Even een reactie op Mientje en Skynolimit.
Ik dacht dat ik juist had laten zien dat je je in de voorbereiding wilt laten leiden door de Here die jou in deze tijd tot verkondiger van zijn blijde boodschap heeft gesteld. Daarom moet je dus naar zijn Woord luisteren, maar tegelijk moet je ook je mensen en je tijd kennen.
Bij de voorbereiding laat je je leiden door de Here en zijn Geest. Ik vind het dan wat vreemd om te zeggen: stel dat de Heilige Geest op zondagmorgen nou ineens met een andere tekst aankomt... Vertrouw je dan op de Geest of op je voorbereiding?
Bij de voorbereiding heb ik me toch ook door de Geest laten leiden.
Dat neemt natuurlijk niet weg dat je je preek misschien op vrijdag klaar hebt, en dat er dan op zaterdag dingen gebeuren die het nodig maken je preek alsnog aan te passen. Dat kan nog tijdens het houden van een preek. Maar de voorbereiding en de Heilige Geest tegen elkaar uitspelen, daar geloof ik niet in.
Dat neemt niet weg dat er extreme situaties kunnen zijn, dat je inderdaad besluit je preek op een later tijdstip te houden. Ik denk bijvoorbeeld aan de situatie in Enumatil toen 5 jongeren verongelukten. Toen waren diensten ook aangepast. Maar dan heb je het (gelukkig) over iets uitzonderlijks. De goede regel is: speel de Heilige Geest en zijn werk niet uit tegen de zorgvuldige voorbereiding van een predikant. Ik heb ook wel eens een predikant een zeer nadrukkelijk beroep op de Heilige Geest horen doen, terwijl het verhaal dat hij hield (vanwege de veelvuldige herhalingen en ondoordachte uitspraken) wel erg nadrukkelijk getuigde van gebrek aan voorbereiding.