quote:
op 09 Sep 2003 06:57:21 schreef Baudolino:
Ik wil geen domper op de feestvreugde zijn, maar wat als het allemaal niet lijkt te lukken?
Van de menselijke kant gezien doe ik erg mijn best God te zoeken. Ik ga naar de kerk, bid, doe bijvelstudie, lees dagboeken enzovoort. In het begin starte ik wat plichtmatig met het idee dat ik zo dichter bij God zou komen en God dichter bij mij.
Nu, na bijna anderhalf jaar, is het idee verdwenen maar alles gaat nog wel plichtmatig. Het is voor mij duidelijk dat plichtmatigheden mij niet dichter bij God zullen brengen, maar wat is de optie?
Hoe kom ik nader tot God als mijn leven zich in een gestage spiraal naar beneden stort en ik geen rust en troost in de bijbel en in gebed kan vinden?
Ik kom op dit forum heel vaak tegen dat er gezegd wordt: God wil niet alleen Here, here, maar Hij wil ook dat wij de wil van de Vader dóen. Hoewel dat helemaal waar is, ben ik er wat allergisch voor, omdat dat de lijfspeuk lijkt te zijn van veel Jehova's getuigen die ik de laatste jaren gesproken heb. Daarmee onderscheiden zo zich ook in één zin van evangelische gelovigen door te suggereren dat wij er wel over kletsen maar het niet zouden doen.
Omdat niemand kan claimen exact te weten wat dan die wil is, behalve het grote gebod, de liefde, kunnen we hier niet veel mee. Op het moment dat we al weten te melden dat wij die wil wél zouden doen en dús de ander niet, veroordelen we al, en zullen wij als gevolg daarvan ook veroordeeld worden. Nou daar blijf je dan met jouw bijzondere positie die je claimde.
Waar wil ik heen? Probeer eens te stoppen met altijd maar weer je best te doen alles precies zo te doen, zoals je denkt dat het volgens God moet. Probeer je niet ten opzichte van andere gelovigen te onderscheiden in wat je allemaal doet, en hier sterker, vooral wat je allemaal láát.
God wil je hart. De belangrijkste daad heeft Jezus Christus namelijk al gedaan. Hij stierf voor onze zonden, die van jou en die van mij.
Wij zouden ons drukker moeten maken om de manier waarop we God aan bidden. Aanbidding als levenshouding, dáár zouden wij onze handen vol aan moeten hebben. Hoe aanbid je Hem, wáár aanbid je Hem en hoe vaak aanbid je Hem en met wie kun je Hem allemaal aanbidden. Dan vallen muren weg, en ook al het andere moeten.
Lees het verhaal van Martha en Maria eens. Maria koos het beste deel, en knielde neer aan de voeten van Jezus.
En Martha? Zij ploegde voort, met de beste bedoelingen, maar ze had géén kontakt met de Here.
God bouwt zijn troon op de lofzangen van zijn volk. Dus is het zaak lofzangen aan te heffen, zodat die troon gebouwd kan worden.
Aanbidding moet een levensstijl worden, dan worden andere zaken een stuk minder belangrijk.