Een bericht in
het ND van vandaag:
quote:
'Kerk moet talenten jongeren gebruiken'
van onze redactie kerk
DEN HAAG - Tieners zijn niet de kerk van morgen, maar van vandaag. De kerk zou hun talenten en mogelijkheden moeten zien en gebruiken. Ze zijn creatief, flexibel, innovatief, bruisend, energiek, zei ....loge Judith van Hoof gisteren bij de start van 'Duc in Altum', de eerste landelijke opleiding tot jongerenwerker van de Rooms-Katholieke Kerk.
De kerk zou volgens haar best ,,iets commerciëler'' mogen denken: wat hebben we jongeren te bieden waar zij interesse en behoefte aan hebben? ,,Ik ben ervan overtuigd geraakt, door jarenlang optrekken met tieners, dat ze graag willen weten wat de kern van ons geloof is. En die is kort samen te vatten in vier woorden: God houdt van jou! En naar die boodschap zijn ze op zoek: dat er een God is die hen gezien heeft, hen liefheeft en een relatie met hen wil.
In deze tijd hebben jongeren behoefte aan aandacht, aan relaties. Geloof moet relevant zijn en ze willen iets ervaren. ,,Deze generatie is enorm open voor het transcendente, het mystieke en dus ook voor de Heilige Geest'', aldus Van Hoof.
Ze riep jeugdwerkers op jongeren in de kerk veelvuldig te bemoedigen (want ze zijn vaak onzeker), uitdagingen te bieden en hen bij activiteiten te betrekken. ,,Jullie werk is erg pittig en uitdagend: je moet maatschappelijk werker zijn, theoloog, pastoraal werker, evangelist, organisatiedeskundige, leraar en nog meer.'' Jeugdwerkers moeten zich ook bewust zijn dat jongeren voorbeelden zoeken en het is beter dat de kerk die biedt dan de sterren uit het tv-amusement.
Ik denk dat relaties idd erg belangrijk zijn als het gaat om praktisch kerk-zijn. Zowel Jezus als Paulus vertellen heel veel over hoe je als (kerk)mensen met elkaar behoort om te gaan. Daar is wel aandacht voor, maar aan de praktische uitwerking (daar gaat het om) kan misschien nog wel wat meer handen en voeten gegeven worden.
In de GKV-kerken waar ik lid van ben geweest is/was er geen beleid specifiek gericht op het vormen van relaties. Wellicht is dat iets om meer aandacht te geven (in kleine groepen bijvoorbeeld).
Er is veel oud zeer in de kerk waardoor men zich niet veilig voelt. Als je je niet veilig voelt kun je niet praten over de dingen die je bezighouden. Het gevolg is dan eenzaamheid en daardoor verschuif je vanzelf naar de rand van de kerk. Mijn mening: oud zeer kan je verzoenen. Hoe, dat is dan even vers twee, maar als je het wilt, dan schept dat openingen naar verzoening en dus naar relatievorming.
Ik denk dat het belangrijk is om groepen in de kerk te vormen waar je samen kunt geloven, de zgn. fellowship-groepen, waarin niet alleen bijbelstudie, maar ook aanbidding, lofprijzing en (kring)gebed een plaats hebben. Dan deel je nl. werkelijk het geloof met elkaar en ben je dus kerk in zeer concrete zin.