Auteur Topic: Want indien gij niet gelooft, dat Ik Die ben.........  (gelezen 2385 keer)

Koen Kolkman

• Bekijk profiel
Want indien gij niet gelooft, dat Ik Die ben.........
« Gepost op: september 24, 2003, 10:12:33 pm »
Joh 8:24  Ik heb u dan gezegd, dat gij in uw zonden zult sterven; want indien gij niet gelooft, dat Ik Die ben, gij zult in uw zonden sterven.

Gen 28:13  En ziet, de HEERE stond op dezelve en zeide: Ik ben de HEERE, de God van uw vader Abraham, en de God van Izak; dit land, waarop gij ligt te slapen, zal Ik aan u geven, en aan uw zaad.
Joh 10:15  Gelijkerwijs de Vader Mij kent, alzo ken Ik ook den Vader; en Ik stel Mijn leven voor de schapen.
Joh 10:30 Ik en de Vader zijn een.
Joh 14:6 Jezus zeide tot hem: Ik ben de Weg, en de Waarheid, en het Leven. Niemand komt tot den Vader, dan door Mij.
Joh 14:11 Gelooft Mij, dat Ik in den Vader ben en de Vader in Mij is; en indien niet, zo gelooft Mij om de werken zelve.
Openbaring 22:16 Ik ben de Wortel en het geslacht Davids, de blinkende Morgenster.
Openbaring 1:8 Ik ben de Alfa en de Omega, het Begin en het Einde, zegt de Heere, Die is, en Die was, en Die komen zal, de Almachtige.

Joh 14:10 Gelooft gij niet, dat Ik in den Vader ben, en de Vader in Mij is? De woorden, die Ik tot ulieden spreek, spreek Ik van Mijzelven niet, maar de Vader, Die in Mij blijft, Dezelve doet de werken.

Joh 14:26  Maar de Trooster, de Heilige Geest, Welken de Vader zenden zal in Mijn Naam, Die zal u alles leren, en zal u indachtig maken alles, wat Ik u gezegd heb.
Joh 16:15 Al wat de Vader heeft, is Mijn; daarom heb Ik gezegd, dat Hij het uit het Mijne zal nemen, en u verkondigen.

En als laatste. Als Jezus (Emmanuel, God met ons) uit de Heilige Geest verwekt is. Matteus 1:18 Wie is dan de Vader? De Heilige Geest of De Vader? Zou de Here dan 2 vaders hebben? Nee. De here is zowel De Vader, als de Zoon en de Heilige Geest. Daarom werd iedereen in de Bijbel gedoopt in de Naam van de Here Jezus Christus.

Indien gij niet gelooft, zult gij in uw zonden sterven... Ik kan er niks anders van maken. jullie?

Gods Zegen voor de openbaring van het Woord.
Groeten, Koen

Koen Kolkman

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: september 24, 2003, 10:17:18 pm »
2Co 6:18  En Ik zal u tot een Vader zijn, en gij zult Mij tot zonen en dochteren zijn, zegt de Heere, de Almachtige.

Wilt u een zoon of dochter van God zijn?

Zacharov

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: september 24, 2003, 10:19:17 pm »
wat wil je zeggen?

xgnoom

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: september 24, 2003, 10:20:22 pm »
Waar wil je het hier precies over hebben? Het is mij niet helemaal duidelijk...  :?

edit:zie dat ik al de 2de ben
Olvidemos nuestro ser - Alabemos al Señor

Koen Kolkman

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: september 24, 2003, 10:49:18 pm »
Dat God één is en hij heeft zijn naam bekend gemaakt hier op aarde. Zijn naam is de Here Jezus Christus. Er bestaat geen drie personen tot één God. Alleen God in drie bedieningen. OT God als Vader, NT God als Zoon en NT God als Heilige Geest. God boven ons, God onder ons en God in ons.

Hiermee verwijs ik naar hoeveel kerken wel niet dopen in 3 namen. In de naam van de Vader, In de naam van de Zoon en in de Naam van de Heilige Geest. Terwijl dit nooit 1 keer in de bijbel voorgekomen is. Ieder die de Heilige Geest ontving werd gedoopt in de Naam van de Here Jezus Christus. De drie naams doop is later in de geschiedenis ingevoerd en is een heidens gebruik. Net zoals de grote kerstbomen in onze zogenaamde huis van God.  Ook heidens. Sommige zeggen dat het voor de sfeer is. Nou, met zo'n leer geloven kinderen eerder in Sinterklaas of de Kerstman dan in Jezus Christus.

Wat wil ik ermee zeggen? Wanneer je gelooft is er maar 1 doop en al het andere is een vals evangelie. Omdat de Satan er zoveel verleid heeft met zijn 3 naams doop. Terwijl de bijbel(het Woord) er helemaal niet van getuigd. Ik begrijp wel dat iedereen zijn kinderen wil laten dopen en hen al in de hemel willen hebben maar het is niet volgens het woord snap je? Wanneer je tot God wil komen moet je komen in de voorbereidde weg die God heeft gesproken in de bijbel. Er is geen andere manier. Bekering, De doop en daarna het ontvangen van de Heilige Geest als getuigenis dat God je heeft aangenomen tot Zoon of Dochter. Dat God je geloof gerechtvaardigd heeft.

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: september 24, 2003, 10:55:23 pm »
genesis 1:2, .....en de Geest Gods zweefde over de wateren.
genesis 1:26, En God zeide: Laat ons mensen maken naar ons beeld.

math.28:19, Gaat dan henen, maakt al de volken tot mijn discipelen en doopt hen in de naam des Vaders, des Zoons en des Heiligen Geestes en leert hen onderhouden al wat ik u bevolen heb.

Lijkt me duidelijk.
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

Koen Kolkman

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: september 24, 2003, 10:55:31 pm »
Alleen de schapen herkennen het Woord. Voor de een is dit een openbaring, een werkelijkheid en voor iemand anders zijn het maar gewoon letters, lose woorden zonder inhoud.

Zacharov

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: september 24, 2003, 10:57:25 pm »
Ik wil niet heel vervelend zijn maar lees je Bijbel nog maar eens goed, er zijn heel veel verschillende dopen waaronder 1tje in het OT.

xgnoom

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: september 24, 2003, 10:59:49 pm »
Tsja, ik wil toch zeggen dat ik geloof in Jezus Christus en die gekruisigd. Dat is voor mij genoeg, zonder mitsen en maren.

Koen Kolkman

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: september 24, 2003, 11:00:18 pm »
Zijnkind,

Als Jezus (Emmanuel, God met ons) uit de Heilige Geest verwekt is. Matteus 1:18 Wie is dan de Vader? De Heilige Geest of De Vader? Zou de Here dan 2 vaders hebben?  Verklaar dat eens wanneer het zo duidelijk is.

Zacharov

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: september 24, 2003, 11:03:36 pm »

quote:

op 24 Sep 2003 23:00:18 schreef Koen Kolkman:
Zijnkind,

Als Jezus (Emmanuel, God met ons) uit de Heilige Geest verwekt is. Matteus 1:18 Wie is dan de Vader? De Heilige Geest of De Vader? Zou de Here dan 2 vaders hebben?  Verklaar dat eens wanneer het zo duidelijk is.

Als een schaap of op termijn een kind gekloond wordt, dan heeft het genetisch materiaal van twee moeders en een vader, wie is dan de moeder?

Je moet niet te menselijk denken!!

En heb je die dopen al gevonden in de Bijbel (zie vorige post van mij)

Koen Kolkman

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: september 24, 2003, 11:04:40 pm »
Zacharov....

Hand 19:4  Maar Paulus zeide: Johannes heeft wel gedoopt den doop der bekering, zeggende tot het volk, dat zij geloven zouden in Dengene, Die na hem kwam, dat is, in Christus Jezus. En die hem hoorden werden gedoopt in den Naam van den Heere Jezus. En als Paulus hun de handen opgelegd had, kwam de Heilige Geest op hen; en zij spraken met vreemde talen, en profeteerden.

Ontvingen ze in de OT ook al de Heilige Geest nadat het werk van de Here volbracht was aan het kruis?

Zacharov

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: september 24, 2003, 11:07:09 pm »

quote:

op 24 Sep 2003 23:04:40 schreef Koen Kolkman:
Zacharov....

Hand 19:4  Maar Paulus zeide: Johannes heeft wel gedoopt den doop der bekering, zeggende tot het volk, dat zij geloven zouden in Dengene, Die na hem kwam, dat is, in Christus Jezus. En die hem hoorden werden gedoopt in den Naam van den Heere Jezus. En als Paulus hun de handen opgelegd had, kwam de Heilige Geest op hen; en zij spraken met vreemde talen, en profeteerden.

Ontvingen ze in de OT ook al de Heilige Geest nadat het werk van de Here volbracht was aan het kruis?
Als je het opzoekt dan weet je het

Koen Kolkman

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: september 24, 2003, 11:10:16 pm »
:) Ik zoek het op.... Maar eerst dit nog.

Joh 14:6  Jezus zeide tot hem: Ik ben de Weg, en de Waarheid, en het Leven. Niemand komt tot den Vader, dan door Mij.
Joh 14:7  Indien gijlieden Mij gekend hadt, zo zoudt gij ook Mijn Vader gekend hebben; en van nu kent gij Hem, en hebt Hem gezien.
Joh 14:8  Filippus zeide tot Hem: Heere, toon ons den Vader, en het is ons genoeg.
Joh 14:9  Jezus zeide tot hem: Ben Ik zo langen tijd met ulieden, en hebt gij Mij niet gekend, Filippus? Die Mij gezien heeft, die heeft den Vader gezien; en hoe zegt gij: Toon ons den Vader?

Joh 14:10  Gelooft gij niet, dat Ik in den Vader ben, en de Vader in Mij is? De woorden, die Ik tot ulieden spreek, spreek Ik van Mijzelven niet, maar de Vader, Die in Mij blijft, Dezelve doet de werken.

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: september 24, 2003, 11:10:33 pm »

quote:

op 24 Sep 2003 23:00:18 schreef Koen Kolkman:
Zijnkind,

De goddelijke natuur van Jezus was er altijd al. De mens Jezus is hier verwekt. Maar ik weet niet of jij de 2 naturen van De Zoon erkent?

lees ook maar eens Joh 1:1-5. Het woord dat daar genoemd is, is Jezus (Goddelijke natuur van den beginne) in vers 6-9 wordt vermeld dat Johannes van dat licht/woord getuigd. vers 10 en verder vermeld vervolgens dat dit zelfde woord in de wereld is gekomen maar dat de wereld het niet aangenomen heeft. Dit gaat over Jezus tijd op aarde. Dus dat ook de menselijke natuur is aangenomen door diegene die vanaf het begin al bij God (de Vader) was.

Als x-tra bewijs de teksten uit genesis die m.i. jou stelling duidelijk weerspreken dat er in het OT maar 1 Goddelijk wezen zou zijn.

Bert Jan Souman

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: september 24, 2003, 11:12:03 pm »
Koen,

Wat is nu precies je punt? Dat de kinderdoop niet goed is? Dat je alleen mag dopen in de naam van Jezus? Beperk de discussie een beetje tot een overzichtelijk stel vragen s.v.p. ;)

xgnoom

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: september 24, 2003, 11:13:45 pm »
Volgens mij komen we uit bij een Drie-eenheid-discussie. Over de doop bestaan al twee topics.

Koen Kolkman

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: september 24, 2003, 11:13:50 pm »
Zie je hoe verontwaardigt de Here is? God verwijt Filippus dat hij niet geloofd dat hij Die is. Ondanks al de grote dingen die de Heer hier op aarde deed. Zitten we niet in dezelfde schuitje? Geloven wij in meer Goden of in één God. Geloven wij in een drie persoons God of in een God in drie bedieningen.

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: september 24, 2003, 11:15:58 pm »

quote:

op 24 Sep 2003 23:13:45 schreef xgnoom:
Volgens mij komen we uit bij een Drie-eenheid-discussie.
Ik geloof idd dat dit het eigelijke doel van Koen is....

Koen Kolkman

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: september 24, 2003, 11:18:59 pm »
In den beginne was het Woord
en het Woord was bij God
en het Woord was God

Antwoord op de kinderdoop is toch duidelijk. Ik wijs het niet af. Het Woord wijst het af. Of Petrus Hand2:38 is de waarheid of de kerken hebben het. Wie o wie....

xgnoom

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: september 24, 2003, 11:23:08 pm »
Heb nog een verzameling bijbelteksten voor je:

quote:

Artikel 8 NGB

De Heilige Drieëenheid

Volgens deze waarheid en dit Woord van God geloven wij in één God 1, die een geheel enig wezen is, waarin drie Personen zijn, namelijk de Vader, de Zoon en de Heilige Geest 2. Deze zijn werkelijk en van eeuwigheid onderscheiden naar hun onmededeelbare eigenschappen.
De Vader is de oorzaak, de oorsprong en het begin van alle zichtbare en onzichtbare dingen 3. De Zoon is het Woord, de wijsheid en het beeld van de Vader 4. De Heilige Geest is de eeuwige kracht en macht, die uitgaat van de Vader en van de Zoon 5.
Uit dit onderscheid volgt echter niet dat God in drieën gedeeld is. Want de Heilige Schrift leert ons dat de Vader en de Zoon en de Heilige Geest wel ieder hun eigen zelfstandigheid hebben, onderscheiden door haar eigenschappen, maar toch zo, dat deze drie Personen slechts één God zijn. Het is dus duidelijk dat de Vader niet de Zoon is en dat de Zoon niet de Vader is; dat eveneens de Heilige Geest niet de Vader of de Zoon is.
Toch zijn deze Personen, aldus onderscheiden, niet gedeeld of onderling vermengd. Want de Vader heeft ons vlees en bloed niet aangenomen en ook de Heilige Geest niet, maar alleen de Zoon. De Vader is nooit zonder de Zoon 6 en nooit zonder zijn Heilige Geest geweest, want Zij zijn alle drie even eeuwig in eenzelfde wezen. Er is geen eerste of laatste, want Zij zijn alle drie één in waarheid, in macht, in goedheid en barmhartigheid.

(1) 1Kor. 8 : 4-6.   (2) Matt. 3 : 16, 17; Matt. 28 : 19.   (3) Ef. 3 : 14, 15.   (4) Spr. 8 : 22-31; Joh. 1 : 14; Joh. 5 : 17-26; 1Kor. 1 : 24; Kol. 1 : 15-20; Hebr. 1 : 3; Openb. 19 : 13.   (5) Joh. 15 : 26.   (6) Micha 5 : 1; Joh. 1 : 1, 2.

Koen Kolkman

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: september 24, 2003, 11:25:09 pm »
Zacharov, heb ff een zoek functie uitgezet over dopen in OT.
Maar waarom quote het Woord Gods niet even. Dan kunnen we kijken wat ermee bedoeld wordt en dan kunnen we kijken of het schriftuurlijk uit te leggen valt. Want God laat geen eigenmachtige uitlegging toe. Het schrift legt zichzelf uit door de schrift.

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: september 24, 2003, 11:28:47 pm »

quote:

op 24 Sep 2003 23:18:59 schreef Koen Kolkman:
In den beginne was het Woord
en het Woord was bij God
en het Woord was God

Ja? en? Je kunt ook de 2e regel vet maken en dan krijg je een heel andere nadruk. In ieder geval....naast God (de Vader) en is ook zelf God.

Vindt het flauw dat je niet ingaat op de teksten uit Genesis die duidelijk bewijs zijn voor een 3-enig God.

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: september 24, 2003, 11:33:31 pm »
zacharov heeft het mogelijk over jesaja 61:1?

Zacharov

• Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: september 24, 2003, 11:35:09 pm »

quote:

op 24 Sep 2003 23:25:09 schreef Koen Kolkman:
Zacharov, heb ff een zoek functie uitgezet over dopen in OT.
Maar waarom quote het Woord Gods niet even. Dan kunnen we kijken wat ermee bedoeld wordt en dan kunnen we kijken of het schriftuurlijk uit te leggen valt. Want God laat geen eigenmachtige uitlegging toe. Het schrift legt zichzelf uit door de schrift.
Ik moet nu echt eerst naar bed sorry, later

Koen Kolkman

• Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: september 24, 2003, 11:40:03 pm »
1 wezen waar 3 personen zijn?
Terwijl de Here Zelf getuigd dat hij en de Vader 1 zijn. In Joh 16:7  Doch Ik zeg u de waarheid: Het is u nut, dat Ik wegga; want indien Ik niet wegga, zo zal de Trooster tot u niet komen; maar indien Ik heenga, zo zal Ik Hem tot u zenden.

De Here zegt in de boek openbaring: IK BEN die was, die is en komt, de Almachtige. Er is maar 1 Almachtig en dat is God.

Exo 3:13  Toen zeide Mozes tot God: Zie, wanneer ik kom tot de kinderen Israels, en zeg tot hen: De God uwer vaderen heeft mij tot ulieden gezonden; en zij mij zeggen: Hoe is Zijn naam? wat zal ik tot hen zeggen?
Exo 3:14  En God zeide tot Mozes: IK ZAL ZIJN,, Die IK ZIJN ZAL! Ook zeide Hij: Alzo zult gij tot de kinderen Israels zeggen: IK ZAL ZIJN heeft mij tot ulieden gezonden!

Joh 17:26  En Ik heb hun Uw Naam bekend gemaakt, en zal Hem bekend maken; opdat de liefde, waarmede Gij Mij liefgehad hebt, in hen zij, en Ik in hen.
Welke naam heeft de Here Jezus bekend gemaakt? Welke Naam wordt er in de bijbel gedoopt? In de Naam van de Here Jezus Christus = Vader, Zoon en Heilige Geest.
« Laatst bewerkt op: september 24, 2003, 11:46:14 pm door Koen Kolkman »

Koen Kolkman

• Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: september 24, 2003, 11:50:36 pm »

quote:

op 24 Sep 2003 23:28:47 schreef Zijnkind:
[...]

Ja? en? Je kunt ook de 2e regel vet maken en dan krijg je een heel andere nadruk. In ieder geval....naast God (de Vader) en is ook zelf God.

Vindt het flauw dat je niet ingaat op de teksten uit Genesis die duidelijk bewijs zijn voor een 3-enig God.
Je hebt het gelijk het is het Woord. Dat is ook waarmee ik kwam te zitten. Dat stukje in Genesis. Ik heb daar nog geen antwoord op. Daar kom ik nog op terug. want het woord kan zichzelf niet tegenspreken. Dus moet ergens in de schrift vinden zijn.

Koen Kolkman

• Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: september 24, 2003, 11:52:50 pm »

quote:

op 24 Sep 2003 23:28:47 schreef Zijnkind:
[...]

Trouwens, Ik kon ze alle drie wel vet maken dan komt het nog uit dat God 1 is.

HarmW

• schaap met Herder
    • Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: september 25, 2003, 12:41:55 pm »
Het topic loopt naar mijn idee iets warrig. Maar als ik het goed begrijp is het punt van discussie dit:

Koen Kolkman stelt dat God een is en zich op drie manieren bekend heeft gemaakt.

quote:

Dat God één is en hij heeft zijn naam bekend gemaakt hier op aarde. Zijn naam is de Here Jezus Christus. Er bestaat geen drie personen tot één God. Alleen God in drie bedieningen. OT God als Vader, NT God als Zoon en NT God als Heilige Geest. God boven ons, God onder ons en God in ons.
.
Daarbij haalt hij de drieledige doopformule aan.
Dit topic gaat dus over hoe de drie-eenheid in elkaar zit en begrepen moet worden. (En gaat dus niet over de doop).

Correct me if I'm wrong :X
HarmW

reller

• ..oOo..
    • Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: september 25, 2003, 12:45:17 pm »

quote:

op 24 Sep 2003 22:12:33 schreef Koen Kolkman:
Joh 8:24  Ik heb u dan gezegd, dat gij in uw zonden zult sterven; want indien gij niet gelooft, dat Ik Die ben, gij zult in uw zonden sterven.

Gen 28:13  En ziet, de HEERE stond op dezelve en zeide: Ik ben de HEERE, de God van uw vader Abraham, en de God van Izak; dit land, waarop gij ligt te slapen, zal Ik aan u geven, en aan uw zaad.
Joh 10:15  Gelijkerwijs de Vader Mij kent, alzo ken Ik ook den Vader; en Ik stel Mijn leven voor de schapen.
Joh 10:30 Ik en de Vader zijn een.
Joh 14:6 Jezus zeide tot hem: Ik ben de Weg, en de Waarheid, en het Leven. Niemand komt tot den Vader, dan door Mij.
Joh 14:11 Gelooft Mij, dat Ik in den Vader ben en de Vader in Mij is; en indien niet, zo gelooft Mij om de werken zelve.
Openbaring 22:16 Ik ben de Wortel en het geslacht Davids, de blinkende Morgenster.
Openbaring 1:8 Ik ben de Alfa en de Omega, het Begin en het Einde, zegt de Heere, Die is, en Die was, en Die komen zal, de Almachtige.

Joh 14:10 Gelooft gij niet, dat Ik in den Vader ben, en de Vader in Mij is? De woorden, die Ik tot ulieden spreek, spreek Ik van Mijzelven niet, maar de Vader, Die in Mij blijft, Dezelve doet de werken.

Joh 14:26  Maar de Trooster, de Heilige Geest, Welken de Vader zenden zal in Mijn Naam, Die zal u alles leren, en zal u indachtig maken alles, wat Ik u gezegd heb.
Joh 16:15 Al wat de Vader heeft, is Mijn; daarom heb Ik gezegd, dat Hij het uit het Mijne zal nemen, en u verkondigen.

En als laatste. Als Jezus (Emmanuel, God met ons) uit de Heilige Geest verwekt is. Matteus 1:18 Wie is dan de Vader? De Heilige Geest of De Vader? Zou de Here dan 2 vaders hebben? Nee. De here is zowel De Vader, als de Zoon en de Heilige Geest. Daarom werd iedereen in de Bijbel gedoopt in de Naam van de Here Jezus Christus.

Indien gij niet gelooft, zult gij in uw zonden sterven... Ik kan er niks anders van maken. jullie?

Gods Zegen voor de openbaring van het Woord.
Groeten, Koen

gaan we dreigen ? :X

pola

• Geboeid
    • Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: september 25, 2003, 12:48:52 pm »

quote:

op 25 Sep 2003 12:45:17 schreef reller:
[...]

gaan we dreigen ? :X
Nee, in liefde waarschuwen!
Woorden als messen, gooi ik in de strijd, niets ontziend, want ik heb gelijk. Ik win de discussie, maar verlies een vriend. Wat een prijs en toch niets bereikt.

Mart

• Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: september 25, 2003, 03:56:07 pm »

quote:

op 24 Sep 2003 23:40:03 schreef Koen Kolkman:
1 wezen waar 3 personen zijn?
Terwijl de Here Zelf getuigd dat hij en de Vader 1 zijn. In Joh 16:7  Doch Ik zeg u de waarheid: Het is u nut, dat Ik wegga; want indien Ik niet wegga, zo zal de Trooster tot u niet komen; maar indien Ik heenga, zo zal Ik Hem tot u zenden.

Allereerst: Dat de Here zelf getuigd dat Hij en de Vader 1 zijn is niet in tegenspraak met de drie-eenheidsleer.
Verder: Het is wel heel makkelijk om met allerlei bijbelteksten te gaan smijten, maar m.i. openbaart God Zich heel de Bijbel door als Drie-eenheid.

quote:

op 24 Sep 2003 22:49:18 schreef Koen Kolkman:

Hiermee verwijs ik naar hoeveel kerken wel niet dopen in 3 namen. In de naam van de Vader, In de naam van de Zoon en in de Naam van de Heilige Geest. Terwijl dit nooit 1 keer in de bijbel voorgekomen is.
Het dopen in drie namen lijkt me een gebod van Jezus zelf, als je mattheus leest.

quote:

op 24 Sep 2003 22:55:23 schreef Zijnkind:

math.28:19, Gaat dan henen, maakt al de volken tot mijn discipelen en doopt hen in de naam des Vaders, des Zoons en des Heiligen Geestes en leert hen onderhouden al wat ik u bevolen heb.

Lijkt me duidelijk.

lijkt me ook heel duidelijk.

Verder nog twee teksten die de Drie-eenheid van God de Vader, de Zoon en de Heilige Geest onderstrepen:
1 Johannes 5
..........7 Want drie zijn er, die getuigen [in de hemel: de Vader, het Woord, en de heilige Geest; en deze drie zijn één. 8 En drie zijn er, die getuigen op de aarde]: de Geest en het water en het bloed, en de drie zijn tot één..........

Verder:
2 Korinthiers 13 vs 13
13 De genade des Heren Jezus Christus, en de liefde Gods, en de gemeenschap des heiligen Geestes zij met u allen.

Hoop dat je er wat mee kunt

Hans B

• www.devoorhof.nl
    • Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: september 25, 2003, 04:37:07 pm »
Beste Koen

Als jij zo omgaat met Johannes heb ik een vraag voor je.

Jezus trekt in Joh regelmatig een parallel tussen
a. de relatie tussen Vader en Zoon (de Vader is in de Zoon, de Zoon is in de Vader)
b. de relatie tussen Jezus Christus in de discipelen (Jezus blijft in de discipelen, de discipelen moeten in Jezus blijven)

Als jij gelijk hebt, en als Vader en Zoon stadia zijn in de geschiedenis van God - eerst de Vader, dan de Zoon,
geldt dan hetzelfde voor de Zoon en voor ons?

Eerst was er de Zoon Jezus Christus, nu zijn wij er? Dan is Jezus Christus er nu niet meer.
Zo is dan wie in Christus is een nieuwe schepping
2 Kor 5,17

Koen Kolkman

• Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: september 27, 2003, 10:42:10 pm »
Aan Hans B.

Op de vraag of Jezus er niet meer is. De Here Jezus zegt dat hij weer tot de Vader ging. Joh 16:28  Ik ben van den Vader uitgegaan, en ben in de wereld gekomen; wederom verlaat Ik de wereld, en ga heen tot den Vader.  God is alles in allen. 1Kor 12:6  En er is verscheidenheid der werkingen, doch het is dezelfde God, Die alles in allen werkt.

Op jou vraag of de parallel getrokken kan worden of we in de Zoon één zijn zoals de Here één is in de Vader. Is het antwoord Ja. Maar één worden met de Zoon kan alleen maar door één worden met het woord. Elke ongeloof in het woord scheidt je van God. Joh 17:21  Opdat zij allen één zijn, gelijkerwijs Gij, Vader, in Mij, en Ik in U, dat ook zij in Ons één zijn; opdat de wereld gelove, dat Gij Mij gezonden hebt.

Aan _Math_  

Het staat wel in Mattheus geschreven dat ze moesten dopen in de Naam van de Vader, de zoon en de Heilige Geest. Maar er staat ook geschreven dat toen de Heilige Geest door Petrus sprak tot de joden in de Hand 2:38, dat ze gedoopt moesten worden in de naam van Jezus Christus. Want er staat geschreven:
"En Petrus zeide tot hen: Bekeert u, en een iegelijk van u worde gedoopt in den Naam van Jezus Christus, tot vergeving der zonden; en gij zult de gave des Heiligen Geestes" Nu lijkt het mij duidelijk dat de Naam van de drie titels Vader, Zoon en Heilige Geest de Here Jezus Christus is of niet? Kun je de beide schriften anders verklaren zonder dat het zichzelf tegenspreekt? God kan zichzelf niet tegenspreken daar hij oneindig is.

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: september 28, 2003, 07:16:20 am »
Als je goed leest staat er Matteüs 28 ook "in de Naam van de Vader, Zoon en Geest", enkelvoud. God heeft inderdaad één Naam. Daarom heeft de kerk lang geleden korte metten gemaakt met hen, die zeiden dat God eigenlijk drie goden was. Hij is zozeer Eén, dat Hij één Naam heeft.

Bedenk wel dat Naam meer betekent dan een etiketje dat je op een individu plakt. Gods Naam is zijn reputatie, zijn eer, zijn wezen. In dat alles zijn Vader, Zoon en Geest één.

Het eerste vers uit Johannes laat zien hoe sterk die éénheid is. Niet alleen was de Zoon God, Hij was ook nog eens pros God. Ik heb het Griekse woord hier expres even niet vertaald, omdat ik het niet met het gangbare "bij" eens ben. (Die vertaling komt al voor in de Latijnse Vulgaat, rond 400 {iuxta}, vandaar dat de traditie het zo handhaaft.) Als je in een degelijk Grieks woordenboek zoekt, zul je ontdekken dat pros alleen maar "bij" betekent als het gevolgd wordt door een 3e naamval, maar hier staat een 4e. Daarom vertaal ik: het Woord was ook God-gericht. Zonder in filosofische bespiegelingen te willen vervallen, wil ik je wijzen op het gegeven dat vooral in Johannes de nadruk heel sterk ligt op het feit dat Jezus van Zich af wijst, naar de Vader. Naar mijn idee is dat de meest praktische betekenis van "het Woord was pros God".

Johannes geeft nog een sleutel over de éénheid van God en Woord, van Vader en Zoon. "Niemand heeft ooit God gezien; maar de Zoon die ligt aan de boezem van de Vader heeft Hem ons doen kennen" (1,18, dacht ik). Terwijl de Vader God is als de onzichtbare, is de Zoon God als de openbarende. Jezus is God Zelf, maar Hij is in het bijzonder degene die ons inzicht geeft in de diepten van God. (Voor een literaire analyse van Johannes 1-3 over het getuigenis van Jezus over Zichzelf, zie www.fylax.com onder Artikelen, "De Christologie van Johannes".)

Ik raad je aan om goed na te denken over de kern van de christelijke leer van de Drieeenheid. Deze leer zegt weinig meer, dan dat we God zowel kennen als ultieme Eénheid, als als drie personen. Hoewel theologen graag filosoferen, kunnen ze dit verder ook niet aan elkaar praten. Maar dat hoeft dan ook niet.

Om een mooi argument van C.S. Lewis te gebruiken: de wereld is complex en onwaarschijnlijk. Als een God bestaat die een dergelijke wereld bedenkt, moet je niet verwachten dat Hij minder complex en onwaarschijnlijk is. Als God er is, betekent kennismaken met zijn persoon en werk daarom naar alle verwachting, dat je voortdurend intrigerende en onbegrijpelijke dingen tegenkomt. De Drie-eenheid van God is daarvan een voorbeeld.
als iemand eet en drinkt en het goede geniet bij al zijn zwoegen, dan is dat een gave Gods.

skeptic

• Ratione Dubi
    • Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: september 28, 2003, 04:34:42 pm »

quote:

op 24 Sep 2003 23:10:16 schreef Koen Kolkman:
:)
Joh 14:10  Gelooft gij niet, dat Ik in den Vader ben, en de Vader in Mij is? De woorden, die Ik tot ulieden spreek, spreek Ik van Mijzelven niet, maar de Vader, Die in Mij blijft, Dezelve doet de werken.

De volgende tekst maakt een vergelijking tussen het één zijn van de vader en de zoon en het één zijn van de volgelingen van Jezus.

Johannes 17:21  Opdat zij allen één zijn, gelijkerwijs Gij, Vader, in Mij, en Ik in U, dat ook zij in Ons één zijn; opdat de wereld gelove, dat Gij Mij gezonden hebt.

Als ik dit zo lees zou ik toch denken dat Jezus zijn één zijn met God, op één lijn stelt met het één zijn van de gelovigen.

Koen Kolkman

• Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: september 28, 2003, 08:21:50 pm »
Dus.........
God is alles in allen. 1Kor 12:6 En er is verscheidenheid der werkingen, doch het is dezelfde God, Die alles in allen werkt.