Een atheist op het internet schrijft hoe hij in zijn leven voortdurend deze opmerkingen hoort van gelovigen:
-Er zal een tijd komen dat je je hiervoor zult moeten verantwoorden
-Eens zal het afgelopen zijn met je praat
-Je zult er een eeuwigheid over kunnen jammeren hoe fout je was
-Speel het spelletje dat je wil spelen, maar er zal een Dag des Oordeels komen
Hoe beklagenswaardig zijn de christenen die zo spreken!
Net zo beklagenswaardig is de volgende christen die in een internet discussie mensen op de 'bijbelse waarheid' wees (ongelovigen gaan verloren). Hij kreeg van een gelovige een volgende reaktie:
'Omdat het idee van "eeuwige verdoemenis" een enorme hoeveelheid menselijk lijden in de wereld teweeg brengt, zou ik je willen vragen om in overweging te nemen dat er een mogelijkheid is dat de bijbel dit idee niet noodzakelijkerwijs leert. Of, tenminste lezers erop te attenderen dat er alle eeuwen door ook christenen geweest zijn die er anders over gedacht hebben. In 1966, toen ik 28 jaar oud was, kreeg ik een zenuwinstorting. Ik lag daarna verscheidene weken op bed in een staat van totale ontreddering en geestelijke pijniging. De oorzaak hiervan was mijn angst dat ik God niet genoeg of op de goede manier liefhad, en Hij mij daarvoor zou kunnen straffen na mijn dood. Het duurde 12 jaar voordat ik volledig over deze zenuwinzinking heen kwam.' (Rodger Tutt, ga kijken op z'n homepage)
En hier de reaktie van de bijbelgetrouwe christen:
'Het spijt me voor je, maar de hel is een realiteit. En geloven in God is niet genoeg om eraan te ontkomen. De Satan gelooft ook in God. Ik ontkom aan de hel omdat ik God om vergeving voor mijn zonden vraag. Doet u dat ook! Indien mensen zich zo verhard hebben dat niets anders meer helpt dan bangmakerij en het dreigen met de hel, dan zij het gebruik van deze middelen geoorloofd!!'
Wellicht hebben de gelovigen die zo werken niet door hoe verhard en liefdeloos hun eigen hart is. Wanneer men de psyche van dit soort mensen wilt analyseren zal men volgens mij het duidelijkste beeld ervan krijgen door het boek 1984 van George Orwell te lezen. We kunnen daar lezen over Dubbelspraak, Dubbeldenken en Nieuwspraak. 'War is Peace' 'Freedom is Slavery' 'Ignorance is Strength', slogans opgeschreven en onderwezen door het Ministerie van Waarheid dat in een gebouw huist van wel 3000 kamers bovengronds en eenzelfde aantal ondergronds! Orwell beschrijft op meesterlijke wijze hoe mensen geestelijk hun denken verwringen wanneer ze slaaf geworden zijn van een terreurideologie die geen tegenspraak duldt. 'Thoughtcrime does not entail death. Thoughtcrime IS death.' gaat er voortdurend door hun gedachten. En hoewel Orwell het over het communisme heeft, is het voor mij in mijn eigen leven overduidelijk geworden dat dit ook voor bepaalde godsdienstbelevingen geldt.
Een ander boek waar men uit zou kunnen lezen wat de psychische gesteldheid is van dit soort gelovigen is een psychologieboek dat als onderwerp heeft de geestestoestand van een vrouw die leeft in een huwelijk waarin geweld voorkomt. Je ziet haar de omgang met de wereld mijden op alle mogelijke manieren. Je ziet haar de deur uitgaan met een blauw oog. En wanneer je er discreet met haar over wil spreken en haar oproept zich vrij te maken, zal ze antwoorden: "Oh, je begrijpt er niets van, wij zijn gelukkig getrouwd. Hij is wat je noemt gepassioneerd."
Wanneer we het over deze kwestie hebben mogen we een voorbeeld aan Paulus nemen. Hij heeft ons zelfs niet eenmaal het woord HEL achtergelaten. Nooit dreigde hij met 'verloren gaan'! Ten hoogste zei hij dat iemand die zus of zo doet niet het koninkrijk Gods kan beerven. Zo klinkt het wel even anders. Velen zijn zelfs van mening dat Paulus in het geheel niet van eeuwige verdoemenis afwist. Hij leefde wellicht in de veronderstelling dat de ongelovigen gewoon dood blijven en slechts de gelovigen zullen opstaan.