Auteur Topic: Geloven fijn vinden, is dat eigenlijk verdacht?  (gelezen 4921 keer)

Wilhelmina

• Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
Geloven fijn vinden, is dat eigenlijk verdacht?
« Gepost op: september 02, 2003, 06:05:07 pm »
Uit een aantal verschillende reakties de laatste tijd ben ik me dit serieus af gaan vragen. Zodra iemand hier verteld dat iets heel fijn is of goed loopt dan worst dat meteen verdacht gevonden.
Een aantal mensen hier zijn erg blij met het fenomeen "Godfashion" Hoewel ik er, in veband met de afstand nooit ben geweest, wordt ik blij als ik de verslagen lees. Wat heerlijk voor jonge mensen om op zo'n vrije blije manier met je geloof om te kunnen gaan. Maar wat een weerstand, en wat een waarschuwingen. Meteen wordt de hartsgesteldheid van al die dansende en zingende jongeren in twijfel getrokken.
Als ik vertel dat onze diensten wel 2 of 3 uur kunnen duren zonder dat iemand ongeduldig op zijn klokje kijkt, dan zijn de denegrerende opmerkingen niet van de lucht. Het wordt zelfs afgedaan door iemand die dit "Blah, blah" noemt. De rest zal ik jullie besparen.
Als ik mijn eigen tiener aanhaal die staat te trappelen om een dienst mee te maken ( ik moet ze zondags zelfs nog naar een andere avonddienst brengen omdat ze ook die niet willen missen) dan wordt er serieus afgevraagd of die jongen wel voor God in de kerk komt, of omdat hij zo graag een nummertje op zijn sax speelt.
Wat is dat toch hier, kunnen we zo moeilijk geloven dat een relatie met God hebben gewoon heel fijn is. Dat je niet pas heilig bent als je je met een zwaarmoedig hart, en een triest gezicht door de dienst worstelt?
Waarom worden mensen hier stelselmatig denegrerend behandeld, en mag hun geloof in alle toonaarden in twijfel worden getrokken zodra mensen enthousiast worden door hun relatie met God, of hun gemeentebezoek, of wat dan ook.
Waarom moet je meteen op je hoede zijn, als je de Heer aanbidt met een lied dat toevallig niet in de Psalmen staat.
Waar komt die angst vandaan voor mensen die genieten van het kind van God zijn. Als de vreugde des Heren onze kracht is, dan is het toch niet gek dat je door die vreugde een krachtig christen wordt? Dan ontstaat er toch een bron van levend water uit je binnenste? Dat moet toch tot uiting komen in alles wat je doet? Kunnen we eigenlijk nog wel blij zijn als andere christenen blij zijn, of als er tieners met groot plezier naar de gemeente komen?
Is het niet eigenlijk zo, dat we ons daar allemaal naar uit zouden moeten strekken, en niets liever dan dat willen, dat onze jonge mensen een levende relatie met God zouden krijgen?

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: september 02, 2003, 07:57:41 pm »
Waarschijnlijk vanwege het oude gezegde:

Wat een boer niet kent, dat vreet hij niet.

(uitzonderingen daargelaten).
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: september 02, 2003, 08:08:25 pm »

quote:

op 02 Sep 2003 18:05:07 schreef Wilhelmina:
Uit een aantal ... (blablabla :) )
Een heel groot en welgemeend AM... Oh nee, dat mocht niet meer. Nou dan maar anders: Ik ben het helemaal, honderd procent, met je eens! :) Blijf vooral doorgaan met ons dit onder de aandacht te houden. We hebben het nodig.

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: september 02, 2003, 08:40:59 pm »
Over wie gaat het hier?

xgnoom

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: september 02, 2003, 09:45:12 pm »
Hmm... geloven moet natuurlijk wel een zekere mate van saaiheid hebben en niet helemaal aansluiten bij hoe mensen zijn... :?

Ben er achter gekomen dat er ook kerken/gemeenten zijn waar je gewoon jezelf kan zijn en je gaven kunt ontplooien... precies, tot Gods eer.
Olvidemos nuestro ser - Alabemos al Señor

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: september 02, 2003, 10:32:11 pm »

quote:

op 02 Sep 2003 20:40:59 schreef Pulpeet:
Over wie gaat het hier?

Over sommige mensen die ze kent.... Laat iedereen voor zichzelf kijken of hij/zij dit beeld bij zichzelf herkent.

Tja geloven is alles behalve saai. Wel meot ik er bij vertellen dat ik het lange tijd saai vond maar buiten mijn eign kerk om heb ontdekt hoe super het eigenlijk is!
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: september 02, 2003, 10:54:59 pm »
Het gaat over mij (en Jakolien), dus laat me maar even een aantal dingen rechtzetten.
1. Het in twijfel trekken van de hartsgesteldheid van dansende en zingende jongeren is niet ontstaan vanuit moeite met blijdschap an sich, maar met het al te stellig claimen van Gods mening daarover.
2. Het 'bla-bla' was een uiting van frustratie van mijn kant over het nogal pesterig benoemen van alle vrijgemaakte zwakheden in het verleden, hetgeen in die discussie totaal off-topic was. Ik besef dat het nogal denigrerend overkomt, waarvoor mijn excuses.

farao

• The Spirit That Guides Us
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: september 02, 2003, 11:25:18 pm »
Ik dans graag bij de muziek nah ja dansen ben gewoon ritmisch ingesteld, mm bij psalmen zondag ging dat wat moeilijk  :+, zonder gekheid ik hou er van om God te loven en er dan lekker bij te bewegen het gaat niet door me handen maar door me hele lichaam, hou er van!!! ;)
Verily, verily, I say unto thee, Except a man be born again, he cannot see the kingdom of God.

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: september 02, 2003, 11:45:28 pm »

quote:

op 02 Sep 2003 22:54:59 schreef Peter:
Het gaat over mij (en Jakolien), dus laat me maar even een aantal dingen rechtzetten.
1. Het in twijfel trekken van de hartsgesteldheid van dansende en zingende jongeren is niet ontstaan vanuit moeite met blijdschap an sich, maar met het al te stellig claimen van Gods mening daarover.
2. Het 'bla-bla' was een uiting van frustratie van mijn kant over het nogal pesterig benoemen van alle vrijgemaakte zwakheden in het verleden, hetgeen in die discussie totaal off-topic was. Ik besef dat het nogal denigrerend overkomt, waarvoor mijn excuses.

Punt 2: Wat mij betreft zand erover.

Punt 1: Ik denk dat je dat naar aanleiding van een aantal bijbelteksten ook kunt claimen dat God zeker geen probleem heeft met een dergelijke manier van uiten van geloofsblijheid. Dat wil niet zeggen dat daarmee andere vormen niet goed zijn.
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

fransje

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: september 03, 2003, 09:07:06 am »
Wilhelmina, je vraag, waarom is enthosiast christen zijn zo verdacht
(vrij samen gevat ). Misschien moet je het wat rusiger aandoen op het forum.
Jouw bijdrage is inhoudelijk best goed ook al ben ik het niet inhoudelijk altijd met je eens. Maar jouw snelheid van reageren (en hoeveelheid) dwars door ieder heen strijkt mij echt tegen de haren. Dit is ook de reden waarom ik hier nog maar zo weinig reageer.
Overdaad schaad, dit gezegde gaat hier bij  op, wat mijbetreft. Ik denk ook dat meer mensen hier onder lijden. Forum mensen zijn nog niet nagedacht over je ene reaktie of na een paar minuten is de volgende reaktie er al weer. Hoe krijg je het voor elkaar. Je gezin en alles wat daar om heen zit heeft toch je volle aandacht nodig. Zelf moet ik met regelmaat afstand nemen want het werkt erg verslavend allemaal.
Ik zou ook willen zegen relativeer je houding nu eens, slaap er nog eens een nachtje over e.d. Je hebt denk ik een grote missiedrang en dat staat je te prijzen maar soms lijkt het toch meer op geldingsdrang.
Weet je door die houding loop je eigen inhoudelijke reaktie voor de voeten.

En nu over mijzelf, is geloven fijn?
Ja absoluut.
Waarom, omdat Christus voor mij gestorven is en mijn zonden opzich heeft genomen.
Waar was ik al die tijd ? Druk met het uitsralen van mijn Christen zijn hier op aarde.
Hoe, door om te zien naar de zieken in onze gemeente, de eenzamen, vrijwilligers werk in mijn omgeving op te pakken, aktief meewerken in mij eigen gemeente bijbelstudieverenigingen weer op rails te zetten enz. ( dan heb je vanzelf weinig tijd voor internet :) )
Kortom `doen wat mijn christenhand vindt om te doen`.
« Laatst bewerkt op: september 03, 2003, 09:22:45 am door fransje »
sorry, ik ben dislekt, zeker als de emoties wat oplopen.
maar ik doe mijn best.

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: september 03, 2003, 02:53:41 pm »

quote:

op 03 Sep 2003 09:07:06 schreef fransje:
Misschien moet je het wat rusiger aandoen op het forum.

Maar jouw snelheid van reageren (en hoeveelheid) dwars door ieder heen strijkt mij echt tegen de haren. Dit is ook de reden waarom ik hier nog maar zo weinig reageer.

Druk met het uitsralen van mijn Christen zijn hier op aarde.

Hoe, door om te zien naar de zieken in onze gemeente, de eenzamen, vrijwilligers werk in mijn omgeving op te pakken, aktief meewerken in mij eigen gemeente bijbelstudieverenigingen weer op rails te zetten enz. ( dan heb je vanzelf weinig tijd voor internet :) )

Kortom `doen wat mijn christenhand vindt om te doen`.

Leuk om een persoonlijke noot van jou te ontvangen in een draadje door mijzelf opgestart.
Uit jouw stukje maak ik op dat je met grote regelmaat meeleest, want je bent uitstekend op de hoogte van mijn reakties én de snelheid waarmee die geplaats worden. Jij bent dus een lezer, en ik de schrijver, kost bij mij even veel tijd, dus wat dat betreft kunnen we elkaar een hand geven.
De snelheid waarmee ik reageer heeft niet te maken met de hoeveelheid reakties die ik wil produceren, maar juist met de mij toegemeten tijd op de computer. Er is hier altijd wel iemand die meer "recht" heeft doordat er huiswerk gemaakt moet worden, of bijbelstudies en/of preken voorbereid. Ik pik dus de kleine kwartiertjes als de anderen echt even wat anders doen.
Ik wil geen wedstrijdje "goede" werken met  je houden , maar je zou verbaasd zijn over wat ik naast mijn 30 urige baan nog aan gemeente aktiviteiten onderhoud, met mijn kinderen doe, en hoeveel boeken ik lees i.v.m. studies voer allerlei pastorale zaken in de gemeente die ik volg.
De één zal dan om te ontspannen even naar de tv kijken, en ik vind mijn ontspanning in de computer. Het is bij mijn andere aktiviteiten echter een fractie vergeleken.

Je waarschuwt mij voor computerverslaving dat is een goede waarschuwing, echter zelf beweer je nog iets anders. Aan de ene kant noem je al je goede werken op waardoor je geen tijd zou hebben voor deze onzin, maar aan de andere kant vind je het ook belangrijk om mij te laten weten dat je niet meer reageert omdat je je aan mijn bijdragen stoort. Dat heb je een aantal maanden geleden ook al eens geschreven. Ik vind je een hele interessante vrouw en wil absoluut geen ruzie met je omdat ik denk dat je mij nog veel te leren hebt.

Wat mij wel een beetje dwars zit is dat jij ongestraft al je goede werken op een rijtje mag zetten, terwijl mij dat ongelofelijk kwalijk zou worden genomen. Het "bei uns ist alles besser" ben ik nog niet vergeten, en bij mij zou dat beslist niet gewaardeerd worden, omdat er dan zeker mensen zouden opstaan die zouden beweren dat ik suggereren zou dat anderen het een stuk minder zouden begrijpen als ikzelf. Snap je?

"druk zijn met het uitstralen van mijn Christenzijn hier op aarde" zou men ongestraft een vrome reaktie mogen noemen, als het mij tenminste betreft.

Dat jij zegt dat je je aan mijn manier van spreken stoort en dat je daarom maar wegblijft, vind ik jammer. Alleen zou eenzelfde zin van mijn kant ( is ook gebeurd)  uitgelegd worden als dat ik graag in een "slachtofferrol" zou willen zitten.

Begrijp je mijn punt?
Er wordt hier weinig gereageerd op wat er eigenlijk gezegd wordt, maar meer op de man gespeeld, het is namelijk hier veel belangrijker wie iets zegt dan wát er gezegd wordt.

Ik vind het bewonderenswaardig dat je je tijd zo nuttig besteedt, maar je geeft mij een klein beetje het gevoel dat je er vanuit gaat dat anderen, in ieder geval ik, daar nog lang niet aan kunnen tippen.
Ik wil je met alle plezier eens vertellen, wat ik zoal doe in mijn kostbare tijd. Dat doe ik dan wel privé, omdat ik aan niemand verantwoording hoef af te leggen over mijn bezigheden, alleen aan God. En ook een beetje vind dat je je linkerhand niet hoeft te laten weten wat je rechter doet.

Laten we niet als kemphanen tegenover elkaar gaan staan, ik zie het nut niet. Sterker nog, ik mag graag eens naar een echte vrijgemaakte mening luisteren, ik zit hier niet voor niets.

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: september 03, 2003, 03:02:39 pm »

quote:

op 03 Sep 2003 14:53:41 schreef Wilhelmina:
Sterker nog, ik mag graag eens naar een echte vrijgemaakte mening luisteren, ik zit hier niet voor niets.
Laat me niet lachen! De enige reden waarom jij graag naar 'echte vrijgemaakte' mening luistert is om jezelf te bevestigen in je vooroordelen en om er dan vervolgens eens lekker op los te maaien.  |:(

Nog een tip: als je de computer wilt gebruiken voor ontspanning zijn er nog andere manieren dan dit forum en die kosten je geen telefoontikken o.i.d. Gewoon een spelletje patience!

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: september 03, 2003, 03:04:19 pm »

quote:

op 03 Sep 2003 15:02:39 schreef Peter:
[...]

Laat me niet lachen! De enige reden waarom jij graag naar 'echte vrijgemaakte' mening luistert is om jezelf te bevestigen in je vooroordelen en om er dan vervolgens eens lekker op los te maaien.  |:(

Nog een tip: als je de computer wilt gebruiken voor ontspanning zijn er nog andere manieren dan dit forum en die kosten je geen telefoontikken o.i.d. Gewoon een spelletje patience!
Ik hou van je. ;)

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: september 03, 2003, 03:22:09 pm »

quote:

op 03 Sep 2003 14:53:41 schreef Wilhelmina:
[...]
Er wordt hier weinig gereageerd op wat er eigenlijk gezegd wordt, maar meer op de man gespeeld, het is namelijk hier veel belangrijker wie iets zegt dan wát er gezegd wordt.
Tsjonge. Dat valt mij nou ook al de hele tijd op :|

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: september 03, 2003, 03:31:48 pm »
Zou het kunnen dat dit wordt veroorzaakt door wat er gezegd wordt? Ik doe maar een gooi.

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: september 03, 2003, 03:34:59 pm »

quote:

op 03 Sep 2003 15:31:48 schreef Peter:
Zou het kunnen dat dit wordt veroorzaakt door wat er gezegd wordt? Ik doe maar een gooi.

Ik probeer elke dag weer mensen die alleen maar lelijk lijken te kunnen reageren, toch niet rancuneus te benaderen.
Zou jij ook eens moeten proberen. Ik kan mij niet herinneren dat je iets zinnigs hebt bijgedragen, of alleen maar iets aardigs hebt toegevoegd.

xgnoom

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: september 03, 2003, 03:37:40 pm »
Tsja, als toch zo op de man spelen is het misschien aardig om forummeeting te houden... dan weet je tenminste tegen wie je praat.
Olvidemos nuestro ser - Alabemos al Señor

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: september 03, 2003, 03:48:07 pm »

quote:

op 03 Sep 2003 15:34:59 schreef Wilhelmina:
Ik probeer elke dag weer mensen die alleen maar lelijk lijken te kunnen reageren, toch niet rancuneus te benaderen.
Zou jij ook eens moeten proberen. Ik kan mij niet herinneren dat je iets zinnigs hebt bijgedragen, of alleen maar iets aardigs hebt toegevoegd.
Grappig hoe je je goede voornemens al na één zin weer vergeet.
I.t.t. jou méén ik het als ik iets aardigs zeg, misschien komt het daardoor.

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: september 03, 2003, 04:03:21 pm »
@Wilhelmina
Je doet mensen onrecht door je reakties. Omdat je het zelf niet door lijkt te hebben kan ik het je niet kwalijk nemen. Het is een schrale troost dat er eens recht zal geschieden, maar voor nu is het erg vervelend.

Dat mensen 'lelijk doen', dat doen ze zomaar....
Het is zeer frustrerend als elke discussie verziekt wordt.

@fransje
Volgens mij sla je de spijker op z'n kop.

@xgnoom
Het is blijkbaar nodig om op de man te spelen. Van mij hoeft het niet hoor.
Wàs hier maar een discussie tussen 'evangelisch' en 'gereformeerd'.

@peter
Ik bewonder je kalmte.

@forumredaktie
Waarom doen de mods niets? Waarom laten jullie deze discussies zo uit de hand lopen?

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: september 03, 2003, 07:11:20 pm »
Naar mijn mening is geloven niet iets wat 'fijn' moet zijn. Dat is precies de reden dat ik van evangelische kerken niet veel moet hebben. Het geloof is aangepast aan en toegesneden op de behoeften van de mens, die vrolijk wil zijn en uit zijn dak wil gaan, te bevredigen. Mijns inziens is dat iets typisch hedonistisch.
Het menselijk leven met al zijn gewone, dagelijkse bezigheden heeft een goddelijke betekenis met eeuwigheidswaarde - Heilige Jozefmaria. Hyves van Pleun

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: september 03, 2003, 07:18:58 pm »

quote:

op 03 Sep 2003 19:11:20 schreef Pleun:
Naar mijn mening is geloven niet iets wat 'fijn' moet zijn. Dat is precies de reden dat ik van evangelische kerken niet veel moet hebben. Het geloof is aangepast aan en toegesneden op de behoeften van de mens, die vrolijk wil zijn en uit zijn dak wil gaan, te bevredigen. Mijns inziens is dat iets typisch hedonistisch.
Maar jij bent dan ook niet een typische representant van onze huidige culturele mainstream (de belevingscultuur).

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: september 03, 2003, 07:34:46 pm »

quote:

op 03 Sep 2003 19:18:58 schreef Pulpeet:
[...]

Maar jij bent dan ook niet een typische representant van onze huidige culturele mainstream (de belevingscultuur).
Hoe bedoel je dat? Ik ben een product van mijn tijd, maar door mijn achtergrond ben ik niet 100% deelnemer aan de huidige belevingscultuur (af en toe een filmpje of een popconcert, that's all  O-)) Mijn beleving vind ik in andere dingen, boeken en cultuur bijvoorbeeld. Ik ben echter zeer geinterresseerd in en goed op de hoogte van de moderne jeugdcultuur en ga ook graag met jongeren om. En iets wat ik m'n hele leven al doe is observeren. Observeren van mensen en nadenken over hun gedrag.
Het menselijk leven met al zijn gewone, dagelijkse bezigheden heeft een goddelijke betekenis met eeuwigheidswaarde - Heilige Jozefmaria. Hyves van Pleun

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: september 03, 2003, 07:42:19 pm »

quote:

op 03 Sep 2003 19:34:46 schreef Pleun:
Hoe bedoel je dat? Ik ben een product van mijn tijd, maar door mijn achtergrond ben ik niet 100% deelnemer aan de huidige belevingscultuur (af en toe een filmpje of een popconcert, that's all  O-)) Mijn beleving vind ik in andere dingen, boeken en cultuur bijvoorbeeld. Ik ben echter zeer geinterresseerd in en goed op de hoogte van de moderne jeugdcultuur en ga ook graag met jongeren om. En iets wat ik m'n hele leven al doe is observeren. Observeren van mensen en nadenken over hun gedrag.
Dan zou ik toch nog even in een evangelische gemeente gaan observeren. Jouw uitspraak was wel erg boud.

Als je hem nuanceert, ben ik het ermee eens.

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: september 03, 2003, 08:20:06 pm »

quote:

op 03 Sep 2003 19:42:19 schreef Pulpeet:
[...]

Dan zou ik toch nog even in een evangelische gemeente gaan observeren. Jouw uitspraak was wel erg boud.

Als je hem nuanceert, ben ik het ermee eens.
Oke, bij deze nuanceer ik hem. We zijn het dus eens.  :)

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: september 03, 2003, 08:23:48 pm »

quote:

op 03 Sep 2003 20:20:06 schreef Pleun:
Oke, bij deze nuanceer ik hem. We zijn het dus eens.  :)
Hoera! :)

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: september 03, 2003, 09:06:09 pm »

quote:

OK, hoe gaat deze zin er dan "genuanceerd" uitzien?
Of kom je voordat je antwoord geeft zondag een keertje "evangelischen observeren"  Je zult verbaasd zijn hoe klein het onderdeeltje "vrolijkheid" meestal is. De aanbidding en verootmoediging zal je mening vast veranderen.

Sarah

• Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: september 03, 2003, 09:24:27 pm »
Bij ons ligt het er maar net aan wie er spreekt om eerlijk te zijn.. Vreugdevol word ik echt niet van de opwekkingsliederen, vrolijk of melig misschien wel. Echt vreugdevol word ik van een heftige preek. En 1 keer in de paar weken wordt die preek gegeven door een toffe leraar in de kerk.

Dan ga je je eerst echt niet beter voelen hoor, want je beseft dan dondersgoed hoezeer je het van God moet verwachten, en niet van je eigen zelf. Als je pech heb wordt je geconfronteerd met allerlei gebeurtenissen, tot je beseft dat God je zo lief heeft dat Hij Zijn Zoon stuurde om te sterven voor ónze zonden!!! En dan onstaat er echte vreugde.

Altijd als die man komt preken kijk ik een half uur lang naar mijn schoenen tot ik besef dat God ons zo lief heeft. En dan zing ik de opwekking mee met volle borst niet omdat ik vrolijk of melig ben, maar omdat ik vreugde ervaar omdat God van ons houdt!!!!

Thanks to die leraar, en God dat wij iemand in onze gemeente hebben die die gave heeft etc....
Vrijgemaakt :D (Rom. 8:2)

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: september 03, 2003, 09:37:14 pm »

quote:

op 03 Sep 2003 21:24:27 schreef Sarah:
ons houdt!!!!

Thanks to die leraar, en God dat wij iemand in onze gemeente hebben die die gave heeft etc....

Je maakt me nu wel héél nieuwsgierig wie dat is. Ken ik hem?
Wat een voorrecht om zo iemand in de gemeente te hebben.

Sarah

• Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: september 03, 2003, 09:50:04 pm »

quote:

op 03 Sep 2003 21:37:14 schreef Wilhelmina:
[...]

Je maakt me nu wel héél nieuwsgierig wie dat is. Ken ik hem?
Wat een voorrecht om zo iemand in de gemeente te hebben.

Oh misschien overdrijf ik wel hoor, heb niet zoveel ervaring met sprekers of dominee's.  

Kees Goudzwaard heet 'ie. Geeft ook les op een school in terneuzen. (voor diegene die van terneuzen komen en dit lezen ;))

Hij is volgens mij niet zo'n 'in the picture' iemand.

Geeft ook bijbelstudies 1 keer in de 2 weken.

Alleen hij (uh én uh.. álleen God :) ) al is de reden dat ik zeker alles ga doen om het niet te missen.
Wel stom want bidavonden die ook zo belangrijk zijn skip ik het liefst omdat ik lui ben of weerstand ervaar, maar die bijbelstudie moet ik gewoon naartoe. Maarja een bandje met die preek van hem heb ik na 2 weken nog niet geluisterd omdat ik weet hoe het mijn ogen gaat openen.  

:? |:(
« Laatst bewerkt op: september 03, 2003, 10:06:13 pm door Sarah »

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: september 03, 2003, 09:52:37 pm »

quote:

op 03 Sep 2003 21:50:04 schreef Sarah:
[...]

Oh misschien overdrijf ik wel hoor, heb niet zoveel ervaring met sprekers of dominee's.  

Kees Goudzwaard heet 'ie. Geeft ook les op een school in terneuzen. (voor diegene die van terneuzen komen en dit lezen ;))

Hij is volgens mij niet zo'n 'in the picture' iemand.

Geeft ook bijbelstudies 1 keer in de 2 weken.

Alleen hij (uh én uh.. álleen God :)) al is de reden dat ik zeker alles ga doen om het niet te missen.
Wel stom want bidavonden die ook zo belangrijk zijn skip ik het liefst omdat ik lui ben of weerstand ervaar, maar die bijbelstudie moet ik gewoon naartoe. Maarja een bandje met die preek van hem heb ik na 2 weken nog niet geluisterd omdat ik weet hoe het mijn ogen gaat openen.  

:? |:(
Ken hem niet, maar wees maar zuinig op hem.

Sarah

• Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: september 03, 2003, 09:55:52 pm »

quote:

op 03 Sep 2003 21:52:37 schreef Wilhelmina:
[...]

Ken hem niet, maar wees maar zuinig op hem.

:)

sarah is er ook erg blij mee dus is ze zeker zuinig op 'm.

ONTOPIC!!! :D

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: september 03, 2003, 09:57:50 pm »

quote:

op 03 Sep 2003 21:55:52 schreef Sarah:
ONTOPIC!!! :D
Moet dat echt?

Ik lees veel liever dit soort dingen.

Santaarnpaal

• Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: september 03, 2003, 10:02:45 pm »

quote:

op 03 Sep 2003 21:57:50 schreef Pulpeet:
[...]

Moet dat echt?

Hier nog één. Dat stukje van Sarah vond ik echt ontroerend mooi en dat had ik niet bij de rest van stukjes in deze en andere topics.
Ik heb het licht ook gezien, alleen staat er bij mij een paal onder.

Sarah

• Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: september 03, 2003, 10:04:00 pm »

quote:

op 03 Sep 2003 21:57:50 schreef Pulpeet:
[...]

Moet dat echt?

Huh? Nou ik snap helemaal niets meer van de mensen op het gkv.forum :( Iedereen wil weer wat anders lezen.. :)

Eigenlijk zou ik die preek eens moeten uittypen.
Zou je dat wat vinden?

Ziet men ook eens wat er in een evangelische gemeente gepreekt wordt. Dat er niet alleen maar opwekking wordt gezongen een half uur lang.

En die preek was voor iedereen gewoon een echte eye-opener. (net als de rest wat uit zijn mond komt.. oh i love him so.... pff )

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: september 03, 2003, 10:04:52 pm »

quote:

op 03 Sep 2003 22:04:00 schreef Sarah:
[...]

Huh? Nou ik snap helemaal niets meer van de mensen op het gkv.forum :( Iedereen wil weer wat anders lezen.. :)

Eigenlijk zou ik die preek eens moeten uittypen.
Zou je dat wat vinden?

Ziet men ook eens wat er in een evangelische gemeente gepreekt wordt. Dat er niet alleen maar opwekking wordt gezongen een half uur lang.

En die preek was voor iedereen gewoon een echte eye-opener. (net als de rest wat uit zijn mond komt.. oh i love him so.... pff )

Zou je dat echt willen doen??? Gááááááf.

Sarah

• Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: september 03, 2003, 10:08:51 pm »

quote:

op 03 Sep 2003 22:04:52 schreef Wilhelmina:
[...]

Zou je dat echt willen doen??? Gááááááf.

Sleurt me meteen over de drempel om die preek nog eens te gaan luisteren.

*zucht* Ben bang dat ik er vreugdevol van word, en verantwoordelijkheid krijg waardoor ik niet meer lui kan zijn en dagenlang dramatische 'wereldse' muziek kan luisteren achter mijn computertje of in de stad tijdens het shoppen.

Maarja morgen is het te laat, dan typ ik de preek over.
(en belofte maakt schuld? Of mag je geen beloftes doen?)

Hmz Marnix zegt 'altijd':

"zeg niet alleen:
morgen doe ik het beter
Stel ook de vraag:
Begin ik vandaag"

Ook weer erg toepasselijk.

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: september 03, 2003, 10:10:50 pm »

quote:

op 03 Sep 2003 22:08:51 schreef Sarah:
[...]

Sleurt me meteen over de drempel om die preek nog eens te gaan luisteren.

*zucht* Ben bang dat ik er vreugdevol van word, en verantwoordelijkheid krijg waardoor ik niet meer lui kan zijn en dagenlang dramatische 'wereldse' muziek kan luisteren achter mijn computertje of in de stad tijdens het shoppen.

Maarja morgen is het te laat, dan typ ik de preek over.
(en belofte maakt schuld? Of mag je geen beloftes doen?)

Ja hoor, alleen niet zweren. :)

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: september 03, 2003, 11:32:18 pm »
()
« Laatst bewerkt op: september 04, 2003, 02:16:37 am door Peter »

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: september 05, 2003, 12:36:56 am »

quote:

Pleun... waarom gebruiken we bij Gods woord dan altijd het woord "Evangelie"? Dit betekent namelijk BLIJDE boodschap. En die boodschap, Gods genade en liefde, en het vooruitzicht wat wij hebben, een fantastisch eeuwig leven met Hem.... dat is toch ook ontzettend fijn? Hoe zou je dat nou niet fijn kunnen vinden?
Sorry maar ik snap niet waarom geloven niet fijn zou zijn.

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: september 05, 2003, 12:46:20 am »

quote:

op 05 Sep 2003 00:36:56 schreef Marnix:
[...]

Pleun... waarom gebruiken we bij Gods woord dan altijd het woord "Evangelie"? Dit betekent namelijk BLIJDE boodschap. En die boodschap, Gods genade en liefde, en het vooruitzicht wat wij hebben, een fantastisch eeuwig leven met Hem.... dat is toch ook ontzettend fijn? Hoe zou je dat nou niet fijn kunnen vinden?
Sorry maar ik snap niet waarom geloven niet fijn zou zijn.
Evangelie betekent GOEDE boodschap.

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: september 05, 2003, 12:52:12 am »
Hmm dat heb ik toch altijd anders gehoord.

Desalniettemin weet ik geen enkele reden te noemen waarom geloven niet fijn zou zijn. Het is toch allemaal fantastisch, mooier nog dan we zelf ons kunnen voorstellen?

Anders lijkt een beetje op iemand die op vakantie gaat maar niet vrolijk kijkt als hij vertrekt.... en vervolgens zegt: Tja, een vakantie hoeft toch niet leuk te zijn?

Ik kan er niet bij met mijn verstand...

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: september 05, 2003, 12:53:31 am »

quote:

op 05 Sep 2003 00:52:12 schreef Marnix:
Hmm dat heb ik toch altijd anders gehoord.

Desalniettemin weet ik geen enkele reden te noemen waarom geloven niet fijn zou zijn. Het is toch allemaal fantastisch, mooier nog dan we zelf ons kunnen voorstellen?

Anders lijkt een beetje op iemand die op vakantie gaat maar niet vrolijk kijkt als hij vertrekt.... en vervolgens zegt: Tja, een vakantie hoeft toch niet leuk te zijn?

Ik kan er niet bij met mijn verstand...
We zouden nog een genuanceerde versie van Pleun krijgen.

Laten we daar maar even op wachten dan.

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: september 05, 2003, 08:03:59 pm »
Doe ik... natuurlijjk besef ik wel dat het leven niet altijd makkelijk is, ook als je gelooft heb je het wel eens moeilijk. Maar je vooruitzicht blijft supergaaf en fijn :)

Pleun, ik ben benieuwd ;)
« Laatst bewerkt op: september 05, 2003, 08:10:54 pm door Marnix »

Roos

• liefde is de bron
    • Bekijk profiel
« Reactie #43 Gepost op: september 07, 2003, 12:12:02 am »

quote:

Net zoals je niet alle gereformeerde kerken over één kam kunt scheren, kun je dat ook niet doen met de verschillende evangelische gemeentes.
En waarom zou geloven niet fijn moeten zijn ? Zijn beloften, Zijn onvoorwaardelijke liefde, onze volmaakte toekomst !?!? Dat is geweldig ! Natuurlijk wil dat niet zeggen dat onze levens hier vlekkeloos verlopen, zeker niet, en  besef van onze zondige levens en onze nietigheid t.o.v. HEM  is zeker belangrijk, maar HEM te kennen en door HEM gekend worden, dan doe je onze God toch echt tekort als je dat niet fijn (geweldig) vindt.

Jan Maarten

• Bekijk profiel
« Reactie #44 Gepost op: september 07, 2003, 03:29:13 pm »
Fantastisch dat het nu weer een beetje ontopic gaat, de eerste pagina van deze discussie kwam mij echt de strot uit. Verbijstering wekkend hoe sommige christenen absoluut niet met anderen om kunnen gaan. In tegenstelling tot anderen zal ik het nu niet op de man spelen, maar iedereen waarschuwen: voer deze discussies zoals Jezus Christus dat gedaan zou hebben...

Over blijdschap over het geloof: jazeker mag dat! En: jazeker is dat (in bepaalde mate) verdacht. Mijn stelling is: Blijdschap kan door het geloof en de Geest komen, maar ook zeker door factoren als massale bijeenkomsten en prachtige ontroerende verhalen.

Ik bedoel er dit mee: een aantal jaren geleden heb ik veel bijeenkomsten van diverse evangelische en baptistengemeenten mogen bijwonen. In eerste instantie ging dat voornamelijk om conferenties, later ook kerkdiensten. Vooral de conferenties hebben mij verward. Je zag de blijdschap, maar voelde ook de afstand tot God. De EO-jongerendag heeft mij de ogen geopend: ook op bijeenkomsten waar God aanwezig is, kunnen mensen nog buiten Hem om handelen. Ik wil daar niemand persoonlijk pijn mee doen, ik zeg niet dat iedereen die staat te klappen dit vanuit verkeerde overwegingen doet. Daarnaast begrijp ik heel goed het meeslepende gevoel vanuit de massa. Maar dat rechtvaardigt het nog niet. Onderscheid moet je blijven maken.

Daarnaast ben ook ik oprecht blij met het geloof. Hoewel er nog vreselijk veel aan mij moet veranderen. Naast blijdschap staat mijn leven ook bol van zelfkritiek tov God. Ik wil zo graag mijn leven geven, maar zie ook telkens weer de zonde tussen mij en Hem in staan. Dat is echt frustrerend. Maar ik kan wel enorm genieten van het samen zijn als christenen.

joris

• Bekijk profiel
« Reactie #45 Gepost op: september 07, 2003, 04:48:22 pm »
Jan Maarten zei

quote:

Daarnaast ben ook ik oprecht blij met het geloof. Hoewel er nog vreselijk veel aan mij moet veranderen. Naast blijdschap staat mijn leven ook bol van zelfkritiek tov God. Ik wil zo graag mijn leven geven, maar zie ook telkens weer de zonde tussen mij en Hem in staan. Dat is echt frustrerend. Maar ik kan wel enorm genieten van het samen zijn als christenen.

kijk, dat herken ik helemaal jan maarten. Laat je niet van de wijs brengen! Juist omdat je je zonden herkent en je het erg vind akn je merken dat God met je bezig is. Ik merk ook dat hoe dichter ik bij God wil levne hoe harder ik zondig. En toch, merk ik dat GOd door mij heen merkt naar anderen toe. De troost is dus dat hij ons eigenlijk helemaal niet nodig heeft.
Heb je wel eens wat boeken van Jaap Dieleman gelezen? Een aanrader!

Geloven fijn vinden is verdacht ja.

maar die mensen snappen het niet. Die zijn als de mensen rondom Jezus die tegen hem aan duwen en trekken maar geen kracht van Hem ontvangen. De vloeiende vrouw raakt hem voorzichtig bewust in geloof aan en ontvang wel kracht van Hem!
Geloof is juist h''et middel waarmee we God kunnen leren kennen en we blijdschap kunnen ervaren. Wat maakt je zalig? Niet het offer van Christus op zich, maar je GELOOF in het offer van Christus.

Hoezo zou je geloven niet fijn vinden?
Nader tot God en Hij zal tot u naderen, jac 4:8

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #46 Gepost op: september 07, 2003, 09:55:52 pm »

quote:

op 03 Sep 2003 21:06:09 schreef Wilhelmina:
[...]

OK, hoe gaat deze zin er dan "genuanceerd" uitzien?
Of kom je voordat je antwoord geeft zondag een keertje "evangelischen observeren"  Je zult verbaasd zijn hoe klein het onderdeeltje "vrolijkheid" meestal is. De aanbidding en verootmoediging zal je mening vast veranderen.

Ik heb er nog eens over nagedacht en het er met mijn goede vriend Pulpeet over gehad en ik blijf bij de mening dat het geloof niet iets 'vrolijks' is. Inherent aan geloven is dat het iets van je vergt, dat je iets opoffert voor de God die je aanbid. Toen God aan Mozes Zijn 10 geboden overhandigde ,zei Hij vermoedelijk niet "nou jongen, hier heb je Mijn geboden, veel plezier ermee!" Ik beschouw het christelijk geloof als iets moois, maar ook als iets wat uiterst serieus, ernstig en heilig is. Een zaak van leven en dood. En daar past geen vrolijkheid bij vind ik. In ieder geval niet de vrolijkheid die evangelische kerken propageren. Het christelijk geloof is niet leuk, want dat impliceert dat je ervan geniet zonder dat het je iets kost, dat het vrijblijvend is, maar dat is niet zo. Wat me ook stoort is de oogkleppenmentaliteit van al die blije christenen. Er is een hoop mis met deze wereld, maar in Evangelische kerken is het een grote blije boel. Ergens klopt hier iets niet.

Schieten maar mensen, sla me maar met bijbelteksten om de oren.  ;)
« Laatst bewerkt op: september 07, 2003, 10:01:15 pm door Pleun »

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #47 Gepost op: september 07, 2003, 10:07:52 pm »
In feite komt het christelijk geloof op 1 woord neer: genade. En je kan zeggen wat je wilt, het is toch geweldig dat God je genadig wilt zijn en dat je zelfs kind van God mag zijn?
En volgens mij wil God juist heel graag dat wij blij zijn in Hem en om Hem. Ik zie nog steeds niet in wat er mis mee is om het (onder andere) fijn te vinden om in de God te geloven waar ik in geloof. God vraagt niet van je om zwaarmoedig en gebukt onder allerlei zorgen door dit leven te gaan.
Let op: ik (en volgens mij trouwens ook de topicstartster) zeg hiemee dus niet dat geloven slechts fijn is, maar wel dat ik het OOK fijn vindt.

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #48 Gepost op: september 07, 2003, 10:15:05 pm »
Ik ben niet zwaarmoedig, maar wel serieus (af en toe  :+ )

Geloven heb ik trouwens nooit fijn gevonden.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #49 Gepost op: september 07, 2003, 10:20:17 pm »

quote:

op 07 Sep 2003 22:15:05 schreef Pleun:
Ik ben niet zwaarmoedig, maar wel serieus (af en toe  :+ )

Geloven heb ik trouwens nooit fijn gevonden.
Maken God's genade en redding je niet blij/dankbaar whatever dan?