Als je goed leest staat er Matteüs 28 ook "in
de Naam van de Vader, Zoon en Geest", enkelvoud. God heeft inderdaad één Naam. Daarom heeft de kerk lang geleden korte metten gemaakt met hen, die zeiden dat God eigenlijk drie goden was. Hij is zozeer Eén, dat Hij één Naam heeft.
Bedenk wel dat Naam meer betekent dan een etiketje dat je op een individu plakt. Gods Naam is zijn reputatie, zijn eer, zijn wezen. In dat alles zijn Vader, Zoon en Geest één.
Het eerste vers uit Johannes laat zien hoe sterk die éénheid is. Niet alleen was de Zoon God, Hij was ook nog eens
pros God. Ik heb het Griekse woord hier expres even niet vertaald, omdat ik het niet met het gangbare "bij" eens ben. (Die vertaling komt al voor in de Latijnse Vulgaat, rond 400 {
iuxta}, vandaar dat de traditie het zo handhaaft.) Als je in een degelijk Grieks woordenboek zoekt, zul je ontdekken dat
pros alleen maar "bij" betekent als het gevolgd wordt door een 3e naamval, maar hier staat een 4e. Daarom vertaal ik: het Woord was ook God-gericht. Zonder in filosofische bespiegelingen te willen vervallen, wil ik je wijzen op het gegeven dat vooral in Johannes de nadruk heel sterk ligt op het feit dat Jezus
van Zich af wijst, naar de Vader. Naar mijn idee is dat de meest praktische betekenis van "het Woord was
pros God".
Johannes geeft nog een sleutel over de éénheid van God en Woord, van Vader en Zoon. "Niemand heeft ooit God gezien; maar de Zoon die ligt aan de boezem van de Vader heeft Hem ons doen kennen" (1,18, dacht ik). Terwijl de Vader God is als de onzichtbare, is de Zoon God als de openbarende. Jezus is God Zelf, maar Hij is in het bijzonder degene die ons inzicht geeft in de diepten van God. (Voor een literaire analyse van Johannes 1-3 over het getuigenis van Jezus over Zichzelf, zie
www.fylax.com onder Artikelen, "De Christologie van Johannes".)
Ik raad je aan om goed na te denken over de kern van de christelijke leer van de Drieeenheid. Deze leer zegt weinig meer, dan dat we God zowel kennen als ultieme Eénheid, als als drie personen. Hoewel theologen graag filosoferen, kunnen ze dit verder ook niet aan elkaar praten. Maar dat hoeft dan ook niet.
Om een mooi argument van C.S. Lewis te gebruiken: de wereld is complex en onwaarschijnlijk. Als een God bestaat die een dergelijke wereld bedenkt, moet je niet verwachten dat Hij minder complex en onwaarschijnlijk is. Als God er is, betekent kennismaken met zijn persoon en werk daarom naar alle verwachting, dat je voortdurend intrigerende en onbegrijpelijke dingen tegenkomt. De Drie-eenheid van God is daarvan een voorbeeld.