Auteur Topic: Juist gelezen  (gelezen 7997 keer)

Gerard Markerink

• Geen vormenvernieuwing, maar g
    • Bekijk profiel
Juist gelezen
« Gepost op: januari 02, 2003, 09:49:30 am »
'De bulldozer van een opwekking', ds. Bram Krol, te bestellen bij Agapè 0343-415741.
De afgelopen dagen heb ik dit nieuwe boekje van ds. Bram Krol gelezen. Interessant, grappig, bewogen, ironisch. Het is een dagboek van één van de bezoeken (febr 2002) van Bram Krol aan Congo. Dit bezoek duurde 6 weken. Hij geeft daar trainingen aan kerkleiders. Wat ik zelf bijzonder vind is, dat in dit land de mensen een ontzettende honger hebben naar het Evangelie en dat mensen bij honderden tot geloof komen. Voor ons verrationaliseerde westerlingen onbegrijpelijk. Toch.... God doet geweldige dingen daar waar mensen het Hem toestaan.

marita

• Love one another!!
    • Bekijk profiel
Juist gelezen
« Reactie #1 Gepost op: januari 26, 2003, 08:47:20 pm »
het boek wat ik juist gelezen heb is "deadline" van Randy Alcorn. Dat is een schitterend mooi boek!!! Echt de moeite waard om te lezen. Het is wel een dik boek, maar je bent er zo doorheen!:|
A new commandment I give unto you, That ye love one another; as I have loved you, that ye also love one another!

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
Juist gelezen
« Reactie #2 Gepost op: februari 27, 2003, 11:25:47 pm »
Ben momenteel bezig in 'Die Blechtrommel' van Gunther Grass. Een magisch-realistische schelmenroman uit 1959, die gaat over de kleine Oskar die op zijn trommel roffelend de opkomst en ondergang van het Derde Rijk meemaakt. Het verhaal speelt in Dantzig. Heeft iemand dit (beroemde) boek wel eens gelezen?
Het menselijk leven met al zijn gewone, dagelijkse bezigheden heeft een goddelijke betekenis met eeuwigheidswaarde - Heilige Jozefmaria. Hyves van Pleun

Peter

• Bekijk profiel
Juist gelezen
« Reactie #3 Gepost op: februari 27, 2003, 11:45:00 pm »
Ik heb het ooit eens voor m'n Duitse literatuurlijst gelezen, maar ik weet er helemaal niets meer van. Er is ook een film van gemaakt.

Pulpeet

• Bekijk profiel
Juist gelezen
« Reactie #4 Gepost op: februari 27, 2003, 11:49:56 pm »
quote:
op 27 Feb 2003 23:25:47 schreef Pleun:
Heeft iemand dit (beroemde) boek wel eens gelezen?

Staat op mijn lijstje van boeken die me intessant lijken om te lezen, maar waaraan ik in dit leven waarschijnlijk niet meer toekom. Ik ben niet bij. Mijn boekenkast bestaat voor de helft uit nog te lezen boeken.....  

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
Juist gelezen
« Reactie #5 Gepost op: februari 28, 2003, 11:08:46 pm »

quote:

op 27 Feb 2003 23:49:56 schreef Pulpeet:
Heeft iemand dit (beroemde) boek wel eens gelezen?Staat op mijn lijstje van boeken die me intessant lijken om te lezen, maar waaraan ik in dit leven waarschijnlijk niet meer toekom. Ik ben niet bij. Mijn boekenkast bestaat voor de helft uit nog te lezen boeken.....  :'(
Ik ken het probleem Pulpeet. Als het om boeken kopen gaat, zijn wij iets te gulzig. Jammer dat een mens zoveel tijd dient te besteden aan zijn eeuwige noodzakelijke plicht: brood op de plank brengen.
Het menselijk leven met al zijn gewone, dagelijkse bezigheden heeft een goddelijke betekenis met eeuwigheidswaarde - Heilige Jozefmaria. Hyves van Pleun

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
Juist gelezen
« Reactie #6 Gepost op: maart 17, 2003, 11:43:40 pm »
De afgelopen weken heb ik Die Blechtrommel van Gunter Grass gelezen (wel in het Nederlands). Hieronder een stukje dat ik over dit boek geschreven heb:

Gunther Grass - Die Blechtrommel

Datum: 16 maart 2003

De afgelopen weken heeft Die Blechtrommel van Gunther Grass naast m'n bed gelegen. Onlangs had ik 'm eindelijk uit. Het boek stond al een tijdje op de nominatie om gelezen te worden, omdat het een beroemd werk is en het verhaal zich afspeelt in Hitler's Derde Rijk. De Tweede Wereldoorlog en het Derde Rijk hebben altijd mijn speciale belangstelling gehad (nee, ik ben geen nazi) en bij het lezen van Die Blechtrommel kwam mijn kennis van die periode goed van pas. Voor de leek zijn een hoop door de verteller genoemde namen en gebeurtenissen niet te plaatsen.

Die Blechtrommel kan het beste worden getypeerd als een magisch-realistische schelmenroman. Hoofdpersoon is Oskar Matzerath, patient in een psychiatrische instelling. Vanuit zijn bed vertelt Oskar zijn levensverhaal, waarbij de lezer zich logischerwijs afvraagt hoe betrouwbaar de verteller is, gezien zijn mentale conditie.    

Het verhaal van Oskar is bizar en bij vlagen erg humoristisch. Personages worden uitvoerig en met oog voor (vaak absurde) details beschreven. De geschiedenis begint met de ontmoeting (die uiteraard op bizarre wijze plaatsvindt) tussen de oma van Oskar, de Poolse Anna Bronski, en Joseph Koljaiczek. Joseph is pyromaan en verdrinkt wanneer hij op de hielen wordt gezeten door de politie. Zijn lichaam wordt echter nooit gevonden. Anna en Joseph hebben een dochter, Agnes, die, hoewel ze verliefd is op haar neef Jan Bronski, trouwt met de Duitse kruidenier Alfred Matzerath. Agnes baart een zoon, Oskar, die op zijn derde verjaardag een rood-wit gelakte trommel van zijn moeder cadeau krijgt. Oskar heeft altijd vermoed dat Jan Bronski zijn echte vader is. Gedurende het hele verhaal noemt hij hem dan ook "mijn vermoedelijke vader Jan Bronski". Wanneer Oskar de trommel heeft gekregen, besluit hij voor altijd klein te blijven. Hij laat zich daarom van de keldertrap vallen, waarvoor Alfred van Agnes de schuld krijgt. Al roffelend op zijn trommel gaat Oskar door het leven, dat zich voornamelijk afspeelt in de toen nog Duitse havenstad Danzig. Dat Grass een speciale band met Danzig heeft, is wel duidelijk want de stad wordt gedetailleerd beschreven. Naast zijn liefhebberij om te trommelen, beschikt Oskar over een bijzondere gave waar hij maar al te graag gebruik van maakt: hij kan glas stukzingen. Wanneer Oskar zich boos maakt, is geen ruit in Danzig veilig.

Gedurende het verhaal ontmoet Oskar tal van aparte personages, zoals de theaterman Bebra en zijn meisje Roswitha. Beide zijn, net als Oskar, dwergen. Roswitha is de eerste liefde van Oskar. Later zullen er nog een paar dames volgen waar hij speciale gevoelens voor koestert, waarbij Oskar een opmerkelijke voorkeur heeft voor verpleegsters. Tijdens de Kristallnacht wordt de Joodse speelgoedwinkelier Sigismund Markus, waar Oskar altijd zijn trommels van kreeg, vermoord. Net als de gebeurtenissen tijdens de Tweede Wereldoorlog, wordt de moord op de winkelier zonder emotie door Oskar beschreven. De historische gebeurtenissen vormen slechts de achtergrond voor het levensverhaal van de kleine trommelaar. Een poging tot onderwijs op een reguliere school is geen succes. Oskar krijgt daarom een beperkte vorm van onderwijs van een buurvrouw. Ze heeft Oskar weinig boeiends te leren, maar twee boeken vindt de ukkepuk bijzonder interessant: werken over Goethe en Raspoetin, twee tegenpolen. In de plaatselijke Heilige Hartkerk maakt Oskar kennis met het katholieke geloof. Hij moet er weinig van hebben. Een beeld van een Jezusknaap trekt hem bijzonder aan. Op een gegeven moment laat Oskar het beeld zelfs trommelen. Absurd en een tikkeltje blasfemisch. Wanneer de Tweede Wereldorlog uitbreekt, komt Oskar met Jan Bronski (die postbesteller is) terecht in het postkantoor dat ze tegen de Duitsers verdedigen. Oskar heeft er (indirect) de hand in dat Bronski zijn einde vindt tegen een gekalkte muur op het kerkhof, waar hij wordt gefusilleerd. Wederom is Oskar onaangedaan, net als bij de overige sterfgevallen in het verhaal.

Van de nazi's moet Oskar weinig hebben. Hij schept er genoegen in massabijeenkomsten van de NSDAP met zijn getrommel in de war te sturen. Hij loopt Bebra weer tegen het lijf en samen met enkele andere dwergen vormen ze de 'fronttheatergroep'. Ze reizen door het Derde Rijk en vermaken op verschillende plekken de manschappen met hun show. Zo wordt onder meer een bezoekje gebracht aan de Atlantikwall in Normandie. Terug in Danzig wordt Oskar verliefd op het meisje Maria. Hij verleidt haar met zogenaamd 'bruispoeder', waar vroeger limonade van gemaakt werd. Oskars moeder is inmiddels overleden. Ook de wijze waarop dit gebeurt is weer bizar en komisch beschreven. Op de havenpier van Danzig zijn Oskar, Alfred en Agnes getuige van een bijzonder walgelijk tafereel: een visser die palingen vangt met behulp van een paardenkop. De palingen komen uit alle gaten in de paardenkop gekronkeld, sommige onder de witte hersensmurrie. Wanneer je een beetje verbeelding hebt, zie je het levendig voor je. Zum kotzen. Oskars moeder is bijzonder geschokt door wat ze ziet. Tegen haar zin koopt Alfred enkele palingen van de visser (Alfred houdt van koken). Agnes wordt ziek van de palingen en sterft. Dit is min of meer haar eigen wil, want ze is zwanger van neef Jan Bronski (waar ze al die tijd een verhouding mee heeft gehad.) Alfred krijgt na de dood van zijn vrouw een relatie met Maria, die in de kruidenierswinkel achter de toonbank staat. Maria raakt zwanger en trouwt met Alfred, wat Oskar hem nooit zal vergeven. Hij is er vast van overtuigd dat hij de vader is van Kurtje.

Wanneer de oorlog tegen zijn einde loopt en de Russen Danzig verwoesten en innemen, is Oskar ook verantwoordelijk (volgens eigen zeggen) voor de dood van Alfred. Alfred is lid van de NSDAP en probeert zijn partijspeldje weg te moffelen voor de Russen door het in te slikken. Alleen heeft Oskar het speldje opengemaakt, zodat het in de keel van Alfred blijft steken en de arme kruidenier stikt. Tegelijkertijd wordt hij doorzeefd met kogels van een Russisch machinegeweer. Op de datum van de Duitse capitulatie besluit Oskar te gaan groeien. Dit lukt, maar hij houdt er wel een bochel aan over. Met Maria en Kurtje vertrekt Oskar naar Dusseldorf, waar hij de meest uiteenlopende baantjes vervult: maker van grafstenen, model in een kunstacademie en muzikant in een jazzorkest. Oskar heeft een obsessie voor zuster Dorothea, die naast hem woont. Wanneer het verhaal bijna is afgelopen, vindt Oskar een ringvinger die hij bewaart en aanbidt. De vinger blijkt van zuster Dorothea te zijn die is vermoord. Oskar is hoofdverdachte en wordt opgesloten in een inrichting. Wanneer Oskar zijn dertigste verjaardag viert en de moordzaak wordt heropend omdat er nieuw bewijsmateriaal is (Oskar heeft het niet gedaan), eindigt Die Blechtrommel.

Die Blechtrommel is geen makkelijk boek. Het duurde even om het ritme te pakken te krijgen en in het verhaal te komen, omdat de verteller pietluttigheden en kleine gebeurtenissen uiterst gedetailleerd en uitvoerig beschrijft. Het verhaal heeft daardoor weinig vaart. Af en toe slaat de verteller op hol, wat tot uiting komt in bijvoorbeeld herhalingen van woorden en absurde, onbegrijpelijke zinnen. Op deze momenten is duidelijk dat de verteller niet helemaal spoort (Oskar zit niet voor niets in een inrichting.) Knap gedaan van Grass trouwens. Die Blechtrommel is magisch-realistisch, zodat er een hoop symboliek in het verhaal zit. Het meeste zal me wel ontgaan zijn, maar enkele elementen ben ik via internet op het spoor gekomen. Grass schildert het klein-burgerlijke milieu in Danzig voor en tijdens de Tweede Wereldoorlog. Danzig ligt op het snijpunt van Polen en Duitsland, de geschiedenis van Danzig is in feite een geschiedenis van de Duits-
« Laatst bewerkt op: maart 18, 2003, 11:54:19 am door Pleun »

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Juist gelezen
« Reactie #7 Gepost op: maart 17, 2003, 11:52:17 pm »
De blikken trommel (ja, klees 'm in het nederlands) is het eerste boek sinds jaren dat ik (nog) niet heb uitgelezen. Staat alweer een jaar onaangeroerd in mijn boekenkast, na 2/5 gelezen te hebben.
Da's best knap van een schrijver, als 'ie me niet weet te pakken!
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
Juist gelezen
« Reactie #8 Gepost op: maart 18, 2003, 12:17:38 am »
Ach, ik werd ook niet 'gepakt' door 'De blikken Trommel' hoor. Eigenlijk lees ik liever non-fictie over de Tweede Wereldoorlog. Maar ik vind het gewoon leuk om romans en films te analyseren.

Evenals bij jou, gebeurt het mij ook niet vaak dat ik gegrepen wordt door een boek. Chaim Potok is een van de weinige schrijvers die echt een gevoelige snaar bij me wist te raken. Heb ook bijna alles van 'm.

Welke schrijvers spreken je wel aan?
« Laatst bewerkt op: maart 18, 2003, 11:07:24 am door Pleun »

Pulpeet

• Bekijk profiel
Juist gelezen
« Reactie #9 Gepost op: maart 18, 2003, 12:26:11 am »
Dank voor uw verhaal, Pleun!
Ik beschouw dit als een verrijking van mijn algemene ontwikkeling. En wel in zo'n grote mate, dat ik het boek van mijn lijstje nog-te-lezen geschrapt heb. (fijn als anderen het werk voor je doen )

Santaarnpaal

• Bekijk profiel
Juist gelezen
« Reactie #10 Gepost op: maart 18, 2003, 12:47:13 am »
Heb genoten van je stuk Pleun.  :) en idd wat Pulpeet zegt ik zou het ook niet zo snel gaan lezen. Ik ben ooit nog in een ander boek (de Bot) van Grass begonnen en ook halverwege gestopt. Ik snapte echt niet waar het over ging, een heel vaag verhaal.
Ik heb het licht ook gezien, alleen staat er bij mij een paal onder.

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
Juist gelezen
« Reactie #11 Gepost op: maart 18, 2003, 01:50:33 pm »

quote:

op 18 Mar 2003 00:26:11 schreef Pulpeet:
Dank voor uw verhaal, Pleun!
Ik beschouw dit als een verrijking van mijn algemene ontwikkeling. En wel in zo'n grote mate, dat ik het boek van mijn lijstje nog-te-lezen geschrapt heb. (fijn als anderen het werk voor je doen :) )

Geen dank, ik maak me graag nuttig voor de maatschappij.  ;)

quote:

op 18 Mar 2003 00:47:13 schreef Santaarnpaal:
Heb genoten van je stuk Pleun.  :) en idd wat Pulpeet zegt ik zou het ook niet zo snel gaan lezen. Ik ben ooit nog in een ander boek (de Bot) van Grass begonnen en ook halverwege gestopt. Ik snapte echt niet waar het over ging, een heel vaag verhaal.
'De Bot' trekt mij ook niet. Gaat over emancipatie/feminisme en de verhoudingen tussen de seksen geloof ik. Ik kan wel leukere onderwerpen verzinnen...

Pulpeet

• Bekijk profiel
Juist gelezen
« Reactie #12 Gepost op: maart 18, 2003, 01:56:59 pm »
quote:
op 18 Mar 2003 13:50:33 schreef Pleun:
'De Bot' trekt mij ook niet. Gaat over emancipatie/feminisme en de verhoudingen tussen de seksen geloof ik. Ik kan wel leukere onderwerpen verzinnen...

Gezien de discrepantie tussen jouw afbeelding en je naam, zou zo'n onderwerp best nuttig voor je kunnen zijn.

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
Juist gelezen
« Reactie #13 Gepost op: maart 18, 2003, 02:13:55 pm »

quote:

op 18 Mar 2003 13:56:59 schreef Pulpeet:
op 18 Mar 2003 13:50:33 schreef Pleun:
'De Bot' trekt mij ook niet. Gaat over emancipatie/feminisme en de verhoudingen tussen de seksen geloof ik. Ik kan wel leukere onderwerpen verzinnen...Gezien de discrepantie tussen jouw afbeelding en je naam, zou zo'n onderwerp best nuttig voor je kunnen zijn. ;)
Ik ben vernoemd naar mijn oma: Pleuntje Hendriekje. Mijn roepnaam is eigenlijk Pleuntje, maar ik noem mijzelf Pleun. Ach, what's in a name... ;)

Pulpeet

• Bekijk profiel
Juist gelezen
« Reactie #14 Gepost op: maart 18, 2003, 02:15:08 pm »
Had ik je al van Pulpetra verteld?

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
Juist gelezen
« Reactie #15 Gepost op: maart 18, 2003, 02:22:17 pm »

quote:

op 18 Mar 2003 14:15:08 schreef Pulpeet:
Nee, vertel op. Zit daar ook een speciale literaire betekenis achter (om even ontopic te blijven)?  :P

Pulpeet

• Bekijk profiel
Juist gelezen
« Reactie #16 Gepost op: maart 18, 2003, 02:42:10 pm »

quote:

op 18 Mar 2003 14:22:17 schreef Pleun:
op 18 Mar 2003 14:15:08 schreef Pulpeet:

Nee, vertel op. Zit daar ook een speciale literaire betekenis achter (om even ontopic te blijven)?  :P
Nou, net als Pleunen hebben Pulpeten weleens de neiging om tweegeslachtig te zijn.
In mijn orgelwoordenboek staat: 'pulpeet (m?, pulpeten)'. En in het Duits is het 'die Pulpete'.
« Laatst bewerkt op: maart 18, 2003, 03:53:15 pm door Pulpeet »

Riemer Lap (inactief)

• Het goede is meer dan het vele
    • Bekijk profiel
Juist gelezen
« Reactie #17 Gepost op: maart 18, 2003, 02:54:41 pm »
Zijn er hier mensen die de boeken van Jostein Gaarder kennen?
(en dan dus meer dan alleen "De wereld van Sofie" )
Ik doe niet meer mee.

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
Juist gelezen
« Reactie #18 Gepost op: maart 18, 2003, 03:08:05 pm »
quote:
op 18 Mar 2003 14:54:41 schreef Riemer Lap:

Ik heb alleen 'De wereld van Sofie' gelezen (leuke inleiding op de filosofie). Ik weet dat Gaarder ook 'Maya' heeft geschreven en dat er pas een nieuw boek van hem verschenen is. Heb jij die gelezen? Zo ja, zijn ze de moeite waard?

cheese

• de waarheid zal u vrijmaken
    • Bekijk profiel
Juist gelezen
« Reactie #19 Gepost op: maart 18, 2003, 03:43:26 pm »

quote:

op 27 Feb 2003 23:49:56 schreef Pulpeet:
Heeft iemand dit (beroemde) boek wel eens gelezen?Staat op mijn lijstje van
boeken die me intessant lijken om te lezen, maar waaraan ik in dit leven

Ch; daar bedoel je tioch niets mee he?(;-)

waarschijnlijk niet meer toekom. Ik ben niet bij. Mijn boekenkast bestaat voor de
 helft uit nog te lezen boeken.....  :'(
Want de wijsheid dezer wereld is dwaasheid voor God

Pulpeet

• Bekijk profiel
Juist gelezen
« Reactie #20 Gepost op: maart 18, 2003, 03:54:43 pm »
Helaas, cheese
het was bij wijze van spreken.

Santaarnpaal

• Bekijk profiel
Juist gelezen
« Reactie #21 Gepost op: maart 18, 2003, 03:57:27 pm »
Het probleem van ongelezen boeken komt mij heel bekend voor. Heeft bij mij ook vaak te maken dat mijn interesse steeds veranderd.

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
Juist gelezen
« Reactie #22 Gepost op: maart 18, 2003, 04:20:02 pm »
quote:
op 18 Mar 2003 15:57:27 schreef Santaarnpaal:
Het probleem van ongelezen boeken komt mij heel bekend voor. Heeft bij mij ook vaak te maken dat mijn interesse steeds veranderd.

Er zijn genoeg interesses die bij mij langdurig of zelfs permanent van aard zijn, bijv. vrouwen, voetbal, bier en sigaren.  :-7

Santaarnpaal

• Bekijk profiel
Juist gelezen
« Reactie #23 Gepost op: maart 18, 2003, 04:45:41 pm »
quote:
op 18 Mar 2003 16:20:02 schreef Pleun:

Er zijn genoeg interesses die bij mij langdurig of zelfs permanent van aard zijn, bijv. vrouwen, voetbal, bier en sigaren.  :-7

Dat is waar, dat heb ik ook. Ik beschouw mijn boekenkast dan ook als een soort afspiegeling van mijn interesses die ik in de loop der jaren heb gehad. Sommige interesses komen ook wel weer terug.

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
Juist gelezen
« Reactie #24 Gepost op: maart 23, 2003, 11:04:53 pm »
Ik ben nu bezig in 'Lord of the Flies' van William Golding, bij scholieren een populair boek om voor hun Engelse lijst gelezen. Op school heb ik 't nooit gelezen, maar heb wel ooit de film gezien (uit 1990). Indrukwekkend verhaal met een sombere boodschap. Nooit geweten trouwens dat met 'Lord of the Flies' Beelzebub wordt bedoeld. Pulpeet vertelde me dit onlangs. Weer wat geleerd...

Zijn er meer die 'Lord of the Flies' gelezen hebben?

izzewizze

• Reageren? izzewizze@planet.nl
    • Bekijk profiel
Juist gelezen
« Reactie #25 Gepost op: maart 23, 2003, 11:11:54 pm »
quote:

Ik ben bezig met de "wereld van Sofie" op aanraden van een collega. Maar net begonnen dus ik ben nog wel even bezig. Want ik lees ook nog in allerlei andere boeken.

Trouwens nog een tip voor Pleun en anderen. Als je zo'n mooie samenvatting maakt, kun je die beter in een ander topic openen, dan krijg je vast wel wat meer respons en dat is het zeker waard.
Wie alleen maar rekent
Komt nooit aan liefhebben toe

I'm interested in you ;)

Izzewizze  

Riemer Lap (inactief)

• Het goede is meer dan het vele
    • Bekijk profiel
Juist gelezen
« Reactie #26 Gepost op: maart 24, 2003, 12:20:10 am »
quote:
op 23 Mar 2003 23:11:54 schreef izzewizze:

Ik ben bezig met de "wereld van Sofie" op aanraden van een collega. Maar net begonnen dus ik ben nog wel even bezig. Want ik lees ook nog in allerlei andere boeken.

Trouwens nog een tip voor Pleun en anderen. Als je zo'n mooie samenvatting maakt, kun je die beter in een ander topic openen, dan krijg je vast wel wat meer respons en dat is het zeker waard.

Fantastische nieuwe filosofische roman van Jostein Gaarder: een weldoordachte satire op de slechtheid van de mens en de eeuwige vergankelijkheid.

De dochter van de circusdirecteur is het verhaal van de eigenzinnige Petter. Een jongen die graag op zichzelf is en vooral geniet van het verzinnen van verhalen. Eenmaal volwassen blijven de zelfverzonnen verhalen door zijn hoofd malen. Uit angst om in het centrum van de belangstelling te staan, weigert hij echter om de verhalen onder zijn eigen naam te publiceren.

Daarom zet hij de Schrijvershulp op, die auteurs met een writer's block van verhalen voorziet. Het wordt een groot succes, maar voor hemzelf blijkt het een dodelijke valkuil te zijn...

Deze moet ik nog lezen. ik heb hem besteld.
Verder heb ik al zijn boeken gelezen (verslonden). Ik hou van pittige boeken en schrijf zelf ook. ( http://members.chello.nl/~r.lap1)
Hij valt bij mij in de categorie waarin ook Hugo Claus valt: of je houdt er van  of je haat het...

Aanrader voor de korte leespauzes (minder dan een dag):
Het geheim van de kaarten
Door een spiegel, in raadselen
Een zeldzame vogel
Het kikkerpaleis
...en al zijn kinderboeken

Voor als je wat meer tijd hebt:
Maya
Vita Brevis

Binnenkort komt uit: De magische bibliotheek, Ik wacht met smart op het bericht van de boekhandel....
« Laatst bewerkt op: maart 24, 2003, 12:30:38 am door Riemer Lap (inactief) »
Ik doe niet meer mee.

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
Juist gelezen
« Reactie #27 Gepost op: maart 24, 2003, 11:34:29 am »
quote:

Dat is een heel leuk boek, maar dat had ik al gezegd in deze thread geloof ik.

quote:

Dat zal ik voortaan doen, net als bij films.

quote:
op 24 Mar 2003 00:20:10 schreef Riemer Lap:
Fantastische nieuwe filosofische roman van Jostein Gaarder: een weldoordachte satire op de slechtheid van de mens en de eeuwige vergankelijkheid.

Bedankt voor de tip Het boek staat ook in de laatste ECI-gids en aangezien ik nog niets besteld heb, gaat dit 'm worden denk ik.

Skynolimit

• Simple: the sky has no limit
    • Bekijk profiel
Juist gelezen
« Reactie #28 Gepost op: maart 24, 2003, 07:42:51 pm »

quote:

op 24 Mar 2003 11:34:29 schreef Pleun:
Bedankt voor de tip :) Het boek staat ook in de laatste ECI-gids en aangezien ik nog niets besteld heb, gaat dit 'm worden denk ik.
Goede keus
« Laatst bewerkt op: maart 24, 2003, 07:47:08 pm door Skynolimit »

Skynolimit

• Simple: the sky has no limit
    • Bekijk profiel
Juist gelezen
« Reactie #29 Gepost op: maart 24, 2003, 07:44:54 pm »

quote:

Ik ben bezig met de "wereld van Sofie" op aanraden van een collega.
Mocht je het leuk vinden en denken ik wil de film oook zien: de film is een slap aftreksel van het boek.

csilla

• Csillagok, csillagok... szépen
    • Bekijk profiel
Juist gelezen
« Reactie #30 Gepost op: april 02, 2003, 10:31:45 pm »
quote:
op 23 Mar 2003 23:04:53 schreef Pleun:

Zijn er meer die 'Lord of the Flies' gelezen hebben?

Niet voor mijn lijst Engels, wel in het kader van de (sociale) filosofie.
Ik vond het ontzettend, indrukwekkend, het roept geweldig fundamentele vragen op (wie is de mens, wat is de samenleving, wat is samenleven, egoïsme/altruïsme etc). Ik heb het in een ruk uitgelezen, als in een waas - nog nooit zo misselijk geweest bij een boek trouwens... (varkenshoofd)

Over De wereld van Sofie: het is inderdaad een leuke inleiding, maar ik moet zeggen dat de feiten behoorlijk overdonderend zijn wanneer je het voor het eerst leest. Het is trouwens wel een ideaal naslagwerk.

Vita Brevis van Gaarder... volgens mij heb ik die gelezen, ging dat niet over liefdesbrieven van Augustinus ofzo?

csilla

• Csillagok, csillagok... szépen
    • Bekijk profiel
Juist gelezen
« Reactie #31 Gepost op: april 02, 2003, 10:36:46 pm »
Trouwens,

Heeft iemand hier 'Gloed' van Sándor Márai gelezen? Anders meteen doen, je hebt het in een avond uit.

Ben benieuwd wat jullie ervan vinden, ikzelf vond het echt waanzinnig
Je blijft eraan gekluisterd als een goedkope thriller, met het verschil dat je hersenen ook nog op volle toeren draaien en dat je het eigenlijk meteen nog een keer wilt lezen (wat dan ook zeker aan te raden is)

Auke

• ergo...
    • Bekijk profiel
Juist gelezen
« Reactie #32 Gepost op: april 04, 2003, 10:39:40 pm »
Juist gelezen: Bewijs genoeg (Lee Strobel)
Inhoud: Wat is er feitenlijk over Jezus bekend? Een journalist ondervraagt dertien top-wetenschappers.
Typisch Amerikaans boek, maar wel een heleboel uit te leren.
Daarnaast lees ik op dit moment Plato en Augustinus (vanwege de studie).
| Ps. 8:5,6 |

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
Juist gelezen
« Reactie #33 Gepost op: april 22, 2003, 02:02:34 pm »
In het weekend heb ik 'De nieuwe wereld' gelezen, van Frank McCourt. Het is het vervolg op 'De as van mijn moeder', het eerste deel van de memoires van deze Ierse Amerikaan. 'De as van mijn moeder' is verfilmd en die film heb ik vorig jaar gezien. Het verhaal gaat over de trieste jeugd van Frank in het straatarme Ierland van de jaren '30. Zijn vader zuipt zijn loon er doorheen en laat zijn vrouw en grote gezin aan hun lot over. Drie kindjes van het gezin overlijden, vier blijven er in leven. Als Frank 19 is, vertrekt hij naar New York om aan de Ierse hel te ontsnappen. Wat hij in de keiharde Amerikaanse maatschappij allemaal beleeft, is met humor beschreven. Regelmatig moest ik tijdens het lezen hardop lachen. De auteur heeft een hele leuke schrijfstijl. Zijn leven in Amerika begint Frank als pleeschrobber in een hotel en uiteindelijk schopt hij het tot academicus en leraar.

grompie

• Bekijk profiel
Juist gelezen
« Reactie #34 Gepost op: mei 02, 2003, 04:07:39 am »
Een verhaaltje over vrije wil enzo...

Planet Without Laughter
geheelonthouder

Pulpeet

• Bekijk profiel
Juist gelezen
« Reactie #35 Gepost op: mei 02, 2003, 08:14:54 pm »
quote:
op 02 May 2003 04:07:39 schreef grompie:
Een verhaaltje over vrije wil enzo...

Planet Without Laughter

Mooi verhaal, grompie!
Bedankt voor de link.

grappig trouwens dat Donald Knuth dat op zijn homepage gezet heeft. Ik kende die man al van zijn TeX-activiteiten.

grompie

• Bekijk profiel
Juist gelezen
« Reactie #36 Gepost op: mei 02, 2003, 11:10:27 pm »

quote:

op 02 May 2003 20:14:54 schreef Pulpeet:
Mooi verhaal, grompie!
Bedankt voor de link.

grappig trouwens dat Donald Knuth dat op zijn homepage gezet heeft. Ik kende die man al van zijn TeX-activiteiten.
ah, iemand die ik het volgende kan aanraden:
God and computers[/edit]

heeft iemand trouwens het boek 3:16 van Knuth (gelezen)?
« Laatst bewerkt op: mei 03, 2003, 10:48:57 am door grompie »
geheelonthouder

Pulpeet

• Bekijk profiel
Juist gelezen
« Reactie #37 Gepost op: mei 02, 2003, 11:27:55 pm »
quote:
op 02 May 2003 23:10:27 schreef grompie:
ah, iemand die ik het volgende kan aanraden:
http://technetcast.ddj.com/tnc_program.html?program_id=50

Wat leuk. Ik wist niet dat dat bestond. Ga ik eens rustig naar luisteren...

Ik mag die Knuth wel. Hij zorgt ervoor dat ik veilig mijn teksten kan zetten, hij speelt orgel , en bovendien vindt hij het nog erg dat God uit de wetenschap is verdwenen ook... Knuth b'vo!

Zacharov

• Bekijk profiel
Juist gelezen
« Reactie #38 Gepost op: mei 18, 2003, 11:26:09 pm »
Ik heb zojuist De Nieuwe Mens van Francis Fukuyama gelezen. Het is een erg interresant maar niet geweldig boek. De cenrale vraag die in het boek besproken wordt is: Wat is kenmerkend voor de menselijke natuur en wat kan de invloed van de biotechnologie daarop zijn?
Dus als je daar meer van wilt weten dan is dit boek aan te raden.

Pulpeet

• Bekijk profiel
Juist gelezen
« Reactie #39 Gepost op: mei 18, 2003, 11:41:44 pm »
Ik kreeg van iemand de tip het boek 'de lichtwachter' van Pieter Nouwen te lezen. Kent iemand dit boek? Is het idd de moeite waard?

Zacharov

• Bekijk profiel
Juist gelezen
« Reactie #40 Gepost op: mei 20, 2003, 05:06:08 pm »
quote:
Ik ben bezig met de "wereld van Sofie" op aanraden van een collega.

Het spel en de film zijn ook wel leuk

Sarah

• Bekijk profiel
Juist gelezen
« Reactie #41 Gepost op: mei 20, 2003, 06:35:28 pm »
quote:
op 20 May 2003 17:06:08 schreef Zacharov:
[...]

Het spel en de film zijn ook wel leuk

Ik had het boek 2 jaar terug gelezen en toen kwam die film in een bios. Nouuu wat een tegenvaller!! Maar dat is vaak zo als je een heel ander beeld hebt bij een verhaal.
Het boek vond ik wel goed. Informatief en toch ook wel spannend waardoor je hard doorleest.
Vrijgemaakt :D (Rom. 8:2)

2ndReality

• Liever eigenwijs dan een ja-kn
    • Bekijk profiel
Juist gelezen
« Reactie #42 Gepost op: mei 20, 2003, 06:54:50 pm »
Ben bezig met "In Search of Christian Freedom" en heb net gelezen "Conflict of Conscience"

Beiden van Raymond Franz, ex-lid van het bestuurlijk lichaam van de Jehova's Getuigen. Een kijkje in de keuken van de Jehova's Getuigen dus.
Moeilijk voor te stellen dat een JG zich niet laat uitschrijven na het lezen van deze boeken. Maarja dan moet je ze wel eerst zover krijgen dat ze het ook gaan lezen.. en das het grootste probleem.
Ik ben de knuppel in het hoenderhok !

Zacharov

• Bekijk profiel
Juist gelezen
« Reactie #43 Gepost op: mei 28, 2003, 09:43:33 pm »
The end of time, julian barbour.
Beetje aan de lastige kant met name omdat het in het engels is.

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
Juist gelezen
« Reactie #44 Gepost op: mei 29, 2003, 12:02:02 am »
quote:
op 28 May 2003 21:43:33 schreef Zacharov:
The end of time, julian barbour.
Beetje aan de lastige kant met name omdat het in het engels is.

Waar gaat 't over? Alleen het noemen van een titel/auteur zegt mensen die het boek niet kennen vrij weinig vermoed ik...

Zacharov

• Bekijk profiel
Juist gelezen
« Reactie #45 Gepost op: mei 29, 2003, 02:25:51 am »
quote:
op 29 May 2003 00:02:02 schreef Pleun:
[...]

Waar gaat 't over? Alleen het noemen van een titel/auteur zegt mensen die het boek niet kennen vrij weinig vermoed ik...

Het gaat oa over het samenbrengen van de relativiteitstheorie en de quantummechanica.

j@f@

• Bekijk profiel
Juist gelezen
« Reactie #46 Gepost op: mei 29, 2003, 08:43:17 am »
Op dit moment ben ik het boek : Verklaar Moslims de vrede van Christine A. Mallouhi aan het lezen. Is er iemand die dit boek ook heeft en ook aan het lezen is?
Het is mijns inziens een aanrader, het boek gaat over christenen die in een moslim omgeving wonen. Na het lezen van dit boek heb je een redelijke kijk gekregen op het leven van Moslims, wie ze zijn, de problemen tussen de palestijnen en israel.....
De boodschap van dit boek is: Laten wij vertegenwoordigers van Christus zijn voor de mensen die we ontmoeten.

Johan V.

• Bekijk profiel
Juist gelezen
« Reactie #47 Gepost op: mei 30, 2003, 01:04:11 am »
Tja, afgelopen weekend even wat rustig aan gedaan. Dus eindelijk weer eens tijd om te lezen.
Het zwaardere werk was:

Robert Jordan: Deel 10 van The Wheel of Time serie. Tja, TOlkien kan zo langzamerhand wel z'n spullen opruimen.
Als toetje hebben we nog de nieuwste van Grisham, de Claim, er doorheen gejast, maar het is toch jammer dat je merkt dat ie nu meer voor het geld schrijft dan voor het verhaal.
Het project voor komend weekend is Deel 2 van de serie The Runelords van David Farland. (Tja, helaas heb ik een voorliefde voor fantasy schrijvers die niet in het Nederlands vertaald worden)
Geloofd zij de God en Vader van onze Here Jezus Christus, die ons naar zijn grote barmhartigheid door de opstanding van Jezus Christus uit de doden heeft doen wedergeboren worden tot een levende hoop,

gesp

• Bekijk profiel
Juist gelezen
« Reactie #48 Gepost op: juni 07, 2003, 12:58:59 pm »

quote:

op 18 May 2003 23:41:44 schreef Pulpeet:
Ik kreeg van iemand de tip het boek 'de lichtwachter' van Pieter Nouwen te lezen. Kent iemand dit boek? Is het idd de moeite waard?

Het hangt ervan af wat je leuk vind natuurlijk, maar ik vond het wel leuk.
Het is wat vaag religieus, maar niet hinderlijk zweverig - afgezien van het einde wellicht (in principe hou ik niet van dat Peretti-achtige).

Het was wel boeiend en redelijk goed geschreven.

/edit:
Ik bedacht later dat Pulpeet musicoloog is en iets met orgels heeft, dan moet je 'de lichtwachter'  zeker lezen:
- De lichtwachter heeft een origineel Ruckers clavecimbel
- De muziek der sferen komt er volgens mij ook in voor
- In het -wat zweverige- einde komt een orgel-wedstrijd voor.
- Pieter Nouwen schreef ook het Negende Uur, dat heb je dan vast wel gelezen. Dit boek is beter, en het einde is qua zweverigheid vergelijkbaar.
« Laatst bewerkt op: juni 10, 2003, 11:11:33 am door gesp »
as blunt as Ockham's razor

gesp

• Bekijk profiel
Juist gelezen
« Reactie #49 Gepost op: juli 08, 2003, 09:01:43 pm »
Daniel Mason - De pianostemmer
A'dam: de Bezige Bij, 2003.
Vertaald uit het Engels.

Een pianostemmer in Londen, ca. 1865?, krijgt van het Britse leger opdracht om diep in de oerwouden van Birma een waardevolle, antieke vleugel te stemmen (Erard, 1820). In het boek spelen de reisindrukken een grote rol: in een tijd waarin reizen nog veel specialer was, en de exotische beelden nog niet via TV onze huiskamers binnenstroomden. Bovendien was natuur en cultuur daar toen nog min of meer ongerept.
Een diepere laag wordt gevormd door de confrontatie tussen de westerse, imperialistische cultuur en de inheemse cultuur. En natuurlijk is daar de vraag waarom er een Erard-vleugel in het oerwoud staat.

Een goed boek met literaire pretenties. Sommige 'cliffhangers' zijn wat overduidelijk aangebracht, maar goed, de auteur is nog jong (26).
as blunt as Ockham's razor