Sorry dat ik de doop als voorbeeld gebruik om mijn probleem duidelijk te maken, maar volgens mij zitten we nu namelijk in een mooi cirkeltje te praten, en om Bert te citeren:
quote:
Ja, ik had de touwtjes zo strak in handen dat er voor Hem bijna geen ruimte was.
quote:
Zoals Dianne aangaf, is het heel bijbels dat doop komt na bekering. We noemen de doop zelfs het bad der wedergeboorte.
Dit maakt mij zo verdrietig! Wat gebeurt hier met de verbondsbelofte die God ons heeft gegeven (Gen 17:7) heeft. Lees ook Handelingen 16, met name vers 34, eens. Dat is mijn grootse vreugde van Christen zijn, ik heb een contract met God, ik heb Hem lief en Hij zorgt voor mij. Lees nu 2 Tim 2:13 nog eens. Wow!
http://www.biblija.net/bi...=0&set=10&lang=nlEen doop is een symbool dat je, door God, in Zijn verbond bent opgenomen. Dit kan via de verbondsbelofte of via bekering. Ik heb nooit begrepen waarom dit zo'n probleem geeft in de kerk. Hetzelfde als voor onderdompeling, het is een symbool, een supersoaker of brandslang kunnen ook werken.
quote:
Nou, als er één ding is ,wat bijbels aantoonbaar de wil van de Vader is, dan is het dopen door onderdompeling.
Het is de wil van onze Vader dat wij "onze oude natuur doden en Godvrezend leven". Jezus geeft ons het onze Vader, een mooi gebed, maar ik denk dat God het heel erg waardeert als wij onze eigen woorden gebruiken.
En ja, ik vind onderdompeling een mooie weerspiegeling van hoe Jezus AL onze zonden van ons afwast. Bovendien is het een mooie gelijkenis met afsterven (onder water zijn) en opnieuw geboren worden.
Wat mij eigenlijk het meest verbaasd is dat ik, lid van een baptisten gemeente, op het forum van de gkv, de kinderdoop aan het verdedigen/uitleggen ben.