Neil T. Anderson schrijft in zijn boek 'Overwinning over de duisternis' (over identiteit, geestelijke strijd, etc.) het volgende over vergeving:
"We moeten afrekenen met het verleden, door de mensen te vergeven die ons beledigd of gekwetst hebben. Ik zei tegen Cindy (een meisje die hij begeleidde) dat ze het emotionele trauma moest verwerken dat ze overgehouden had van haar verkrachting. Daarna kwam de volgende stap: "Cindy, je moet de man vergeven die je verkracht heeft." Cindy reageerde zoals iedereen doet die lichamelijk, seksueel of emotioneel misbruikt is: "Hoe kan ik hem vergeven? Wat hij deed was verkeerd." Misschien hebt u zich dat ook wel eens afgevraagd. Waarom moeten wij de mensen vergeven die ons in het verleden pijn gedaan hebben? Ten eerste eist God van ons dat wij hen vergeven. Jezus heeft ons het 'Onze Vader' leren bidden, waarin wij God ook om vergeving vragen. Nadat Hij het woordje 'amen' uitgesproken had, zei Hij: "Want indien gij de mensen hun overtredingen vergeeft, zal uw hemelse Vader ook u vergeven; maar indien gij de mensen niet vergeeft, zal ook uw Vader uw overtredingen niet vergeven" (Matt. 6:14,15). Gods relatie met ons is gebaseerd op liefde, aanvaarding en vergeving (Matt. 18: 21-35). Onze relatie met andere mensen moet ook op deze criteria gebaseerd zijn.
Ten tweede moeten wij andere mensen vergeven, willen we niet door Satan in de val gelokt worden. In mijn werk heb ik geleerd dat wij Satan de kans van zijn leven geven ons hart binnen te dringen, als wij andere mensen niet vergeven. Paulus spoort ons aan elkaars zonden te vergeven, "opdat de satan op ons geen voordeel mocht behalen. Want zijn gedachten zijn ons niet onbekend" (2.Kor. 2:10,11). Als wij elkaars zonden niet vergeven, geven wij Satan de gelegenheid ons weer gevangen te nemen.
Ten derde moeten alle gelovigen volgens het principe van vergeving leven. Paulus schrijft: "Alle bitterheid, gramschap, toorn, getier en gevloek worde uit uw midden gebannen, evenals alle kwaadaardigheid. Maar weest jegens elkander vriendelijk, barmhartig, elkander vergevend, zoals God in Christus u vergeving geschonken heeft." (Ef. 4:31,32).
Vergeven is niet hetzelfde als vergeten. We kunnen vergeven, zonder te vergeten. Vergeven houdt wel in dat we de mensen die het betreft met rust moeten laten. "Moet dat echt?" zult u zich afvragen. Ja, u moet hen met rust laten; u weet toch wel dat God hen niet met rust laat? Wij zijn geen onpartijdige rechter. God is de rechter; Hij zal het vergelden (Rom. 12:19). Wij hebben de taak gekregen elkaar te vergeven. God zal ervoor zorgen dat er recht gedaan wordt.
We hebben de keuze: Of we worden verbitterd en vergeven de zonde niet; of we leven verder in vrede en vergeven de zonde, door te besluiten de zonde niet tegen hem of haar te gebruiken. Dat laatste is natuurlijk de manier waarop God met onze zonden omgaat.
We moeten verwachten dat vergeving
positieve gevolgen in ons leven zal hebben.
Na verloop van tijd zullen we zonder pijn,
boosheid of afkeer terug kunnen denken
aan degene die ons iets aangedaan heeft."
Tot zover Neil T. Anderson. Ik ben het volmondig met hem eens en geloof dat deze manier de allerbeste manier is, en ook de manier waarop God innerlijke pijn uit het verleden wil genezen. Daarom heb ik het hele stuk maar overgenomen.
Voor de belangstellenden: Anderson vervolgt met twaalf stappen naar vergeving.