Auteur Topic: Mag je de bijbel gebruiken om te dreigen?  (gelezen 3129 keer)

xgnoom

• Bekijk profiel
Mag je de bijbel gebruiken om te dreigen?
« Gepost op: september 16, 2003, 05:02:16 pm »
In een - voor mij nieuw - discussiestuk over wel of niet afscheiden worden een aantal bijbelteksten onder elkaar gezet, met de boodschap: bekeer je, anders komt God om je te oordelen.

quote:

"Daarom, gelijk de Heilige Geest zegt: 'Heden, indien gij zijn stem hoort, verhard uw harten niet', Hebr. 3:7 en 8.

Wij worden dagelijks geroepen tot geloof en bekering. Ons geloof is nooit op vakantie. Wanneer de roep tot reformatie klinkt, dienen we die dan ook serieus te nemen en daarmee aan het werk te gaan. Meteen. Een keus maken en kijken wat ons te doen staat, op de plaats waar wij gesteld zijn.

"Blijft gij echter bij wat u geleerd en toevertrouwd is, wèl bewust van wie gij het hebt geleerd, en dat gij van kindsbeen af de heilige schriften kent, die u wijs kunnen maken tot zaligheid door het geloof in Christus Jezus", 2 Tim. 3:14 en 15.

"Zo zegt de HERE: Gaat staan aan de wegen, en ziet en vraagt naar de oude paden, waar toch de goede weg is, opdat gij die gaat en rust vindt voor uw ziel, maar zij zeggen: Wij willen die niet gaan."

Bij elke kerkreformatie is dit de kern waar het over gaat.

"Geliefden, vertrouwt niet iedere geest, maar beproeft de geesten, of zij uit God zijn; want vele valse profeten zijn in de wereld uitgegaan", 1 Joh. 4:1.

Vertrouwt niet iedere geest. Als gelovigen dienen we zelf onze keuzes te maken. We hebben allemaal een eigen verantwoordelijkheid. Hoewel de Here ambtsdragers aan de kerk geeft om zijn gemeente te weiden en te leiden, mogen we nooit zonder meer op hun oordeel afgaan. Elke gelovige moet en kan 'beproeven', omdat hij een zalving ontvangen heeft.

"Keert weder, afkerige kinderen, luidt het woord des Heren, want Ik ben heer over u; Ik zal nemen, één uit een stad en twee uit een geslacht, en u brengen te Sion, en Ik zal u herders geven naar mijn hart, die u zullen weiden met kennis en verstand", Jer. 3:14 en 15.

Een kerkreformatie decimeert de kerk. Hier ligt een grote verzoeking in. Toch dienen we hier te beseffen dat de Here vaak tegen zijn volk Israël gezegd heeft: er zal een rest behouden worden. En Christus had het ook niet over grote getallen, toen Hij opmerkte: "waar twee of drie vergadert zijn in Mijn naam, ben Ik in hun midden".

"Zodra Achab Elia zag, zeide Achab tot hem:  Zijt gij daar, gij, die Israël in het ongeluk stort? Doch hij zeide: Ik heb Israël niet in het ongeluk gestort, maar gij en uws vaders huis, doordat gij de geboden des Heren hebt verzaakt en de Baäls zijt nagelopen", 1 Kon. 18:17, 18.

"Daarop zond Achab heen onder alle Israëlieten en riep de profeten naar de berg Karmel bijeen. Toen naderde Elia tot het gehele volk en zeide: Hoelang zult gij aan beide zijden mank gaan? Indien de Here God is, volgt Hem na; maar indien het de Baäl is, volgt hem na. Doch het volk antwoordde hem niets", 1 Kon. 18:20, 21.

Elia stelt hier de 'twist des Heren' aan de orde. Het kiezen voor óf tegen de Here en de gehoorzaamheid aan zijn geboden.

Ik was niet zo gelukkig met de keuze van deze teksten. Het kwam nogal 'plukkerig' over. Als je zo de bijbel hanteert kan je nog wel even doorgaan: in de bijbel staat bijvoorbeeld ook dat God niet bestaat.

In welke mate is het gerechtvaardigd om mensen te confronteren met de toorn van God? Mag je zomaar een bijbeltekst te voorschijn halen - bijvoorbeeld een oudtestamentatische profetie die bij een andere situatie hoort - om daarmee in Gods Naam te gaan dreigen?
Olvidemos nuestro ser - Alabemos al Señor

farao

• The Spirit That Guides Us
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: september 16, 2003, 05:25:13 pm »
Nee natuurlijk niet, zoiezo is door Jezus dood een heel deel anders geworden, nu kunnen we tot God komen en is er vergeving voor iedereen die dat geloofd. Ik denk dat je dus ook eerts moet kijken naar een tekst maar dan ook de omliggende verzen anders kan je dus zo veel dingen uit de bijbel halen die niet zo bedoeld worden.
Verily, verily, I say unto thee, Except a man be born again, he cannot see the kingdom of God.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: september 16, 2003, 05:29:01 pm »
Ik vind het fout dat zulke teksten inderdaad vaak zomaar uit de context geplukt worden en dat vervolgens meestal impliciet gesuggereerd wordt dat de bezwaarden de 'goeden' zijn en de niet-bezwaarden de 'slechten'.

cheese

• de waarheid zal u vrijmaken
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: september 16, 2003, 05:36:49 pm »
je mag iemand niet met een bijbel op zijn hoofd slaan en ook niet met bijbels gooien naar andere mensen, ten eerste doet dat pijn en ten tweede onteert dat ook het Boek :)
maar als zelfverdediging als iemand je iets wil aandoen, mag je het Boek wel gebruiken O-)
Want de wijsheid dezer wereld is dwaasheid voor God

Jakolien

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: september 16, 2003, 07:31:15 pm »
Net zoals je de bijbel mag, nee móet gebruiken om elkaar Gods liefde voor te houden, moet je de bijbel ook gebruiken om elkaar Gods dreiging voor te houden.
Om het belang van het anker te beseffen, moeten we de kracht van de storm voelen.

Jan W

• Moderator Muziek
  • mail to: redactie@forum.gkv.nl
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: september 16, 2003, 07:48:32 pm »

quote:

op 16 Sep 2003 19:31:15 schreef Jakolien:
Net zoals je de bijbel mag, nee móet gebruiken om elkaar Gods liefde voor te houden, moet je de bijbel ook gebruiken om elkaar Gods dreiging voor te houden.
Met welk doel dan?
Met vriendelijke groeten,

Jan Wietsma, Zwolle

Truth4Ever

• Truth4Ever
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: september 16, 2003, 07:50:16 pm »
Liever geen gooi en smijtwerk. laten we al onze bijbelteksten die we in de afgelopen tijd in onze eksternesten hebben verzameld eens bij elkaar leggen, dan krijgen we een hele mooie schat genaamd de BIJBEL
wie de  oprechten op een slechte weg voert , zal in zijn eigen kuil vallen (spr 28 vs 10)

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: september 16, 2003, 08:02:34 pm »

quote:

Waarom vaak op zo'n impliciete manier?

Jakolien

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: september 16, 2003, 08:40:23 pm »

quote:

op 16 Sep 2003 19:48:32 schreef Jan W:
Met welk doel dan?

Met  hetzelfde doel als dat je iemand Gods liefde voorhoudt!
God is niet alleen een God van liefde, maar ook van toorn. Hij is genadig, maar ook rechtvaardig. Hij is geduldig, maar ook jaloers. M.a.w.: laat God zien zoals hij is!! Wie alleen Gods lieve en vriendelijke kanten benadrukt en van de dreigende en straffende God niet wil weten, kent niet de God van de bijbel maar heeft zijn eigen god gemaakt.
Om het belang van het anker te beseffen, moeten we de kracht van de storm voelen.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: september 16, 2003, 09:24:02 pm »

quote:

op 16 Sep 2003 20:40:23 schreef Jakolien:
[...]
Wie alleen Gods lieve en vriendelijke kanten benadrukt en van de dreigende en straffende God niet wil weten, kent niet de God van de bijbel maar heeft zijn eigen god gemaakt.

Wie alleen Gods kwade en toornende kanten benadrukt en de lieve en vriendelijke God niet wil weten, kent niet de God van de Bijbel maar heeft zijn eigen god gemaakt...  :)

Jammer (misschien wel kenmerkend?) dat je mijn eerdere vraag nog niet beantwoord.

Jakolien

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: september 16, 2003, 09:32:27 pm »

quote:

op 16 Sep 2003 21:24:02 schreef Mezzamorpheus:
[...]

Wie alleen Gods kwade en toornende kanten benadrukt en de lieve en vriendelijke God niet wil weten, kent niet de God van de Bijbel maar heeft zijn eigen god gemaakt...  :)

Helemaal mee eens!
Als dit topic draaide om de vraag: ""Mag je de bijbel gebruiken om Gods liefde te laten zien?", dan had ik ook vást jouw antwoord gebruikt.

quote:

Jammer (misschien wel kenmerkend?) dat je mijn eerdere vraag nog niet beantwoord.
Wil je wat duidelijker zijn? Wat is er mis met de manier waarop 'bezwaarden' Gods dreigende, toornende kant voor houden?

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: september 16, 2003, 09:38:19 pm »

quote:

op 16 Sep 2003 21:32:27 schreef Jakolien:
[...]
Wil je wat duidelijker zijn? Wat is er mis met de manier waarop 'bezwaarden' Gods dreigende, toornende kant voor houden?

Ff een herhaling van mijn eerdere post van vanmiddag:
"Ik vind het fout dat zulke teksten inderdaad vaak zomaar uit de context geplukt worden en dat vervolgens meestal impliciet gesuggereerd wordt dat de bezwaarden de 'goeden' zijn en de niet-bezwaarden de 'slechten'."

Jakolien

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: september 16, 2003, 11:03:06 pm »

quote:

op 16 Sep 2003 21:38:19 schreef Mezzamorpheus:
Ff een herhaling van mijn eerdere post van vanmiddag:
"Ik vind het fout dat zulke teksten inderdaad vaak zomaar uit de context geplukt worden en dat vervolgens meestal impliciet gesuggereerd wordt dat de bezwaarden de 'goeden' zijn en de niet-bezwaarden de 'slechten'."
Sorry, ik vind dit een vage beschuldiging. Je zult toch iets concreter moeten zijn, want ik kan hier niets mee.

xgnoom

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: september 16, 2003, 11:18:17 pm »
Ik heb bijvoorbeeld het citaat uit I Kon 18 zo gelezen. Er wordt gesteld dat Elia het volk voor de keus stelt voor of tegen God: maak een keuze tussen God en Baäl. Omdat dit gezegd wordt in een stuk over de actuele situatie in de kerk is het logisch om de lijn door te trekken: de schrijver roept op tot een concrete keuze, voor of tegen het gestelde in het geschrift.

In de eerste plaats vind ik de suggestie van vergelijking tussen GKV-oude stijl en de Baäl (afgod) volledig misplaatst, de GKV is niet Allah of Boeddha gaan navolgen.
In de tweede plaats vind ik het ook misplaatst om deze geschiedenis rucksichtlos op de huidige situatie te gaan toepassen. Het idee van keuze en Gods toorn past toevallig bij de eigen stellingname, verder zie ik niet veel verband. Wek je zo niet de indruk de bijbel voor je eigen karretje te spannen?

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: september 16, 2003, 11:37:41 pm »
Ik zie dat xgnoom al concreet voor mij geweest is... ;)

xgnoom

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: september 18, 2003, 04:29:14 pm »
Was nog benieuwd naar reactie...

Jakolien

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: september 18, 2003, 05:58:16 pm »

quote:

op 16 Sep 2003 23:18:17 schreef xgnoom:
Ik heb bijvoorbeeld het citaat uit I Kon 18 zo gelezen. Er wordt gesteld dat Elia het volk voor de keus stelt voor of tegen God: maak een keuze tussen God en Baäl. Omdat dit gezegd wordt in een stuk over de actuele situatie in de kerk is het logisch om de lijn door te trekken: de schrijver roept op tot een concrete keuze, voor of tegen het gestelde in het geschrift.

In de eerste plaats vind ik de suggestie van vergelijking tussen GKV-oude stijl en de Baäl (afgod) volledig misplaatst, de GKV is niet Allah of Boeddha gaan navolgen.
In de tweede plaats vind ik het ook misplaatst om deze geschiedenis rucksichtlos op de huidige situatie te gaan toepassen. Het idee van keuze en Gods toorn past toevallig bij de eigen stellingname, verder zie ik niet veel verband. Wek je zo niet de indruk de bijbel voor je eigen karretje te spannen?

Ik denk dat de Here ook dit gedeelte uit het O.T. wil gebruiken om ons er iets mee te leren. Waarom accepteren we wel Zijn lessen héél gemakkelijk als het gaat om Zijn liefde, maar willen de bijbelgedeelten over Zijn straffende hand niet zomaar voor vandaag toepassen.
Ook als het gaat om ballingschap naar Babel, of om de dood van Ananias en safira bijv. dan zijn dat straffen waar de Here ons ook voor vandaag mee wil waarschuwen. Anders zou de Here ze niet in de bijbel hebben laten opnemen.
De GKV is niet Allah of Boeddha. Nee, maar voor ons schuilt het gevaar van andere 'afgoden': individualisme, wereldgelijkvormigheid, valse oecumene en een grenzeloze tolrantie bijv.

Michael

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: september 18, 2003, 07:57:54 pm »

quote:

Dat mag. Er moet niks. Zeker als het gaat om zijn liefde te tonen. Hoe zou je dat ooit uit een plichtsgevoel kunnen doen? Dan toon je verplichting niet liefde. Als het wel echt uit liefde gebeurt, dan zal die persoon het zien als een "mogen", niet een "moeten".
"I don't think God is an explanation at all. It's simply redescribing the problem." - Richard Dawkins

fruitbat

• Just say NO to religion!!
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: oktober 04, 2003, 10:44:38 pm »
Inzake de header moet je een flinke statenbijbel pakken om iemand af te rossen...  :P

Maar eh... lees Visserslatijn eens, van Peter Scheele
No desire to the flesh-pots, they are less than nothing and I go forward to the mark!

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: oktober 05, 2003, 11:03:33 am »

quote:

op 04 Oct 2003 22:44:38 schreef fruitbat:
Inzake de header moet je een flinke statenbijbel pakken om iemand af te rossen...  :P

Maar eh... lees Visserslatijn eens, van Peter Scheele
Wat zegt hij over het bijbelgebruik dan?
« Laatst bewerkt op: oktober 05, 2003, 11:46:15 am door Pulpeet »

Carl

• ...Gij maakt mij het pad des l
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: oktober 05, 2003, 12:30:25 pm »
Uiteraard is het Woord van God nooit bedoeld om mee te dreigen.
Gods Liefde is Volmaakt en Onvoorwaardelijk.
Het uiten van bedreiging staat tegenover het liefhebben van de ander en jezelf de mindere achten.
Wie niet liefheeft, kent God niet. Wie liefheeft,..... heeft God gezien.

jullie
Carl
 1 Joh.4:7,8 ...en een ieder, die liefheeft, is uit God geboren en kent God. Wie niet liefheeft, kent God niet, want God is liefde.

fruitbat

• Just say NO to religion!!
    • Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: oktober 06, 2003, 12:18:34 am »

quote:

op 05 Oct 2003 12:30:25 schreef Carl:
Uiteraard is het Woord van God nooit bedoeld om mee te dreigen.
Gods Liefde is Volmaakt en Onvoorwaardelijk.
Het uiten van bedreiging staat tegenover het liefhebben van de ander en jezelf de mindere achten.
Wie niet liefheeft, kent God niet. Wie liefheeft,..... heeft God gezien.

jullie
Carl
Ik heb sterk de indruk dat jij God ziet als een lulletje-rozewater..
No desire to the flesh-pots, they are less than nothing and I go forward to the mark!

xgnoom

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: oktober 21, 2003, 01:17:12 am »

quote:

op 18 Sep 2003 17:58:16 schreef Jakolien:
[...]
Ik denk dat de Here ook dit gedeelte uit het O.T. wil gebruiken om ons er iets mee te leren. Waarom accepteren we wel Zijn lessen héél gemakkelijk als het gaat om Zijn liefde, maar willen de bijbelgedeelten over Zijn straffende hand niet zomaar voor vandaag toepassen.
Ik ben akkoord in de zin van dat de 'straffen' net zo goed in de Bijbel staan en dus gehoord moeten worden. Ik zie niet dat de mensen vandaag dat niet meer willen horen, zoals jij hier suggereert. Daarmee ben ik het oneens. Waarop baseer je dat?

quote:

Ook als het gaat om ballingschap naar Babel, of om de dood van Ananias en safira bijv. dan zijn dat straffen waar de Here ons ook voor vandaag mee wil waarschuwen. Anders zou de Here ze niet in de bijbel hebben laten opnemen.

Ok. Maar je gaat nadrukkelijk wel een stap verder als je deze teksten gebruikt in je eigen situatie: God straft als je niet luistert. Daar ga je aan voorbij, maar dat is wel mijn punt. Je kan niet zomaar uitspraken van profeten in een heel andere situatie klakkeloos overnemen.

quote:

De GKV is niet Allah of Boeddha. Nee, maar voor ons schuilt het gevaar van andere 'afgoden': individualisme, wereldgelijkvormigheid, valse oecumene en een grenzeloze tolrantie bijv.

Deze gevaren zijn niet nieuw in de kerk. Ik blijf er bij dat de vergelijking van de GKV met de Baal dienst verder gaat (en ook te ver gaat) dan wijzen op de gevaren die je hier noemt. Je zegt dan nl. dat de GKV God geheel heeft losgelaten.

PS: Beter laat dan nooit...

NewMillennium

• Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: oktober 22, 2003, 07:04:56 pm »
Een atheist op het internet schrijft hoe hij in zijn leven voortdurend deze opmerkingen hoort van gelovigen:                                                     
-Er zal een tijd komen dat je je hiervoor zult moeten verantwoorden                                                  
-Eens zal het afgelopen zijn met je praat                                                                                            
-Je zult er een eeuwigheid over kunnen jammeren hoe fout je was                                                      
-Speel het spelletje dat je wil spelen, maar er zal een Dag des Oordeels komen                                  

Hoe beklagenswaardig zijn de christenen die zo spreken!  
Net zo beklagenswaardig is de volgende christen die in een internet discussie mensen op de 'bijbelse waarheid' wees (ongelovigen gaan verloren). Hij kreeg van een gelovige een volgende reaktie:

'Omdat het idee van "eeuwige verdoemenis" een enorme hoeveelheid menselijk lijden in de wereld teweeg brengt, zou ik je willen vragen om in overweging te nemen dat er een mogelijkheid is dat de bijbel dit idee niet noodzakelijkerwijs leert. Of, tenminste lezers erop te attenderen dat er alle eeuwen door ook christenen geweest zijn die er anders over gedacht hebben. In 1966, toen ik 28 jaar oud was, kreeg ik een zenuwinstorting. Ik lag daarna verscheidene weken op bed in een staat van totale ontreddering en geestelijke pijniging. De oorzaak hiervan was mijn angst dat ik God niet genoeg of op de goede manier liefhad, en Hij mij daarvoor zou kunnen straffen na mijn dood. Het duurde 12 jaar voordat ik volledig over deze zenuwinzinking heen kwam.'  (Rodger Tutt, ga kijken op z'n homepage)

En hier de reaktie van de bijbelgetrouwe christen:
'Het spijt me voor je, maar de hel is een realiteit. En geloven in God is niet genoeg om eraan te ontkomen. De Satan gelooft ook in God. Ik ontkom aan de hel omdat ik God om vergeving voor mijn zonden vraag. Doet u dat ook! Indien mensen zich zo verhard hebben dat niets anders meer helpt dan bangmakerij en het dreigen met de hel, dan zij het gebruik van deze middelen geoorloofd!!'

Wellicht hebben de gelovigen die zo werken niet door hoe verhard en liefdeloos hun eigen hart is. Wanneer men de psyche van dit soort mensen wilt analyseren zal men volgens mij het duidelijkste beeld ervan krijgen door het boek 1984 van George Orwell te lezen. We kunnen daar lezen over Dubbelspraak, Dubbeldenken en Nieuwspraak. 'War is Peace' 'Freedom is Slavery' 'Ignorance is Strength', slogans opgeschreven en onderwezen door het Ministerie van Waarheid dat in een gebouw huist van wel 3000 kamers bovengronds en eenzelfde aantal ondergronds! Orwell beschrijft op meesterlijke wijze hoe mensen geestelijk hun denken verwringen wanneer ze slaaf geworden zijn van een terreurideologie die geen tegenspraak duldt. 'Thoughtcrime does not entail death. Thoughtcrime IS death.' gaat er voortdurend door hun gedachten. En hoewel Orwell het over het communisme heeft, is het voor mij in mijn eigen leven overduidelijk geworden dat dit ook voor bepaalde godsdienstbelevingen geldt.                                                                                                           
Een ander boek waar men uit zou kunnen lezen wat de psychische gesteldheid is van dit soort gelovigen is een psychologieboek dat als onderwerp heeft de geestestoestand van een vrouw die leeft in een huwelijk waarin geweld voorkomt. Je ziet haar de omgang met de wereld mijden op alle mogelijke manieren. Je ziet haar de deur uitgaan met een blauw oog. En wanneer je er discreet met haar over wil spreken en haar oproept zich vrij te maken, zal ze antwoorden: "Oh, je begrijpt er niets van, wij zijn gelukkig getrouwd. Hij is wat je noemt gepassioneerd."

Wanneer we het over deze kwestie hebben mogen we een voorbeeld aan Paulus nemen. Hij heeft ons zelfs niet eenmaal het woord HEL achtergelaten. Nooit dreigde hij met 'verloren gaan'! Ten hoogste zei hij dat iemand die zus of zo doet niet het koninkrijk Gods kan beerven. Zo klinkt het wel even anders. Velen zijn zelfs van mening dat Paulus in het geheel niet van eeuwige verdoemenis afwist. Hij leefde wellicht in de veronderstelling dat de ongelovigen gewoon dood blijven en slechts de gelovigen zullen opstaan.
« Laatst bewerkt op: oktober 22, 2003, 07:14:06 pm door NewMillennium »

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: oktober 22, 2003, 07:47:52 pm »
e.e.a. hangt misschien nog meer af van het karakter dan van het al dan niet gelovig zijn.

Er zijn zachtmoedige en hardvochtige ongelovigen en er zijn ook zachtmoedige en hardvochtige christenen. Is althans mijn observatie. (en ook die van NewMillennium dus).

NewMillennium

• Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: oktober 22, 2003, 08:09:02 pm »

quote:

op 22 Oct 2003 19:47:52 schreef Pulpeet:
e.e.a. hangt misschien nog meer af van het karakter dan van het al dan niet gelovig zijn.

Er zijn zachtmoedige en hardvochtige ongelovigen en er zijn ook zachtmoedige en hardvochtige christenen. Is althans mijn observatie. (en ook die van NewMillennium dus).
Ben ik mee eens. 't Is een verwarrende wereld waarin we leven.

NewMillennium

• Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: oktober 25, 2003, 09:45:49 am »

quote:

op 22 Oct 2003 19:47:52 schreef Pulpeet:

Maar door dit te zeggen voel ik  heel sterk dat je het probleem waar we in het christendom mee zitten volledig probeert te omzeilen: de dreiging wordt namelijk heel duidelijk door de bijbel zelf verkondigt.

Een hardvochtig christen zal zich dan ook nooit hardvochtig noemen of zien, maar slechts zich een trouw volgeling beschouwen van de boodschap die hem overgeleverd is. Hij lost ahw de problemen in ons denken op door het begrip 'liefde' een andere betekenis te geven.

En een zachtmoedig christen zal nooit van de innerlijke kwelling afkomen die de leer van de bijbel hem opdringt. Hij zal zich er altijd proberen uit te wringen door zijn ogen zoveel mogelik dicht te doen voor de keerzijde van het evangelie en door voortdurend te zeggen "het oordeel zullen we maar aan God overlaten; we mogen er op rekenen dat het rechtvaardig zal zijn", en het idee van een eeuwige verdoemenis altijd maar proberen te verdringen, omdat zoiets nooit rechtvaardig KAN zijn. Deze innerlijke kwelling was voor mij uiteindelijk te moeilijk om mee te leven.

RaisinGirl

• Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: november 09, 2003, 12:14:36 am »

quote:

op 25 Oct 2003 09:45:49 schreef NewMillennium:

Een hardvochtig christen zal zich dan ook nooit hardvochtig noemen of zien, maar slechts zich een trouw volgeling beschouwen van de boodschap die hem overgeleverd is. Hij lost ahw de problemen in ons denken op door het begrip 'liefde' een andere betekenis te geven.

Ik heb ook meegemaakt dat mij bijbelteksten e.d. werden voorgelezen om mij duidelijk te maken dat ik maar beter niet 'afvallig' kon zijn. Wat mijn reactie daarop altijd was, en dat is mijn reactie nog steeds, is dat niets zo aanmatigend is dan iemand die denkt dat hij kan spreken namens God via zijn woord. Als je mij respect probeert bij te brengen op zo'n respectloze wijze, dan sla je de plank volledig mis. Daarnaast is het niet alleen naar God toe aanmatigend (Hij is het die het oordeel zal vellen en niet de mens), het is ook nog eens niet in de lijn van zijn woord. Denk maar aan de zondige vrouw die door iedereen te min werd bevonden, maar die Jezus in zijn hart sloot. Alleen iemand die zich onvoldoende bewust is van zijn eigen zonden, denkt dat hij dreigende teksten kan gebruiken tegen een nog grotere zondaar.