Auteur Topic: Kerk zijn op wijkniveau  (gelezen 1557 keer)

HenkG

• De hulp is in de naam van JHWH
    • Bekijk profiel
Kerk zijn op wijkniveau
« Gepost op: september 13, 2003, 01:55:40 am »
De kerk wordt te groot. Teveel mensen. Onoverzichtelijk. Verloren in de massa. Teveel intern gericht. |:(
Geluiden die bekend klinken? Hoe denkt u dan over een kerk functionerend op wijkniveau?
JHWH = Ik ben

ik ben Henk, Gods beeltenis

Jan Hova

• het geloofteken draag ik op mi
    • Bekijk profiel
Kerk zijn op wijkniveau
« Reactie #1 Gepost op: september 13, 2003, 06:16:38 pm »
hier bij ons hebben ze er een supermarkt van gemaakt
je krijgt wat je verdient

Macguinness

• Bekijk profiel
Kerk zijn op wijkniveau
« Reactie #2 Gepost op: september 14, 2003, 08:44:56 pm »

quote:

op 13 Sep 2003 01:55:40 schreef HenkG:
De kerk wordt te groot. Teveel mensen. Onoverzichtelijk. Verloren in de massa. Teveel intern gericht. |:(
Geluiden die bekend klinken? Hoe denkt u dan over een kerk functionerend op wijkniveau?
Hoe bedoel je dat precies ? Te grote kerken opsplitsen in een aantal kleine kerken ?

Marnix

• Bekijk profiel
Kerk zijn op wijkniveau
« Reactie #3 Gepost op: september 15, 2003, 10:27:53 am »
Kan.... maar er zijn meer mogelijkheden.

Voorbeeld: Er wordt nu gediscussieerd over de 2e dienst. Moet dat of niet etc. Als we nou eens 1 preek hebben op zondagmorgen... gezamelijk.... en 's middags als wijk gezamelijk eten, praten, naar elkaar luisteren, bijbelstudie doen... Zo combineer je een grote kerk met een wijk die ook als wijk op elkaar let en voorkom je dat je in de massa verloren gaat.
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Eelco

• Sr. Member
    • Bekijk profiel
Kerk zijn op wijkniveau
« Reactie #4 Gepost op: september 15, 2003, 05:59:26 pm »

quote:

Als we nou eens 1 preek hebben op zondagmorgen... gezamelijk.... en 's middags als wijk gezamelijk eten, praten, naar elkaar luisteren, bijbelstudie doen... Zo combineer je een grote kerk met een wijk die ook als wijk op elkaar let en voorkom je dat je in de massa verloren gaat.
Is dat een compromis of jouw idee van een goede invulling? Wat vind je dan de meerwaarde van die massale ochtenddienst?

Marnix

• Bekijk profiel
Kerk zijn op wijkniveau
« Reactie #5 Gepost op: september 16, 2003, 11:40:18 am »
Dat is geen compromis. Ik vind zo'n gezamelijke dienst zeker wel meerwaarde hebben... sowieso vind ik het mooi als je met een grote groep mensen God kan dienen... In een kerkdienst heb je daar bijvoorbeeld ook de instrumenten voor... als je als wijk bij elkaar komt zul je niet altijd die mogelijkheid hebben... En belangrijker nog, je kunt moeilijk per wijk een dominee hebben. Op zo'n wijkbijeenkomst bijbelstrudie doen bijvoorbeeld is heel mooi. Maar een preek is ook belangrijk.... op deze manier combineer je dat.... en blijf je dus met z'n allen kerk... en is jou werkterrein een bepaalde wijk in die kerk. Zo hou je dus eenheid als kerk... naast de eenheid als wijk.
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
Kerk zijn op wijkniveau
« Reactie #6 Gepost op: september 16, 2003, 03:46:57 pm »
Volgens mij zijn kleine groepen, naast de grotere kerk, een hele goede oplossing.

Een kerk is nu eenmaal te groot om allemaal naar elkaar om te kunnen zien, maar ook wel weer prettig dat je met z'n allen in een groot gebouw zit, een goede predikant hebt, etc.

Eén op één gesprekken zijn daarintegen wel weer persoonlijk, maar onhaalbaar om dat de basis te laten zijn voor pastorale zorg en gemeenschap met elkaar.

Kleine groepen kunnen echter dat wel doen. Zorgen voor elkaar, delen met elkaar, je eigen verhaal kwijt kunnen, leren bidden, etc.

Als je ook groeiende kerken gaat onderzoeken, zul je vaak zien dat dit kerken zijn van groepen (ipv kerken met groepen).
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

HenkG

• Bekijk profiel
Kerk zijn op wijkniveau
« Reactie #7 Gepost op: september 22, 2003, 10:42:21 am »
Fijn om te merken dat ik in mijn ideaalbeeld niet alleen sta. Nu is het echter nog mooier als er in breed verband over dergelijke zaken gesproken wordt. Marnix, heb jij hier al ervaring mee? Ik neem het zelf in elk geval mee naar de zogenaamde miniwijk, zoals deze binnen onze kerk functioneert. Ben benieuwd hoe daar gereageerd wordt, want dan kan het misschien als vervolg op een gemeentedag besproken worden.
JHWH = Ik ben

Marnix

• Bekijk profiel
Kerk zijn op wijkniveau
« Reactie #8 Gepost op: september 22, 2003, 03:26:20 pm »
Ik heb er nog geen ervaring mee. Ik hoop die echter in de nabije toekomst wel op te doen, maar dat heb ik niet voor het zeggen :)

HenkG

• Bekijk profiel
Kerk zijn op wijkniveau
« Reactie #9 Gepost op: oktober 06, 2003, 02:26:42 pm »
:D Marnix, is dit een open sollicitatie naar de ouderlingenbank of een oproep voor steun voor de financiering van je TU-opleiding? O-)
JHWH = Ik ben

jantje

• Bekijk profiel
Kerk zijn op wijkniveau
« Reactie #10 Gepost op: oktober 08, 2003, 09:04:34 pm »
In onze gemeente zijn wij verdeeld in kleine wijken. De wijken zijn demografisch ingedeeld zodat in elke wijk dus ouderen, gezinnen en jongeren zitten. Een wijk bestaat uit ongeveer 10-12 adressen.
In ieder geval zes keer per jaar komen we als wijk bij elkaar om met elkaar te praten, bijbelstudie te doen of een bepaald thema te bespreken. Er zijn natuurlijk ook avonden waar je met elkaar iets ontspannends kunt gaan
Ook worden er afspraken gemaakt over het bezoeken van ouderen en bij ziekte bv. We zitten nog in de beginfase, maar het is de bedoeling dat de wijkleden taken overnemen van de ouderling en de diaken. We zijn nu echt nog bezig om de wijk te leren kennen.

Ik zelf ben heel blij dat we nu zo ‘werken’ in onze gemeente. Ik leer nu andere gemeenteleden kennen doordat je bij ze in een wijk bent ingedeeld. Ik heb nu meer het gevoel dat je wat kunt betekenen voor anderen. Ik weet nu wat ik doen moet, beter dan in zo’n grote gemeente, dan ga je toch sneller naar je eigen vrienden toe en naar mensen die jou ‘liggen’

Garfield

• Bekijk profiel
Kerk zijn op wijkniveau
« Reactie #11 Gepost op: oktober 09, 2003, 01:37:28 pm »

quote:

op 08 Oct 2003 21:04:34 schreef jantje:
In onze gemeente zijn wij verdeeld in kleine wijken. De wijken zijn demografisch ingedeeld zodat in elke wijk dus ouderen, gezinnen en jongeren zitten. Een wijk bestaat uit ongeveer 10-12 adressen.
In ieder geval zes keer per jaar komen we als wijk bij elkaar om met elkaar te praten, bijbelstudie te doen of een bepaald thema te bespreken. Er zijn natuurlijk ook avonden waar je met elkaar iets ontspannends kunt gaan
Ook worden er afspraken gemaakt over het bezoeken van ouderen en bij ziekte bv. We zitten nog in de beginfase, maar het is de bedoeling dat de wijkleden taken overnemen van de ouderling en de diaken. We zijn nu echt nog bezig om de wijk te leren kennen.

Ik zelf ben heel blij dat we nu zo ‘werken’ in onze gemeente. Ik leer nu andere gemeenteleden kennen doordat je bij ze in een wijk bent ingedeeld. Ik heb nu meer het gevoel dat je wat kunt betekenen voor anderen. Ik weet nu wat ik doen moet, beter dan in zo’n grote gemeente, dan ga je toch sneller naar je eigen vrienden toe en naar mensen die jou ‘liggen’    

In onze gemeente (en ook de plaats waar we hiervoor woonden) hebben/hadden we dit soort wijken ook.
Resultaat?
Wisselend.
De ervaring leert dat ook in kleine wijken toch vaak veel afhangt van enkele mensen. Daardoor kun je krijgen dat de ene wijk prima 'draait' en de ander absoluut niet.
Wat mi wel nuttig is, dat je binnen je eigen wijk activiteiten zoals oa bijbelstudie, onderling hulpbetoon, etc, organiseerd maar ook activiteiten, bv bijbelstudie, over wijkgrenzen heen.
Dit levert mi twee voordelen op:
1) mensen uit wijken die niet zo goed 'draaien' krijgen toch steun en ideeen van mensen uit wijken die wel goed 'draaien'
2) je blijft toch mensen kennen uit de rest van de gemeente en je minimaliseerd de kans dat de gemeente gaat bestaan uit 'minikerkjes'
Je moet de vraag niet stellen als je bang bent voor het antwoord......

jantje

• Bekijk profiel
Kerk zijn op wijkniveau
« Reactie #12 Gepost op: oktober 09, 2003, 09:15:51 pm »

quote:

op 09 Oct 2003 13:37:28 schreef Garfield:
[...]

De ervaring leert dat ook in kleine wijken toch vaak veel afhangt van enkele mensen. Daardoor kun je krijgen dat de ene wijk prima 'draait' en de ander absoluut niet.
Wat mi wel nuttig is, dat je binnen je eigen wijk activiteiten zoals oa bijbelstudie, onderling hulpbetoon, etc, organiseerd maar ook activiteiten, bv bijbelstudie, over wijkgrenzen heen.
Dit levert mi twee voordelen op:
1) mensen uit wijken die niet zo goed 'draaien' krijgen toch steun en ideeen van mensen uit wijken die wel goed 'draaien'
2) je blijft toch mensen kennen uit de rest van de gemeente en je minimaliseerd de kans dat de gemeente gaat bestaan uit 'minikerkjes'

Bij ons is het zo dat elke wijk een wijkleider heeft. Die heeft onder andere als taak om iedereen bij het wijkwerk te betrekken. Ik weet ook wel dat het een ideaalbeeld is dat je iedereen aan het werk krijgt. De wijkleiders van de wijken komen eens in de acht weken bij elkaar om ervaringen uit te wisselen en problemen te bespreken die ze tegen komen. Dit gebeurt dan onder leiding van een opbouwwerker die daarvoor aangenomen is.
Naast de bijbelstudie zijn er in onze kerk nog meer soorten bijbelstudiegroepen zodat je dus ook een ander deel van de gemeenteleden ontmoet.