quote:
op 15 Mar 2003 21:30:21 schreef dingo:
Dus de enige manier om je kinderen te beschermen is om uit te leggen dat sex geen seks en zeker geen liefde is. Het is geen sinecure om dat uit te leggen dus ik wens je alvast veel sterkte (en wijsheid) toe.
Helemaal mee eens. Als je een filter nodig denkt te hebben dan schiet je je doel als ouder voorbij, of neem je je verantwoordelijkheden niet op.
Het lijkt heel christelijk, gewoon een filter, maar doe je dat niet juist omdat je niet helemaal zeker van je kinderen bent?
Wij hebben onze kinderen van jongs af aan geleerd welke t.v. programma's wél goed zijn en met welke je God verdriet doet. We hebben ze ook heel jong uitgelegd dat je de Heilige Geest kunt uitnodigen in je hart, omdat Hij je overtuigt van zonde. De Heilig Geest is héél goed in staat een kinderhartje onrustig te maken als hij naar iets kijkt wat niet goed voor zijn geest is. Ook het "stiekum" kijken als vader of moeder niet in de buurt is zal zijn hartje onrustig maken. Áls het al eens gebeurde dat ze te lang hadden gekeken, dan hadden ze er last van en kwamen ons vertellen hoe dat voelde. Wij werden dan nooit kwaad, maar prezen ze om het feit dat ze de stem van de Herder dus goed hadden verstaan.
Ze moeten juist af en toe op verkeerde siteskomen, om te leren kiezen tussen goed en kwaad, dat zullen ze buiten jouw beschermde huis namelijk ook moeten doen.
Onze tienders wilden wel eens naar een film kijken waar wij niet blij mee waren en dat wísten ze dan ook. We verboden dat nooit, maar vroegen ze zich af te vragen tijdens het kijken of ze ook waren blijven zitten als ze met de Here Jezus samen zaten te kijken. Het is al een aantal keren voorgekomen dat ze halverwege de bioscoop naar buiten zijn gelopen, én ons dat naderhand ook vertelden, omdat ze zeiden dat ze wisten dat op dát moment Jezus ook niet was blijven zitten.
Welkom in de grote mensen wereld zou ik zeggen. We zijn niet ván deze wereld maar er wél in. Maak ze weerbaar. En zorg er voor dat ze dingen niet láten omdat hun vader of moeder het niet goed vinden ( zwak excuss tegenover hun vrienden) maar omdat ze zélf een keuze hebben gemaakt tégen het kwaad.
En vanavond bleek mijn kleinzoon dezelfde opvoeding te hebben gehad. Hij kwam in de keuken melden dat hij de t.v. had uitgezet omdat er een programma was, dat " de Here Jezus vast niet fijn vond"
Jong geleerd, oud gedaan.