quote: op 12 Apr 2003 21:57:39 schreef Scribent:
de VN is er niet voor niets. Als we dat kader voor het oplossen van wereldproblemen buiten werking stellen dan doen in feite onrecht aan de grondvrijheden die de mensheid kent.
En wat is je alternatief? Nog maar eens een resolutie? Nr. zoveel? Er komt een moment waarop de diplomatie ophoudt en er gewoon ingegrepen moet worden.
De USA bepaalt in zekere zin hoe het er in de wereld aan toegaat.
Klopt, en dan heb je nog niets eens Kyoto genoemd. Het is het recht van de sterkste tegenover de maakbaarheidsidealisten van de VN.
Daarnaast vind ik het weinig zin hebben de huidige situatie, namelijk de oorlog in Irak te vergelijken met de oorlog tegen Duitsland ten tijde van WWII, althans waar het om rechtvaardiging gaat. Een belangrijk verschil is dat Duitsland een groot deel van Europa (en landen daarbuiten) bezette.
En vergeet niet de onderdrukking van het eigen Duitse volk! Ik geef onmiddellijk toe, dat het lot van de Irakezen de Amerikanen geen zier interesseert. Nou ja, die enthousiaste bevrijde mensen zijn natuurlijk mooi meegenomen en goed voor de publieke opinie.
Maar voor Irak is een parallel met WOII wel degelijk relevant. Denk bv. aan zaken als vrijheid van meningsuiting. De Irakezen mogen nu demonstreren, ook tegen Amerika als ze willen, zonder dat ze bang hoeven te zijn voor de martelkamers.
Vandaag gaat het om de aanwezigheid van massavernietings- en chemische wapens. De aanwezigheid daarvan is nog niet bewezen. Als dit werkelijk het uitgangspunt van deze oorlog is dan mogen we aannemen dat ook andere landen aan de beurt zijn. Irak is niet het enige land dat zou beschikken over dergelijke wapens. Om maar te zwijgen van de USA zelf.
Het gaat m.i. ook niet om de aanwezigheid van NBC-wapens
op zich, maar om de combinatie met totalitaire regimes, die mogelijk terroristische cellen ondersteunen
en dus een bedreiging voor de VS vormen.
De aanval op de Koerden door Saddam, waarbij chemische wapens werden gebruikt, werd gedaan door Franse mirages uitgerust met Duits gifgas. En de VS hebben zelf allerlei wapens zelf aan Irak geleverd in de strijd tegen Iran.
De eerste gifgassen werden in Irak gebruikt in de jaren 20 van de vorige eeuw door ... Britten!
Er zijn Amerikanen die niet eens weten waar Amsterdam ligt. Waarmee ik maar wil zeggen, een land moet op enigerlei wijze een betekenis hebben voor de USA.
Er zijn ook Russen, die niet weten waar Amsterdam ligt. En Chinezen, Jappanners, Fransozen, Britten, Duitsers ...
Het is grootmachten nu eenmaal eigen om zichzelf als middelpunt van de wereld te zien. Zie in vorige eeuwen (en in zekere mate nog steeds) de Fransen en de Britten. En wat dacht je van de Romeinen?
Arrogantie van de macht is voor mij op zich nog geen reden om alles wat dergelijke grootmachten doen af te keuren.