Auteur Topic: Hebben jullie het volgende ook weleens?  (gelezen 14008 keer)

Ghislaine

• Bekijk profiel
Hebben jullie het volgende ook weleens?
« Gepost op: april 19, 2003, 02:55:43 pm »
Hallo allemaal,
Wil jullie het volgende voorleggen,
Gisterenavond was ik naar de kerk[goede vrijdag]en ineens ging er in mijn gedachten wat doe ik hier?
Zijn al die mensen hier wel bezig met de waarheid?
Ja het klinkt heel eng maar zo voelde ik het ook.
Net alsof het hele geloof maar onzin was,en ik wil die gevoelens absoluut niet hebben!!
Ik vindt het erg om te zeggen,maar ik voelde NIKS!
En had ook niks meer met de mensen uit de kerk,heel eng!Wat is dit??
En vandaag voel ik me dan weer rot en twijfel weer aan mijn geloof.
Dan denk ik er is helemaal niks enz enz.
Misschien wil ik wel die bewijzen van zijn bestaan,maar heb ik die ook al niet gehad?God heeft me toch ook veel zegeningen gegeven,waarom voel ik nu dan niks meer?
Nee ik kan het niet goed uitleggen maar ik voel me heel rot en alleen,en denk steeds aan de moslims die er ook zo van overtuigd zijn dat hun geloof die waarheid is.Wie zegt mij dat wij er niet net zo naast zitten als de moslims???
Graag zou ik daar antwoord op willen hebben,sorry voor mijn ongelovige fase waar ik nu inzit :'(Groeten Ghislaine

Tave

• schaap
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: april 19, 2003, 02:57:47 pm »
Ik zou een heel verhaal tegen je op kunnen Ghislaine, maar ik kan je niet overtuigen dat kan God.

Ik zou zeggen bidden, bidden, bidden en God zal zich weer aan je laten zien, daar ben ik van overtuigd. Ik bid je God's zegen toe.
"Geef de schapen te drinken en laat ze verder grazen." - Genesis 29:7b (Groot Nieuws)

Macguinness

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: april 19, 2003, 03:03:05 pm »
Als ik twijfel tussen Moslim en Christen en zie wat moslims wel allemaal niet doen uit de naam van Allah, dan is die twijfel altijd gelijk een stuk minder.

Joesoef

• Administrator ALG
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: april 19, 2003, 03:13:40 pm »

quote:

op 19 Apr 2003 15:03:05 schreef macguinness:
Als ik twijfel tussen Moslim en Christen en zie wat moslims wel allemaal niet doen uit de naam van Allah, dan is die twijfel altijd gelijk een stuk minder.

Dat zijn paar extremisten...
Vond je de kruistochten dan wel zo'n goed voorbeeld van hoe te handelen in God's naam ?  :|

Om antwoord op je vraag te geven: Ja, dat heb ik ook wel eens...
The Lord gave and the Lord has taken away; may the name of the Lord be praised

cheese

• de waarheid zal u vrijmaken
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: april 19, 2003, 06:39:17 pm »

quote:

op 19 Apr 2003 14:55:43 schreef Ghislaine:
Hallo allemaal,
Wil jullie het volgende voorleggen,
Gisterenavond was ik naar de kerk[goede vrijdag]en ineens ging er in mijn gedachten wat doe ik hier?
Zijn al die mensen hier wel bezig met de waarheid?
Ja het klinkt heel eng maar zo voelde ik het ook.
Net alsof het hele geloof maar onzin was,en ik wil die gevoelens absoluut niet hebben!!
Ik vindt het erg om te zeggen,maar ik voelde NIKS!
En had ook niks meer met de mensen uit de kerk,heel eng!Wat is dit??
En vandaag voel ik me dan weer rot en twijfel weer aan mijn geloof.
Dan denk ik er is helemaal niks enz enz.
Misschien wil ik wel die bewijzen van zijn bestaan,maar heb ik die ook al niet gehad?God heeft me toch ook veel zegeningen gegeven,waarom voel ik nu dan niks meer?
Nee ik kan het niet goed uitleggen maar ik voel me heel rot en alleen,en denk steeds aan de moslims die er ook zo van overtuigd zijn dat hun geloof die waarheid is.Wie zegt mij dat wij er niet net zo naast zitten als de moslims???
Graag zou ik daar antwoord op willen hebben,sorry voor mijn ongelovige fase waar ik nu inzit :'(Groeten Ghislaine

als buitenkerkelijke was ik donderdagavond in een gereformeerde kerk, deze werd
ingewijd, daar  deze kerk net nieuw gebouwd was (Genemuiden), dus als buitenstaander en genodigde (was bij de bouw betrokken) kon ik alles zo eens aanzien, de heren in het zwart, de dames met jurken met lange splitten en hoedjes op, geen lach op het gezicht, alsof er een begrafenis was ipv een vreugdevolle inwijding op de avond van de voetwassing en het avondmaal,
diverse toespraken, waarbij ik me afvroeg, geloven ze hier nu echt in? ik keek naar hun gezichten, maar deze bleven uitdrukkingsloos,
het kwam op me over als een heel zwaarmoedig vreugdeloos geloof en ik dacht waarom kiezen mensen hiervoor?, omdat ze in zo'n gezin geboren zijn?, of omdat men zelfstandig tot een keuze komt dat wat daar gebeurd ook echt iets zinvols is?
ook het taalgebruik, alsof ik in de middeleeuwen beland was verwonderde me en toen begon er iemand te praten, later hoorde ik dat het een ouderling was, hij huilde bijna dacht ik, maar dat was niet zo, het was een ritueel wat daar opgevoerd werd wat ik natuurlijk niet kende een soort zingend praten,

ik heb er geen oordeel over, de mensen zoeken dat op wat bij ze hoort, maar voor een buitensaander is het allemaal heel erg vreemd en voor mij absoluut niet te rijmen met datgene wat ik uit eigen bijbellezen begrepen heb, maar eigenlijk bedoel ik dat ik Ghislaine goed begrijpen kan,
je hebt het geloof zoals je dat in de bijbel kunt lezen en je hebt de mensen die er op een bepaalde manier mee omgaan, 2 verschillende werelden lijken dat wel.

ik hoop dat de vreugde van de opstanding ook deze mensen eens raken mag
Want de wijsheid dezer wereld is dwaasheid voor God

AW

• Want de HEERE is goed; Zijn go
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: april 19, 2003, 08:43:29 pm »
Allah heeft geen zoon
Ps. 111:10

Ghislaine

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: april 19, 2003, 09:12:13 pm »
Bedankt voor jullie reacties,ik vindt het fijn dat er dit forum is om over dingen te praten met elkaar.
Heeft 1 van jullie ook vanavond kopspijkers gezien??
Nee?Daar was een vrouw en een man en die zeiden dat die vrouw dus contact heeft met Jezus en maria en maria magdalena.En zij zei dus dat Jezus niet voor onze zonden is gestorven,want er bestaan geen zonden.Verder vertelde ze dat Jezus gewoon is geboren uit Maria en Jozef niks door God,alleen Jezus was al een ver gereincarneerd mens die al alles op aarde had meegemaakt en daarom dus zo slim was.Nou iniedergeval een gesprek van 2 mensen waarvan je meer vragen krijgt dan antwoorden vindt ik.Want ik heb me ook heel erg bezig gehouden met het spirituele maar werd daar altijd of angstig of ik kreeg nog meer vragen dan ik al had.Toen ik christen werd werden die vragen wel minder alleen dan van die moslims enzo.
Ben benieuwd of iemand het heeft gezien,Jack Spijkerman zei ook terecht dat deze informatie zeer schokkend is voor de christenen,en ik vondt dat ook wel een beetje.
Om nou gelijk die mensen als leugenaars neer te zetten,ik weet het niet,maar gezond klonk het ook niet.
Groetjes Ghislaine

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: april 21, 2003, 01:33:26 am »
Ik heb toevallig Kopspijkers gezien. Het verhaal kon ik wel plaatsen. In de New Age beweging is er een opleving ontstaan van een gnostisch-spritistisch wereldbeeld, in een variant die inderdaad dit soort verhalen als product heeft.
Mijn samenvatting: de gasten, een medium en haar tolk volgens mij, hadden naar eigen zeggen berichten door gekregen van Maria, Jezus en Maria Magdalena ("Jezus' partner, voor niet-ingewijden", aldus een van hen). Daarin was o.m. duidelijk gemaakt dat Jezus gewoon uit Jozef en Maria geboren was ("maar sex is ook goddelijk," wist Jack los te krijgen in het interview). Bijzonder was dat de presentator, die op zijn bekende manier kritisch vragen stelde, zo geïnteresseerd was dat hij de tijd vergat en een onderdeel uit het programma moest overslaan. Hoe dan ook, de volgende punten vielen op: * reïncarnatie (je ziel komt steeds weer terug omdat het alles een keer wil hebben meegemaakt); * dualisme goed-kwaad (er is iets dat staat boven goed en kwaad en iedere ziel wordt wel eens een Saddam en wel eens een M.L. King); * Jezus als uitgeëvolueerd mens (vgl. Redfields energieën); * de universele Christus, die in ieder mens vertegenwoordigd is.

Je kunt meen ik de volgende objectieve relativering plaatsen. De geïnterviewden beweren (in het programma maar ook in een boek) dat ze rechtstreeks boodschappen doorkrijgen van Maria, Jezus en Maria M. Deze claim is volstrekt oncontroleerbaar. Dat kun je ook zeggen van de bijbelse getuigen, maar hun verhaal is althans historisch realistischer. Zij hebben Jezus zelf meegemaakt.
Dat het verhaal van de gasten van Spijkerman in strijd is met een historisch veel betrouwbaarder verslag als de Bijbel, maakt hun waarheidsclaim wel erg aanvechtbaar.
als iemand eet en drinkt en het goede geniet bij al zijn zwoegen, dan is dat een gave Gods.

Wilhelmina

• Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: april 21, 2003, 09:36:36 am »

quote:

op 19 Apr 2003 18:39:17 schreef cheese:

ik heb er geen oordeel over, de mensen zoeken dat op wat bij ze hoort, maar voor een buitensaander is het allemaal heel erg vreemd en voor mij absoluut niet te rijmen met datgene wat ik uit eigen bijbellezen begrepen heb, maar eigenlijk bedoel ik dat ik Ghislaine goed begrijpen kan,
je hebt het geloof zoals je dat in de bijbel kunt lezen en je hebt de mensen die er op een bepaalde manier mee omgaan, 2 verschillende werelden lijken dat wel.

ik hoop dat de vreugde van de opstanding ook deze mensen eens raken mag

Ik weet heel goed wat je bedoelt, en toch...........Ik kom dan in zo'n naar eigen zeggen "ideale kerk" . Alles erop en eraan. Fijne muziek, veel jongeren, goede boodschap heerlijke zangdiensten en veel nieuwe bekeerlingen. En dan heb ik alles wat ik me maar kan wensen en dan ineens denk ik: Waar ben ik nou helemaal mee bezig. Wat een drukte allemaal, wat zijn we met weinig mensen vergeleken met ál die andere mensen die nog in hun bedje liggen. Wat geloof ik nou, wat voel ik nou, is God wel de God die wij denken dat Hij is. Lopen we elkaar niet allemaal alleen maar gek te maken, met van alles en nog wat. Ik wordt 7 dagen per week 24 uur per dag beziggehouden. En dan zie ik al die mensen wél in aanbidding en dan denk ik, zijn ze nu écht aan het aanbidden of denken ze alvast aan wat ze straks zullen gaan eten?
Omdat ik al wat ouder ben, schrik ik daar niet meer van omdat ik weet dat het de volgende zondag weer helemaal weg is, maar toch.............
Ja, dat heb ik ook wel eens, maar daar praat je niet over he? :?

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: april 21, 2003, 09:39:17 am »

quote:

op 21 Apr 2003 01:33:26 schreef Qohelet:
Ik heb toevallig Kopspijkers gezien. Het verhaal kon ik wel plaatsen. In de New Age beweging is er een opleving ontstaan van een gnostisch-spritistisch wereldbeeld, in een variant die inderdaad dit soort verhalen als product heeft.
Mijn samenvatting: de gasten, een medium en haar tolk volgens mij, hadden naar eigen zeggen berichten door gekregen van Maria, Jezus en Maria Magdalena ("Jezus' partner, voor niet-ingewijden", aldus een van hen). Daarin was o.m. duidelijk gemaakt dat Jezus gewoon uit Jozef en Maria geboren was ("maar sex is ook goddelijk," wist Jack los te krijgen in het interview). Bijzonder was dat de presentator, die op zijn bekende manier kritisch vragen stelde, zo geïnteresseerd was dat hij de tijd vergat en een onderdeel uit het programma moest overslaan. Hoe dan ook, de volgende punten vielen op: * reïncarnatie (je ziel komt steeds weer terug omdat het alles een keer wil hebben meegemaakt); * dualisme goed-kwaad (er is iets dat staat boven goed en kwaad en iedere ziel wordt wel eens een Saddam en wel eens een M.L. King); * Jezus als uitgeëvolueerd mens (vgl. Redfields energieën); * de universele Christus, die in ieder mens vertegenwoordigd is.

Je kunt meen ik de volgende objectieve relativering plaatsen. De geïnterviewden beweren (in het programma maar ook in een boek) dat ze rechtstreeks boodschappen doorkrijgen van Maria, Jezus en Maria M. Deze claim is volstrekt oncontroleerbaar. Dat kun je ook zeggen van de bijbelse getuigen, maar hun verhaal is althans historisch realistischer. Zij hebben Jezus zelf meegemaakt.
Dat het verhaal van de gasten van Spijkerman in strijd is met een historisch veel betrouwbaarder verslag als de Bijbel, maakt hun waarheidsclaim wel erg aanvechtbaar.
Goede samenvatting/uitleg. Heb het programma ook gezien en je zegt het nog vrij mild. Ik vond dat esoterische gewauwel namelijk je reinste bullshit. Onbegrijpelijk dat mensen daarin kunnen geloven.
Het menselijk leven met al zijn gewone, dagelijkse bezigheden heeft een goddelijke betekenis met eeuwigheidswaarde - Heilige Jozefmaria. Hyves van Pleun

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: april 21, 2003, 10:58:02 am »

quote:

[...] en toen begon er iemand te praten, later hoorde ik dat het een ouderling was, hij huilde bijna dacht ik, maar dat was niet zo, het was een ritueel wat daar opgevoerd werd wat ik natuurlijk niet kende een soort zingend praten [...]
Ik vind dit prachtig. Soms kom ik ook wel eens in zo'n kerk. Van die typische voordracht kan ik dan genieten. Het is een soort gregoriaans in de dop. Was het soms een gereformeerde gemeente? Daar moet men zo praten, anders vinden ze het niet 'echt'. Als je daar op normale toon bidt, dan ben je gelijk verdacht.

cheese

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: april 21, 2003, 10:56:02 pm »

quote:

op 21 Apr 2003 10:58:02 schreef Pulpeet:
[...] en toen begon er iemand te praten, later hoorde ik dat het een ouderling was, hij huilde bijna dacht ik, maar dat was niet zo, het was een ritueel wat daar opgevoerd werd wat ik natuurlijk niet kende een soort zingend praten [...]Ik vind dit prachtig. Soms kom ik ook wel eens in zo'n kerk. Van die typische voordracht kan ik dan genieten. Het is een soort gregoriaans in de dop. Was het soms een gereformeerde gemeente?

Ch; als je mijn stukje nog eens leest, de eerste zin daarvan?

Daar moet men zo praten, anders vinden ze het niet 'echt'. Als je daar op normale toon bidt, dan ben je gelijk verdacht.

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: april 21, 2003, 11:13:12 pm »

quote:

op 21 Apr 2003 22:56:02 schreef cheese:
als je mijn stukje nog eens leest, de eerste zin daarvan?
Tja, die terminologie ook.

Gereformeerde kerk is niet noodzakelijk hetzelfde als Gereformeerde Gemeenten (eigenlijk: Gereformeerde Gemeenten in Nederland en Noord-Amerika; je heb er ook nog zonder "en Noord-Amerika" in de naam. Die zijn afgescheiden van de Gereformeerde Gemeenten met wel "en Noord-Amerika" in de naam....).
Als je het over "gereformeerde kerk" hebt, denk ik eerder aan de "Gereformeerde Kerken in Nederland", "gewoon" gereformeerd dus....

Het tafereel dat jij beschreef verwacht ik niet in de Gereformeerde Kerken, maar wel in de Gereformeerde Gemeenten.

cheese

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: april 21, 2003, 11:21:49 pm »

quote:

op 21 Apr 2003 23:13:12 schreef Pulpeet:
op 21 Apr 2003 22:56:02 schreef cheese:
als je mijn stukje nog eens leest, de eerste zin daarvan?Tja, die terminologie ook.

Gereformeerde kerk is niet noodzakelijk hetzelfde als Gereformeerde Gemeenten (eigenlijk: Gereformeerde Gemeenten in Nederland en Noord-Amerika; je heb er ook nog zonder "en Noord-Amerika" in de naam. Die zijn afgescheiden van de Gereformeerde Gemeenten met wel "en Noord-Amerika" in de naam....).
Als je het over "gereformeerde kerk" hebt, denk ik eerder aan de "Gereformeerde Kerken in Nederland", "gewoon" gereformeerd dus....

Het tafereel dat jij beschreef verwacht ik niet in de Gereformeerde Kerken, maar wel in de Gereformeerde Gemeenten.

nou, sorry dan(;-), ik ben inderdaad niet thuis in deze terminologie en wist niet dat er zovele soorten gereformeerd bestonden en ik weet het nu nog niet, maar het betrof een kerk in Genemuiden die Jachin en Boas genoemd wordt. Misschien dat een andere lezer van dit forum met deze informatie meer opheldering verschaffen kan?

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: april 22, 2003, 12:10:51 am »
Dat is de kerk van de Gereformeerde Gemeenten in Genemuiden (voorheen heetten zij 'Gereformeerde Gemeenten in Nederland en Noord-Amerika, maar tegenwoordig is 't gewoon 'Gereformeerde Gemeenten'). Voor een overzicht van kerken die meestal tot de 'gereformeerde gezindte' worden gerekend kun je kijken op http://oud.refdag.nl/sitegg/pages/kerken/kl51.html.
[Prediker 7:29]

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: april 22, 2003, 12:33:42 pm »
Hoi Gishlaine,
Ja, ik denk ook wel eens in een kerk: wat doe ik hier, wat doen al die anderen hier? Maar da's twijfel aan de kerkgemeenschap: ik vind het soms redelijk onvoorstelbaar om met 300 of 600 man in een kerk te zitten en eenzelfde God te belijden. Want vaak genoeg is zo'n gemeenschap helemaal niet zo hecht, zijn ze helemaal niet zo blij. Maar da's misschien onterecht: ik kan natuurlijk niet in de hoofden van anderen kijken. Ik denk dat ik dan mijn eigen teleurstelling op anderen projecteer.

Vroeger twijfelde ik ook wel aan God. Wat is God? Ik merkte niet zoveel van Hem... Wie is Jezus, waarom zou Hij voor mij sterven, waar bemoeit 'ie zich mee? Is het geen verzinsel van mensen? Evolutietheorie heeft toch ook goede papieren?
Dat soort vragen herken ik wel een beetje. Nu heb ik ze eigenlijk niet meer. Ik kan er niet omheen: er is een Jezus geweest die op aarde heeft rondgelopen! Er zijn 4 getuigenverslagen van (de 4 evangelien), en afgezien daarvan nog een stuk of 3 in andere bronnen. Dus: Jezus heeft geleefd!
En die 4 getuigenverslagen getuigen van Jezus als van Gods Zoon. Elk verslag op eigen manier: de ene schrijver benadrukt meer de wonderen, een andere schrijver meer de relatie tussen Joodse wetgeving en Jezus' leven. Maar ik kan er niet meer omheen: Jezus leefde, en Hij zei: alleen door Mij komt men tot de Vader.

Dus nu twijfel ik niet meer: Jezus leeft, Hij heeft ook mijn schuld gedragen.
Best mogelijk dat ik 't later weer niet precies ga zien zitten, en opnieuw ga twijfelen. Maar om mij heen staan genoeg christenvrienden, zij zullen mij bij de les houden, hoop ik.

Laatste opmerking: het feit dat iemand twijfelt, laat zien dat de Heilige Geest aan hem/haar trekt. Als dat niet zo zou zijn, zo iemand al heel snel de kerk en het geloof vaarwel zeggen: mensen zijn zwak en de duivel heeft ze zo verleid.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

wannano

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: april 22, 2003, 05:06:40 pm »
Hoi Ghislaine,

ik heb net een maandendurende discussie via Email achter de rug met gnostische Christenen, van het type Katharen. Zei mij ook niets, maar in ieder geval was het een behoorlijk heftige discussie. Zij stelden namelijk dat Jezus, samen met de Romeinen, zijn dood en opstanding in scene heeft gezet om zo als Messias te voorschijn te kunnen komen. Hij voldeed, doordat de Romeinen, corrupt als ze waren, aan alle profetiën, zodat uiteindelijk onomstoten kwam vast te staan dat hij de Messias was.

Ik ga hier de discussie niet helemaal overnieuw doen, maar wat ik ermee wil zeggen: toen ik in de kerk zat, afgelopen Pasen, keek ik opeens heel anders tegen het verhaal van Pasen aan. Toch ben ik ervan overtuigd dat het Paasevangelie, het volle evangelie dus, de waarheid is. Juist omdat ik die discussie heb gehad, ben ik er nog meer van overtuigd dat het de waarheid is.

Verder stoor ik me mateloos aan het type antwoorden zoals: Allah heeft geen zoon. Het voegt mi weinig toe aan de discussie, de bedoeling is dermate cryptisch dat er lastig linken te leggen zijn. Als het grappig bedoeld was, geeft het aan dat er weinig respect is voor de vragentelster...

wannano
Kom eens langs in m'n huisje

Skynolimit

• Simple: the sky has no limit
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: april 22, 2003, 09:13:50 pm »

quote:

...gnostisch-spritistisch wereldbeeld
...(vgl. Redfields energieën)
...objectieve relativering
...Ik vond dat esoterische gewauwel namelijk je reinste bullshit.
...gnostische Christenen, van het type Katharen.

Kan iemand mij vertellen wat bovenstaande kreten betekenen?
Hier komen ook mensen die niet ingewijd zijn in de denkwereld van gereformeerden.

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: april 22, 2003, 09:25:31 pm »

quote:

op 22 Apr 2003 21:13:50 schreef Skynolimit:

...gnostisch-spritistisch wereldbeeld
...(vgl. Redfields energieën)
...objectieve relativering
...Ik vond dat esoterische gewauwel namelijk je reinste bullshit.
...gnostische Christenen, van het type Katharen.

Kan iemand mij vertellen wat bovenstaande kreten betekenen?
Hier komen ook mensen die niet ingewijd zijn in de denkwereld van gereformeerden.

volgens mij kun je dat niet zo even uitleggen. Of je moet je er jarenlange studie naar hebben verricht of zelf hebben ervaren wat esoterie e.d is.
Bovenstaande uitspraken zijn m.i dus ook erg kort door de bocht.

Riemer Lap (inactief)

• Het goede is meer dan het vele
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: april 22, 2003, 09:35:00 pm »
Onderstaande tekst heb ik naar Ghislaine gestuurd.
Ik neem aan dat iedereen hier wel wat mee kan.
Het komt uit een serie brochures van de EO, bij deze omroep berust dan ook het copyright van onderstaande tekst.

DE WEG TOT GOD.
Hoe kan ik God leren kennen.

INLEIDING

Op de een of andere manier ben je in aanraking gekomen met mensen die in God geloven en die daarover vertellen. Je ontdekt dat zij iets hebben wat je mist, of je bent vastgelopen in je leven, je komt er alleen niet meer uit en de vraag komt bij je boven of er dan toch een God is Die je veranderen wil en Die je de weg in het leven wil wijzen.
Maar: "Wie is Hij? Hoe kan ik Hem leren kennen?"

Over deze dingen is heel veel te vertellen. Misschien heb je hier ook wel het een en ander over gehoord, maar is het allemaal wat verwarrend.
Het vergaat je net als iemand die naar de nieuwsuitzending wil luisteren. De huiskamer zit vol mensen. Iedereen moet dan zo nodig net even iets vertellen of commentaar leveren. Wat je hoort, zijn niet meer dan flarden van het nieuws. Wanneer de uitzending voorbij is, weet je eigenlijk nog niet wat er nu precies gezegd is. Je wachtte op het weerbericht, en nu weet je nog niet welk weer het morgen zal zijn.
Zo kan het ook gaan met het zoeken naar God. Hier en daar vang je wat flarden op. Dat kan zijn door uitzendingen van radio of televisie. Misschien heb je er ook wel eens iets over gelezen of hebben christenen je er iets over verteld.
Maar het waren flarden. Uiteindelijk weet je nog niet waar het nu om gaat.

In deze brochure willen we proberen om eenvoudig uiteen te zetten wie God is en hoe je Hem kunt leren kennen.

WIE IS GOD?

Wanneer ik aan jou vraag wie je bent, dan kun je beginnen met het vertellen waar je geboren bent, wie je ouders waren en of je broers en zusters hebt, welke opleiding je hebt gehad, enz.
Dan hebben we het over mensen.
Bij God is dat anders. Hij is geen mens. Hij is niet geboren en heeft geen vader en moeder.

God was er altijd al.
In de Bijbel vertelt God wie Hij is. Het eerste bijbelboek begint met de woorden: "In den beginne schiep God de hemel en de aarde."
Er wordt niet gesproken over het ontstaan van God. Hij is er gewoon.
Op andere plaatsen in de Bijbel lezen we dat Hij "van eeuwigheid" is. Hij is er altijd geweest. Zelfs toen er nog geen hemel en aarde was.

Hij is je Schepper.
Kijk eens om je heen. Een klein zaadje valt in de aarde. Langzaam ontkiemt het en er ontwikkelt zich een plantje. Dan schiet er een knop omhoog die zich langzaam ontvouwt en een bloem laat zijn schoonheid zien.
Zou de mens in staat zijn één zo'n bloem te maken?
Wij mensen kunnen veel. We zijn in staat eigenschappen van planten te veranderen, maar zo'n plantje, zo'n bloem maken, is te moeilijk. Het zal altijd kitsch, namaak blijven.
Denk dan eens aan al die duizenden verschillende bloemen die je overal om je heen kunt zien.
Dat is dan nog maar één klein onderdeel van die immense wereld waarin wij leven.
Waar komt dat alles vandaan? Wie heeft dat bedacht? Wie heeft dat gemaakt?
Kijk eens verder om je heen. Wanneer het 's avonds helder is en je ziet die ontelbare hoeveelheid sterren aan de hemel. Welk mens zou in staat zijn dat te bedenken? Welk mens zou in staat zijn dat te maken?
"In den beginne schiep God ...." Een paar woorden uit de Bijbel die al zoveel vertellen over God. Woorden die vertellen dat God oneindig groter is dan wij mensen kunnen beseffen. Woorden die vertellen dat wat we om ons heen zien, door God gemaakt is.
En wie dan om zich heen kijkt, ontdekt dat ons menselijke verstand God nooit kan begrijpen. Wat we zien, toont ons Zijn almacht en majesteit.
Die God is ook jouw Schepper. Ook jij bent een creatie van God.

En daarom is Hij ook jouw God. Je bent van Hem, want je bent er door Hem. Als Schepper heeft Hij recht op je leven. Of je dat nu wilt aanvaarden of niet. Omdat Hij de mens schiep, horen de mensen bij Hem. Ook jij.

Regels om te leven.
Als Schepper heeft Hij niet alleen alles gemaakt, maar Hij heeft ook de regels gegeven voor die schepping. De regels voor het leven in harmonie. De regels voor een goed en gelukkig leven met elkaar. De regels voor het omgaan met de schepping, de medemens en met God Zelf.
En wie kan het beter weten dan Hij die dit alles bedacht en maakte? Waarom zou je dan niet luisteren?
Ik doe niet meer mee.

Riemer Lap (inactief)

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: april 22, 2003, 09:35:40 pm »
vervolg:
HET GROTE PROBLEEM.

Hoe komt het dan dat het niet goed gaat met deze wereld, met ons mensen, met jouw leven? Was de schepping dan niet goed, of waren de regels die God gaf dan niet goed?

In de Bijbel wordt ons de geschiedenis van de zondeval verteld. De eerste mensen waren niet als een robot gemaakt, maar als een mens met een vrije keuze-mogelijkheid. God wilde graag uit liefde gediend worden en niet door een soort voorgeprogrammeerde mensen die niet anders zouden kunnen.
De mens was door God volmaakt en goed gemaakt en leefde in harmonie met de schepping, met de medemens en met God.
Maar dan komt er een moment dat de mens niet meer tevreden is. De mens wilde zijn als God. De mens was zo dwaas dat hij dacht dat hij wel zonder God in staat was om te beslissen wat goed en kwaad was. Hij kon zelf wel uitmaken hoe hij moest leven. Daar had hij God niet bij nodig.
Vanaf dat moment ging het fout. De mens kwam los van God te staan en ging zijn eigen gang. De Bijbel noemt dat zonde en het gevolg daarvan zie je overal om je heen.

Maar dat is niet alleen de zonde van die eerste mensen. Dat is ook onze zonde. Ook wij denken het vaak wel zonder God te kunnen. Wij denken te weten wat God moet doen en wat wij moeten doen. We zijn het er niet mee eens dat God bepaalt wat wij moeten doen. We zoeken het zelf wel uit.
Ja, en dan gebeuren er dingen die we niet in onze greep hebben. Ruzie, oorlog, honger, eenzaamheid, depressie, enz.
En hoe ver we bij God vandaan leven, blijkt dan wel uit opmerkingen als: "En als er een God is, waarom doet Hij er dan niets aan?" Alsof God de schuldige is van wat wij verkeerd doen, terwijl we het bovendien vertikken om
naar die God te luisteren. We hebben God hooguit nog nodig om die problemen op te lossen waar we zelf in vastgelopen zijn. En wanneer God dat dan niet doet, worden we kwaad op God.

Zou het niet terecht zijn wanneer God zou zeggen: "Ze denken het zonder Mij te kunnen, dan moeten ze het ook maar zonder Mij doen."

Of sterker nog: Zou God niet het recht hebben om mensen die zich van Hem afkeren en zich niets van Hem aantrekken, maar zijn schepping verwoesten en dan Hem de schuld ook nog geven, te veroordelen? Zou Hij niet het recht hebben om tegen jou en mij te zeggen: "Ik wil niets meer met je te maken hebben. Ik wil je in eeuwigheid niet meer zien."?
Dat recht heeft God en Hij had de mens daarvoor al gewaarschuwd voordat hij tegen God in opstand kwam.

En zo zitten we met een probleem. Het probleem van de scheiding tussen God en mensen. Het probleem van onze zonde. De hoogmoed van de mens die zelf God wil zijn, die eigen baas wil zijn.

GOD IS HEILIG EN RECHTVAARDIG.

Nu vertelt God ons in de Bijbel dat Hij heilig en rechtvaardig is.
Heilig wil zeggen dat Hij niet is zoals wij mensen zijn. Wij wennen eraan dat we niet volmaakt zijn en wij leren samen te leven met zondige mensen. Maar God kan daar nooit aan wennen. Hij is de Heilige die de zonde niet kan zien. Dat past niet bij God. Hij kan daar niet mee omgaan. Juist omdat Hij volmaakt en heilig is.
Die heiligheid betekent ook dat er bij Hem geen leugen is. Wat Hij zegt, is waarheid.
Ja, en daar passen wij mensen niet meer bij. Er is een scheiding tussen God en ons. Wij horen bij de zondige wereld.
God kan de zonde niet door de vingers zien, want Hij is ook rechtvaardig.
Bij mensen is dat anders. Je vader of moeder zullen wel eens tegen je gezegd hebben: "Nog één keer en dan ga je naar je kamer en dan blijf je daar voorlopig!" En even later ging je weer in de fout. De reactie van ouders is dan nogal eens: "Ik had je al gewaarschuwd, maar dat doe ik dan nu echt voor de laatste keer. Denk erom, laat het niet weer gebeuren, want dan ga je echt naar boven."
Zo is God niet. Hij is rechtvaardig. Wat Hij zegt, dat doet Hij ook. Hij kan niet anders; juist omdat Hij God is. Je kunt ervan op aan dat wat Hij zegt, waarheid is en ook gebeurt.

Zo heeft Hij de mens ook gewaarschuwd dat er een breuk tussen Hem en de mens zou komen, wanneer de mens zich van Hem zou afkeren. "Gij zult de dood sterven," heeft de Here God gezegd. En in de Bijbel betekent dat ook dat we die straf moeten ondergaan. Dat hebben wij verdiend.
Sommige mensen denken dat ze aardig goed zijn en dat God wel tevreden over ze zal zijn. "Als er eentje in de hemel komt, dan is hij dat wel." Misschien heb je dat wel eens gedacht of gehoord over iemand die goed leefde en vroom was.
Maar God zegt dat we schuldig zijn wanneer we ook maar één keer gezondigd hebben. Zo heilig is Hij, dat iemand die niet zo leeft als Hij bedoelt, die ook maar één keer faalt, niet meer bij Hem past en de straf verdiend heeft die Hij daarover uitsprak.
Verschrikkelijk is dat. Voor eeuwig van God gescheiden. Nooit meer goed te maken.
Maar het Evangelie gaat verder
Ik doe niet meer mee.

Riemer Lap (inactief)

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: april 22, 2003, 09:36:14 pm »
vevolg:
GODS OPLOSSING.

Het wonder van het Evangelie is dat God gezocht heeft naar een oplossing.
Wij kunnen het niet meer goed maken bij God. Van ons uit is er geen weg terug. De mens moest die straf ondergaan. De Bijbel spreekt dan over dat verschrikkelijke oordeel. Voor eeuwig gescheiden van God, in de hel.
Maar dan gebeurt dat wonder in de kerstnacht. Daar wordt een mens geboren uit de maagd Maria. Niet van een man, maar van God, onze Schepper, Die die vrucht deed groeien in een mens. Dat kleine kind Jezus was Gods Zoon. In Hem kwam God Zelf naar ons toe.
Dat kind groeide op en werd een man. Je leest over Hem in de evangeliën. De enige Mens op de hele aardbodem Die nooit gezondigd heeft.

Maar dan lezen we van dat kruis. Mensen kunnen Hem niet verdragen. Ze moeten Hem niet en veroordelen Hem tot de dood. Zo zetten ze opnieuw God aan de kant.
En daar aan dat kruis roept Hij uit: "Mijn God, Mijn God, waarom hebt Gij Mij verlaten?"
Niet alleen de mensen veroordeelden Hem, maar kennelijk heeft God Hem ook veroordeeld. En daar hangt hij tussen hemel en aarde. Verheven boven de aarde, want de mensen wilden Hem niet op aarde. Onder de hemel, want God wilde Hem niet in de hemel.  
Waarom wilde God Hem dan niet?
Al jaren daarvoor vertelde een profeet van Hem dat Hij onze zonden en het oordeel dat wij verdienen op Zich zou nemen.
En hier wordt dat werkelijkheid.
Gods oplossing is dat Hij Zelf naar ons toe gekomen is en mens is geworden. Een Mens zonder zonde, Die de straf die jij en ik verdienen op Zich nam. Hij onderging in jouw en mijn plaats de straf van God.
Gods rechtvaardigheid eist dat de straf uitgevoerd wordt en zo doet God ook. Zie maar op Jezus. Kijk maar naar Golgotha.
Dan gaat het verder. Hij sterft en wordt begraven.
"Gij zult de dood sterven." was het oordeel dat wij moeten ondergaan vanwege onze zonden. En nu klinkt dat oordeel over Hem die rechtvaardig was.
Moeilijk?
Zeker, het is voor ons mensen niet te begrijpen. Je kunt het alleen maar geloven en in aanbidding neerknielen voor zo'n God die onze straf legde op Zijn Zoon.
Maar daar blijft het niet bij. Niet alleen het oordeel wordt uitgevoerd. Hij staat ook weer op. Juist omdat Hij, Jezus, ook God is, kon Hij opstaan. Wij kunnen ons zelf niet tot leven wekken. Wij zijn mensen die geen leven kunnen geven. God, de Schepper wel. En zo stond Hij op de derde dag weer op uit de dood. En zo kan Hij ook ons leven, eeuwig leven, geven.

HOE KRIJG IK EEUWIG LEVEN?

Nu hebben we iets verteld van wie God is en wat Hij gedaan heeft. Ook hebben we gezien dat wij niet zo maar de hemel binnen kunnen wandelen, want wij zondige mensen passen niet bij een heilig en rechtvaardig God. Ook hebben we gezien hoe God de schuld van ons af nam en dat Jezus de straf heeft gedragen die wij verdienen. Maar wil dat alles dan zeggen dat er geen mens meer gestraft wordt? Dat we er maar op los kunnen leven, want de straf is toch al gedragen, het oordeel over mij is uitgevoerd?
Nee, zo ligt dat niet. Er is nog iets nodig. God is niet zo dat Hij nu zegt: "Leef er maar op los en luister maar niet naar mij. Dat is nergens voor nodig want het oordeel over je zonden is toch al uitgevoerd."
Wanneer we zo leven, dan zeggen we daarmee dat we ons niets aantrekken van Gods liefde voor ons. Dan zeggen we weer dat we God niet nodig hebben, omdat we het zelf wel uitzoeken.
Nee, Jezus zegt: "Wie in Mij gelooft, heeft eeuwig leven." En geloven is meer dan het aannemen dat het zo is en je er verder niets van aantrekken.
Ik doe niet meer mee.

Riemer Lap (inactief)

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: april 22, 2003, 09:36:36 pm »
vervolg
Geloven.
Geloven, wat is dat dan? Is dat je best doen om goed te leven? Of is dat naar de kerk gaan, bidden, bijbellezen en proberen naar Gods geboden te leven?
Nee, ook dat niet, want dan zouden wij weer iets moeten presteren om in de hemel te komen en dat kunnen wij niet. Daarin zouden we altijd tekortschieten.
Geloven is niet anders dan vertrouwen. Vertrouwen met je hele hart. Geloven is wat je doet wanneer je, moe van het werk, thuiskomt en in een stoel neerploft. Je vraagt je niet af of die stoel je wel houdt en je probeert het niet eerst heel voorzichtig, nee, je ploft in die stoel neer, omdat je gelooft, erop vertrouwt dat die stoel je houdt.
Zo is het ook met het geloven in God. Het is het je laten vallen in de handen van God. Je aan Hem overgeven.

Geloven is niet alleen het aannemen dat het Evangelie waar is, want dat gelooft de duivel ook. Geloven is het aannemen van die waarheid, maar ook het vertrouwen daarop.

Bekeren.
Ik kan moeilijk zeggen dat ik in God geloof, dat ik op Hem vertrouw, maar me daar verder niets van aantrek in mijn leven.
Bij geloven hoort ook bekering.
Bekering wil zeggen dat ik mij afkeer van de weg die ik tot nu toe gegaan ben, de weg die ik zelf uitstippelde, de weg van het leven zonder God en dat ik mij toekeer tot God. Ik sta met mijn rug naar God toe en nu keer ik mij om naar God.

Berouw.
Maar wanneer ik mij naar God toe keer en naar Hem ga luisteren, dan doe ik dat omdat ik ontdekt heb dat ik de verkeerde weg gegaan ben. Dat ik een zondige weg gegaan ben, de weg zonder God. Het is de zonde in mijn hart, waardoor ik zonder God leef en het is mijn schuld tegenover Hem dat ik leefde alsof Hij als Schepper niets over mij te zeggen had.
En wanneer je dan naar God kijkt, en je ziet wat je Hem hebt aangedaan, -Hem, Die zoveel van je houdt, dat Hij Zijn Eigen Zoon gegeven heeft om jou uit je verlorenheid te redden- dan ontdek je hoeveel verdriet je Hem hebt gedaan. Je hebt met je leven Zijn liefde vergooid en Hem op het hart getrapt.
Wanneer je dat ontdekt, en dat ontdek je steeds meer naarmate je Hem beter leert kennen, dan krijg je daar verdriet van. Dan krijg je, wat de Bijbel noemt, berouw.
En wat moet je dan met die schuld? Wat moet je doen met alles wat je Hem hebt aangedaan?
Er is maar één weg en dat is heel eenvoudig je handen vouwen en je ogen sluiten en het tegen God zeggen. Het Hem belijden.
De Here God wacht daarop. Hij staat als je hemelse Vader op de uitkijk, tot jij beseft wat je jezelf en Hem hebt aangedaan. Hij wacht erop dat je terug komt en het Hem maar eerlijk belijdt. Je mag al je schuld voor Hem neerleggen, het Hem vertellen. Je hebt voor Hem niets te verbergen.
En wie dat doet, die vergeeft Hij. Die sluit Hij in Zijn armen en Hij zegt: Laten we feestvieren, want hij die van huis was weggelopen, is terug.
God kan dan ook vergeven, omdat Hij, wanneer Hij naar jou kijkt, eerst naar Zijn Zoon, Jezus Christus kijkt. En dan ziet Hij dat de straf die jij verdiende, betaald is.
Ik doe niet meer mee.

Riemer Lap (inactief)

• Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: april 22, 2003, 09:36:56 pm »
laatste stuk:

VERDER MET GOD.

Wanneer je zo bij God thuis gekomen bent, dan begint het pas. Want dan ontdek je dat er aan de ene kant iets in je is wat naar God trekt, maar dat er aan de andere kant ook nog zoveel is uit dat oude leven wat je weer terug wil trekken, van God af. De Bijbel noemt dat ons oude, zondige vlees, ons oude zondige "ik". Dat blijft bij ons, zolang we hier op aarde leven.
Daarom is het zo belangrijk om dicht bij God te blijven.
En dat kan. God wil met Zijn Geest in jouw hart wonen. Hij komt je leven binnen, wanneer jij je tot God keert. Of misschien kun je ook zeggen dat Hij je leven al binnen gekomen was toen jij je tot God keerde. Want Hij was het Die je liet zien dat je op de verkeerde weg zat. Hij was het Die je liet zien wie God is en Die je liet ontdekken dat je zonder Hem niet verder kunt.
Hij is het ook Die je verder wil helpen om met Hem te leven.
Daarvoor heeft God je ook wat gegeven. De Bijbel, het Woord van God. Daarin wil Hij je nog veel meer vertellen, dan in zo'n kleine brochure mogelijk is. Hij wil je vertellen wie Hij voor je wil zijn en hoe je verder door het leven kunt gaan. Hij wil je helpen met moeilijkheden om te gaan. Hij wil je leren dat je leven, je ups en downs niet bepaald hoeven te worden door je prestaties, je succes, je materiële welvaart, en zelfs niet door je gezondheid. Hij wil je laten zien dat jouw leven meer is dan de schatten van deze wereld.
Hij wil je laten zien dat je leven niet stopt bij het sterven, maar dat het doorgaat, ook na het sterven. Hij wil je iets laten zien van die heerlijkheid die komt: Een leven zonder ziekte, verdriet, pijn, zonde, oorlog, honger. Een leven in eeuwige heerlijkheid. Een leven op de nieuwe aarde die komen zal wanneer deze aarde met al haar ellende ten onder zal gaan in het laatste oordeel. Een leven waarvan je nu al een klein beetje mag gaan zien, maar dat je later in volle werkelijkheid mag meemaken.

Neem dan ook dagelijks de tijd om God te ontmoeten door het luisteren naar een gedeelte uit de Bijbel.
Neem dagelijks de tijd om met God te praten in het gebed. Ook wanneer je niet altijd zin hebt, omdat die oude natuur je weer van God aftrekt, doe het dan toch maar. Het zal je helpen om bij God in de buurt te blijven.
Maar God heeft nog meer gegeven. Hij heeft ook de gemeente, de kerk gegeven, waarin allerlei mensen samenkomen om naar God te luisteren. En die gemeente is daar waar die Bijbel open gaat en waar verteld wordt wat God ons daarin zegt.
Nee, het zijn geen volmaakte mensen die daar bij elkaar komen. Dat is maar goed ook, want anders zou jij daar immers niet tussen passen. Maar het wonder is dat God die mensen, en ook jou, wil gebruiken om elkaar te helpen in het dienen van God.
Ik doe niet meer mee.

Riemer Lap (inactief)

• Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: april 22, 2003, 09:37:24 pm »
Sorry voor de hoeveelheid aan tekst, maar dit lijkt me voor iedereen bruikbaar.
Ik doe niet meer mee.

Ghislaine

• Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: april 23, 2003, 06:26:09 pm »
Bedankt Riemer voor je mail,dat doet de mens wel goed.
Verder ben ik blij met het feit dat gelovigen hier onder ons dezelfde twijfels hebben als ik en is het dus gewoon een kwestie van in je geloof groeien denk ik.En elle zoals je het omschrijft vondt ik heel herkenbaar.Ik geloof wel dat God met me bezig is,maar soms ben ik niet met hem bezig,of dan twijfel ik aan zijn bestaan.En dan denk ik oke hij bestaat maar ik wordt van die wetenschap niet vrolijker ofzo zoals wel al die andere christenen.Ik heb nog steeds dat als ik dood zou gaan dat ik het niet erg zou vinden,dus hecht ik weinig waarde aan het leven,en ik bid wel voor vrolijkheid in mijn hart enzo maar er gebeurd niks.Vroeger was ik een feestnummer eerste klas maar tegenwoordig is het meer van oke ik ben aanwezig maar het interesseert me niks.Erg he?Bij Eleos hebben ze al gezegd dat daar iets aan gedaan moet worden,maarja hoe doe je dat?Ik vindt het leven over het algemeen een zinloze bedoening en zelfs God kan me daar niet vanaf brengen en dat vindt ik heel erg!Ik heb een man die van me houdt en familie die van me houden en toch ben ik zo.Misschien de 2 prozac,s op een dag???Ik weet het niet,
Groetjes Ghislaine

Wilhelmina

• Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: april 23, 2003, 07:06:58 pm »

quote:

op 23 Apr 2003 18:26:09 schreef Ghislaine:
Bedankt Riemer voor je mail,dat doet de mens wel goed.
Verder ben ik blij met het feit dat gelovigen hier onder ons dezelfde twijfels hebben als ik en is het dus gewoon een kwestie van in je geloof groeien denk ik.En elle zoals je het omschrijft vondt ik heel herkenbaar.Ik geloof wel dat God met me bezig is,maar soms ben ik niet met hem bezig,of dan twijfel ik aan zijn bestaan.En dan denk ik oke hij bestaat maar ik wordt van die wetenschap niet vrolijker ofzo zoals wel al die andere christenen.Ik heb nog steeds dat als ik dood zou gaan dat ik het niet erg zou vinden,dus hecht ik weinig waarde aan het leven,en ik bid wel voor vrolijkheid in mijn hart enzo maar er gebeurd niks.Vroeger was ik een feestnummer eerste klas maar tegenwoordig is het meer van oke ik ben aanwezig maar het interesseert me niks.Erg he?Bij Eleos hebben ze al gezegd dat daar iets aan gedaan moet worden,maarja hoe doe je dat?Ik vindt het leven over het algemeen een zinloze bedoening en zelfs God kan me daar niet vanaf brengen en dat vindt ik heel erg!Ik heb een man die van me houdt en familie die van me houden en toch ben ik zo.Misschien de 2 prozac,s op een dag???Ik weet het niet,
Groetjes Ghislaine
Heb je dit gevoel, terwijl je Prozac slikt?

Ghislaine

• Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: april 23, 2003, 07:29:26 pm »
Ja Wilhelmina ik heb dat gevoel ondanks de prozac[of dankzij de prozac!!het is namelijk bekend dat je een beetje zombieachtig kan worden van anti depressiva,s]Dus het is bestwel ernstig dat ik nog steeds niet op de kerkbanken sta te dansen van vreude,maar helaas het zij zo......

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: april 23, 2003, 07:57:15 pm »
Kun je dan geen andere medicijnen krijgen? Seroxat, aurorix , waarvan andere bijwerkingen bekend zijn dan je zombie-voelen? Ik heb wel gehoord dat mensen dat kunnen krijgen en dan krijgen ze soms dus aurorix.
Heb je een psychiater die je medicijnen voorschrijft, of krijg je ze van je huisarts?
Sterkte ermee...
[Prediker 7:29]

Riemer Lap (inactief)

• Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: april 23, 2003, 08:38:58 pm »

quote:

op 23 Apr 2003 19:06:58 schreef Wilhelmina:
Wilhelmina, zou je mij willen mailen op r.lap1@chello.nl" class="bbc_email">r.lap1@chello.nl?
Ik doe niet meer mee.

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: april 23, 2003, 09:52:04 pm »

quote:

op 23 Apr 2003 19:29:26 schreef Ghislaine:
Ja Wilhelmina ik heb dat gevoel ondanks de prozac[of dankzij de prozac!!het is namelijk bekend dat je een beetje zombieachtig kan worden van anti depressiva,s]Dus het is bestwel ernstig dat ik nog steeds niet op de kerkbanken sta te dansen van vreude,maar helaas het zij zo......

Ik weet niet hoe lang je al prozac slikt maar het duurt even voordat je het bedoelde effect merkt. Seroxat werkt eerder maar de bijwerkingen zijn ook een stuk heftiger. Dat zombie effect gaat vaak met een paar weken over (niet altijd).
Sterkte!

Ghislaine

• Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: april 23, 2003, 11:27:23 pm »
Hoi Marloes,
Je vroeg van wie ik deze medicijnen krijg,nou dat is dus van de psychiater,en ik slik ze al heel lang[3 jaar ozo,maar sinds kort op 2 per dag,daarvoor 1 per dag].
En voor Riemer,wat klinkt dat geheimzinnig naar Wilhelmina[dat prive mailen op reactie op mijn topic?]of is dat ver gezocht hi hi hi??
Groetjes Ghislaine

Riemer Lap (inactief)

• Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: april 24, 2003, 03:33:11 pm »

quote:

op 23 Apr 2003 23:27:23 schreef Ghislaine:
Hoi Marloes,
Je vroeg van wie ik deze medicijnen krijg,nou dat is dus van de psychiater,en ik slik ze al heel lang[3 jaar ozo,maar sinds kort op 2 per dag,daarvoor 1 per dag].
En voor Riemer,wat klinkt dat geheimzinnig naar Wilhelmina[dat prive mailen op reactie op mijn topic?]of is dat ver gezocht hi hi hi??
Groetjes Ghislaine
Mail ik je nog over... :)
Ik doe niet meer mee.

Riemer Lap (inactief)

• Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: april 25, 2003, 08:28:37 pm »
:)
« Laatst bewerkt op: april 25, 2003, 11:15:55 pm door Riemer Lap (inactief) »
Ik doe niet meer mee.

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: april 26, 2003, 12:59:30 pm »
Zelf heb ik het gevoel dat het vandaag zondag is...alsof ik iets mis...
Afgelopen weekend zo intens en nu zo kaal...morgen is het gelukkig weer zondag.
Ik heb een beugel en een buikje
Liefde is vreemd
Het is geen toeval de voorzienigheid.

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: april 26, 2003, 01:31:06 pm »

quote:

op 26 Apr 2003 12:59:30 schreef Picardijn:
Dit gevoel heb ik altijd in de zomervakantie als de aktiviteiten in de kerk op een laag pitje staan en je afhankelijk bent van de zondag. Wij hebben n.l normaal wel elke dag een aktiviteit in de kerk waar je naar toe kan gaan. Maandagavond lofprijsdienst met enkel zingen, dinsdag bidstond, woensdag bijbelcursus, donderdag koffieinloop,vrijdags 1x p.m. nachtbidstond, en zaterdags niets.
Wees blij in de Heer en zingt verheugd, Amen, Halleluja !

Riemer Lap (inactief)

• Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: april 29, 2003, 09:39:12 pm »
back to topic?
Ik doe niet meer mee.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: april 29, 2003, 10:46:58 pm »

quote:

op 26 Apr 2003 13:31:06 schreef Mientje:
op 26 Apr 2003 12:59:30 schreef Picardijn:

Dit gevoel heb ik altijd in de zomervakantie als de aktiviteiten in de kerk op een laag pitje staan en je afhankelijk bent van de zondag. Wij hebben n.l normaal wel elke dag een aktiviteit in de kerk waar je naar toe kan gaan. Maandagavond lofprijsdienst met enkel zingen, dinsdag bidstond, woensdag bijbelcursus, donderdag koffieinloop,vrijdags 1x p.m. nachtbidstond, en zaterdags niets.
En zo zit je, als het even meezit (of tegen...) elke dag bij elkaar in de kerk 'samen te klonteren'...

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: april 30, 2003, 02:45:21 am »

quote:

op 26 Apr 2003 13:31:06 schreef Mientje:
Ik dacht dat vrijgemaakten zo activistisch waren ...

izzewizze

• Reageren? izzewizze@planet.nl
    • Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: april 30, 2003, 04:44:58 pm »

quote:

op 23 Apr 2003 23:27:23 schreef Ghislaine:
Hoi Marloes,
Groetjes Ghislaine
Ik slik zelf "Cipramil" en daardoor heb ik de lol in het leven wel weer teruggekregen. Slik het nu bijna drie jaar, ben er een maandje of vier mee gestopt maar dat leidde tot een gigantische terugval. Een glijbaan gaat minder snel...
Wie alleen maar rekent
Komt nooit aan liefhebben toe

I'm interested in you ;)

Izzewizze  

Miss_Kausalaya

• ***Punk WiLL NeVer Die***
    • Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: augustus 23, 2003, 03:12:20 pm »
IK reageer hier beetje laat op.
Maar ik heb dit al zoveel jaar, ik zit al zoveel jaar in twijfel.
En elke keer waneer ik de kerk binnenloop, denk ik..wat doe ik hier in hemelsnaam?
Maar het geloof bij mij zowiezo wordt steeds minder, ik heb een hele moeilijke periode achter de rug..en in die tij ben ik nog erger gaan twijfelen aan God dan daarvoor, ik vraag me echt af of hij bestaat?
Waarom heb ik zo'n kl*te leven?Waarom geeft hij me dat? had ik net zo goed in mijn geboorte land kunnen blijven en niet worden geadopteerd..:'(
Majah...zulke dingen...kvraag het me allemaal af ..
***Punk WiLL NeVer Die***

Jan Hova

• het geloofteken draag ik op mi
    • Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: augustus 27, 2003, 02:54:49 pm »
ja ik voel ook niks.

daarom heb ik de makkelijke weg gekozen en me bekeert tot een ongelovige.

niks mis mee vind ik.
er is niks veranderd in mijn leven.
je krijgt wat je verdient