quote: op 09 Sep 2003 23:41:38 schreef LadyLike:
Ik zeg dit ook omdat hier volgens mij het gevaar in zit dat de aandacht verschuift van Christus naar de christen. Er zijn ook andere manieren waarbij je met elkaar kunt door praten over en versterkt worden in je persoonlijke geloof waarbij je zelf minder centraal komt te staan. Daar geef ik dan meer de voorkeur aan.
quote: op 09 Sep 2003 23:53:24 schreef LadyLike:
Ja dat vind ik ook, maar volgens mij kan dat dus ook op andere manieren die volgens mij niet minder grote gevolgen hebben.
LadyLike,
ja, er is altijd het gevaar dat we uit het oog verliezen waar het om gaat. We zijn zondig en er zal dus ook regelmatig iets fout gaan. Maar moeten we uit die angst stil blijven zitten? Dat is precies waar Gods tegenstrever, satan, op uit is!
Waarom niet gewoon aannemen van mensen die er "ervaring" mee hebben (broers en zussen die je willen helpen!) dat dit soort reacties op Gods Woord heel belangrijk zijn en juist niet de aandacht op jezelf maar op Gods grootheid richten. Hij roept jou persoonlijk en wil jou ook persoonlijk bemoedigen. Dat is zo ontroerend om te ervaren! God is niet iets abstracts, Iemand die wij niet kunnen peilen of begrijpen, Iemand die zegt, volg nu maar deze richtlijnen en methodes die ik eens gegeven heb en dan komt het wel goed met je.
Hij is Iemand die tegen jou zegt, ik zie je, ik ken je moeiten en twijfels, ik zie je in je eentje modderen, doe dat nou niet. Kom in mijn gezin en laat me voor je zorgen, kom heel dicht bij me en laat mij ook dicht bij jou komen. Dan neem ik de zorgen van je af.
Het gaat hier voor mij niet om bijzaken, maar om het hart van aanbidding. Dat wij antwoorden op de oproep tot bekering, tot heiliging en God de lof en eer geven voor alles wat Hij in ons leven en in het leven van onze broers en zussen in Jezus doet. Het zo persoonlijk met elkaar bidden, elkaar Gods woorden doorgeven is nu net de kern van de gemeenschap der heiligen.
Gods komt niet alleen maar naar jou toe in de preek, Hij komt ook naar jou toe door de gelovigen om je heen. Dat is iets wat ik pas de laatste jaren heb geleerd en heb ervaren.
Ik ben zo dus ook benieuwd naar de andere manieren die jij ziet of kent. en die jouw persoonlijk geloof versterken. Voor de duidelijkheid, ik zeg niet dat er maar een zaligmakende manier is, Gods Geest werkt op heel veel manieren.
Laat angst niet je raadgever zijn. Verwonder je over de veelkleurige wijsheid van onze hemelse Vader. Hij is zo groot, en zo dichtbij.
God is goed!