Daarom gaat weg uit hun midden, en scheidt u af, spreekt de Here, en houdt niet vast aan het onreine. (2 Kor 6, 17)
Als er sprake is van onreinheid en ongehoorzaamheid in de kerk, moeten we ons daar inderdaad van afscheiden.
Indien gij mijn geboden bewaart, zult gij in mijn liefde blijven, gelijk Ik de geboden mijns Vaders bewaard heb en blijf in zijn liefde. (Joh 15, 10)
Liefde is geen kwestie van tegen je broer of zus zeggen dat hij of zij het allemaal zo prachtig doet; er moet ook gewaarschuwd worden. Echte liefde wortelt in gehoorzaamheid aan het woord van Jezus.
Toch zijn er ook valse profeten onder het volk geweest, zoals ook onder u valse leraars zullen komen, die verderfelijke ketterijen zullen doen binnensluipen, zelfs de Heerser, die hen gekocht heeft, verloochenende en een schielijk verderf over zichzelf brengend. ... (2 Pet 2)
De realiteit van dwaalleraars onder het volk en de besmettelijkheid van hun ideeën moet onderkend worden. Als je in de kerk verbiedt te wijzen op dwaalleer, ontwapen je de gemeente van Jezus.