Auteur Topic: Christelijk-ethische afwegingen bij keuze computerspellen  (gelezen 1964 keer)

OmeLuuk

• gewoon gemeentelid GKV
    • Bekijk profiel
Christelijk-ethische afwegingen bij keuze computerspellen
« Gepost op: september 25, 2003, 01:07:37 pm »
Er zijn heel veel computerspelen in de handel.
Er zijn maar heel weinig computerspelen in de handel (en moeilijk te vinden) waar geen ethische / morele bezwaren aan zitten en die toch goed uitgevoerd zijn en er gelikt uitzien.

Als ouders hebben we bezwaar tegen spelen waar:
- Gods naam wordt misbruikt;
- Het werk van God of de Satan een actief element is in het spel (goede en slechte krachten);
- De speler (hoofdpersoon) dingen moet doen die strijdig zijn met de 10 geboden (dus ook doodslag, overspel etc).

Met deze thread in het forum "Leer en leven" zou ik jullie mening eens willen peilen over hoe een gereformeerde leer de spelkeuze van computerspelen beinvloedt.
`?` Reageren mag  'c'3

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: september 25, 2003, 01:37:59 pm »
Er zijn genoeg spelen verkrijgbaar die leuk zijn. Denk aan Simcity, Catan, POC, flight-Sim, fifa, rally en dergelijke. Dit zijn meestal simulatie spellen of behendigheid.

Maar als je andere spelen wilt doen kom je vaak op de fight games, die toch een behoorlijk grote aantrekkelijkheid hebben. Dan heb je het probleem dat deze game's met een duister kant erg aantrekkelijk worden gemaakt, en een must play wat betreft de ik hoor erbij.
Ik heb een beugel en een buikje
Liefde is vreemd
Het is geen toeval de voorzienigheid.

Zacharov

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: september 25, 2003, 01:52:03 pm »
Ik vind zelf Civilization en de Call to power reeks heel leuk, turn based strategy waarin je de geschiedenis naspeelt, maar hier is toch al een topic over?

Daarnaast :
Age of Empires 1,2
Settlers
Bf1942
Mohaa
Ceasar
The ring (naar de opera)
e.v.a.

En daar is misschien wel iets op aan te merken.
Ik heb ooit 1tje gekocht die ik echt niet vond kunnen (koop vaak op de gok, wist ik ook niet van tevoren:

Black&White
« Laatst bewerkt op: september 25, 2003, 02:44:31 pm door Zacharov »

Remco II

• Leerling van de Schrift
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: september 25, 2003, 02:02:00 pm »
Ik zelf doe niet vaak spelletjes, en heb er ook niet zo veel. Maar motorracen op de computer vind ik wel erg gaaf. En dan hoe realistischer, hoe mooier.
Moordspellen (met een vuurwapen zo veel mogelijk mensen neerknallen) vind ik niet door de beugel kunnen. Het mag dan fictie wezen, de fantasieën die het oproept behoren toch duidelijk niet bij een leven met God.
Met motorrace spellen heb ik persoonlijk geen moeite. In motorrace is het niet de bedoeling om mensen te doden, maar om lekker spectaculair zo hard mogelijk te gaan.
Maar misschien zijn er die daar anders over denken?
Laat ik eens twee mogelijke standpunten formuleren:
- In het echt is motorrace gevaarlijk, spelen met je leven. Maar op de computer kan het geen kwaad, omdat je geen risico loopt.
- Als het in het echt niet mag, moet je het op de computer ook niet doen.
Reageer maar, zou ik zeggen. :)

Zacharov

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: september 25, 2003, 02:14:09 pm »

quote:

op 25 Sep 2003 14:02:00 schreef Remco II:
Moordspellen (met een vuurwapen zo veel mogelijk mensen neerknallen) vind ik niet door de beugel kunnen. Het mag dan fictie wezen, de fantasieën die het oproept behoren toch duidelijk niet bij een leven met God.
Reageer maar, zou ik zeggen. :)

Ik kan me indenken dat dit een grond is waarop je dergelijke spellen afwijst, maar ik heb dergelijk fantasien in het geheel niet.
Het is voor mij een competitie waarbij degene met de snelste oog-hand coordinatie en de grootste nauwkeurigheid wint. Degene met de meeste vaardigheden (skills) wint.
Ik ervaar daar geen heftige emoties of fantasien bij.
Ik heb sterkere emotie bij een schaakspelletje of risk, maar misschien moet je dat dan ook wel afwijzen (Dit is wel degelijk serieus trouwens), waarom die vraag nooit gesteld wordt snap ik echt niet.
Ik weet het antwoord verder ook niet.

Remco II

• Leerling van de Schrift
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: september 25, 2003, 02:25:35 pm »
Ethiek is eerlijk gezegd een vak waar ik niet zo in thuis ben, omdat ik me er nog nooit zo in verdiept heb. Ik heb er wel een boek over: 'Oriëntatie in de Ethiek' van prof. dr. W.H. Velema, uit de serie 'Theologie in reformatorisch perspectief'. Dat moet ik dan maar eens doornemen.

Maar dat die vraag bij schaken niet zo naar voren komt, is misschien omdat het gevecht niet zo visueel wordt uitgebeeld, terwijl dat bij een computerspelletje wel gebeurt. Dat ervaar ik dan anders. Maar het is inderdaad dan een lastige vraag: waar ligt de grens, omdat iedereen dat weer anders ervaart. Misschien behoort dit ook meer tot de vrijheid van ieders geweten. (Zie ook I Cor.) Waarbij wel aangetekend behoort te worden dat dat geen uitsluitend individuele zaak is, maar dat we ook rekening moeten houden met anderen, zeker als ze in ons bijzijn zijn. We mogen een ander niet tot aantstoot zijn.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: september 25, 2003, 02:39:23 pm »
Bij computerspellen, net als bij veel andere zaken, is mijn stelregel: 'alles is mij geoorloofd, maar niet alles is nuttig'. Computerspelletjes vormen ontspanning, dus zijn -sec- geoorloofd.
Daarnaast onthoud ik wat er in mattheus 5:29 staat: Indien dan uw rechteroog u tot zonde zou verleiden, ruk het uit en werp het van u, want het is beter voor u, dat één uwer leden verloren ga en niet uw gehele lichaam in de hel geworpen worde.
Gelukkig wordt ik door computerspelletjes niet tot zonde verleid. Ik heb ook niet het idee dat mijn spelletjes mijn broeder/zuster tot aanstoot/verleiding zijn, dus zie ik geen reden om mijn computerspelgedrag aan te passen.

Wat ik wel eens speel aan discutabele spelletjes zijn:
- Heroes of Might and Magic: ridders die elkaar bevechten mbv legers en magie
- Age of Empires ea: ook vechtende legers en tempels ea
- Settlers: soort kolonisatiespel waarbij je zonodig de inboorlingen een kop kleiner maakt
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: september 25, 2003, 03:16:47 pm »
* titel-edit & schopje naar Leefstijl en relaties.

In dit topic kun je discussiëren over de christelijke en ethische aspecten die je overweegt bij de keuze van een computerspel.

Lijstjes met specifieke spelletjes mag je hier plaatsen.
Opvoedkundige problemen kun je hier kwijt.
« Laatst bewerkt op: september 25, 2003, 03:25:30 pm door Marloes »
[Prediker 7:29]

Joesoef

• Administrator ALG
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: september 25, 2003, 09:04:26 pm »
Hmmm, ik speel counter-strike en Day of Defeat..
Die zou ik je niet aanraden als je tegen het doodschieten van mensen bent...
Maar persoonlijk heb ik niet zoveel problemen met bepaalde computerspelletjes..
Ik ga er eigenlijk van uit dat kinderen van een bepaalde leeftijd fictie wel van echt kunnen scheiden...
The Lord gave and the Lord has taken away; may the name of the Lord be praised

Mighty

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: november 23, 2003, 07:42:03 pm »
Ook al is het een spel iemand doodschieten het idee al is nutteloos zelfs in een achtelijk spel en ook al ben je in de 60 jaar  Games houd je ervan af om te zoeken naar god simpel en waar zonder discussie.

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: november 23, 2003, 07:48:31 pm »
Offtopic in Gave computerspellen binnen christelijke levensstijl:

op 23 Nov 2003 19:39:12 schreef Mighty:
Het geloof is zoeken naar god voor je zelf en met anderen.
Games spelen is niet goed want het houd je niet bezig wat belangrijk is " zoeken naar god"

Er zijn veel dingen die moeilijk zijn maar bestudeer de bijbel nou eens goed met anderen of alleen en dan vindt je de antwoord zelf wel of games nou goed is of niet :)

( veel mensen geloven denken ze... heeel veeeel mensen over de hele wereled geloven niet echt in god want wat doen ze.... niks geen daden = dood geloof. )
Games TV radio .... Dingen die heeel moeilijk zijn om niet te doen maar het zijn toch dingen die je van het geloof afhouden.

Voorbeeld: In die tijd dat je 3 uur games speelt kon jij 1 persoon bekeren in het geloof en de heilige geest.

Maar het is moeilijk hoor om in de bijbel te verdiepen en te leven heel veel mensen kennen de bijbel geneens goed genoeg om te zeggen dat ze geloven.
Je kan wel zeggen 1 uurtje gamen is niet erg.. Ik persoonlijk vidnt het ook niet erg ( speel zelf 3-4 uur per dag)  Maar HET IS NUTTELOOS tijdverdrijf wat van het geloof wegdwaald ook al is het 5 minuten tv kijken.......
Moeilijk moeilijk moeilijk
 ;)
[Prediker 7:29]

xgnoom

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: november 23, 2003, 09:41:39 pm »

quote:

op 23 Nov 2003 19:39:12 schreef Mighty:
Voorbeeld: In die tijd dat je 3 uur games speelt kon jij 1 persoon bekeren in het geloof en de heilige geest.

Volgens mij hangt dat 'succes' niet echt van jou af... dus kan je rustig een spelletje spelen...

M.i. staat er nergens in de Bijbel dat je je niet mag vermaken. Hoewel er wel een grens is natuurlijk, maar ja waar...

Overigens heb ik principieel een hekel aan gewelddadige spelletjes (=veel moorden en veel bloed) en overduidelijk occulte spelletjes.
Olvidemos nuestro ser - Alabemos al Señor

arjoderoon

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: maart 18, 2004, 02:43:39 pm »
maar kunnen spellen als Medal of Honor en Call of Duty dan wel?
Bij deze games speel je de geschiedenis na (2e wereld oorlog).
Vaak nog heel erg reeel ook. (zo is er een missie waar je met d-day op het strand in normandie landt).
Maar ook in deze games zul je vijanden (duitsers) neer moeten schieten om verder te komen.

is dat verkeerd? aan de ene kant wel denk ik. Aan de andere kant kan het zelfs nog een bijdrage leveren aan je kennis en je waardering over wat de mensen toen allemaal gedaan hebben om ook ons land weer vrijheid te geven.

voor mij is het voornaamste criterium voor het spelen van games, hoe je het zelf beleefd. met welk idee je die games speelt. om gewoon eens lekker te knallen en digitaal te moorden, of puur ontspannend bezig te zijn (want dat kan ook op een andere manier).
Ik heb de Heer altijd voor ogen, Hij is mij altijd nabij, mij zal niets overkomen.

bart1984

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: maart 18, 2004, 10:04:30 pm »

quote:

op 25 Sep 2003 21:04:26 schreef Joesoef:
Hmmm, ik speel counter-strike en Day of Defeat..
Die zou ik je niet aanraden als je tegen het doodschieten van mensen bent...
Maar persoonlijk heb ik niet zoveel problemen met bepaalde computerspelletjes..
Ik ga er eigenlijk van uit dat kinderen van een bepaalde leeftijd fictie wel van echt kunnen scheiden...
:) :) :) :) :) :)

Joeri

• love me for i am not loveable.
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: maart 19, 2004, 08:59:49 am »
Ik vind dat Omeluuk overdrijft, wat is er mis met een spel waarin er een strijd tussen licht en duisternis, goed en kwaad is, wanneer de speler zelf aan de lichtkant staat?
Als iemand bidtijd over hebt, bid dan dat die enorme angst en droefheid en leugens van satan weggaan, dat ik een wezen van liefde,blijdschap en waarheid moge worden. geef me kansen god vergeef me. ik dank je.