

Zoals deze aarde, alleen dan zonder liefde, muziek, natuur enoz. Maar als een verpeste wereld vol van haat, leed, en geween.

maar ff om af te sluiten, als je in Christus gelooft maakt dit niets uit. Het gaat erom WWJD!!!!
« Laatst bewerkt op: augustus 25, 2003, 05:55:40 pm door wijnandmet »

Catholiccolombia

• The gate keeper
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: mei 23, 2004, 08:31:15 pm »
De hel is een onderwerp waar zelfs bewust of onbewust kerkscheuringen zijn ontstaan.

Voorbeeld.

Een evangelistisch Christen zweert bij het bestaand van de hel (zoals een plaats van vuur en zwavel) en denkt daardoor dat hij mensen aan het redden is als hij over God praat.

Iemand van de Alverzoeners zien de hel als tijdelijk.

En een Katholiek ziet het als dimensies waar inderdaad het lijden van deze wereld doorgaat zoals wij dat nu kennen (dus nemen het zwavel en vuur niet letterlijk).

De bijbel geeft ons heel veel beelden uit de Hel maar nu het volgende WIE komen er in de Hel?. Mensen die niet geloven?, de mensen die Jezus hebben afgewezen., dan kun je wel  een kwart van de mensheid verloren verklaren omdat er ook andere religies bestaan.

De bijbel zegt dat de mensen die niet zijn opgetekend in het boek des leven in de poel des vuurs worden geworpen ....MAAR dit is niet de HEL want die is immers ook in de poel des vuurs gegooid.

Zie het logisch in openbaringen staat en de zee en het dodenrijk gaven de doden die in het waren, soms staat er zelfs '' en de hel/dodenrijk gaf de doden die in haar waren'' dat betekend dat deze mensen dus ook opstaat om geoordeeld te worden?... he maar ze waren toch al in de hel = eeuwig verdoemd, waarom zouden ze dan nog worden geoordeeld?.

Goed dat is dus weer zo'n dubieus detail. Maar het is ook waar dat jezus ongeveer 9x verwees naar een plek buiten God om dus duisternis en tandengeknars etc. en dan zegt hij iets interesants HIj zegt in matheus 25 ga weg van mij naar het EEUWIGE vuur.

Maar is eeuwig vuur eeuwig?...Sodom en gemorra werden vernietigd met ''eeuwig vuur'' maar ga eens kijken op de plek nu daar brand geen vur meer!.

Maar geven deze dubieuze tekenen ons een teken uit de hel? wellicht aangezien we weten dat de hel binnen in de aarde zou moeten zijn ( er zij zelfs geluiden gehoord uit het binnenste van de aarde dat duit op het bestaan van de hel). Alleen weten we gewoon niet wat er mee gaat gebeuren of het eeuwig is en wie er in kwamen. Let op wat de mensen zeggen die jezus in matheus 25 tegenkomt ze zeggen dat ze geen idee hebben waneer ze jezus hebben gezien en dat ze iets voor hem hebben gedaan. Zou dit een antwoord geven op de vraag Moet je jezus kennen om naar de hemel te gaan?.

Mijn visie
De tweede dood wordt/is verslagen door Jezus en het is alleen om genade dat we zijn gered gelovig of ongelovig, Goede werken brengen ons niet dichter bij God,..God schenkt het ons en wie ALLE mensen niet allen de christenen want er staat geschreven in timotheus '' voor alle mensen in het bijzonder voor christenen."

De hel bestaat maar of het echt vuur en zwavel is dat valt niet te verklaren of te bewijzen en de hel wordt vernietigd in de poel des vuurs en is die eeuwig NEE er staat de laatste vijand die wordt ontroond is de DOOD dus er is geen tweede dood meer dan.

En dan zal God zijn alles in allen.....anders was het God in alle christenen en in alle.

Iedereen IS Gods schepping
Arkangel

Pugna

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: mei 23, 2004, 08:37:24 pm »
Ik lees het volgende in Mattheus.

quote:

Mattheus 25:46
En dezen zullen gaan in de eeuwige pijn; maar de rechtvaardigen in het eeuwige leven.
Er is een eeuwige straf. En hoe ze die noemen zal mij worst wezen, ik hoop daar niet te komen en het is onze taak ook anderen daarvoor te waarschuwen.
Zo is het dan niet desgenen, die wil, noch desgenen, die loopt, maar des ontfermenden Gods. (Rom 9:16)

Joeri

• love me for i am not loveable.
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: mei 23, 2004, 09:52:01 pm »
hmm ik heb pas de press gekregen vandaag een christelijk blad, daarin staat iets over een vrouw die eerst een boek schreef over dat god haar 30 dagen visioenen van de hel liet zien, dan 30 dagen hemel.
Als iemand bidtijd over hebt, bid dan dat die enorme angst en droefheid en leugens van satan weggaan, dat ik een wezen van liefde,blijdschap en waarheid moge worden. geef me kansen god vergeef me. ik dank je.

Joeri

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: mei 23, 2004, 09:56:58 pm »
A divine revelation of hell
A divine revelation of heaven

Mary K. Baxter
prijs:17,95
Als iemand bidtijd over hebt, bid dan dat die enorme angst en droefheid en leugens van satan weggaan, dat ik een wezen van liefde,blijdschap en waarheid moge worden. geef me kansen god vergeef me. ik dank je.

HenkG

• De hulp is in de naam van JHWH
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: mei 23, 2004, 10:02:30 pm »
1. Hemel en hel zijn werkelijkheid voor mij. En wel Gods werkelijkheid. Deze is voor mij niet geheel te bevatten, maar het is wel DE realiteit.
2. Eeuwige pijniging onrechtvaardig? Waarom pijnigen wij God dan met onze wangedragingen, wangedachten en lelijke woorden? Is dat niet veel meer onrechtvaardig tov God?
3. Hoe hemel en hel eruit zien? Geen idee. Uit bepaalde bijbelteksten weet ik wel iets op te maken, maar 100% duidelijkheid is er niet. Een ding weet ik wel: in de hemel is het superfijn, in de hel niet. Pikant detail vanuit de Bijbel zoals ik deze heb opgevat: de hel is een onderdeel van de hemel (vgl verhaal rijke man en arme Lazarus en een tekst in Opb (welke weet ik even niet, maar het boek is de moeite waard om te lezen...)
JHWH = Ik ben

ik ben Henk, Gods beeltenis

Joeri

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: mei 23, 2004, 10:11:34 pm »
wat noem jij een lelijk woord? Ik weet 100% zeker dat het jezus niet uitmaakt als je hem **** noemt als je dat doet alleen maar om grappend zijn mannelijkheid aan te duiden...evenmin vind ik woorden als **** scheldwoorden, het word pas zonde als je echt iets niet uit liefde doet maar uit onrechtvaardige woede. maar zelfs dan dient een christen begripvol te responden.
klopt, ik heb vernomen dat de 3de hemel de christelijke is. de 2de is de hel en het satansrijk.

Modbreak: Ondanks dat jij het geen scheldwoorden vindt, vinden wij het wel scheldwoorden en op dit forum hoor je je netjes te gedragen. Daarom heb ik de bewuste woorden verwijderd. Misschien kan je de volgende keer je punt iets korter en bondiger maken en kan je proberen om onnodig shockeren te vermijden? Dank je.
« Laatst bewerkt op: mei 23, 2004, 10:34:21 pm door Mezzamorpheus »

Sarah

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: mei 23, 2004, 10:27:55 pm »
Wat moet ik in de hel als wedergeboren christen?
Tevens ben ik er wel bang voor, Ananias was ook wedergeboren christen en viel ook dood neer wegens zonde. Dit was een waarschuwing voor de gelovigen toen maar ook nu. Ik weet trouwens niet of Ananias naar de hel gegaan is, en dit maakt ook niet uit nu.

Er staat in de bijbel over christenen "wegens het woord van hun getuigenis en die Mijn geboden onderhielden" of "die hun leven niet liefhadden". (vrije vertaling)
Dit soort teksten maken me wel bang.
Of wanneer Jezus aan ons vraagt Hem te volgen.

Gód is goed. Zijn goedertierenheid is tot in eeuwigheid.
Het wonder van het kruis.

Maar God is ook heilig.

Ik snap ook niet echt hoe je zo'n heilig God zoiets vleselijks als klootzak kunt noemen... maargoed.
« Laatst bewerkt op: mei 23, 2004, 10:36:10 pm door Sarah »

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: mei 23, 2004, 10:30:28 pm »
Schopje naar LB

Joeri

• Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: mei 23, 2004, 10:32:34 pm »
Precies sarah, dus daarom, denk gering over jezelf! wel houden van jezelf, maar wel nederig zijn en het kan niet genoeg benadrukt worden dat je NIEMAND MOET VEROORDELEN! ik weet uit ervaring dat als je wie dan ook veroordeeld, god zal bewijzen dat jezelf niet beter bent. alleen oordelen als de heilige geest het zegt.

ow gewoon omdat ie mannelijk is... ik praatte ooit met um en hij stelde me het zelf voor, hoe wet ik dat hij het was? ik bad/sprak met hem, die ik niet kon onderscheiden van mijn eigen gedachten.
en alles kwam uit, een gebed van pakweg een jaar lange invloed.

sjalom en god zegene ons :)

Sarah

• Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: mei 23, 2004, 10:37:45 pm »

quote:

Joeri schreef op 23 mei 2004 om 22:32:
Precies sarah, dus daarom, denk gering over jezelf! wel houden van jezelf, maar wel nederig zijn en het kan niet genoeg benadrukt worden dat je NIEMAND MOET VEROORDELEN! ik weet uit ervaring dat als je wie dan ook veroordeeld, god zal bewijzen dat jezelf niet beter bent. alleen oordelen als de heilige geest het zegt.

ow gewoon omdat ie mannelijk is... ik praatte ooit met um en hij stelde me het zelf voor, hoe wet ik dat hij het was? ik bad/sprak met hem, die ik niet kon onderscheiden van mijn eigen gedachten.
en alles kwam uit, een gebed van pakweg een jaar lange invloed.

sjalom en god zegene ons :)

Kom ik veroordelend over ofzo?

Vertel eens wat meer over je tweede ervaring, desnoods ergens anders, want ik snap er niets van.

Joeri

• Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: mei 23, 2004, 10:47:00 pm »
nee, het is gewoon dat als er iets is, wat de heilige geest wil dat ik duidelijk maak (ook jegens mezelf) tegen iedereen, zowel door woorden als op een veel andere manier, die niet bepaald prettig zal worden tenzij ik zeer vertrouw op god, dat mensen elkaar neverendenooitniet moeten veroordelen. en wil je beter zijn dan anderen, dan moet je dat vooral voor je houden en niet jezelf laten showen omdat je ego dat wilt...
gewoon algemeen christelijk advies.
en ja dat geld ook voor mezelf ja :( helaas.

Tjah wat valt erover te vertellen, het was na een ervaring in de bus, en in bad dat ik degenen in die bus, die duidelijk zeer heilige christenen waren, en waarschijnlijk niet als zodanig herkend worden, weer mocht zien, en sprak met god over bepaalde dingen en over msn, ik wilde ze op mun msn hebben, dat gebeurde ook... alleen had ik tijden niet door dat ze er waren. pas na een jaar toen ze de webcam aanzetten. ik stelde de verkeerde vragen helaas dus ik zie ze niet meer...maar ik weet dat ze me volgen. hopelijk krijg ik nog een kans... en nog een en nog een...maarja ik moet me op god richten en niet op hen... als er iets is wat liefde afstoot is het egoistisch verlangen naar liefde...
denkend dat je hoogmoedig veel waard bent en recht hebt erop.
en in datzelfde gesprek met God, zei hij me die dingen mbt liefdevolle letterlijke interpretaties van woorden die als schelden en vloeken worden gezien en dat vaak zijn, maar niet altijd... ze gingen ook erg makkelijk om met woorden als ****. en ik neem aan dat jezus dat zelf ook deed. immers, er staat nergens geschreven dat het niet mag.

sjalom :)
« Laatst bewerkt op: mei 23, 2004, 10:55:32 pm door Mezzamorpheus »

Joeri

• Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: mei 23, 2004, 10:47:26 pm »
overigens weet ik niet of ****goed is, ik heb ze dat iig nooit horen zeggen. en in mijzelf probeer ik dat ook te nihiliseren, als ik het zeg is het onbbewust.
« Laatst bewerkt op: mei 23, 2004, 10:56:24 pm door Mezzamorpheus »

Sarah

• Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: mei 23, 2004, 11:18:06 pm »
En als hun in de sloot springen doe jij het ook?

Je woord is gecencureerd, kweet nog niet wat je zei.

En zie jij God los van andere christenen zeg maar?

Ik snap je nog niet helemaal trouwens maargoed...
« Laatst bewerkt op: mei 23, 2004, 11:20:57 pm door Sarah »

Joeri

• Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: mei 24, 2004, 07:18:46 am »
Als zij in de sloot springen, dan weet ik dat dat Gods wil is.
In dit geval vind ik het niet erg dat het gecensureerd is, ik kreeg trouwens een pushmessage van mezzamorp. hopelijk leren mensen hier dat God geen aanstoot neemt eraan aan de nietgecensureerde woorden. ik zei iets dat begeint met godv en eindigt op omme in het gecensureerde. God los tja hoe moet je dat zien, nou nee ik denk juist wel dat wij verbonden zijn op manieren die wij belachelijk voor woorden vinden.
met elkaar, met God...
hoewel er wel degelijk christenen zijn die idd van God los zijn.
wat snap je niet :)

Sjalom :) God bless ya... and me.

cheese

• de waarheid zal u vrijmaken
    • Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: mei 24, 2004, 10:47:19 am »
een bezoeker, die achtereenvolgens de hemel en de hel mag bezoeken onder begeleiding, hij ziet het volgende:

hemel; feestmaal , tafel gedekt met de heerlijkste gerechten, rondom de tafel allemaal mensen in feeststemming,
een eigenaardigheid, ze hebben stijve armen en kunnen daarmee het eten niet zelf naar hun mond brengen

hel; feestmaal , tafel gedekt met de heerlijkste gerechten, rondom de tafel allemaal mensen maar niet in feeststemming,
een eigenaardigheid, ze hebben stijve armen en kunnen daarmee het eten niet zelf naar hun mond brengen

verschil tussen hemel en hel;
in de hemel bedient men elkaar met de stijve armen, en zodoende hebben allen te eten

in de hel probeert ieder tevergeefs alleen zichzelf van voedsel te voorzien, maar de armen zijn te stijf om bij de eigen mond te komen en daarom moeten ze vreselijke honger lijden of zonder armen het voedsel naar binnen zien te krijgen zoals dieren dat ook doen
Want de wijsheid dezer wereld is dwaasheid voor God

Joeri

• Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: mei 24, 2004, 06:05:10 pm »
Goede voorstelling cheese, de hemel zit in de liefde, op aarde zijn dat kleine of grote daden van barmhartige hulpvaardigheid of gewoon samen spelen :)

Sarah

• Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: mei 24, 2004, 06:16:47 pm »
Die voorstelling heb ik vaker gehoord, waar komt deze voorstelling vandaan? (in verschillende versies btw)

Joeri waarom spring je ze dan achterna? Niemand doet altijd God's wil, je moet realistisch blijven en onderscheiden.

Bedoel je met dat vloeken dat God's naam ijdel gebruiken wel meer is dan vloeken?
Of laat je nu zien dat je elkaar niet moet veroordelen?
« Laatst bewerkt op: mei 24, 2004, 06:18:05 pm door Sarah »

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: mei 25, 2004, 12:41:47 am »
Hm dat zouden we maar al te graag geloven he... dat het allemaal wel meevalt... Dat de hel toch niet zo erg is... want ja, al die kennissen van ons die niet geloven....

Kijk er wel voor uit... en kijk goed naar wat de bijbel er over zegt.

Is het rechtvaardig? Ik vind die vraagstelling wat vreemd... stel iemand ligt in zee te verdinken.... er komt een reddingshelicopter boven het water vliegen en laat een touw zakken... maar de persoon die in het water ligt wil dat touw niet vastpakken.. De man verdrinkt.

Wat dat dan rechtvaardig?

Die persoon in de helicopter probeerde die man te redden maar hij wilde zelf niet... en dan vraag je je af: Had die piloot het recht hem te laten verdrinken?
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Paul

• Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: mei 25, 2004, 03:14:29 pm »
Inderdaad beste mensen, lees de Bijbel in dit geval wat deze erover zegt. Maar vooral lees de grondtekst want er is behoorlijk gesjoemeld met dit begrip.
Iedereen kan naar de hel lopen aangezien het een geografische plaats is: het dal van Hinnom. In het Grieks is dit Gehenna: het was de vuilverbrandingsplaats van Jeruzalem.
Sjeool of Hades is het dodenrijk wat ook in de bijbel vaak met 'hel' wordt vertaald. Dit klopt dus evenmin. Want als je dood bnet (=niet leeft, je lichaam is verteerd en je geest terug naar God ) dan kan er geen pijniging zijn.
Het enige wat in de buurt komt is de 'poel des vuurs'. Alleen is dit ook niet de hel maar een plaats van loutering (de tweede dood zegt de bijbel). En wederom, wie dood is kan geen pijn voelen. Uiteindelijk komt de dood daar zelf in terecht. En wat als de dood uiteindelijk zelf niet meer bestaat?? Inderdaad zal een ieder leven (God wordt alles in allen, zegt de bijbel).
De bangmakerij die in de middeleeuwen is begonnen heeft nu lang genoeg geduurd. Mensen, lees de heerlijke boodschap van Paulus die zegt dat God de Redder is van allen. Een ieder die gelooft in een plaats waar iemand tot in oneindigheid wordt gefolterd omdat God dit zo wil spreekt geen bijbelse taal maar predikt een leer van demonen.

Gods volkomen liefde zal alle vrees ooit eens voorgoed uitdrijven.

Shalom

Pier

• G'd is Liefde
    • Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: mei 26, 2004, 11:25:33 am »
In het Oude Testament staan slechts 2 teksten ( op geattendeerd door Zwever :)) , die naar een hel zouden kunnen verwijzen:

Jesaja 66:24 "Zij zullen uitgaan en de lijken aanschouwen der mannen, die van Mij afvallig geworden zijn; want hun worm zal niet sterven, en hun vuur zal niet uitdoven, en zij zullen voor al wat leeft een afgrijzen wezen."

Daniel 12:2 " Velen van hen die slapen in het stof der aarde, zullen ontwaken, dezen tot eeuwig leven en genen tot versmading, tot eeuwig afgrijzen."

Voor zover ik weet, worden er in het OT verder geen toespelingen op gemaakt.En het valt dan ook niet te rijmen met de liefde van God.En als ik ( als mens ) niemand, maar dan ook niemand in de hel wens, zou de liefde van God dan kleiner zijn, doordat Hij dat dan wel doet?

Het Nieuwe Testament is voor mij dan ook heel anders. Hier kun je ( denk ik ) zo honderd teksten verzamelen die terloops of expliciet naar de hel verwijzen.
Ik noem er slechts één:

Openbaringen 14,11
En de rook van hun pijniging stijgt op in alle eeuwigheden, en zij hebben geen rust, dag en nacht, die het beest en zijn beeld aanbidden, en al wie het merkteken van zijn naam ontvangt.

En dat terwijl, volgens datzelfde Nieuwe Testament, hier een offer van liefde gedaan is, zoals er nog nooit eerder was of zal zijn. Iemand ( Jezus ) gaf uit liefde zijn leven voor al wat leeft.

Liefde en hel, is God dan goed en kwaad, m.a.w. niet volmaakt? Dat zij verre…

Welke moeder zal, ongeacht wat haar kind gedaan heeft, dat kind ooit totaal kunnen verwerpen? Mijn moeder ( helaas in 1996 overleden ) in elk geval niet, dat weet ik zeker, heel zeker.

En wat zegt de God ( J-H-W-H) van het Oude Testament hier?

Jes 49,15
Kan ook een vrouw haar zuigeling vergeten, dat zij zich niet ontfermen zou over het kind van haar schoot? Al zouden zij die vergeten, toch vergeet Ik u niet.

En zo’n liefdesverklaring, daar hoort ook een hel bij?
« Laatst bewerkt op: mei 26, 2004, 06:32:42 pm door Pier »
Levend Water uit de Schrift:  G'ds Geest woont in alle mensen...  ( Prediker 12:7 ) Good thoughts and actions can never produce bad results; bad thoughts and actions can never produce good results. Englishman James Allen ( 1864 - 1912 )

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: mei 26, 2004, 12:20:57 pm »
Klassieke beelden van de hel zijn: de Tantalus-kwelling of de Sisyphus-arbeid.

Ik neem de aanwijzingen over de hel niet erg letterlijk, omdat de aanwijzingen tegenstrijdig lijken (buitenste duisternis vs poel van vuur bijv.). Wel denk ik dat de hel het tegenovergestelde van de hemel is: geen plek van onvoorstelbare schoonheid en vreugde, maar een plek zonder Gods aanwezigheid.
Kom je daar terecht, dan ben je niet meer bij machte om je zeker/gelukkig/tevreden/gerust te voelen, net zoals je je in de hemel niet meer onzeker/verdrietig/ontevreden/opgejaagd kunt voelen.
Nouja... kBen wellicht een beetje beinvloed door 'Deadline' van Alcorn :).

Heb ik moeite met een eeuwig oordeel? Soms wel. God is echter almachtig, goed en rechtvaardig, Hij weet vast wat Hij doet. Ik laat het oordelen en uitwerpen dan ook maar aan Hem over. Ik weet dat ik bij Hem hoor.
« Laatst bewerkt op: mei 26, 2004, 12:23:32 pm door elle »
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Pier

• G'd is Liefde
    • Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: mei 26, 2004, 12:42:22 pm »

quote:

Joeri schreef op 23 mei 2004 om 22:47:
overigens weet ik niet of **** goed is, ik heb ze dat iig nooit horen zeggen. en in mijzelf probeer ik dat ook te nihiliseren, als ik het zeg is het onbbewust.

Heb je het volgende wel eens gebeden Joeri?

Ps 141,3
HERE, stel een wacht voor mijn mond, waak over de deuren van mijn lippen;  

Ik doe dat bijna dagelijks en het helpt mij heel erg veel.
Levend Water uit de Schrift:  G'ds Geest woont in alle mensen...  ( Prediker 12:7 ) Good thoughts and actions can never produce bad results; bad thoughts and actions can never produce good results. Englishman James Allen ( 1864 - 1912 )

Paul

• Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: mei 26, 2004, 02:58:35 pm »
Twee dingen zijn belangrijk als het gaat om het begrip 'hel':

Er bestaat geen HEL: buitenste duisternis, poel des vuurs, dal van Hinnom, dodenrijk het zijn allemaal VERSCHILLENDE begrippen die het Vaticaan in de Middeleeuwen bijelkaar heeft geraapt om er de hel van te maken. Waarom? om mensen angst aan te blazen.
En dat is de duivel gelukt. De vertalers van de reformatie hebben het gewoon letterlijk overgenomen. Het is in- en intriest te moeten constateren dat vele gelovigen gebukt gaan onder de Godslasterlijke gedachte dat God de Schepper van alles en allen een plek zou hebben bedacht waar mensen die dood zijn een nimmereindigende pijn zouden moeten lijden. Dit kan niet eens want dood is dood. Tegenwoordig gaan volgens de christelijke leer in tegenstelling tot wat de bijbel leert niet meer dood, maar gaan zij over in een soort bewustzijn zonder lichaam. Mensen, als je dood bent verteerd je lichaam tot stof en je geest keer terug naar God. Je ziel (= lichaam+geest) bestaat niet meer. Jezus Christus is en was de eerste die overgegaan is van de dood naar he onevergankelijke leven. Data moet voor de mensheid nog gebeuren. Hij is ook de ENIGE die ten hemel is opgevaren. Wij moeten wachten op het ogenblik dat alle doden weer levend worden. "Ik zeg u heden, gij zult met mij in het paradijs zijn" dat gaat over de TOEKOMST. De leer dat we niet meer doodgaam maar gelijk overgaan in een andere toestand is onbijbels.

Ten tweede: het woord eeuwig in de bijbel betekent niet altoos durend of nimmereindigend. Het betekent 'van deze eeuw" of aionisch. God heeft eeuwen of aionen gecreëerd om zijn plan met de mensheid te volvoeren. Als Jezus spreekt over het eeuwige leven bedoelt hij de eeuw of aioon die hierna komt. We zijn dan in de aiononen der aionen. Christus zal tot in de eeuwigheid der eeuwigheden regeren TOTDAT..... Hij zijn heerschappij overdraagt aan God, de Vader.
Aangezien de dood zelf teniet zal worden gedaan (in de poel des vurs geworpen) zal al het leven weer aan het licht komen. Een deel van de mensheid door het oordeel heen, het andere deel als een brandhout uit het vuur getrokken door het geloof VAN Jezus Christus.

God is een Redder van alle mensen, speciaal van gelovigen (1Tim4:10)

Shalom

Paul

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: mei 26, 2004, 07:41:04 pm »
Paul, je reageert wederom off-topic.

Ik vraag geen fel dogmatisch stuk over de hel in deze openingspost, maar hoe men persoonlijk omgaat met het beeld van de hel.

Een discussie over het hoe-en-wat van de alverzoeningsleer kun je ergens anders kwijt.

Paul

• Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: mei 27, 2004, 09:09:54 am »
"Overigens mogen niet-christenen hier ook best op reageren, maar eerlijk gezegd gaat het mij erom hoe mede-gelovigen hiermee om gaan, aangezien dit onderwerp weinig wordt besproken en toch veel 'slechte nachten' op kan leveren."

Als ik op deze thread lees dat mensen slechte nachten beleven of angistig zijn vanwege het feit dat ze geloven in een nimmereindigende pijniging in een sadistische folterkamer ergens in het hoekje van Gods schepping dan lijkt het mij als mede-gelovige niet overbodig om deze vrees uit te drijven door het gezonde en levend makende Woord van God. Of speelt de bijbel geen rol meer in het leven van de gelovige en alleen nog maar de fictie van Alcorn en consorten die iedereen voor zoete koek slikt?

groet

Paul

Pier

• G'd is Liefde
    • Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: mei 27, 2004, 09:21:02 am »

quote:

Marnix schreef op 25 mei 2004 om 00:41:
Die persoon in de helicopter probeerde die man te redden maar hij wilde zelf niet... en dan vraag je je af: Had die piloot het recht hem te laten verdrinken?
De piloot had geen andere mogelijkheid om hem te redden, dus van wel of geen recht is hier geen sprake, de omstandigheden bepalen hier de uitkomst. Ja toch?

Pier

• G'd is Liefde
    • Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: mei 27, 2004, 09:50:48 am »

quote:

Zwever schreef op 26 mei 2004 om 19:41:
Paul, je reageert wederom off-topic.

Ik vraag geen fel dogmatisch stuk over de hel in deze openingspost, maar hoe men persoonlijk omgaat met het beeld van de hel.

Een discussie over het hoe-en-wat van de alverzoeningsleer kun je ergens anders kwijt.

Ik kan me Paul's heftige reactie toch wel wat voorstellen Zwever.Want als het gaat om bijbelse voorlichting, dan is de mensheid eeuwenlang verkeerde dingen voorgehouden.

Zoals:

1 Johannes 5 Willibrord vertaling: 7 Want er zijn drie getuigen, 8 de geest, het water en het bloed, en deze drie stemmen overeen. 9

NBG51: 7 Want drie zijn er, die getuigen [in de hemel: de Vader, het Woord, en de heilige Geest; en deze drie zijn één. 8 En drie zijn er, die getuigen op de aarde]: de Geest en het water en het bloed, en de drie zijn tot één.

Wat hier dus tussen haken staat, is welbewust toegevoegd, in de grondtekst schijnt het volgens velen dus echt niet te staan.

En in de Statenvertaling (Oude Testament) komt het woord 'hel' 57 keer voor, maar nul keer in de NBG51 en Willibrord.

Dus de kerk ( in het algemeen ) heeft hiermee veel kwaad aangericht, en wat misschien nog wel erger is, men komt er ook niet van terug.
« Laatst bewerkt op: mei 27, 2004, 09:52:26 am door Pier »

Paul

• Bekijk profiel
« Reactie #43 Gepost op: mei 27, 2004, 09:52:20 am »
Is Gods arm dan niet langer dan een helicopterpiloot?

Elke menselijke vergelijking gaat mank. God is geen mens die zich bedenkt of machteloos toekijkt hoe iemand 'verloren' gaat. Bovendien, wie is in een dergelijk geval de verliezer. Ik zou zeggen degene die deze man tot eigendom is.

shalom

Paul

Paul

• Bekijk profiel
« Reactie #44 Gepost op: mei 27, 2004, 10:01:16 am »
Pier, je slaat de spijker op zijn kop!
De gevestigde kerk is verantwoordelijk te houden voor regelrechte verdraaing en toevoeging aan de schrift en al die verkeerde vertalingen in leven te houden. Men weigert er inderdaad op terug te komen, ook in de nieuwe vertalingen. Ik begrijp het ook wel: alle belijdenissen storten als kaartenhuizen in elkaar. Mensen die al honderden jaren bewust op het verkeerde been zijn gezet.
Het jammerlijke is dat het niet meer draait om God en ZIJN woord maar om onze eigen theologieën.

Ik wil niet heftig klinken, maar al met al IS het gewoon heftig als mensen heel hun leven angstig zijn voor zaken die niet bijbels zijn en van de Waarheid af worden gehouden.

groet

Paul

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #45 Gepost op: mei 27, 2004, 10:25:11 am »
Lees nou nog eens mijn openingspost, ik vind discussies hier niet zinvol.

Ik wil hier verhalen, geen discussie. Jouw verhaal is duidelijk: jij gelooft niet in een eeuwige pijniging dus je hebt er geen moeite mee.

Dankjewel :)

Pier

• G'd is Liefde
    • Bekijk profiel
« Reactie #46 Gepost op: mei 27, 2004, 10:46:48 am »

quote:

Paul schreef op 27 mei 2004 om 10:01:

Ik wil niet heftig klinken, maar al met al IS het gewoon heftig als mensen heel hun leven angstig zijn voor zaken die niet bijbels zijn en van de Waarheid af worden gehouden.

En dat is maar al te waar, want wat is nu waarheid? Mijn gebed is dan ook al lange tijd dat onze Schepper ons weer Zijn waarheid laat zien, en dat onze waarheid dan opzij moet.

Op http://www.geocities.com/bergzion/ bv. staat een schrijven, wat heel wat vraagtekens zet bij de geldigheid van het Nieuwe Testament.
En ik kan dat met de beste wil van de wereld niet allemaal onzin noemen, en dit is dus iets wat mij momenteel erg bezig houdt.

En nu ik er steeds meer achter begin te komen dat er van alles in de bijbel ( qua vertaling ) mis is, wordt de motivatie om het te willen weten, steeds meer.
Wat ik bv. ook nooit begrepen heb: De Hebreeuwse bijbel kent een aantal boeken en in een bepaalde volgorde.Dit is feitelijk de wortel van ieders geloof in de God van Israël.

Toch is de juiste volgorde van boeken, in de christelijke vertalingen, niet aangehouden.
Is dat nu een arrogantie van: Wij christendom weten het beter dan Gods volk: de Joden?

Maar goed, dit is off-topic, dus ik laat het hierbij...
« Laatst bewerkt op: mei 27, 2004, 10:52:19 am door Pier »

Paul

• Bekijk profiel
« Reactie #47 Gepost op: mei 27, 2004, 11:54:31 am »
Okay zwever daar laat ik het bij.
Trouwens, interessant motto:

"Kom Heilige Geest, vernieuw Uw Kerk, vernieuw mijn leven!"

:X

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #48 Gepost op: mei 27, 2004, 01:26:07 pm »
Mijn excuses als ik niet zo vriendelijk was.

De Heilige Geest moet nog steeds mijn leven vernieuwen, dat blijkt wel!

rinuz

• moi
    • Bekijk profiel
« Reactie #49 Gepost op: mei 27, 2004, 09:04:08 pm »
Citaat
Paul schreef op 26 mei 2004 om 14:58:
Aangezien de dood zelf teniet zal worden gedaan (in de poel des vurs geworpen)

En wanneer iemand niet bevonden werd geschreven te zijn in het boek des levens, werd hij geworpen in de poel des vuurs.
Dit vergat je te melden!!
Alleen door JEZUS