Vorig jaar werd mij gevraagd door de huisarts waar ik werkte de medicijnen te bestellen en uit te rekenen voor het uitoefenen van euthanasie op één van onze patienten. Ook het bestellen van een morfinepomp en het aanleggen daarvan en het uitrekenen en bestellen van de gewenste hoeveelheid.
De vraag kwam zó vanzelfsprekend en tussen neus en lippen dat ik het even benauwd kreeg. Wat was het makkelijk geweest om de opdracht uit te voeren, onder het mom van gehoorzaamheid aan het boven mij gestelde gezag.
Let wel ik ben stapelgek op mijn werk, zou het vreselijk vinden als ik deze baan niet meer had, en werk niet voor de lol, maar gewoon voor een stukje inkomen.
Ik heb de stoute schoenen aangetrokken en heb vriendelijk verteld dat ze wéten dat ik christen ben en nooit achter euthanasie kan staan en het voor God niet kan verantwoorden daaraan mee te werken.
Vanaf dát moment hebben ze het mij nooit meer gevraagd, hoewel ik de enige verpleegkundige in de praktijk ben en zij dus alle s zelf moeten opknappen. Ze zijn zelfs zo vriendelijk om de keren dat het echt gebeurd, te wachten met bestellen en regelen, tot een moment dat ik niet aanwezig ben.
Deze reaktie was niet voorspelbaar, ik had in stilte mijn baan aan de Heer geofferd, maar Hij heeft boven bidden en boven denken gezegend.
Durf je leven in handen van de levende God te stellen, ook als je denkt dat dat niet verstandig is. Een gezin met kinderen is géén geldig excuus om Naast Gods weg te gaan lopen. God is bij machte oneindig veel meer te doen dan wij bidden of beseffen.