quote: op 18 Sep 2003 07:56:03 schreef Carl:
[...]
Ik wil graag begrijpen waarom sommige christenen menen dat aan anderen die ondragelijk lijden, de liefde van de dood moet worden ontzegd, en in hoeverre hun argumentatie standhoudt.
je
Carl
Ik kan je hier niet mee verder helpen. Ik weet alleen wel dat het allemaal niet zo zwart wit is, maar ik kan alleen voor mezelf spreken.
Ik heb van dichtbij het overlijden van een geliefde meegemaakt. Hij wilde absoluut geen euthanasie en hij heeft veel geleden.
Wat mij bijgebleven is van die ervaring is dat in een dergelijke situatie rationeel beargumenteren niet meer echt mogelijk is.
Op een gegeven moment komt het punt dat je zozeer met pijnbestrijding bezig bent dat euthanasie een juridische term wordt. Het is pas euthanasie als je dat en dat doet. Dat is allemaal leuk en aardig maar het heeft weinig meer met de realiteit te maken.
Op een gegeven moment is het toevoegen of het verminderen van medicatie beide een levensbeeindigende handeling. Je weet alleen dat het geen euthanasie is omdat je het in het kader van pijnbestrijding doet.
In die situatie (en nog) was ik ervan overtuigd dat geen enkele mogelijke handeling als euthanasie te kwalificeren was, rationeel noch gevoelsmatig.
Maar waar jij denk ik op doelt is een situatie waar iemand wel euthansie wil omdat bij die persoon bijvoorbeeld zojuist alzheimer geconstateerd is (of iets dergelijks). Ik kan daar niet heel makkelijk over oordelen. Mijn overtuiging is wel dat je dat niet moet toestaan, maar dat is rationeel.
Hoewel ik er dus wel een duidelijke mening heb, vind ik het moeilijk om daar makkelijk over te discusieren alsof het een academische kwestie is.