Auteur Topic: Geef me je hart  (gelezen 720 keer)

Macguinness

• Bekijk profiel
Geef me je hart
« Gepost op: september 05, 2003, 10:34:41 pm »
Mattheüs 6:19-21

"Vergaar  geen schatten hier op aarde, waar mot en roest ze aantasten en waar dieven inbreken en ze stelen. Vergaar liever schatten in de hemel, waar mot en roest ze niet aantasten en waar dieven niet inbreken en ze stelen. Want waar uw schat is , daar is ook uw hart"

Er kwamen drie mensen aan bij de hemelpoort. De eerste had mooie kleren aan en droeg een grote zak.
"In deze tas", verklaarde hij. "zit de rijkdom van een heel leven". Hij klopte er met zijn hand op. "Hiermee en met wat handig praten moet ik die poort wel doorkomen, of ik moet me al heel sterk vergissen. En om de godsdienstige invalshoek er ook bij te betrekken, heb ik mijn hart er ook ingestopt. Ze mogen het allemaal hebben als ze willen. Alsjeblieft !"

De tweede was een gelovig uitziende vrouw in eenvoudige, afgedragen kleding. Zij droeg een veel kleinere zak.
"Ik heb geen grote rijkdom verzameld". Sprak zij met zwakke, bezwaarde stem. "Onze Heer heeft ons gezegd schatten in de hemel te vergaren en daarom heb ik mijn hele leven besteed om anderen te dienen."
"Wat zit er in uw tas?" vroeg de rijke man.
"Afrekeningen", antwoorde ze met bescheiden trots. "Aantekenboekjes, lijstjes en registers. Alle goede daden en liefdewerken die ik ooit heb gedaan, zijn er in vastgelegd. Ik zal ze overleggen samen met mijn hart, want dat heb ik net als u er ook in gedaan, mocht men daarom vragen."

De derde was een zenuwachtige, vermoeid uitziende man, die enkel een lendendoek droeg. Hij had niets bij zich.
"Ik heb niets meegenomen", hakkelde hij. "In mijn leven heb ik geen rijkdommen vergaard, ik heb me ook niet zo onzelfzuchtig voor anderen gegeven, zoals u, mevrouw. Maar het ergste is, ik heb mijn hart weggegeven - ik kom de hemel niet binnen, ben ik bang"
De rijke man en de gelovige vrouw liepen met z'n tweeën alvast naar de poort, maar al gauw kwamen ze terug. Hun gezicht stond donker van teleurstelling.
"Bagage niet toegestaan binnen de poort". zij de rijke man bedroefd. "En we mogen onze tas ook niet buiten de poort laten staan" snikte de vrouw. "We moeten er voor altijd mee ronlopen!"

Langzaam gingen ze weg. De man in de lendendoek keek hen na en liep toen zelf naar de hemel toe.
Goed, hij had geen bagage, maar hij was zijn hart kwijt. Wat voor hoop had hij ?
De engel die de poort open deed, nodigde hem met een diepe buiging uit binnen te komen. Toen stopte hij hem iets in de hand. Het glinsterde en glansde als de volmaakte diamant.
"Van u geloof ik", zei hij.

(Adrian Plass)

Sarah

• Bekijk profiel
Geef me je hart
« Reactie #1 Gepost op: september 05, 2003, 11:31:17 pm »
Had niet verwacht dat t van mr. Plass was, dacht dat 'ie lolliger schreef.
Vrijgemaakt :D (Rom. 8:2)

Joesoef

• Administrator ALG
    • Bekijk profiel
Geef me je hart
« Reactie #2 Gepost op: september 06, 2003, 10:40:56 am »
Mooie beeldspraak, maar het "ik heb mijn hart weggegeven" stukje is beetje vaag.. Neem dus aan dat hij zijn hart aan God had gegeven :?
Staat er niet echt duidelijk in...
The Lord gave and the Lord has taken away; may the name of the Lord be praised

Macguinness

• Bekijk profiel
Geef me je hart
« Reactie #3 Gepost op: september 06, 2003, 03:05:14 pm »

quote:

op 05 Sep 2003 23:31:17 schreef Sarah:
Had niet verwacht dat t van mr. Plass was, dacht dat 'ie lolliger schreef.

Dit stukje komt uit het bijbels dagboek "Nooit alleen" van Adrian plass. Ik vind het erg leuk geschreven allemaal, maar het is beslist geen humor. ( Hoewel je er soms best om kunt lachen)

quote:

op 06 Sep 2003 10:40:56 schreef Joesoef:
Mooie beeldspraak, maar het "ik heb mijn hart weggegeven" stukje is beetje vaag.. Neem dus aan dat hij zijn hart aan God had gegeven :?
Staat er niet echt duidelijk in...
Ja, bij Adrian Plass is het altijd even doordenken wat hij nou precies bedoeld, dat is nou juist het leuke, maar hij zet je wel aan het denken.

Sarah

• Bekijk profiel
Geef me je hart
« Reactie #4 Gepost op: september 06, 2003, 03:50:18 pm »
Vond Adrian nogal sarcastisch in zijn andere dagboek en schaamde me toen ik besefte waarom ik soms compleet in een scheur lag. Maar hij schreef dat blijkbaar in een periode waarin hij nogal cynisch was, en teleurgesteld door andere christenen van een kerk waar hij heen ging.. Dan kun je zoiets verwachten misschien.

En ik weet niet wat de dikke van Dale over humor zegt. Kan iemand mij vertellen wat humor dan is? Wat komisch betekend?
Want ik moet er toch vaak om lachen.

Hij schreef iets lolligs wat ik even zal opzoeken:
Het ging over straatevangelisatie bij een snackbar.

Gerald zegt: "waarom staan loempia-eters meer open voor onze boodschap?Omdat ze de strijd tegen het vlees al gewonnen hebben".

Nou ja.. het was een grapje in het boek en ik moest hier keihard om lachen.

Zo maakt hij ook een grapje over een koffiepauze waarin hij vraagt wie koffie wil. (volgens mij na een dienst van een nogal 'charismatische kerk')

"Wie koffie wil, handen omlaag!" Zo zijn er nog tal van voorbeeldjes. :)

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
Geef me je hart
« Reactie #5 Gepost op: september 06, 2003, 05:33:01 pm »
Bij Adrian Plass lig ik altijd in een scheur. Echt geweldig hoe die man kan schrijven. Heb 'm ook nog een keertje op Flevo gezien, was ook lachen. Maar hij is ook gewoon heel serieus, en de boodschap die hij brengt kan behoorlijk radicaal zijn. Maar hij zegt gewoon zelf dat 'ie een 'ziekte' heeft om altijd maar grappig te willen zijn. En dat klopt wel :)

Alleen al dat sublieme begin van zijn Gewijde Dagboek, waarin hij tijdens een dienst over zonde het woord 'lust' van de kansel hoort bulderen, hij van schrik zijn snoepje laat vallen, bukt om het op te rapen en opeens de hand van zijn buurvrouw op zich voelt om te 'bidden voor onze broeder die gebukt gaat onder zonde'.

Ik ben geloof ik vanaf die eerste pagina niet meer van mijn glimlach afgekomen :)
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Sarah

• Bekijk profiel
Geef me je hart
« Reactie #6 Gepost op: september 06, 2003, 05:34:31 pm »

quote:

op 06 Sep 2003 17:33:01 schreef Zwever:
Bij Adrian Plass lig ik altijd in een scheur. Echt geweldig hoe die man kan schrijven. Heb 'm ook nog een keertje op Flevo gezien, was ook lachen. Maar hij is ook gewoon heel serieus, en de boodschap die hij brengt kan behoorlijk radicaal zijn. Maar hij zegt gewoon zelf dat 'ie een 'ziekte' heeft om altijd maar grappig te willen zijn. En dat klopt wel :)

Alleen al dat sublieme begin van zijn Gewijde Dagboek, waarin hij tijdens een dienst over zonde het woord 'lust' van de kansel hoort bulderen, hij van schrik zijn snoepje laat vallen, bukt om het op te rapen en opeens de hand van zijn buurvrouw op zich voelt om te 'bidden voor onze broeder die gebukt gaat onder zonde'.

Ik ben geloof ik vanaf die eerste pagina niet meer van mijn glimlach afgekomen :)

hahahahah ja dat!
Wou het ook als voorbeeld nemen, maar vond het wel genoeg.

joris

• Bekijk profiel
Geef me je hart
« Reactie #7 Gepost op: september 07, 2003, 04:59:22 pm »
ik neem aan dat het de bedoeling was ook nog inhoudleijk te reageren?

k ben lange tijd iemand geweest die hard aan het werk was voor God. Vooral in zijn gemeente. Ik moest van alles van mezelf. En het ging nog goed ook.

Tot ik door had dat God niet wil dat ik voor Hem werk, maar dat God voor mij wil werken! Hij heeft het kruis voor mij gedragen, ik hoef het niet voor Hem te dragen!!!! helemaal Toppie!

Ik heb mijn hart aan de Heer gegeven, en Hij heeft het gevuld weer terug gestopt! Niet meer mijn ik, maar CHristus leeft in mij, ken je die ervaring? wow, das helemaal te gek. Ondanks mijn zonden en mijn valkuilen kan God mij gebruiken! Wie kan dat?

Ik geloof in God, maar het mooiste is dat God in mij gelooft! Ik ben de moeite waard.

Jij ook!
Ik wil die man in de lendendoek zijn, maar dan niet zo''n triest mannetje. Ik wil stevig op de hemelpoort aflopen en zeggen: hier ben ik, ik kom in de naam van Jezus.
Nader tot God en Hij zal tot u naderen, jac 4:8

Sarah

• Bekijk profiel
Geef me je hart
« Reactie #8 Gepost op: september 07, 2003, 06:11:42 pm »
:D

joris

• Bekijk profiel
Geef me je hart
« Reactie #9 Gepost op: september 07, 2003, 06:49:34 pm »

quote: