Auteur Topic: Met plezier of frustratie naar de Gereformeerde kerk vrijgemaakt.  (gelezen 10474 keer)

Jan W

• Moderator Muziek
  • mail to: redactie@forum.gkv.nl
    • Bekijk profiel
Met plezier of frustratie naar de Gereformeerde kerk vrijgemaakt.
« Gepost op: augustus 23, 2003, 12:52:51 pm »
Als ik zo de bijdragen op dit forum lees dan valt op dat meningen heel erg uiteen kunnen lopen. Dat is niet zo erg. Wat mij echter wel opvalt is dat er een aantal deelnemers zijn die als ik het zo tussen de regels door lees met een stuk frustratie naar de kerk gaat en dan met name de vrijgemaakte kerk. Het lijkt wel of men alle plezier verloren heeft. Mijn vraag is dan ook hoe ga je eigenlijk naar de vrijgemaakte kerk met plezier of ben je gefrustreerd? Wat zijn dan je argumenten die hier bij horen?
Met vriendelijke groeten,

Jan Wietsma, Zwolle

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: augustus 23, 2003, 01:25:25 pm »
Met plezier...maar ik zit niet voor mezelf in de kerk. Als je voor je gevoel naar de kerk gaat kun je beter thuisblijven.
Ik heb een beugel en een buikje
Liefde is vreemd
Het is geen toeval de voorzienigheid.

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: augustus 24, 2003, 09:08:08 pm »
Ik ga met plezier naar de kerk.... maar ben wel es gefrustreerd omdat ik vaak eht idee heb niet echt te kunnen groeien in de kerk.... en omdat ik wel es enthousiasme en spontaniteit mis. En als ik dan een keer ergens anders naar de kerk ga ik gelijk te horen krijg dat ik naar mijn eigen kerk moet gaan en die diensten niet mag verzuimen. Dat vind ik erg jammer... maar ik zie in de kerk ook een boel mooie dingen.
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Arne

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: augustus 25, 2003, 12:50:50 am »

quote:

op 24 Aug 2003 21:08:08 schreef Marnix:
En als ik dan een keer ergens anders naar de kerk ga ik gelijk te horen krijg dat ik naar mijn eigen kerk moet gaan en die diensten niet mag verzuimen. Dat vind ik erg jammer... maar ik zie in de kerk ook een boel mooie dingen.

Bij ons in de kerk zijn er heel veel mensen die wel eens ergens anders naar de kerk gaan. Er zijn er zelfs verscheidene die lid zijn en nooit in de kerk komen.

Het scheelt nogal welke predikant er voorgaat. Zo kan de kerk 's ochtends vol zitten, terwijl er 's middags nauwelijks jongeren te vinden zijn.

Dat is niet iets waar je vrolijk van wordt. Maar goed, misschien moet je er maar aan wennen. Er zijn verschillende jongeren die zich meer thuis voelen in de evangelische beweging. Jongeren die opwekkingsliederen en meer spontaniteit mooi vinden. In een grote stad met veel kerken heb je de keus. Kerkshoppen noemen ze dit wel. Keus genoeg.

In sommige buurgemeenten stappen jongeren met concrete suggesties naar de kerkenraad, die vervolgens met deze voorstellen aan de slag gaat.
Als mensen niet met suggesties komen valt er niets te veranderen.
Dan blijft alles bij het oude. Niet omdat er mensen zijn, die de hakken in het zand zetten, maar omdat de mensen die moeite hebben geen concrete suggesties doen.
Een betere kerk begint bij jezelf.

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: augustus 25, 2003, 03:35:15 am »

quote:

op 23 Aug 2003 13:25:25 schreef Picardijn:
Met plezier...maar ik zit niet voor mezelf in de kerk. Als je voor je gevoel naar de kerk gaat kun je beter thuisblijven.
Helemaal mee eens. Aan de andere kant: je kunt je gevoel moeilijk thuis laten. Ik probeer altijd zo onbevangen mogelijk naar de kerk te gaan en dat is wel eens een uitdaging. Ik ben gelukkig niet erg gefrustreerd over de kerk. Het lijkt me, dat je met frustraties alleen maar barricades opwerpt om God te ontmoeten.

Telemachos

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: augustus 25, 2003, 02:32:28 pm »
Om maar direct antwoord te geven op de topic vraag: Met plezier.
De kern van de kerkgang is Gods oproep, je eigen gevoel is daarom ook niet de belangrijkste factor in de kerkgang, toch speelt het (zeker tegenwoordig) behoorlijk mee.

In de verschillende topics merk ik wel dat er tussen plaatselijke gemeentes behoorlijk wat verschillen kan zijn in de dagelijkse kerkpraktijk. In Rotterdam voel ik me erg thuis en zie ik een enthousiaste gemeente die als gemeente ook aan de slag gaat met de veranderingen en uitdagingen die op ons afkomen.

En ja.. het verschilt nogal of je een dorpsgemeente bent, of een gemeente als Rotterdam met elke zondag wel 'ledenlijst-wijzigingen' door verhuizende of binnenkomende studenten/gezinnen/etc. Ik denk dat er bij ons minder directe controle is en bijvoorbeeld de verantwoordelijkheid voor je kerkgang meer bij het individuele lid ligt, dan dat het door de ouderlingen in de gaten gehouden wordt. Over het kerkshoppen: door mijn lidmaatschap van de interkerkelijke studentenvereniging Ichthus en wat activiteiten in andere interkerkelijke organisaties ga je ook bij de mensen die je daar ontmoet naar de kerk. Enerzijds vanuit interesse in de manier waarop zij invulling geven aan het geloof in God, anderzijds door 'het gras wat net iets groener lijkt'.  (Beter kijken levert echter vaak een net zo groen / verdort  (d?) gazon op.. )

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: augustus 25, 2003, 03:50:48 pm »

quote:

In sommige buurgemeenten stappen jongeren met concrete suggesties naar de kerkenraad, die vervolgens met deze voorstellen aan de slag gaat.
Als mensen niet met suggesties komen valt er niets te veranderen.
Dan blijft alles bij het oude. Niet omdat er mensen zijn, die de hakken in het zand zetten, maar omdat de mensen die moeite hebben geen concrete suggesties doen.
Tja, ik herken me daar niet in. Er zijn best wel suggesties gedaan door jongeren... maar vaak worden die tegengehouden door meer behouden mensen... over het algemeen worden jongeren vaak toch niet zo serieus genomen.... We hebben laatst een keer een sing-in georganiseerd als jeugd... in de kerk... op zondagavond. Er kwam haast niemand behalve de jongeren...
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

reller

• ..oOo..
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: augustus 25, 2003, 04:02:21 pm »

quote:

op 25 Aug 2003 15:50:48 schreef Marnix:
[...]

Tja, ik herken me daar niet in. Er zijn best wel suggesties gedaan door jongeren... maar vaak worden die tegengehouden door meer behouden mensen... over het algemeen worden jongeren vaak toch niet zo serieus genomen.... We hebben laatst een keer een sing-in georganiseerd als jeugd... in de kerk... op zondagavond. Er kwam haast niemand behalve de jongeren...

kerkgang wordt toch steeds minder maar waar dat aan ligt?
waarschijnlijk aan de bewustwording van de samenleving

Sarah

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: augustus 25, 2003, 06:42:18 pm »
Ik ging met plezier naar de kerk omdat ik puur en alleen maar ging omdat ik vond dat dat moest als je christen werd. Toevallig was het de vrijgemaakte kerk.
Na paar maanden voelde 'k me echt niet meer op m'n gemak. En het zal vast en zeker trots zijn geweest, maar ben daar weggegaan en bezoek nu een andere gemeente waar 'k me meer op m'n gemak voel bij de mensen en de gang van zaken etc.
Vrijgemaakt :D (Rom. 8:2)

Sarah

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: augustus 25, 2003, 06:43:32 pm »

quote:

op 25 Aug 2003 16:02:21 schreef reller:
[...]

Dat dacht ik dus eerst ook.
Maar dan bedoel ik het uit vanuit een ander oogpunt als jij :)
Iig worden we wel steeds bewuster..

Auke

• ergo...
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: augustus 25, 2003, 06:49:14 pm »

quote:

Ligt het alleen aan de 'behoudende mensen'? Willen de jongeren soms ook niet teveel? Begrijp me goed, van mij mag je best veranderen. Maar 'toevallig' afgelopen zondag nog een preek over Romeinen 14&15.

Daarnaast: Ik ga wel met plezier naar de kerk. Over het algemeen ervaar ik daar het samen christen zijn wel. En ervaar ik hoe groot God en Zijn liefde is!
| Ps. 8:5,6 |

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: augustus 25, 2003, 07:02:05 pm »

quote:

op 25 Aug 2003 16:02:21 schreef reller:
[...]

Denk eerder aan de onbewustwording....
Ik heb een beugel en een buikje
Liefde is vreemd
Het is geen toeval de voorzienigheid.

Jakolien

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: augustus 25, 2003, 10:05:03 pm »

quote:

[...]

Ik ga elke zondag met plezier naar de kerk. Kom er soms wel geprikkeld of bezorgd vandaan (zoals afgelopen zondagmiddag), maar probeer mijn volgende kerkgang daardoor niet te laten beïnvloeden.

Marnix, worden jongeren volgens jou niet serieus genomen ómdat zij jongeren zijn, of zou het komen door de ondoordachte voorstellen die zij soms/vaak doen? (ik bedoel: 'ondoordacht' in de zin van dat zij te weinig (Schrift-)studie maken van de voors en tegens van een bepaald voorstel)
En net als Auke vraag ik me af: willen jongeren ook niet teveel? Zij hebben heus al veel 'terrein gewonnen' in de gereformeerde kerken (vrijgem.).
Ik kan me voorstellen dat je teleurgesteld raakt als je een sing-in organiseert en de zaal blijft zo goed als leeg. Voor een deel kan het ongeïnteresseerdheid zijn, maar het kan evengoed een principieël besluit zijn. Misschien worden er veelal onschriftuurlijke liederen gezongen, of is er een sfeer van 'uit je bol gaan voor Jezus'? Ik bedoel maar, het hoeft niet alleen maar 'behoudzucht' van die 'behoudende mensen' te zijn. (Vraag hen naar de reden van hun verzet!)
Maar eh....diezelfde teleurstelling (over een lage opkomst) kennen ook veel kerkenraden als ze een gemeenteavond beleggen. En ook catecheten kennen die teleurstelling, en jeugdverenigingsleiders enz. enz.
Om het belang van het anker te beseffen, moeten we de kracht van de storm voelen.

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: augustus 26, 2003, 02:12:00 am »

quote:

op 25 Aug 2003 22:05:03 schreef Jakolien:
[...]

Ik ga elke zondag met plezier naar de kerk. Kom er soms wel geprikkeld of bezorgd vandaan (zoals afgelopen zondagmiddag), maar probeer mijn volgende kerkgang daardoor niet te laten beïnvloeden.

Marnix, worden jongeren volgens jou niet serieus genomen ómdat zij jongeren zijn, of zou het komen door de ondoordachte voorstellen die zij soms/vaak doen? (ik bedoel: 'ondoordacht' in de zin van dat zij te weinig (Schrift-)studie maken van de voors en tegens van een bepaald voorstel)
En net als Auke vraag ik me af: willen jongeren ook niet teveel? Zij hebben heus al veel 'terrein gewonnen' in de gereformeerde kerken (vrijgem.).
Ik kan me voorstellen dat je teleurgesteld raakt als je een sing-in organiseert en de zaal blijft zo goed als leeg. Voor een deel kan het ongeïnteresseerdheid zijn, maar het kan evengoed een principieël besluit zijn. Misschien worden er veelal onschriftuurlijke liederen gezongen, of is er een sfeer van 'uit je bol gaan voor Jezus'? Ik bedoel maar, het hoeft niet alleen maar 'behoudzucht' van die 'behoudende mensen' te zijn. (Vraag hen naar de reden van hun verzet!)
Maar eh....diezelfde teleurstelling (over een lage opkomst) kennen ook veel kerkenraden als ze een gemeenteavond beleggen. En ook catecheten kennen die teleurstelling, en jeugdverenigingsleiders enz. enz.

Leuk om te lezen hoe je gelijk weer je af vraagt of de schuld toevallig bij de jongeren ligt.  Jongeren hebben genoeg verstand om te toetsen wat ze willen zingen. En wat is er mis met uit je bol gaan voor Jezus? Dat is hartstikke bijbels hoor :)

In elk geval, zolang mensen beweren dat jongeren in de kerk niet moeten klagen maar ik om me heen jongeren het daardoor heel moeilijk zien hebben met het geloof, er soms zelfs op afknappen of de kerk verlaten.... ben ik er van overtuigd dat het zo in elk geval niet kan.

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: augustus 26, 2003, 08:48:02 am »
Hoe zit 't eigenlijk met kerkverlating onder ouderen? (Als we toch met een doelgroepenbeleid beziggaan...)
[Prediker 7:29]

Jakolien

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: augustus 26, 2003, 08:48:45 am »

quote:

op 26 Aug 2003 02:12:00 schreef Marnix:

In elk geval, zolang mensen beweren dat jongeren in de kerk niet moeten klagen maar ik om me heen jongeren het daardoor heel moeilijk zien hebben met het geloof, er soms zelfs op afknappen of de kerk verlaten.... ben ik er van overtuigd dat het zo in elk geval niet kan.
Wat vind jij van de moeiten die de ouderen in de kerk hebben? Welk gevoel overheerst bij jou als je hoort van onttrekkingen van ouderen om dat zij zich niet meer thuis voelen in de kerk? (Ik vind dat je al of niet 'thuis voelen' in de kerk voor geen van beide groepen een reden mag zijn om je te onttrekken, maar het gebéurt wel, ook onder de 'behoudende' groep.)
Om het belang van het anker te beseffen, moeten we de kracht van de storm voelen.

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: augustus 26, 2003, 10:52:43 am »
Tja ik heb zelf het idee dat dit meer onder jongeren voorkomt dan onder ouderen en als ik bijvoorbeeld in mijn kerk kijk naar wie zich de afgelopen 2 jaar hebben onttrokken zijn dat ook vooral mensen tot de 30 jaar. Ik ben het er mee eens dat alleen maar je niet thuisvoelen ergens geen reden zou moeten zijn om je direct te onttrekken. Maar als je ergens niet kan groeien in het geloof, als de boodschap je ergens niet meer bereikt, als je ergens steeds verder van het geloof af komt te staan... ben ik blij als iemand de kerk verlaat en een kerk vindt waar dat beter gaat. Uiteindelijk gaat het niet om de kerk maar om je relatie met God... de kerk is een middel om te groeien in die relatie met God en als je dat in een kerk niet hebt.... maar je dat in een andere kerk wel kan krijgen, is het beter dat zo iemand van kerk wisselt. Je relatie met God moet uiteindelijk centraal staan.

Jakolien

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: augustus 26, 2003, 11:19:49 am »

quote:

op 26 Aug 2003 10:52:43 schreef Marnix:
Maar als je ergens niet kan groeien in het geloof, als de boodschap je ergens niet meer bereikt, als je ergens steeds verder van het geloof af komt te staan... ben ik blij als iemand de kerk verlaat en een kerk vindt waar dat beter gaat.

Hoe komt het dat de boodschap iemand niet bereikt? Als twee mensen in eenzelfde kerk zitten, hoe kan het dat de één wel en de ander niet bereikt wordt? Ligt dat ook niet aan de hoorder? (Hóe wil iemand bereikt worden; wát wil iemand te horen en te zien krijgen...)
Ja, ik blijf er bij dat het in een kerk(-dienst) niet om iemands persoonlijke wensen en behoeftes moet gaan,maar om een goede, bijbelgetrouwe bediening van het Woord en de sacramenten. Op basis dáárvan moet je je bij een kerk aansluiten of moet je je van haar afscheiden.

quote:

Uiteindelijk gaat het niet om de kerk maar om je relatie met God... de kerk is een middel om te groeien in die relatie met God en als je dat in een kerk niet hebt.... maar je dat in een andere kerk wel kan krijgen, is het beter dat zo iemand van kerk wisselt. Je relatie met God moet uiteindelijk centraal staan.

In de bijbel vind ik nergens het beeld zoals jij die schetst over de kerk. Een kerk is niet maar een 'middel' om in je geloof te groeien, maar het is hét Lichaam van Christus. En volgens onze belijdenis (waarop ook jij je ja-woord hebt gegeven, toch?) is iedere gelovige verplicht zich bij díe kerk te voegen waar de kenmerken van de ware kerk aanwezig zijn. Dus: niet op zoek gaan naar de beste plek voor jóuw behoeftes, maar naar de plek waar Christus ons wil hebben!

(tja, 't wordt een beetje saai, iedere keer dezelfde discussies... maar blijkbaar komen we steeds op het zelfde knelpunt uit.)

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: augustus 26, 2003, 12:06:29 pm »

quote:

op 26 Aug 2003 11:19:49 schreef Jakolien:
[...]
Hoe komt het dat de boodschap iemand niet bereikt? Als twee mensen in eenzelfde kerk zitten, hoe kan het dat de één wel en de ander niet bereikt wordt? Ligt dat ook niet aan de hoorder? (Hóe wil iemand bereikt worden; wát wil iemand te horen en te zien krijgen...)
Ja, ik blijf er bij dat het in een kerk(-dienst) niet om iemands persoonlijke wensen en behoeftes moet gaan,maar om een goede, bijbelgetrouwe bediening van het Woord en de sacramenten. Op basis dáárvan moet je je bij een kerk aansluiten of moet je je van haar afscheiden.
Dus die bijbelgetrouwe bediening van het Woord en de sacramenten moet vanaf nu altijd zo gaan, zoals wij dat de afgelopen zestig jaar gewend zijn? Dat is dé manier (vorm)?

Jakolien

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: augustus 26, 2003, 12:19:41 pm »

quote:

op 26 Aug 2003 12:06:29 schreef Mezzamorpheus:
[...]

Dus die bijbelgetrouwe bediening van het Woord en de sacramenten moet vanaf nu altijd zo gaan, zoals wij dat de afgelopen zestig jaar gewend zijn? Dat is dé manier (vorm)?
Nee hoor, er is in de afgelopen 60 jaar al heel wat veranderd in de vorm, wat geen afbreuk deed aan de inhoud. We zijn de geloofsbelijdenis gaan zingen en het amen na de zegengroet. We hebben al diverse malen onze psalmen en gezangen aangepast en uitgebreidt. Er zijn op verschillende plaatsen meer of andere muziekinstrumenten gekomen. De diensten op de bijzondere feestdagen zijn veel feestelijker aangekleed, en het belijdens-doen gaat niet meer zo stijfjes als vroeger maar is nu meer een persoonlijk getuigenis geworden. Tijdens de bevestiging van ambtsdragers worden zij én de gemeente tijdens de dienst veel direkter aangesproken, soms tekenen zij hun bevestigingsformulier tijdens de dienst. Allemaal dingen die wat mij betreft een verandering ten goede zijn geweest.
« Laatst bewerkt op: augustus 26, 2003, 01:40:23 pm door Jakolien »

Lalage

• Ik ben bevrijd!
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: augustus 26, 2003, 01:27:48 pm »
In het oosten van het land gaat het wel iets stijver dan jij nu zegt, Jakolien. Althans, dat is wat ik ervan gezien heb... een gezongen amen kwam er niet door in Enschede-Noord.
Alle goede spreuken zijn reeds op de wereld; men verzuimt slechts om ze toe te passen. Blaise Pascal

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: augustus 26, 2003, 01:30:58 pm »
Waarom niet?

Jakolien

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: augustus 26, 2003, 01:41:53 pm »
Sorry hoor, ik heb het 'amen na de preek' even veranderd in het 'amen na de zegengroet'. Een gezongen amen na de preek heb ik ook nog niet meegemaakt.

AW

• Want de HEERE is goed; Zijn go
    • Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: augustus 26, 2003, 01:59:57 pm »
..noch met 'plat' plezier, zeker niet met frustratie.
Ik vind trouwens dat beide naast elkaar kunnen bestaan, al geef ik toe dat het wat moeilijk is.
Maar kerkgang..wat is   dat eigenlijk? Ik vind het een mengelmoes tussen een begravenis en een bruiloft, tussen en hoorcollege en een borrelgesprek, in ieder geval raakt het vaak en hopelijk al de facetten van ons bestaan. Het is in ieder geval een ontmoeting met de Levende. En Die is niet zo voorspelbaar.
Ps. 111:10

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: augustus 26, 2003, 02:40:35 pm »

quote:

Het valt me op dat je telkens weer probeert het probleem bij de mensen neer te leggen die het probleem hebben. De kerk doet alles goed en als mensen in de kerk het moeilijk hebben is dat niet het probleem van de kerk... Die doet alles al goed... het zal dus wel aan die mensen liggen.

Voorbeeldje hoe de een kan worden aangesproken en de ander niet... Stel, jij houdt niet van computers en ik wel.... als iemand nou iets zou proberen uit te leggen aan de hand van een voorbeeld en daarin technisch op computers ingegaan en vervolgens een link leggen... zou dat jou niet zoveel zeggen in zo'n geval... maar het zou mij duidelijk zijn.

Je kunt blijven zeggen dat het gaat om behoeftes in de kerk... ok... Maar als mensen ergens anders meer kunnen groeien en beter bereikt worden dan in onze kerk vind ik het beter dat je naar een andere kerk gaat en daar weer groeit in je relatie met God dan dat je in de gereformeerde kerk blijft en ook in je geloofssleur blijft zitten.

quote:

In de bijbel vind ik nergens het beeld zoals jij die schetst over de kerk. Een kerk is niet maar een 'middel' om in je geloof te groeien, maar het is hét Lichaam van Christus. En volgens onze belijdenis (waarop ook jij je ja-woord hebt gegeven, toch?) is iedere gelovige verplicht zich bij díe kerk te voegen waar de kenmerken van de ware kerk aanwezig zijn. Dus: niet op zoek gaan naar de beste plek voor jóuw behoeftes, maar naar de plek waar Christus ons wil hebben!

Weet je waarom je dat beeld nergens in de bijbel vindt? Omdat er in de tijd van de bijbel geen 100 verschillende kerken waren. Toen zat iedereen in de zelfde kerk en was iedereen het lichaam van Christus. Nu heb je allerlei kerken... en niet 1 kerk is het Lichaam van Chritus maar alle gelovigen, verspreid ook over allerlei kerken zijn het Lichaam van Christus. Als je dus naar een andere kerk gaat kun je daarmee niet zeggen dat die persoon uit het Lichaam van Christus stapt. Hij/zij blijft lid van dat Lichaam.

En volgens mijn belijdenis heb ik ingestemd met de leer van de kerk.... niet met de vormgeving. Ik heb niet beloofd altijd in dezelfde kerk te zullen blijven.... En bij die leer blijf ik, hoewel ik nog niet weet of dat altijd in dezelfde kerk zal zijn. Niemand heeft de plicht als christen om zich bij de gereformeerde kerk te voegen, wel om zich bij een kerk te voegen.
« Laatst bewerkt op: augustus 26, 2003, 02:49:00 pm door Marnix »

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: augustus 26, 2003, 02:51:46 pm »

quote:

op 26 Aug 2003 14:40:35 schreef Marnix:
Het valt me op dat je telkens weer probeert het probleem bij de mensen neer te leggen die het probleem hebben. De kerk doet alles goed en als mensen in de kerk het moeilijk hebben is dat niet het probleem van de kerk... Die doet alles al goed... het zal dus wel aan die mensen liggen.
Tja, zo kunnen we nog even doorgaan. Jij legt het probleem puur bij de kerk en de behoudende krachten daarin. Volgens jou is er niks mis met die 'mensen die het probleem hebben' en dus ligt het aan de kerk en dus heb je alle recht om de tent te verlaten. Toe nou...

xgnoom

• Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: augustus 26, 2003, 04:47:07 pm »
Ik ben al een poosje een frusti in de kerk en ga al enkele maanden sporadisch naar de kerkdiensten. Het is mij nooit gelukt een plekje te vinden in de GKV en ik voel me er niet op mijn gemak. Dat komt mede door de eindeloze discussies over steeds hetzelfde: wat-mag-wel-wat-mag-niet enz enz. Ik ben het gewoon zat en de interesse voor de kerkvorm van de GKV is het nulpunt aan het naderen.

Ik zou graag een keer iets geloofsopbouwends doen in de kerk, maar ik zou niet weten hoe en ook niet weten of men dat wel wil (!) in de GKV.
Olvidemos nuestro ser - Alabemos al Señor

Jakolien

• Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: augustus 26, 2003, 04:50:46 pm »

quote:

op 26 Aug 2003 14:40:35 schreef Marnix:
Weet je waarom je dat beeld nergens in de bijbel vindt? Omdat er in de tijd van de bijbel geen 100 verschillende kerken waren. Toen zat iedereen in de zelfde kerk en was iedereen het lichaam van Christus.

Nou dat is niet waar hoor! Je had natuurlijk de Joden en hun  bijeenkomsten in de synagogen, maar ook waren er al gauw sekten naast de christelijke kerk. Zo lees ik in een geschiedenisboek van K. Norel over ene Marcion, die in eerste instantie als een hervormer optrad. Hij wees de jonge kerk op een insluipend gevaar: men wilde door geld en goede werken de eigen zaligheid verdienen. Maar op den duur bleek hij een dwaalleeraar: Hij predikte twee goden: de jodengod en de God der liefde. Hij kreeg een behoorlijke aanhang.
En ook ene Montanus deed zijn werk: Hij zag dat de kerk verzakelijkt en ingezonken was, en ging met zijn profetessen rond om met zijn 'openbaringen en gezichten' de mensen weer in vuur en vlam te zetten. Maar zijn pretentie was dat zíjn openbaringen en gezichten belangrijker waren dan de leer van de apostelen en profeten.
Verder wordt er in Openb. 2:15 ook melding gemaakt van de 'Nicolaïeten'. Hoe groot die groepering was is niet duidelijk, maar blijkbaar was het een reeël gevaar voor de gemeente.

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: augustus 26, 2003, 05:41:41 pm »
Tja.. toen had je wat groeperingen.. en was het nog redelijk eenvoudig om aan de hand van de bijbel te beoordelen wat goed was en wat niet... Ik denk niet dat je op diezelfde manier nu kan oordelen dat wij de goede kerk zijn en allerlei andere kerken niet.

Jakolien

• Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: augustus 26, 2003, 06:07:26 pm »

quote:

op 26 Aug 2003 17:41:41 schreef Marnix:
Tja.. toen had je wat groeperingen.. en was het nog redelijk eenvoudig om aan de hand van de bijbel te beoordelen wat goed was en wat niet... Ik denk niet dat je op diezelfde manier nu kan oordelen dat wij de goede kerk zijn en allerlei andere kerken niet.

Over die Montanus heb ik gelezen dat de kerk er lang over heeft gedaan voordat men tot een veroordeling van zijn leer kwam. Het lag bij hem blijkbaar ook niet (meteen) zo duidelijk.
Wij kunnen niet goed oordelen over de situatie van toen. Daarvoor zou je je heel goed in de geschiedenis moeten verdiepen en je kunnen inleven in de cultuur van die tijd.
In ieder geval: Zij hadden hun valkuilen en hun strijd tóen, en wij hebben de onze vandaag.
Waarom denk je dat het voor hen eenvoudiger was om te beoordelen wat goed en fout was? Zij hadden de boeken van het Nieuwe Testament nog niet eens compleet. Wij wel. Zij waren de kerk in de kinderschoenen en moesten nog veel leren. Wij kunnen over de kerkgeschiedenis lezen en er lering uit trekken. Wij zouden het dus veel gemakkelijker moeten hebben met de zoektocht naar waarheid en leugen (ware kerk en valse kerk, of sekte).
« Laatst bewerkt op: augustus 26, 2003, 09:50:28 pm door Jakolien »

Auke

• ergo...
    • Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: augustus 26, 2003, 08:06:21 pm »

quote:

op 26 Aug 2003 16:47:07 schreef xgnoom:
Ik ben al een poosje een frusti in de kerk en ga al enkele maanden sporadisch naar de kerkdiensten. Het is mij nooit gelukt een plekje te vinden in de GKV en ik voel me er niet op mijn gemak. Dat komt mede door de eindeloze discussies over steeds hetzelfde: wat-mag-wel-wat-mag-niet enz enz. Ik ben het gewoon zat en de interesse voor de kerkvorm van de GKV is het nulpunt aan het naderen.

Ik zou graag een keer iets geloofsopbouwends doen in de kerk, maar ik zou niet weten hoe en ook niet weten of men dat wel wil (!) in de GKV.
En toch is er genoeg te doen binnen de kerk! Informeer eens in Franeker, in Maastricht o.i.d.
En de kerkvorm: Het valt me steeds meer op dat mensen de vorm teveel laten spreken! Kijk eerst eens omhoog voordat je om je heen kijkt!
| Ps. 8:5,6 |

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: augustus 26, 2003, 09:24:07 pm »
Jakolien, het verschil is dat je tegenwoordig niet kan zeggen: 1 kerk is goed en de rest is allemaal fout.

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: augustus 26, 2003, 09:34:39 pm »

quote:

op 26 Aug 2003 21:24:07 schreef Marnix:
Jakolien, het verschil is dat je tegenwoordig niet kan zeggen: 1 kerk is goed en de rest is allemaal fout.
Dat heeft ze ook nergens gezegd, dat lees jij er uit, maar het staat er niet!

xgnoom

• Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: augustus 26, 2003, 09:44:55 pm »

quote:

op 26 Aug 2003 20:06:21 schreef Auke:
[...]
En de kerkvorm: Het valt me steeds meer op dat mensen de vorm teveel laten spreken! Kijk eerst eens omhoog voordat je om je heen kijkt!

Dat klopt, de kerkvorm is meer de druppel dan de echte reden. De echte reden is dat ik geen praktisch plekje kan vinden (sociaal dus) en ook met geloofsvragen niet uit de voeten kan in de kerk, maw ik kan geen manier vinden om te praten over dingen die me bezig houden mbt geloven binnen de kerk. Mensen houden er niet zo van als je over God praat en over je geloof binnen de GKV, om de een of andere mysterieuze reden.
Ik praat me trouwens helemaal het apelazerus hierover met heel veel mensen... dat is op zich wel positief, hoewel daar veel niet-gkv-ers bij zitten.

Sarah

• Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: augustus 26, 2003, 09:46:45 pm »
Er is echt een verschil in de manier van denken van mensen die heel hun leven elke zondag in de gereformeerd vrijgemaakte kerk komen of mensen die nog maar pas een kerk bezoeken of mensen die een evangelische of pinkstergemeente bezoeken bv.

We moeten onszelf iig niet tot een god gaan maken door onze gedachtes en gevoelens te laten heersen.

Er is maar 1 kerk, en dat zijn alle christenen.

Maar ik weet niet of we dat zomaar 1,2,3 kunnen beseffen.. Ben eigenlijk bang van niet. Het houdt zoveel meer in dan we denken.
Ik haat onze beperktheid door de zonde.

Lalage

• Ik ben bevrijd!
    • Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: augustus 27, 2003, 10:43:07 am »

quote:

op 26 Aug 2003 21:44:55 schreef xgnoom:
[...]

Dat klopt, de kerkvorm is meer de druppel dan de echte reden. De echte reden is dat ik geen praktisch plekje kan vinden (sociaal dus) en ook met geloofsvragen niet uit de voeten kan in de kerk, maw ik kan geen manier vinden om te praten over dingen die me bezig houden mbt geloven binnen de kerk. Mensen houden er niet zo van als je over God praat en over je geloof binnen de GKV, om de een of andere mysterieuze reden.
Ik praat me trouwens helemaal het apelazerus hierover met heel veel mensen... dat is op zich wel positief, hoewel daar veel niet-gkv-ers bij zitten.
Zijn er dan geen bijbelstudiekringen in de gkv???!!
Alle goede spreuken zijn reeds op de wereld; men verzuimt slechts om ze toe te passen. Blaise Pascal

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: augustus 27, 2003, 11:41:14 am »

quote:

op 26 Aug 2003 21:34:39 schreef dingo:
[...]

Dat heeft ze ook nergens gezegd, dat lees jij er uit, maar het staat er niet!
Ik zeg ook nergens dat Jakolien dat zegt of denkt. Dat staat er namelijk ook niet. :) Ik wou er alleen mee duidelijk maken dat het daardoor tegenwoordig moeilijker is dan vroeger op dit punt.... de ordes die Jakolien noemt kun je afdoen als onchristelijk adhv de bijbel... maar kijk eens hoe lang we bijvoorbeeld als over de kinderdoop/volwassendoop praten maar nog steeds is niet 1 van beide partijen overtuigd... en voor beide standpunten zijn bijbelteksten te vinden.... kortom, wat dat betreft is het niet hetzelfde als vroeger.... kerksplitsingen hebben het allemaal heel verwarrend gemaakt.... Dat wilde ik proberen duidelijk te maken zonder dat ik daarbij wil beweren dat Jakolien heeft gezegd dat 1 kerk goed is en de rest allemaal fout. Dat heeft ze namelijk inderdaad niet gezegd dus ga ik dat ook niet beweren.

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: augustus 27, 2003, 02:40:19 pm »
Ik ben bang dat dat wel hetzelfde is als vroeger, Marnix.
Bijv. de 2e WO: wij weten nu dat Hitler fout was, maar begin jaren '30 wisten mensen helemaal neit zo goed wat ze van hem moesten denken. Achteraf kun je altijd makkelijk praten, en al helemaal als er een paar duizend jaar tussen zit, en je weinig kennis hebt van wat zich toen afspeelde.
[Prediker 7:29]

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: augustus 28, 2003, 12:30:40 am »

quote:

op 27 Aug 2003 10:43:07 schreef Lalage:
[...]
Zijn er dan geen bijbelstudiekringen in de gkv???!!
Tuurlijk wel.
BTW: Heb je mijn vraag op pag. 1 aan jou gezien?

Arne

• Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: augustus 28, 2003, 01:16:32 am »

quote:

op 27 Aug 2003 14:40:19 schreef Marloes:
Ik ben bang dat dat wel hetzelfde is als vroeger, Marnix.
Bijv. de 2e WO: wij weten nu dat Hitler fout was, maar begin jaren '30 wisten mensen helemaal neit zo goed wat ze van hem moesten denken. Achteraf kun je altijd makkelijk praten, en al helemaal als er een paar duizend jaar tussen zit, en je weinig kennis hebt van wat zich toen afspeelde.

Dit ben ik met je eens Marloes.

Wat Marnix bedoelt is echter dat er mensen zijn die alleen maar op de rem trappen en alle veranderingen die er zijn gewoon tegen willen houden omdat het mogelijk is, dat ze misschien wel eens een onschriftuurlijke uitwerking zouden kunnen hebben op lange termijn.

Het is ongeveer hetzelfde als wat veel schippers van zeilboten hadden toen de motor uitgevonden was. Daar wilden ze niet aan. Sterker dat ding maakte duivelse geluiden en was een vinding van de satan. Alleen met hard werken en met afhankelijkheid van het weer kon een schipper zijn werk doen.

Ondanks alle weerstand heeft de motor zijn intrede gedaan in de scheepvaartwereld. Langzaam maar zeker gingen ook de schipppers die fel tegen deze verandering waren overstag. Ze moesten wel. In het andere geval moesten ze stoppen met hun beroep, omdat ze niet mee konden komen met de concurentie.

Op een gegeven moment zijn er mensen met een hoop angst tegen verandering.
Weerstand omdat ze bijvoorbeeld nieuwe liederen niet kennen. Liederen die in plaats (of naast) hun vertouwde psalmen komen. Zijn het altijd schriftuurlijke argumenten die gebruikt worden? Nee, zeker niet. Voor een groot deel gaat het om weerstand tegen verandering.

We mogen best wel eens wat meer vertrouwen hebben in God. Het lijkt alsof we alles zelf moeten beslissen. Sommige mensen moeten hun angst omzetten in vertrouwen. Sommige mensen moeten hun onrust omzetten in geduld en rust.
Kortom: we mogen op de Heer van de kerk vertrouwen, die als herder zijn schapen wijdt en er voor zorgt dat er niet een verloren gaat.

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: augustus 28, 2003, 10:00:57 pm »

quote:

op 28 Aug 2003 01:16:32 schreef Arne:
Wat Marnix bedoelt is echter dat er mensen zijn die alleen maar op de rem trappen en alle veranderingen die er zijn gewoon tegen willen houden omdat het mogelijk is, dat ze misschien wel eens een onschriftuurlijke uitwerking zouden kunnen hebben op lange termijn.
(...)
Weerstand omdat ze bijvoorbeeld nieuwe liederen niet kennen. Liederen die in plaats (of naast) hun vertouwde psalmen komen. Zijn het altijd schriftuurlijke argumenten die gebruikt worden? Nee, zeker niet. Voor een groot deel gaat het om weerstand tegen verandering.
Als dit waar was, dan zou dit forum een stuk kleiner zijn. Wat is er niet afgediscussieerd over de 'Reformanda'-punten, zoals bv. de gezangen. Wat je daar ook van mag vinden, je kunt niet volhouden dat men alleen maar uit angst reageert en niet met argumenten komt.

quote:

op 28 Aug 2003 01:16:32 schreef Arne:
We mogen best wel eens wat meer vertrouwen hebben in God. Het lijkt alsof we alles zelf moeten beslissen. Sommige mensen moeten hun angst omzetten in vertrouwen. Sommige mensen moeten hun onrust omzetten in geduld en rust.
Kortom: we mogen op de Heer van de kerk vertrouwen, die als herder zijn schapen wijdt en er voor zorgt dat er niet een verloren gaat.
Dat is waar, maar dat ontslaat ons niet van de verantwoordelijkheid om waakzaam te blijven en bij de goede leer te blijven.

Arne

• Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: augustus 29, 2003, 12:34:54 am »

quote:

op 28 Aug 2003 22:00:57 schreef Peter:
Als dit waar was, dan zou dit forum een stuk kleiner zijn. Wat is er niet afgediscussieerd over de 'Reformanda'-punten, zoals bv. de gezangen. Wat je daar ook van mag vinden, je kunt niet volhouden dat men alleen maar uit angst reageert en niet met argumenten komt.

Van beide kanten heb ik nog geen inhoudelijke argumenten gehoort.
Er zijn heel wat mensen in meer of mindere mate gefrustreerd, omdat bepaalde zaken niet kunnen in hun kerk. Ze willen graag meer enthousiastme en opwekking.

Het geloof draait niet alleen om beleving en heeft pieken en dalen.
Niet alleen maar hoogtepunten en geloofsgroei. Dat is de realiteit.
Wanneer je in een kerk de dienst dusdanig aan zou passen, met een vaste band, opwekkingsliederen etc. dan begint dit op een gegeven moment ook sleur en gewoonte te worden.

Niet dat ik daar op tegen ben. De vrijgemaakte traditie is van origine anders.
Let wel: Er zijn evangelische kerken waar Gods woord in een preek centraal staat, op precies dezelfde manier als in de vrijgemaakte kerk. Het enige verschil is de vorm van de liturgie. Dat is echt het enige verschil.

Mijns inziens wordt er juist op deze vorm veel afgegeven door de Reformanda.
Inhoudelijke kritiek is zeldzaam. Dit mis ik. Wanneer je een welles nietes discussie hebt over allerlei vormen, zonder dat je op de inhoud van de liturgie overgaat ben je fout bezig. Het lijkt er soms wel op dat de vorm van de eredienst bij sommige mensen een soort afgod geworden is.

Bij iedereen speelt het gevoel mee. Sommige mensen spreekt de evangelische vorm niet aan, omdat deze niet eerbiedig genoeg zou zijn. Andere mensen spreekt de traditionele vorm niet aan, omdat er geen enkele passie vanuit gaat.

Het zou heerlijk zijn, als we samen God kunnen dienen waarbij Zijn woord centraal staat en niet de vorm van de eredienst. Volgens mij zou er dan veel meer over de inhoud van de dienst gepraat worden en minder over de vorm.

Dan zouden we samen in de naam van Jezus een loflied aan kunnen heffen.

Johan V.

• Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: augustus 29, 2003, 01:56:07 am »
Tja, wat zal ik zeggen.

GEWELDIG!!!!!!! Heerlijk om bij ons in de GKV te zitten. Fijne preken, fijne gemeenschap. Dynamisch. Hoeft van mij nooit meer anders ;) (in dit leven)
Geloofd zij de God en Vader van onze Here Jezus Christus, die ons naar zijn grote barmhartigheid door de opstanding van Jezus Christus uit de doden heeft doen wedergeboren worden tot een levende hoop,

Jakolien

• Bekijk profiel
« Reactie #43 Gepost op: augustus 29, 2003, 09:14:40 am »

quote:

op 29 Aug 2003 00:34:54 schreef Arne:
[...]

Van beide kanten heb ik nog geen inhoudelijke argumenten gehoort.
...
Mijns inziens wordt er juist op deze vorm veel afgegeven door de Reformanda.
Inhoudelijke kritiek is zeldzaam. Dit mis ik. Wanneer je een welles nietes discussie hebt over allerlei vormen, zonder dat je op de inhoud van de liturgie overgaat ben je fout bezig.

Heb jij een abonnement op Reformanda? Of lees je er minstens 1 in de maand?
Ik denk het niet, want anders had je het bovenstaande niet geschreven.

Reformanda heeft júist steeds met inhoudelijke argumenten het e.e.a. bekritiseerd! Járenlang! Maar i.p.v. een inhoudelijke discussie over de aangevoerde argumenten kwam er alleen maar kritiek over de gekozen woorden, de vorm, het tijdstip, de toon, enz....

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #44 Gepost op: augustus 29, 2003, 09:34:45 am »
(foutje)
« Laatst bewerkt op: augustus 29, 2003, 01:54:59 pm door Peter »

xgnoom

• Bekijk profiel
« Reactie #45 Gepost op: augustus 29, 2003, 09:45:53 am »

quote:

op 29 Aug 2003 09:14:40 schreef Jakolien:
[...]
Heb jij een abonnement op Reformanda? Of lees je er minstens 1 in de maand?
Ik denk het niet, want anders had je het bovenstaande niet geschreven.

Reformanda heeft júist steeds met inhoudelijke argumenten het e.e.a. bekritiseerd! Járenlang! Maar i.p.v. een inhoudelijke discussie over de aangevoerde argumenten kwam er alleen maar kritiek over de gekozen woorden, de vorm, het tijdstip, de toon, enz....

Ik ben het helemaal met Arne eens en met deze kritiek kan ik niets. Ik heb me uitputtend bezig gehouden met Reformanda en het verwijt dat mensen dat kennelijk niet doen vind ik - naast dat dit in mijn geval volkomen onterecht is - buitengewoon lichtvaardig.

Ondanks dat ik er veel aandacht aan besteed heb ben ik niet onder de indruk van Reformanda, laat staan van de zgn. inhoudelijke kritiek. Maar daar hebben we het al uitvoerig over gehad.

Wat ik jammer vind aan je stellingname is dat dit ook bijv. naar de synode toe ook zo gaat: ze worden verweten niet te luisteren. Dat is niet waar. De synode (en wij) zijn het niet met Reformanda eens, dat is heel wat anders dan niet (willen) luisteren.

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #46 Gepost op: augustus 29, 2003, 02:19:51 pm »
Tja... dat is inderdaad zo. Reformanda wil dingen anders.... En als dat niet gebeurd krijg je het verwijt dat er niet naar ze is geluisterd.... dat is onterecht.

Als ik tegen mijn ouders zeg dat ik een nieuwe fiets wil maar ik krijg die niet, wil dat dan zeggen dat er niet naar me is geluisterd? Zo werkt het natuurlijk niet.

Deze discussie vind ik daarentegen veel positiever, zonder dat we het meteen met elkaar eens zijn luisteren we wel naar elkaar en dat is al een goede zaak.

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #47 Gepost op: augustus 29, 2003, 10:18:17 pm »
Sommige mensen, die alles graag anders willen, kunnen soms ook aardig drammen. Mijn indruk is, dat het van je houding afhangt of er naar je wordt geluisterd. Dus of je nu bij de 'behouders' of bij de 'vernieuwers' hoort, kom gewoon op een rustige manier met inhoudelijke argumenten en heb geduld.

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #48 Gepost op: augustus 30, 2003, 01:02:35 am »
Tja... maar dat is ook niet zo vreemd.

Stel, iemand heeft perse 100 euro nodig, anders gebeurd er iets heel ergs. Hij klopt aan bij je familie aan maar die weigeren je 100 euro te geven. Dan zal zo'n persoon ook gaan doorzeuren, want hij wil dat erge voorkomen. En dat wordt dan afgedaan als drammen. Dat is nogal makkelijk gezegd... wat in het voorbeeld heeft zijn familie geen probleem. Dan is het makkelijk om nee te zeggen en als iemand doorzeurt dat af te doen als drammen. Maar wat zou jij doen als je in de schoenen van die persoon stond?

Zo is het in deze discussie ook een beetje. Als je nu je wel aangesproken voelt in de kerk, met de huidige vormgeving, is het heel makkelijk om Nee te zeggen tegen anderen. Want dan blijft het zoals jij graag wil, en het is uiteindelijk niet jou probleem. En als ze door blijven "zeuren" hoor dat we niet zo moeten zeuren. Maar het belang van de die mensen is vaak veel groter dan je denkt.

Peter, stel nou dat de situatie helemaal andersom was, de gerefomeerde kerk was supermodern en jij voelde je daar totaal niet thuis, je kon God niet ervaren, je kon niet groeien in je relatie met God, je werd niet aangesproken en je merkte dat je steeds verder van God af kwam te staan. Kortom, je ging proberen om daarin wat te veranderen. Maar iedereen zei: Nee.

Zou je dan niet door blijven zeuren? Voor je relatie met God heb je dat toch wel over? Het gaat niet om zomaar iets.

Jakolien

• Bekijk profiel
« Reactie #49 Gepost op: augustus 30, 2003, 06:19:33 pm »

quote:

op 30 Aug 2003 01:02:35 schreef Marnix: stel nou dat de situatie helemaal andersom was, de gerefomeerde kerk was supermodern en jij voelde je daar totaal niet thuis, je kon God niet ervaren, je kon niet groeien in je relatie met God, je werd niet aangesproken en je merkte dat je steeds verder van God af kwam te staan. Kortom, je ging proberen om daarin wat te veranderen. Maar iedereen zei: Nee.

Zou je dan niet door blijven zeuren? Voor je relatie met God heb je dat toch wel over? Het gaat niet om zomaar iets.

Dat laatste, daar heb je helemaal gelijk in: het gaat niet om zomaar iets. Maar, maak dit voor jezelf eens concreet? Waar gaat het precies wél om? Om onze moeiten en over de vraag of we iets kunnen ervaren? De Here Jezus zegt in de gelijkenis van de arme Lazarus en de rijke dwaas: "Al zou er een engel uit de hemel komen, ze zouden niet geloven". Zou dat dan aan de engel gelegen hebben? Of stonden de mensen die bedoeld worden gewoon niet open voor het geloof? Genoeg te ervaren, lijkt me, als er een engel uit de hemel komt. En toch: ze zullen niet geloven.
Nog even terug naar de vraag: waar gaat het dan wél om in de kerk? Is het niet in de eerste plaats de zuivere verkondiging van het evangelie ("een ieder die mijn Woord bewaart...")? Als dat in het geding komt, dan is het geen kwestie van "door blijven zeuren" totdat je gelijk krijgt, maar elkaar aanspreken op geloofsgehoorzaamheid.