Auteur Topic: Harry Potter  (gelezen 1815 keer)

red media

• Bekijk profiel
Harry Potter
« Gepost op: december 28, 2002, 11:46:57 am »
Momenteel is ook Harry Potter weer helemaal in? Wie heeft de film gezien? Wat is je mening? Kan Harry Potter nu wel of niet?
Met vriendelijke groet,

redactie media

Marnix

• Bekijk profiel
Harry Potter
« Reactie #1 Gepost op: december 28, 2002, 07:01:23 pm »
Ik vind het op zich wel kunnen, hoewel het wat dichter bij onze wereld staat zie ik het gewoon als een fantasy-verhaal. Zolang je het zelf ook als fantasie ziet en niet gaat proberen fantasie en realiteit samen te brengen heb ik er geen moeite mee.
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Wybo

• Zijlijnbemoeier
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
Harry Potter
« Reactie #2 Gepost op: januari 05, 2003, 01:11:36 pm »
Laat ik deze weer eens een schopje geven. Ik heb het eerste deel in de bioscoop gezien en vond het een erg leuke kinderfilm. Daarom was ik ook van plan om naar deel 2 te gaan.
Na wat recensies en een interview met de schrijfster gelezen te hebben, heb ik dat maar in de ijskast gestopt. In de vervolgfilms zal er steeds meer naar het 'volwassen' genre gegaan worden heb ik begrepen. Dat betekent meer geweld en seks (rond deel 6 en 7).

Ik ken de boeken verder ook niet dus weet ook niet echt wat ik ervan moet denken.... Maar misschien dat er mensen zijn die deel 2 gezien hebben en er een mening over hebben?
Pinkeltjefan

Marnix

• Bekijk profiel
Harry Potter
« Reactie #3 Gepost op: januari 05, 2003, 01:51:19 pm »
Mijn mening: Grappige, vooral niet serieuze film die inderdaad al wel minder geschikt is voor kinderen.... Ik vind het zelf niet geweldig, de combinatie van schrikwekkende stukjes en rare domme huiselven met een neus als pinokkio en oren als dombo, vliegende auto's etc.
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Harm

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Harry Potter
« Reactie #4 Gepost op: januari 06, 2003, 04:28:37 pm »
quote:
op 05 Jan 2003 13:11:36 schreef Alfredt:
Laat ik deze weer eens een schopje geven. Ik heb het eerste deel in de bioscoop gezien en vond het een erg leuke kinderfilm. Daarom was ik ook van plan om naar deel 2 te gaan.
Na wat recensies en een interview met de schrijfster gelezen te hebben, heb ik dat maar in de ijskast gestopt. In de vervolgfilms zal er steeds meer naar het 'volwassen' genre gegaan worden heb ik begrepen. Dat betekent meer geweld en seks (rond deel 6 en 7).

Ik ken de boeken verder ook niet dus weet ook niet echt wat ik ervan moet denken.... Maar misschien dat er mensen zijn die deel 2 gezien hebben en er een mening over hebben?

Ik heb het tweede deel wel gezien (wat wil je als 'fan' van Hermelien ) en in dit deel is al merkbaar dat het niet meer zo onschuldig is voor kleine kinderen. Dit heeft niets te maken met hoeveelheid magie die er in zit, daar kan ik niet iets fouts in zien. Meer met het enger worden van de film en de gebeurtenissen. Ik ben 19 en ik vond bepaalde stukjes eigenlijk niet kunnen voor kleinere kinderen. Als jij dit dus zegt dan kan ik me daar prima in vinden.
Ik heb de boeken ook niet gelezen, maar wat ik van mijn zusjes hoor is dat de boeken niet zo eng zijn als de film lijkt te zijn. Dat vind ik dan weer wel vreemd.
"Books and cleverness! There are more important things - friendship and bravery!" - Hermione Granger

Darkon

• Be holy for I am Holy!
    • Bekijk profiel
Harry Potter
« Reactie #5 Gepost op: januari 17, 2003, 05:49:49 pm »
Allemaal positieve berichten geloof ik...

maar...

Hoe moeten we omgaan met de magie in de film? Het wordt aangeprezen, wordt bijna reclame voor gemaakt. Ook scholen voor tovenaars wordt leuk gebracht voor kinderen. Hoe gaan kinderen daar op reageren? Worden zij ook geïntrigeerd door het 'toveren'...?

De bijbel zegt dat je daar verre van moet blijven. Occulte zooi en tovenarij horen niet thuis in het leven van een christen.
En nee.. hekserij en zwarte magie is NIET ver van je bed. Kijk maar naar de tv of luister naar de radio als ze weer eens een gesprek hebben weten te scoren met een heks.
Hekserij is NIET iets van de middeleeuwen.. Er zijn mensen die er zich serieus mee bezighouden.. Triest maar waar.

Waar trekken wij als christenen een grens?
We don't know what the future holds, but we know Who holds the future...

Mack Raven

• Denken is mijn wapen,
    • Bekijk profiel
Harry Potter
« Reactie #6 Gepost op: januari 17, 2003, 06:03:30 pm »
het probleem hier is weer dat mensen opdit forum mensen die wat anders doen dat zij graag zien, gelijk veroordelen als slecht en verkeert.
AUB stop hier mee, als je namelijke mensen veroordeelt kun je er niet meer mee comminiseren wat er fout aan is of goed.
Met Vriendelijke Groet.
Mack Raven

"hij die wandeld in de schaduw van het licht"

Doe maar geen moeite, ik ben DYSLEKT

Huk

• May U live 2 see the Dawn
    • Bekijk profiel
Harry Potter
« Reactie #7 Gepost op: januari 18, 2003, 01:30:28 am »
quote:
op 17 Jan 2003 17:49:49 schreef Darkon:
Allemaal positieve berichten geloof ik...

maar...

Hoe moeten we omgaan met de magie in de film? Het wordt aangeprezen, wordt bijna reclame voor gemaakt. Ook scholen voor tovenaars wordt leuk gebracht voor kinderen. Hoe gaan kinderen daar op reageren? Worden zij ook geïntrigeerd door het 'toveren'...?

De bijbel zegt dat je daar verre van moet blijven. Occulte zooi en tovenarij horen niet thuis in het leven van een christen.
En nee.. hekserij en zwarte magie is NIET ver van je bed. Kijk maar naar de tv of luister naar de radio als ze weer eens een gesprek hebben weten te scoren met een heks.
Hekserij is NIET iets van de middeleeuwen.. Er zijn mensen die er zich serieus mee bezighouden.. Triest maar waar.

Toen God de wereld schiep in 7 dagen heeft hij m.i. een hele hoop magie gebruikt om dat allemaal voor elkaar te krijgen. Waarom wordt magie vaak (door religieuzen) gelijkgesteld aan SLECHT.  Als ik aan magie denk dan denk ik aan spiritualiteit, wijze mensen met een bepaalde gave die zich inzetten voor de medemens of natuur (net als Harry Potter en ook de heksen).

Natuurlijk zijn er ook onder hen die zich met duistere zaakjes bezighouden, maar die zijn er onder de christenen ook...
There are no saviours, there are no kings, the power lies in your head.....

Rianne

• Bekijk profiel
Harry Potter
« Reactie #8 Gepost op: januari 18, 2003, 02:42:32 pm »
quote:
op 17 Jan 2003 18:03:30 schreef Mack Raven:
het probleem hier is weer dat mensen opdit forum mensen die wat anders doen dat zij graag zien, gelijk veroordelen als slecht en verkeert.
AUB stop hier mee, als je namelijke mensen veroordeelt kun je er niet meer mee comminiseren wat er fout aan is of goed.

Ik denk dat je hier heus wel mag laten horen wat jij denkt wat wel en niet goed is. Ik zie hier niet dat mensen andere mensen veroordelen.. Jij wel?
Ik heb Harry Potter gezien, vind het een leuke film. Naar het volgende deel ga ik ook wel weer kijken. Maar dat is omdat ik weet dat het allemaal nep en flauwekul is, zoals in de meeste films. Probleem is dat het voor kinderen heel echt lijkt, voor hen is het niet nep, jonge kinderen geloven erin, als je er verder tenminste niet met ze over praat. Dat ouders hun kinderen helemaal alleen naar deze film laten gaan, vind ik erg dom. Als ze er samen met hun kinderen heengaan, is beter, dan kunnen de ouders als 'voorbeeld' laten zien dat het allemaal nep is, dat het niet kan, enz.
Maar nog beter is (vind ik!!) dat jonge kinderen hier helemaal niet heengaan, ze krijgen er helaas alleen maar de behoefte aan om naar die film te kijken via de media enzo, die behoefte komt niet vanuit henzelf..

izzewizze

• Reageren? izzewizze@planet.nl
    • Bekijk profiel
Harry Potter
« Reactie #9 Gepost op: januari 18, 2003, 04:46:25 pm »
quote:
op 18 Jan 2003 14:42:32 schreef Rianne:
Ik heb Harry Potter gezien, vind het een leuke film. Naar het volgende deel ga ik ook wel weer kijken. Maar dat is omdat ik weet dat het allemaal nep en flauwekul is, zoals in de meeste films. Probleem is dat het voor kinderen heel echt lijkt, voor hen is het niet nep, jonge kinderen geloven erin, als je er verder tenminste niet met ze over praat. Dat ouders hun kinderen helemaal alleen naar deze film laten gaan, vind ik erg dom. Als ze er samen met hun kinderen heengaan, is beter, dan kunnen de ouders als 'voorbeeld' laten zien dat het allemaal nep is, dat het niet kan, enz.
Maar nog beter is (vind ik!!) dat jonge kinderen hier helemaal niet heengaan, ze krijgen er helaas alleen maar de behoefte aan om naar die film te kijken via de media enzo, die behoefte komt niet vanuit henzelf..

Waarom vinden christenen zo snel iets magie? Mijn dochtertje van vijf is gek van sprookjes die ze ook graag op DVD ziet. Ik merk niet zoveel bijzonders aan haar. Mijn ouders lazen mij vroeger ook sprookjes voor, ik ben er niet minder van geworden. Harry Potter zie ik toch ook vooral als een heel groot sprookje....
Wie alleen maar rekent
Komt nooit aan liefhebben toe

I'm interested in you ;)

Izzewizze  

nitpicker

• uNF
    • Bekijk profiel
Harry Potter
« Reactie #10 Gepost op: februari 14, 2003, 08:51:28 am »
Het is inderdaad nog wel een sprookje.. maar het wordt straks luguber en je durft niet meer te kijken...

....

Aliisia

• Bekijk profiel
Harry Potter
« Reactie #11 Gepost op: april 11, 2003, 08:49:10 pm »
De reden waarom de films van Harry Potter steeds meer voor volwassenen worden is dat Harry natuurlijk steeds ouder wordt en andere dingen meemaakt die bij zijn leeftijd passen. In deel 1 is hij 10 of 11 maar in deel 2 is hij al bijna 13 (Als ik het goed heb...) Dan zal hij in deel 6 vast wel een jaar of 15 16 zijn, en dan beginnen tieners nou eenmaal te denken aan sex en meer geweld. Harry strijdt 'natuurlijk tegen het 'kwade' '. en om het spannend te houden moet je afwisseling zoeken, dus niet alleen maar bij prinsesjes en Dobby's blijven hangen. Ik vind dat sommige mensen zichzelf bij wijze van spreken een stop om hun keel hangen en zich opsluiten in een kleine kamer ver van de rest van de wereld bevolking. God heeft helemaal niet bedoeld dat je geen films mag kijken waar tovenarij of magie in voorkomt, Hij heeft ons verteld dat we op moeten passen voor het kwaad, en dat we er ver bij uit de buurt moeten blijven. Ik kan ook niet goed begrijpen waarom sommige mensen (net als bij lotr) deze film niet kijken omdat het niet mag van God. Alsof er een geheime satanistische boodschap achter zit.
Maak muziek en lach
Zorgen voor een and're dag
Zingen doen we vlot
In de freggelgrot
        \m/

Aliisia

• Bekijk profiel
Harry Potter
« Reactie #12 Gepost op: april 11, 2003, 08:53:47 pm »
quote:
op 17 Jan 2003 17:49:49 schreef Darkon:

Waarom vind je dat triest? Ik denk dat als jij 'echt' magie kan gebruiken dus zonder allemaal drankjes en spreuken, met je handen kunt genezen of dat soort gaven hebt, dat je gezegend bent met die gave. Ik vind dat niet eng want ik ben ermee opgevoed. En die gaven zitten in iedereen of ze het nou leuk vinden of niet. En ik ben niet echt een strenge Christen, maar ik geloof wel. Maar ik dank God iedere dag wat Hij mij gegeven heeft en ik vraag Hem of hij mij wil helpen met alles wat ik doe. Ik heb het nu niet over mensen betoveren en voodoo, want daar doe ik niet aan. Maar je moet goed oppassen wat je precies verstaat onder de term 'heks' want dat kan je op vele manieren opvatten en ja kan er mensen behoorlijk mee kwetsen.
Maak muziek en lach
Zorgen voor een and're dag
Zingen doen we vlot
In de freggelgrot
        \m/

Does

• Bekijk profiel
Harry Potter
« Reactie #13 Gepost op: april 12, 2003, 11:11:33 am »
Trouwens... komt er nog een deel 3,4,5,6 enzo
Live vanuit de luie stoel

cochise

• Bekijk profiel
Harry Potter
« Reactie #14 Gepost op: april 13, 2003, 01:49:41 am »
GET ALIFE
man wat is het probleen nou bang voor een beetje magie ofzo
die films hebben tenminste nog een beetje inhoud vergeleken met andere films
het goede wint van het kwaad das toch geen fout thema(lord of the rings is hier een goed voorbeeld van)ok tis geen film die je aan 5 jarige laat zien maar dat wil niet zeggen dat je hat als volwassenen niet zou kunnen kijken
sluit je je ogen ook als je het journaal kijkt?
de wereld is niet meer zo als tie was het is nu een grote puinhoop en film is ff een goede afleiding van deze wereld

So pardon me while I burst into flames.
I've had enough of the world, and it's people's mindless games
So pardon me while I burn, and rise above the flame

aidan

• religie geinteresseerde
    • Bekijk profiel
Harry Potter
« Reactie #15 Gepost op: december 15, 2003, 11:07:44 pm »
ik snap eigelijk niet jullie negatieve denkgeest (van sommige mensen, sommige ook weer niet) over magie, is bidden niet precies hetzelfde als magie?? magie die door heksen gebruikt wordt is magie die wordt bewerktstelligd door het gebruik van je geestelijke kracht, door iets te willen en erin geloven, met bidden doet men precies hetzelfde.. alstublief maak mijn zieke dochter beter, die mensen stoppen er hun hoop en geloof in.. wat op zich hetzelfde is als de magie van hekserij en evenals voodoo, voodoo heeft nog een slechter beeld dan hekserij terwijl het helemaal nie zo slecht is, voodoo is een religie met een karma systeem erin, als je kwaad aanricht word je gestraft door geesten.. dus de meeste voodoo mensen doen in de eerste plaats al weinig slechts, die poppen gebruiken ze als hulp in hun visualisatie.. wat christenen ook vaak doen.. ze houden de pop vast van hun dode kindje om herinneringen op te halen etc.. ik vind dit eigelijk nogal storend dat christenen afkeuren wat ze zelf onbewust ook doen terwijl de religie zelf een hele mooie en liefdevolle is, de 10 geboden zijn 10 super regels om als basis van een vredelievende maatschappij te hebben, het zijn leefregels die ervoor zorgen dat je op een fijne manier kunt leven. ik leef liever naar liefde zoals god het bedoelt heeft naar mijn mening..
if you don't look further you won't see more..

Koerok

• Bekijk profiel
Harry Potter
« Reactie #16 Gepost op: december 19, 2003, 02:23:26 pm »
quote:
Bumblebee in: http://forum.gkv.nl/showtopic.asp?tID=1951

En uiteraard ook de vijf dagboeken van onze Minister-President

(mij waarschuwen voor occultisme kan in een ander topic!)

Vuile occulterik!
"Ever noticed that people who believe in creationism really look unevolved?"

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Harry Potter
« Reactie #17 Gepost op: december 19, 2003, 02:28:15 pm »
quote:
op 19 Dec 2003 14:23:26 schreef Koerok:
Vuile occulterik!

Oei, oei, oei!!
Wat heb je nou gedaan.

Nu ik hier toch ben: ik ben een groot fan van ongeveer alle soorten sprookjes en fantasy verhalen. In mijn bescheiden mening kan een beeldverhaal meer zeggen dan een rechtstreeks verhaal: kun je niet vaak het beste iets uitleggen aan de hand van een voorbeeld?

Kijk maar naar Jezus: hoe vaak komt God nou letterlijk voor in Zijn gelijkenissen? Nee, Hij wordt juist afgebeeld als menselijke vader, als rentmeester, als boer, als rechter, als bruidegom, als leeuw.

Overigens vind ik Lewis' Narnia en natuurlijk Tolkien nog veel en veel beter dan Potter moet ik zeggen.
Bombus terrestris Reginae

Koerok

• Bekijk profiel
Harry Potter
« Reactie #18 Gepost op: december 19, 2003, 02:37:42 pm »
quote:
op 19 Dec 2003 14:28:15 schreef Bumblebee:
Overigens vind ik Lewis' Narnia en natuurlijk Tolkien nog veel en veel beter dan Potter moet ik zeggen.

Hoewel ik de film van LotR's wel vermakelijk vind, vind ik het verhaal achter LotR juist erbarmelijk slecht.
Magische maar gevaarlijke ring mag niet in verkeerde handen vallen en moet dus worden vernietigd en dus gaat men op reis. En tijdens die reis gebeurt precies wat je verwacht: Ze worden keer op keer aangevallen door allerhande maffe wezens en weten steeds weer ter nauwernood te ontkomen.

Toen werd aangekondigd dat de film eraan zat te komen vond ik dat ik eerst eens het boek moest gaan lezen (dat was er nog steeds niet van gekomen). Maar ik kwam er gewoon niet doorheen. Ben gestopt na zo'n 350 bladzijden.
Potter daarentegen leest als een speer en verveelt geen seconde. Constant wendingen, intrige en over het algemeen een aardig plot.
Maar ja, smaken verschillen hè.

Die boeken van Lewis ken ik helemaal niet. Ligt dat aan mij of worden die voornamelijk in christelijke kringen gelezen?

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Harry Potter
« Reactie #19 Gepost op: december 19, 2003, 02:53:02 pm »
quote:
op 19 Dec 2003 14:37:42 schreef Koerok:
Hoewel ik de film van LotR's wel vermakelijk vind, vind ik het verhaal achter LotR juist erbarmelijk slecht.

!!!

quote:
Magische maar gevaarlijke ring mag niet in verkeerde handen vallen en moet dus worden vernietigd en dus gaat men op reis. En tijdens die reis gebeurt precies wat je verwacht: Ze worden keer op keer aangevallen door allerhande maffe wezens en weten steeds weer ter nauwernood te ontkomen.

Ja, als je het zo stelt!
Jonge tovenaar gaat naar toverschool en daar gebeuren allerlei maffe dingen op het gebied van magie. Net zo interessant op die manier.
Sorry maar ik ben nogal een Tolkien fan dus dit doet zeer! Ik vind het boek ronduit prachtig. Mijn vader heeft het me voorgelezen toen ik 12 was en ik heb het daarna zelf nog drie keer gelezen (2x nederlands en 1x engels).

quote:
Toen werd aangekondigd dat de film eraan zat te komen vond ik dat ik eerst eens het boek moest gaan lezen (dat was er nog steeds niet van gekomen). Maar ik kwam er gewoon niet doorheen. Ben gestopt na zo'n 350 bladzijden.
Potter daarentegen leest als een speer en verveelt geen seconde. Constant wendingen, intrige en over het algemeen een aardig plot.
Maar ja, smaken verschillen hè.

Nogal ja, dat blijkt  
Maar 350 bladzijden is natuurlijk nog niet heel erg ver in zo'n dik boek...
Wellicht kun je met "de hobbit" beginnen? Dat is iets beter te behappen... Ik hoop dat die ook nog verfilmd wordt trouwens.

quote:
Die boeken van Lewis ken ik helemaal niet. Ligt dat aan mij of worden die voornamelijk in christelijke kringen gelezen?

In Nederland wel, in Engeland schijnen ze gewoon als kinderboeken te gelden en kent iedereen ze. Maar het is echt een grote aanrader, beslist niet opdringerig-evangelisch als je daar bang voor bent, gewoon hele leuke (kinder)boeken.

Koerok

• Bekijk profiel
Harry Potter
« Reactie #20 Gepost op: december 19, 2003, 03:12:36 pm »
quote:
op 19 Dec 2003 14:53:02 schreef Bumblebee:
Ja, als je het zo stelt!
Jonge tovenaar gaat naar toverschool en daar gebeuren allerlei maffe dingen op het gebied van magie. Net zo interessant op die manier.

Weet ik. Maar nogmaals: Ik vind HP verassender. Veel wendingen, to the point, niet langdradig en vele leuke kleine vondsten die het interessant houden.
quote:
Sorry maar ik ben nogal een Tolkien fan dus dit doet zeer!

Oeps!
quote:
Ik vind het boek ronduit prachtig. Mijn vader heeft het me voorgelezen toen ik 12 was en ik heb het daarna zelf nog drie keer gelezen (2x nederlands en 1x engels).

Ik vond het ook allemaal te new age (misschien is LotR wel de hoofdschuldige aan al dat gedoe).
quote:
Maar 350 bladzijden is natuurlijk nog niet heel erg ver in zo'n dik boek...

Wellicht, maar ik denk het niet. Ik heb inmiddels eerste twee films gezien en hoewel het best vermakelijk is (zoals ik al zei), denk ik niet dat ik dat graag in boekvorm tot me had willen nemen.
quote:
Wellicht kun je met "de hobbit" beginnen? Dat is iets beter te behappen... Ik hoop dat die ook nog verfilmd wordt trouwens.

De hobbit heb ik indertijd voor mijn lijst gelezen, maar dat vond ik ook al niks.
Weer even simplistisch:
Hobbit zit muurvast, kan geen kant meer op, dat moet het einde worden van de hobbit, maar nee, hij vind een ring die hem onzichtbaar maakt!
Ik vond dat zo'n onbevredigende oplossing. Een soort thriller waarbij het plot geen link heeft met het voorgaande.
Maar wederom: Smaken hè...

quote:
In Nederland wel, in Engeland schijnen ze gewoon als kinderboeken te gelden en kent iedereen ze. Maar het is echt een grote aanrader, beslist niet opdringerig-evangelisch als je daar bang voor bent, gewoon hele leuke (kinder)boeken.

Maar wel christelijk?

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Harry Potter
« Reactie #21 Gepost op: december 19, 2003, 03:17:24 pm »
quote:
op 19 Dec 2003 15:12:36 schreef Koerok:
Maar wel christelijk?

De schrijver is in elk geval wel christelijk, maar christendom komt in zijn letterlijke vorm niet voor in het boek.

Wel veel waarden enzo, en een grote Leeuw, de koning van Narnia en de zoon van de grote Keizer-over-de-Zee, die zijn leven opoffert voor een verrader en daarna weer opstaat uit de dood om een gemene heks te verslaan.

Je herkent christelijke thematiek er wel in als je het weet.

Koerok

• Bekijk profiel
Harry Potter
« Reactie #22 Gepost op: december 19, 2003, 03:25:39 pm »
quote:
op 19 Dec 2003 15:17:24 schreef Bumblebee:
Je herkent christelijke thematiek er wel in als je het weet.

Ok, maar dat heb je in Harry Potter hier en daar ook.