quote:
op 19 Apr 2003 00:11:59 schreef nyneke:
[...]
Wat bedoel je hier precies mee? Want is het niet genoeg om christen te zijn? Moet je persé gereformeerd zijn? Wat is in vergelijking met christen zijn de meerwaarde van gereformeerd zijn?
Roept Jezus je niet op om hem (Christus) te volgen i.p.v. om gereformeerd te zijn?
Ik heb verzuimd te reageren merk ik

Nyneke, ik bedoel inderdaad dat de alphacursus goed de basis van het christelijk geloof aanstipt. Als je 'ja' kan zeggen tegen Christus verlossingswerk na de alphacursus, dan ben je wat mij betreft een broeder/zuster in de Heer.
Belijdenis doen in de GKv gaat echter verder. Ik laat terzijde of dat goed of slecht is. Maar ik vind wel dat als je besluit om lid te worden van een gereformeerde kerk (vrijgemaakt), dat je dan moet weten waarin die gemeente zich onderscheidt van niet gereformeerde kerkgenootschappen (katholieken, jehova'sgetuigen, noem maar op). Dat is uit te leggen aan de hand van de belijdenisgeschriften, 3 formulieren enzovoorts. Die vormen de kern van de GKv, daarop valt men steeds weer terug. (Uiteraard is de bijbel de grondslag, maar daaruit putten ook katholieken en jehova'sgetuigen ed, terwijl de gereformeerden het met lang niet al hun leerstellingen eens zijn).
Daarnaast moet je weten waar je echt ja op zegt, dus moet het belijdenisformulier behandeld worden (daar staat trouwens niet direct iets in over 3 formulieren hoor).
Tot slot lijkt het mij handig om de catechesanten iets te leren over hoe de gereformeerde kerk in elkaar steekt (qua predikanten, kerkenraden, classis en synode; dus qua kerkorde ea).
Mijn belijdeniscatechesatiejaar zou er dus zo uitzien:
basis: - alphacursus (basis christelijk geloof) (ongeveer 12 weken)
praktisch: - belijdenisformulier (waarde van je ja-woord) (2 weken)
verdieping: - GKv (waarom wel/niet GKv) (6-8 weken ofzo)
praktisch: - kerkorde (praktische tips enzo) (2 weken)
Er zit natuurlijk veel herhaling in van de standaard-catechesatiejaren, maar het wordt wel vernieuwend aangeboden. Als je bij elke fase 'ja' kunt blijven zeggen, dan hoor je thuis in de GKv.
(Ik ben dus niet van het type 'de GKv is
de enige ware kerk'; maar ik vind de GKv wel
een ware kerk')