Hoi Eef!
Ik ben heel lang actief geweest als Alpha-leider en zit ook nu nog in de organisatie van Alpha (helaas in het Hoge Noorden dus ik kan je niet direkt van dienst zijn

) maar ik kan je wel het één en ander vertellen.
Ten eerste is Alpha een goed bedacht en "vaststaand" concept, zodat alle Alpha-cursussen, waar ze ook van uit gaan, in principe dezelfde inhoud hebben. Het maakt dus niet uit bij welke kerk je de Alpha gaat volgen, kies daarom een cursus die gegeven wordt door mensen waar je wat mee hebt, bijvoorbeeld een studentenalpha, (ik kan niet helemaal uit je post opmaken in wat voor levensfase je zit?) of een Youth Alpha als je nog tiener bent. Je kunt ook kiezen voor Alpha op een avond van de week die jou goed uitkomt, er zijn er zoveel dat er vast voor iedere avond wel een cursus is, het is belangrijk dat je zoveel mogelijk van de avonden volgt.
Ten tweede, de meeste Alpha-cursussen hebben een "startavond" die officieel niet bij de cursus hoort maar waar praktische uitleg over de cursus gegeven wordt, waar je je kunt opgeven en hoort hoe alles in z'n werk gaat. Het lijkt me handig om contact op te nemen met de mensen die op de site van Alpha Rotterdam staan om te vragen wanneer de startavond is. Kun je die dag niet, dan zijn die mensen ongetwijfeld bereid om je uitleg te geven.
Tenslotte: Alpha bestaat uit 14 cursusavonden en een weekend. Het weekend is ontzettend belangrijk en leuk, vraag direkt wanneer het weekend valt en zorg dat je mee kan!