Auteur Topic: Kerkstructuur & macht  (gelezen 2286 keer)

Marloes

• Bekijk profiel
Kerkstructuur & macht
« Gepost op: augustus 23, 2003, 06:15:14 pm »
N.a.v. de wat afgedwaalde discussie over Jan Zijlstra open ik dit topic.
[Prediker 7:29]

Marloes

• Bekijk profiel
Kerkstructuur & macht
« Reactie #1 Gepost op: augustus 23, 2003, 06:15:50 pm »
Bozo schreef op 23 aug 2003 11:29u :

Ik heb met grote belangstelling de hele discussie gelezen en verbaas me over het gemak waarmee beschuldigingen de wereld in worden gezonden. Er zijn twee met elkaar verbonden invalshoeken, het geestelijk aspect en het financieel aspect. We moeten niet vergeten dat bijna alle kerken als rechtspersoon voor een stichting hebben gekozen. Dit heeft zowel fiscale als praktische redenen. Fiscaal: vrijstellingen voor btw en vennootschapsbelasting (tot een zekere drempel); Bestuurlijk: een stichting kent in tegenstelling tot een vereniging geen leden dus geen ledenvergadering dus geen directe inspraak. Stg. De Levensstroom heeft voorzover ik heb kunnen natrekken zeker vanaf 1996 jaarlijks een accountantsonderzoek door Deloitte & Touche met een gedeponeerd jaarverslag, dus openheid is weldegelijk aanwezig ten aanzien van de financiën. Het toendertijd opgehaald geld voor een nieuw gebouw is gestort in een bouwfonds welke is geactiveerd voor een nieuwe locatie goedgekeurd door de gemeente Leiderdorp. Tevens is recent in Nederland bij de belastingdienst een actie geweest waarbij vele stichtingen onder de loep zijn genomen, dus de forumleden worden op de wenken bediend.  In de discussie wordt in mijn optiek voorbij gegaan aan het feit dat Zijlstra een visie heeft welke is ondergebracht in een stichting. In die zin logisch dat hij daar voorzitter van is. Hiermee maakt hij het zichzelf wel moeilijk omdat dit een zekere belasting geeft in zijn functioneren in zijn bediening. Als voorzitter is hij immers verantwoordelijk voor de huishouding van de stichting, dus voor alle kosten en baten. In de kosten en baten zitten van tijd tot tijd spanningsvelden welke Zijlstra ongetwijfeld bewust of onbewust meeneemt naar het podium. Vandaar ook dat vanaf het podium in evangelische kringen veel over geld wordt gesproken, een simpel resultaat van het gebrek aan functionele scheiding. De financiële integriteit van Zijlstra is voor een deel te meten: hoe leeft de man? Via de wettelijke kanalen is te traceren dat hij met zijn vrouw in een eenvoudig huurhuis woont. Hij heeft geen kadastraal bezit. Inzake de geestelijk integriteit kom je al snel op het punt: hoe is dit geregeld in evangelisch Nederland. Er is sprake van eilandvorming en niemand neemt de verantwoording en het voortouw om serieus te werken aan controlevorming. Voor mij is dan de uitdrukking: aan de vruchten herken je de boom vaak leidend. De vruchten zijn zeker niet afkomstig van duistere krachten, de naam van Jezus wordt keer op keer beleden. Aan de andere kant zegt de Bijbel dat ook al heb je geprofeteerd, zieken genezen, doden opgewekt de kans aanwezig is dat de Heer je niet kent als je de liefde niet hebt. Met andere woorden dit is een zaak tussen God en Zijlstra. Dat er misstanden zijn is heel goed mogelijk, ze zijn in alle kerken aanwezig. Kerken zijn immers kleine gemeenschappen waar leiderschap centraal staat dus manipulatie een gevaar is MAAR de belangrijkste waarschuwing is dan: LAAT je niet manipuleren en gebruik je gezond verstand en luister naar je hart. Dit geld overigens ook voor je werk of familie of vriendenkring.
« Laatst bewerkt op: augustus 23, 2003, 06:24:29 pm door Marloes »

Marloes

• Bekijk profiel
Kerkstructuur & macht
« Reactie #2 Gepost op: augustus 23, 2003, 06:16:40 pm »
Marloes schreef op 23 aug 2003 13:36u :

quote:

op 23 Aug 2003 11:29:43 schreef bozo:
We moeten niet vergeten dat bijna alle kerken als rechtspersoon voor een stichting hebben gekozen.
Volgens mij klopt dit niet.. 'Kerkgenootschap'' is op zich al een rechtspersoon. Ik zie dan kerken gewoonlijk ook als kerkgenootschap geregistreerd staan. Zie ook http://www.saret.nl/rechtsvormen%20gemeente%20zyn.htm.

Marloes

• Bekijk profiel
Kerkstructuur & macht
« Reactie #3 Gepost op: augustus 23, 2003, 06:17:24 pm »
Marloes schreef op 23 aug 2003 13:42 u :

quote:

op 23 Aug 2003 11:29:43 schreef bozo:
Kerken zijn immers kleine gemeenschappen waar leiderschap centraal staat dus manipulatie een gevaar is
Dit geldt misschien voor evangelische gemeenten met een charismatisch leider, maar zeker niet voor de traditionele kerken, zoals bijv. de Gereformeerde Kerken.  De manier waarop in de GKV de leiding geregeld is kun je hier lezen.

Marloes

• Bekijk profiel
Kerkstructuur & macht
« Reactie #4 Gepost op: augustus 23, 2003, 06:18:12 pm »
Bozo schreef op 23 aug 2003 14:05 u:

quote:

op 23 Aug 2003 13:36:41 schreef Marloes:
[...]

Volgens mij klopt dit niet.. 'Kerkgenootschap'' is op zich al een rechtspersoon. Ik zie dan kerken gewoonlijk ook als kerkgenootschap geregistreerd staan. Zie ook http://www.saret.nl/rechtsvormen%20gemeente%20zyn.htm.
Klopt als een bus, ik bedoelde inderdaad de (merendeel) evangelische gemeenschappen die allemaal stuk voor stuk een eigen stichting hebben en zodoende niet de structuur van de conventionele kerken hebben.

Marloes

• Bekijk profiel
Kerkstructuur & macht
« Reactie #5 Gepost op: augustus 23, 2003, 06:19:02 pm »
Bozo schreef op 23 aug 2003 14:08u :

quote:

op 23 Aug 2003 13:42:48 schreef Marloes:
[...]
Dit geldt misschien voor evangelische gemeenten met een charismatisch leider, maar zeker niet voor de traditionele kerken, zoals bijv. de Gereformeerde Kerken.  De manier waarop in de GKV de leiding geregeld is kun je hier lezen.
Een goede structuur is zeker een groot voordeel en geeft vertrouwen....dit zegt echter niets over de invulling daarvan en het functioneren van de personen die hun ambt uitvoeren.....dus manipulatie is mijns inziens zeker niet uitgesloten.

Marloes

• Bekijk profiel
Kerkstructuur & macht
« Reactie #6 Gepost op: augustus 23, 2003, 06:19:44 pm »
Marloes schreef op 23 aug 2003 15:05u :

De kans daarop is wel veel kleiner, zeker ook gezien het fenomeen 'kerkvisitatie'. In evangelische gemeenten is het denk ik veel makkelijker om de macht centraal bij 1 persoon te houden en zo te manipuleren.

Marloes

• Bekijk profiel
Kerkstructuur & macht
« Reactie #7 Gepost op: augustus 23, 2003, 06:20:23 pm »
Bozo schreef op 23 aug 2003 15:21u :

quote:

op 23 Aug 2003 15:05:02 schreef Marloes:
De kans daarop is wel veel kleiner, zeker ook gezien het fenomeen 'kerkvisitatie'. In evangelische gemeenten is het denk ik veel makkelijker om de macht centraal bij 1 persoon te houden en zo te manipuleren.

Helemaal mee eens....Marloes, we dwalen af van het oorspronkelijk onderwerp wat zeer zeker alle aandacht verdient....zullen we van kerkvisitatie en synodestructuur voor de evangelische / charismatische gemeentes een apart onderwerp maken?

Waarschuwing van de beheerders:
Goede suggestie, ik heb daarom dit topic geopend :)

Marloes

• Bekijk profiel
Kerkstructuur & macht
« Reactie #8 Gepost op: augustus 23, 2003, 06:21:11 pm »
Mientje schreef op 23 aug 2003 15:56u :

quote:

op 23 Aug 2003 15:05:02 schreef Marloes:
In evangelische gemeenten is het denk ik veel makkelijker om de macht centraal bij 1 persoon te houden en zo te manipuleren.

Ik kom in zo'n Evang. gemeente, waar 2x per jaar een gemeentevergadering is, en waar alle in- en uitgaven worden gepresenteerd.
De voorganger neemt genoegen met een 2e hands Peugeot.
En niets geen manipulatie.
« Laatst bewerkt op: augustus 23, 2003, 06:28:58 pm door Marloes »

Marloes

• Bekijk profiel
Kerkstructuur & macht
« Reactie #9 Gepost op: augustus 23, 2003, 06:31:14 pm »

quote:

Ik kom in zo'n Evang. gemeente, waar 2x per jaar een gemeentevergadering is, en waar alle in- en uitgaven worden gepresenteerd.

Dat hoeft natuurlijk ook niet te gebeuren; des te beter zelfs.
Mijn idee was alleen dat manipulatie gemakkelijker is te doen in een kleine gemeente die 1 duidelijke leider heeft (zoals Bozo eerder beschreef: iemand die én voorganger én voorzitter van de stichting is), dan in een gemeente die op de traditionele manier met synodes & kerkorde ed aan andere gemeenten gekoppeld is. Vooral omdat in dit laatste geval de leiding over meerdere, verkiesbare mannen/mensen is verspreid, en bovendien door andere gemeenten gecontroleerd wordt.

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
Kerkstructuur & macht
« Reactie #10 Gepost op: augustus 23, 2003, 06:49:03 pm »

quote:

op 23 Aug 2003 18:21:11 schreef Marloes:

[...]

Moet bij dit bericht geen Mientje aan de zijlijn staan ?
Wees blij in de Heer en zingt verheugd, Amen, Halleluja !

Marloes

• Bekijk profiel
Kerkstructuur & macht
« Reactie #11 Gepost op: augustus 23, 2003, 07:10:15 pm »
Dat zou wel mooier zijn, maar op dit moment kan ik met de forumsoftware nog geen berichtjes verplaatsen, alleen kopiëren. Daarom staat bovenaan dus een regel Mientje schreef.. [etc]

Wilhelmina

• Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
Kerkstructuur & macht
« Reactie #12 Gepost op: augustus 23, 2003, 07:10:58 pm »
Ik pleit er nadrukkelijk voor de praktijken die ik al eerder hier beschreven heb, niet als de normale gang van zaken te beschouwen in alle evangelische gemeenten. Iedereen mag er een mening over hebben, en ook iedereen die er één of twee keer geweest is mag er heel geestelijk over schrijven, en het allemaal fantastisch vinden.
Dat vonden wij, en een paar honderd anderen voor en na ons ook. Wij kwamen er pas na een paar jaar achter wat er wérkelijk speelde.
Vóór die tijd probeerden we heel Nederland naar binnen te lokken, gebruikmakend van alle bijbelteksten die over oordelen gingen, als iemand ons probeerde te waarschuwen.
Één rekensommetje moet voldoende zijn. Als er elke zondag zo'n 20 tot 30 mensen tot bekering komen, week in , week uit. Hoe komt het dan dat op zondagmorgen nog steeds de kerk niet vol is en  járen achtereen de kerk voor zo'n  tweederde vol zit? Hoe komt het dat de avonddiensten nog niet eens voor de helft vol zijn, en zéker als Br Z niet zélf een reddings en genezings dienst houdt en elders verblijft?
Hier op dit forum wordt dit voorbeeld telkens gebruikt om te melden hoe mis het is in de evangelische wereld. Nee hoor, in de meeste evangelische gemeenten zijn geen misstanden zoals manipulatie of leiderverering.
Net zoals het in de meeste gereformeerde kerken gewoon goed gaat.
De meeste zei ik. Maar lees voor de aardigheid eens de volgende link!

www.kerkdruk.nl

bozo

• light without heat
    • Bekijk profiel
Kerkstructuur & macht
« Reactie #13 Gepost op: augustus 23, 2003, 07:58:16 pm »

quote:

op 23 Aug 2003 19:10:58 schreef Wilhelmina:
De meeste zei ik. Maar lees voor de aardigheid eens de volgende link!

www.kerkdruk.nl

Het verhaal in kerkdruk.nl is zeer indrukwekkend en herkenbaar.
Helaas kunnen we met zn allen niet vaststellen in hoeverre dit soort zaken in welke mate zich voordoet zowel in evang. kring als conventionele kring. Waarschijnlijk in de meeste gevallen gaat het goed maar daar ben ik niet heel erg van overtuigd. Wat duidelijk uit kerkdruk.nl blijkt is dat een organisatiestructuur in dit geval geen meerwaarde is geweest in het voorkomen, van maar eerder manipulatie in de hand heeft gewerkt. Wat zijn nu de zwakke punten en wat zijn nu de sterke punten van zo'n organisatiestructuur. En voor de evangelische kringen: welke structuur zou een verbetering kunnen geven aan de huidige situatie. De voorgangers zelf zullen waarschijnlijk in de meeste gevallen wel een soort overlegstructuur gedogen maar een overkoepelend orgaan met een bepaalde authoriteit is moeilijk te realiseren zolang de woud aan stichtingen hun eigen leven kunnen leven.
when all has been said and done you must decide swallow your pride and reach out and take these hands forevermore

bozo

• light without heat
    • Bekijk profiel
Kerkstructuur & macht
« Reactie #14 Gepost op: augustus 23, 2003, 08:15:16 pm »

quote:

op 23 Aug 2003 19:10:58 schreef Wilhelmina:
Dat vonden wij, en een paar honderd anderen voor en na ons ook. Wij kwamen er pas na een paar jaar achter wat er wérkelijk speelde.
Vóór die tijd probeerden we heel Nederland naar binnen te lokken, gebruikmakend van alle bijbelteksten die over oordelen gingen, als iemand ons probeerde te waarschuwen.
Één rekensommetje moet voldoende zijn. Als er elke zondag zo'n 20 tot 30 mensen tot bekering komen, week in , week uit. Hoe komt het dan dat op zondagmorgen nog steeds de kerk niet vol is en  járen achtereen de kerk voor zo'n  tweederde vol zit? Hoe komt het dat de avonddiensten nog niet eens voor de helft vol zijn, en zéker als Br Z niet zélf een reddings en genezings dienst houdt en elders verblijft?

Als ik het goed lees en herlees voel je je niet alleen gemanipuleerd maar voel je je zodanig gemanipuleerd dat je zelf met manipulatie hebt beziggehouden. Corrigeer me als svp als ik het fout heb. Ik zou je toch willen aanraden een vertrouwenspersoon hiervoor te vinden.

Ten aanzien van je voorbeelden: er is mij veel te ore gekomen inzake Zijlstra en de Levensstroom, alleen met de voorbeelden kan ik vaak zo weinig. Zoals bovenstaande inzake bekeerlingen: in de diensten van Zijlstra komen mensen uit heel Nederland, zeker gezien de media-aandacht. Dan is het toch logisch dat die mensen worden verwezen naar locale kerken? Of het voorbeeld van giften: je wenst je geld terug, maar je hebt ze waarschijnlijk wel afgetrokken van de belasting? Ik wil je niet aanvallen, maar ik zou graag een keer een voorbeeld willen horen die je echt kan onderzoeken, ik ben nou eenmaal heel terughoudend om iets te geloven zonder een andere invalshoek te hebben kunnen onderzoeken.
Voor de duidelijkheid: ik weet dat er misstanden zijn, maar alleen goed onderbouwde argumenten zullen de kracht hebben voor verandering.
when all has been said and done you must decide swallow your pride and reach out and take these hands forevermore

Wilhelmina

• Bekijk profiel
Kerkstructuur & macht
« Reactie #15 Gepost op: augustus 23, 2003, 09:26:35 pm »
Voorbeelden zat, bewijzen te over. We hebben videobanden en tapes waar ongelofelijke dingen op gezegd worden. We hebben nog kontrakten op zolder liggen die wij moesten ondertekenen alvorens tot het leiderschap te behoren. Je wil niet weten wat daar in staat, wij willen inmiddels niet meer vertellen wat er daarin van ons gevraagd werd.
Lees eens het boek: op zoek naar het wonderlijke van bram krol.
Hij ging op zoek naar die 25 doofstommen die in Suriname genezen zouden zijn tijdens één genezingsdienst van JZ> Het is wéken zijn successtory geweest in zijn diensten hier in Nederland. Suriname is niet zo groot en bevat één dovenschooltje. Daar aangekomen bleken zij van niets te weten,.Hij gaf het niet op en heeft aan alle voorgangers uit Suriname die iets van die diensten afwisten gevraagd waar hij tenminste één van die genezen doofstommen kon vinden. Allemaal haalden zij hun schouders op. Ik verzin dit niet, je kunt het zelf lezen.
De voorzitter van Barthimeus, het blindeninstituut van Nederland schreef in een artikele in de krant dat hij nog geen één blinde had ontmoet die door de diensten van JZ weer ziende was geworden. En hij kent alle in ieder geval blindgeborenen. In dat artikel riep hij zienden geworden blinden op, voor het geval hij iets gemist had. En JZ maar roepen, blinden worden ziende.
En verwijzen naar andere gemeentes die bekeerlingen? Nee hoor. Wij hebben enkele jaren met alle "genezen" mensen meegelopen naar achteren om hun gegevens te verzamelen. Ik weet nog woordelijk wat er gevraagd werd. En wat wij moesten zeggen als ze niet genezen waren. Mijn man heeft nog eens een behoorlijke reprimande in ontvangst moeten nemen van JZ, omdat hij tegen een "genezen"persoon zei, dat hij vooral niet moest zeggen dat hij genezen was, als hij die indruk niet had. De meesten genezen zienden hadden hun bril al weer op als zij naar buiten liepen, en de doven hadden hun gehoorapparaat weer in. Dan kun je God wel alle eer geven, maar er was niets gebeurd. Het belangsrijkste op het briefje was het adres, want er moest een abonnement op het magazin gesleten worden.
Let op wat ik nu ga schrijven: God geneest, dat staat onomstotelijk vast. We hebben dat zéker zien gebeuren, maar alles nét zo vaak als nu on onze eigen gemeente wanneer wij zieken de handen opleggen. Soms genezen mensen en soms niet. Wij geven alleen daarna niet een 4kleurenmagazin uit, met onze voorganger op elke bladzijde afgedrukt.
Er komen alleen stapels mensen van heinde en ver, en dat geeft aan dat zij eigenlijk niet geloven dat God hun kan genezen, maar ze komen slechts op JZ af. Als ze op God zouden vertrouwen zouden ze naar hun eigen oudsten gaan en zich met olie laten zalven.
En op je andere vraag, ja, wij hebben ook gemanipuleerd, dat doet elke leider daar namelijk, je moet namelijk de leider volgen. Als je aan hem ongehoorzaam bent,staat dat gelijk aan het ongehoorzaam zijn aan God.
En nee, inmiddels hebben wij geen hulp meer nodig. We hebben er indertijd om geschreeuwd. Maar elke leider die wij om hulp smeekten riep dat zij er van op de hoogte waren, maar zich als een David wilden gedragen en deze Saul niet wilden doden.
Gelukkig heeft God ons hersteld en genezen, we koesteren geen weok, maar zien wel met lede ogen aan dat er nog steeds wekelijks hardwerkende mensen kapot via de achterdeur verdwijnen.
En heel geestelijk Nederland roept: raak de gezalfde des Heren niet aan. Want dat is het allermakkelijkst.

Marloes

• Bekijk profiel
Kerkstructuur & macht
« Reactie #16 Gepost op: augustus 23, 2003, 09:53:11 pm »
Ik stel voor dat we in dit topic ons richten op onderstaande vragen, en Jan Zijlstra (wonderverhalen etc) bespreken in het topic dat speciaal daarvoor bestemd is.. OK?

quote:

op 23 Aug 2003 19:58:16 schreef bozo:
Wat zijn nu de zwakke punten en wat zijn nu de sterke punten van zo'n organisatiestructuur. En voor de evangelische kringen: welke structuur zou een verbetering kunnen geven aan de huidige situatie.

bozo

• light without heat
    • Bekijk profiel
Kerkstructuur & macht
« Reactie #17 Gepost op: augustus 23, 2003, 11:08:07 pm »

quote:

op 23 Aug 2003 21:26:35 schreef Wilhelmina:
Maar elke leider die wij om hulp smeekten riep dat zij er van op de hoogte waren, maar zich als een David wilden gedragen en deze Saul niet wilden doden.
En heel geestelijk Nederland roept: raak de gezalfde des Heren niet aan. Want dat is het allermakkelijkst.

Dit stukje is wel interessant voor het onderwerp kerkstructuur & macht:
Als het merendeel van de voorgangers wel integer bezig zijn, waarom hebben ze niets met jouw info gedaan? Wie zwijgt stemt toe tenslotte......
Daarom moet dit probleem in een groter kader gezet worden en zou een verantwoordingsstructuur twee kanten op moeten werken, zodat zwijgen en bedekken onder de liefde geen optie kan zijn. Anderzijds moet je wel met overtuigende bewijzen komen en deze niet op zolder laten liggen.
Vraag: zijn er "geestelijke leiders" op dit forum aanwezig die hierwat mee kunnen?

Wilhelmina

• Bekijk profiel
Kerkstructuur & macht
« Reactie #18 Gepost op: augustus 23, 2003, 11:16:19 pm »

quote:

op 23 Aug 2003 23:08:07 schreef bozo:
[...]

Dit stukje is wel interessant voor het onderwerp kerkstructuur & macht:
Als het merendeel van de voorgangers wel integer bezig zijn, waarom hebben ze niets met jouw info gedaan? Wie zwijgt stemt toe tenslotte......
Daarom moet dit probleem in een groter kader gezet worden en zou een verantwoordingsstructuur twee kanten op moeten werken, zodat zwijgen en bedekken onder de liefde geen optie kan zijn. Anderzijds moet je wel met overtuigende bewijzen komen en deze niet op zolder laten liggen.
Vraag: zijn er "geestelijke leiders" op dit forum aanwezig die hierwat mee kunnen?

Er is sprake dat er een groep"wijze"mannen opgericht gaat worden, waar gedupeerden van geestelijke manipulatie en machtsmisbruik terecht kunnen, en waar ze geholpen zouden kunnen worden.
Raad eens wie zich het eerst heeft aangemeld om in die groep wijze mannen zitting te nemen?
Precies.  JZ !!!! Dat is een slimme zet van hem.

bozo

• light without heat
    • Bekijk profiel
Kerkstructuur & macht
« Reactie #19 Gepost op: augustus 23, 2003, 11:32:14 pm »

quote:

op 23 Aug 2003 23:16:19 schreef Wilhelmina:
[...]

Er is sprake dat er een groep"wijze"mannen opgericht gaat worden, waar gedupeerden van geestelijke manipulatie en machtsmisbruik terecht kunnen, en waar ze geholpen zouden kunnen worden.
Raad eens wie zich het eerst heeft aangemeld om in die groep wijze mannen zitting te nemen?
Precies.  JZ !!!! Dat is een slimme zet van hem.
De mate van slimheid zal afhangen van de democratische structuur van deze groep en de erkenning van uitspraken en niet te vergeten de draagvlak onder de "stichting kerken". Als JZ een uitzondering is dan zal hij de nodige voor zn kiezen krijgen als alles waar is wat je zegt. Weet je wat meer van deze groep wijze mannen en van de bezetting en hoe deze tot stand gaat komen?

Emma

• Bekijk profiel
Kerkstructuur & macht
« Reactie #20 Gepost op: augustus 24, 2003, 12:53:08 pm »
Bedoel je de SGL? (Stichting Gedragscode Leidinggevenden)
Zie de site van de Evangelische Alliantie www.eanl.nl en klik op Nieuws.
Zijlstra zit zo te zien niet in het bestuur, en ook niet in de klachtencommissie (weet ik uit betrouwbare bron). Voor zover ik weet zitten daar voornamelijk christen-juristen in, uit zoveel mogelijk kerken die aangesloten zijn bij de EA.