Auteur Topic: Over God  (gelezen 2730 keer)

lonneke

• Bekijk profiel
Over God
« Gepost op: maart 04, 2005, 10:59:42 am »
God is de hoogste gedachte van liefde!
God is alléén de hoogste gedachte van liefde!
God is alléén "een gedachte"!
"Een gedachte" is een bestaansvorm op zich!
God is geen lichaam!
Een gedachte heeft geen lichaam nodig!
God is niets anders dan een gedachte!

Eens of niet mee eens?

B Te W te Ee

• Bekijk profiel
Over God
« Reactie #1 Gepost op: maart 04, 2005, 11:07:06 am »
er staan 7 zinnen, en in elk van de zeven zinnen zit een dwaling verborgen, dus ik ga er verder niet op in. Ik ben het er dus niet mee eens.
Just B te W te Ee

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
Over God
« Reactie #2 Gepost op: maart 04, 2005, 11:12:19 am »

quote:

B Te W te Ee schreef op 04 maart 2005 om 11:07:
er staan 7 zinnen, en in elk van de zeven zinnen zit een dwaling verborgen, dus ik ga er verder niet op in. Ik ben het er dus niet mee eens.

ach, of je het een dwaling moet noemen of gewoon een sterk staaltje kromme logica? Ik vermoed eigenlijk dat Lonneke dit expres als grapje heeft gepost?

Ik ben het er niet mee eens in ieder geval.

Nunc

• Bekijk profiel
Over God
« Reactie #3 Gepost op: maart 04, 2005, 11:15:03 am »
ik ben geen neo-platonist, dus ik geloof niet zo dat gedachten een bestaansvorm op zich zijn :)

Wat betekent trouwens "God is de hoogste gedachte van liefde"? Ik snap 'm niet

lonneke

• Bekijk profiel
Over God
« Reactie #4 Gepost op: maart 04, 2005, 11:22:11 am »
Ik kwam het tegen op internet en het liet me niet los. Ik dacht: dat is nu iets om over te filosoferen. Meteen als dwaling af doen en er vervolgens niet op ingaan vind ik getuigen van bekrompenheid ( sorry )
Af doen als een grapje vind ik al wat leuker.

Kijk, wie God is weten we wel en ook weer niet.

Maar aan God kan eigenlijk alleen maar vorm worden gegeven doordat wij als mens een hoger bewustzijn hebben in tegenstelling tot dieren. Anders zouden dieren ook wel geloven.

Maar hoe zit dat dan met geestelijk gehandicapten?

reller

• ..oOo..
    • Bekijk profiel
Over God
« Reactie #5 Gepost op: maart 04, 2005, 11:42:47 am »

quote:

lonneke schreef op 04 maart 2005 om 11:22:

Maar aan God kan eigenlijk alleen maar vorm worden gegeven doordat wij als mens een hoger bewustzijn hebben in tegenstelling tot dieren. Anders zouden dieren ook wel geloven.

Maar hoe zit dat dan met geestelijk gehandicapten?

hoe weet jij dat dieren niet geloven?
ze zijn toch ook (volgens gelovigen) door God geschapen

en wil je zeggen dat geestelijk gehandicapten "leeg" zijn?

lonneke

• Bekijk profiel
Over God
« Reactie #6 Gepost op: maart 04, 2005, 11:46:22 am »

quote:

reller schreef op 04 maart 2005 om 11:42:
[...]

hoe weet jij dat dieren niet geloven?
ze zijn toch ook (volgens gelovigen) door God geschapen

en wil je zeggen dat geestelijk gehandicapten "leeg" zijn?

Dieren hebben een instinct, een ziel maar kunnen niet denken.

Ik heb geen zicht op geestelijk gehandicapten behalve dat ik weet dat zij vaak meer gevoel en meer liefde hebben voor de mensheid.

Nunc

• Bekijk profiel
Over God
« Reactie #7 Gepost op: maart 04, 2005, 12:00:06 pm »
Ik wil er wel op ingaan hoor, als je het serieus bedoelde. Zal ik laten zien waarom ik denk dat er nogal wat logica-fouten in gemaakt worden?

quote:

lonneke schreef op 04 maart 2005 om 10:59:

Zoals ik al vroeg, wat betekent dit precies, maar misschien weet jij dat ook niet omdat je het ergens las. Het lijkt wel op die oude godsbewijzen, met "God is het hoogst denkbare (want Hij is perfect)", "het hoogste denkbare bestaat", dus "God bestaat".

Als ik gewoon probeer te lezen wat er staat, dan staat er iets als:
God is een gedachte, namelijk 'de hoogste gedachte van liefde'.
Hier zitten natuurlijk nogal wat aannamen in, in het bijzonder de aanname dat God een gedachte is. Eigenlijk een cirkeltje dus, want dat was ook de uitkomst van het geheel.

quote:

Hier wordt een stap gemaakt van God is het hoogste/beste van iets, naar Hij is dan dus alleen dat hoogste/beste.

Te vergelijken met "ik ben de langste persoon van alle mensen" naar "ik ben ALLEEN de langste persoon van alle mensen". Ik ben dus niet tegelijkertijd ook bv de kleinste persoon van alle mensen - logisch.

Maar zo werkt het ook niet altijd. "Mijn hond is een afstammeling van het beste ras" impliceert NIET, dat "mijn hond ALLEEN een afstammeling van het beste ras is", want wat nu als het een bastaard is, een kruising tussen 'het beste ras' en een ander, minder goed, ras?

Het hangt er een beetje van af, of het 'zijn' van iets, iets anders uitsluit of niet.

quote:

Dit is te vergelijken met de stap: "ik ben ALLEEN de langste persoon van alle mensen"  naar "ik ben ALLEEN de langste persoon". Dat betekent ook, dat ik alleen nog maar de langste persoon ben, en niks anders meer. Misschien was ik eerst nog 'Alleen de langste persoon van alle mensen', en ook heel aardig, maar nu ben ik alleen nog maar de langste persoon.

quote:

zoals ik al zei, dit moet je accepteren of niet. Het is een platonisch axioma volgens mij.

quote:

God is geen lichaam!

Een mens is ook geen lichaam, maar heeft wel een lichaam. Dit zegt dus niks. Ik ben ook geen nationaliteit, maar ik heb er wel eentje, etc.

quote:

dit lijkt te volgen uit het gegeven dat een gedachte op zich al een bestaansvorm is. Als een gedachte een bestaansvorm is, en dus bestaat terwijl het gewoon een gedachte is, dan heeft het kennelijk geen lichaam nodig om toch te kunnen bestaan. Valt of staat natuurlijk met of je denkt dat gedachten een bestaansvorm zijn.

quote:

Dat god een gedachte is, zat volgens mij al verborgen in de eerste 'stelling'.
stel dat ik zeg:
Lonneke is geen nationaliteit  (WAAR)
Een gedachte heeft geen nationaliteit nodig (WAAR)
Lonneke is niets anders dan een gedachte (ONWAAR, DACHT IK TOCH)
dan blijkt wel, dat er hier erg krom geredeneerd wordt

quote:

Eens of niet mee eens?
Niet mee eens dus.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Over God
« Reactie #8 Gepost op: maart 04, 2005, 12:14:54 pm »
Ik vind het een onduidelijke set stellingen. Ik kan er weinig mee.
Ik vermoed dat deze set stellingen God reduceert tot een verzameling 'hoogste gedachten' die voorkomen in elk menselijk denken.

Volgens mij is God meer dan wat mensen kunnen bedenken. God heeft ook ondenkbare eigenschappen, naar ik geloof. In openbaringen wordt van het Nieuwe Jeruzalem gezegd dat het daar onvoorstelbaar mooi en goed is. Degene die dat maakt moet dus imho ook onvoorstelbare eigenschappen hebben.

Net als Gods Liefde. Het feit dat Hij Zijn Zoon naar deze aarde heeft gezonden om de mensen met Zich te verzoenen, is een daad van onuitsprekelijke liefde. Een mens verzint zoiets niet, dnek ik. Het ontbeert logica, naar onze mening. (Een mens zou eerder iets bedenken in de trant van: als je maar gelooft, en over het algemeen meer goed doet dan kwaad, en oprecht berouw hebt van kwaad, dan is het ook wel goed.)
Goed is dus onvoorstelbaar lief. Dus: meer dan ons beperkte idee van liefde. Ons besef van liefde kan niet tippen aan wat God is.
« Laatst bewerkt op: maart 04, 2005, 12:18:49 pm door elle »
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
Over God
« Reactie #9 Gepost op: maart 04, 2005, 02:07:01 pm »
1 Joh 4,9
Hierin is de liefde Gods jegens ons geopenbaard, dat God zijn eniggeboren Zoon gezonden heeft in de wereld, opdat wij zouden leven door Hem.

Joh. 14
7 Indien gij Mij kendet, zoudt gij ook mijn Vader gekend hebben. Van nu aan kent gij Hem en hebt gij Hem gezien.
8 Filippus zeide tot Hem: Here, toon ons de Vader en het is ons genoeg. 9 Jezus zeide tot hem: Ben Ik zolang bij u, Filippus, en kent gij Mij niet? Wie Mij gezien heeft, heeft de Vader gezien;
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

kleinmeiske

• Bekijk profiel
Over God
« Reactie #10 Gepost op: maart 04, 2005, 08:53:06 pm »

quote:

God is geen lichaam!

Eens of niet mee eens?

God is geen lichaam, een lichaam is alleen op aarde nodig. Maar God is ook niet alleen een gedachte. Een gedachte bestaat alleen voor ons, maar is nergens in terug te zien. God is alles om ons heen. De wereld zit te ingewikkeld in elkaar. Dat kan nooit voortkomen uit alleen onze gedachten. God heeft ons gemaakt naar Zijn evenbeeld. Hij heeft misschien geen lichaam, maar zeker gevoelens.

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 04 maart 2005 om 14:07:

8 Filippus zeide tot Hem: Here, toon ons de Vader en het is ons genoeg. 9 Jezus zeide tot hem: Ben Ik zolang bij u, Filippus, en kent gij Mij niet? Wie Mij gezien heeft, heeft de Vader gezien;

Met "gezien" kan ook bedoeld worden: het besef van het bestaan van God.

Maarja, dit kan natuurlijk ook allemaal weer een "gedachte" zijn van mij. Niet te veel over nadenken, dan worden we knetter. 8)7

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
Over God
« Reactie #11 Gepost op: maart 04, 2005, 10:30:14 pm »
Ik heb wel eens gehoord dat als iemand allemaal uitroeptekens nodig heeft, het waarschijnlijk niet waar is :)

Maar als je door de on-logica heen prikt, zit er nog wel iets in dat God "Geest" is en niet aan tijd of plaats gebonden is. Hij 'is'. Jahweh.

Maar dan vind ik toch "IK BEN, die IK BEN", wel iets beter klinken als dit... :)
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Pier

• G'd is Liefde
    • Bekijk profiel
Over God
« Reactie #12 Gepost op: maart 06, 2005, 11:26:46 am »

quote:

God is geen lichaam!

Eens of niet mee eens?

Mee eens. God is een gedachte, een universele gedachte, maar een gedachte heeft wel een oorsprong, een begin. In alle verhalen die er op de wereld zijn, zitten vaak ( bijbelse ) overeenkomsten, gedachtegoeden. Dat zou mensen al wakker moeten maken dat God er dus niet is voor slechts één bepaalde groep gelovigen: zij die het ‘juiste’ geloof bezitten.

Jezus zei: Alles nu wat gij wilt, dat u de mensen doen, doet gij hun ook aldus: want dit is de wet en de profeten.( Mt 7) Dit is dus een goede, universele en zeer oude gedachte.

En Jezus zei ook: Gij zijt goden ( Joh 10 )

Wij mensen zijn dus vergeten dat wij goden zijn, laat staan dat we nog zouden weten waarom we naar deze aarde verbannen zijn. Maar de tot nu toe mooiste uitleg vond ik hier:

http://www.spiritualiteit.net/dhtml.htm?page=gnostiek.htm   ( kies daar : Voor zoekers )

Er was eens een tijd heel lang geleden,
dat alle mensen Goden waren.
Ze beschikten over een geweldige macht,
maar zij maakten daar misbruik van.
Brahma, de God der goden, besloot daar iets aan te doen.
Hij wilde de goddelijkheid van de mens verbergen.
Hij riep alle mindere goden bijeen en vroeg hen
waar hij het beste met die grootheid kon blijven.

Eén van de Goden zei: ”Laat ons de grootheid maar
begraven in het diepst van de aarde.”
Waarop de Brahma antwoordde:
“Nee, want eens komt de dag dat de mens zo diep zal graven
dat hij zijn grootheid terug zal vinden.”

Een andere God zei toen:
“Gooi het in het diepst van de oceaan.”
Maar opnieuw antwoordde de Brahma:
“Nee, want eens komt de dag dat de mens
het diepst van de oceaan zal ontdekken.”

Een derde zei:” Verstop het op de allerhoogste berg.”
Maar ook hierop antwoordde de Brahma:
“Nee, want eens komt de dag dat de mens die
bergtop zal beklimmen.”
Ten einde raad gaven de mindere goden het op.

Toen zei Brahma, de God der goden:
“Op aarde is maar één plaats
waar de grote goddelijkheid van de mens
afdoende kan worden opgeborgen.
Eén plaats waar hij zeker nooit zal zoeken.
En dat is: In het diepst van hemzelf.”

Ik ga dus meer en meer geloven in een God die niet commanderend boven mij staat, maar Zichzelf zo klein heeft gemaakt, dat Hij in mij woont: in mijn hart. En dan voel ik mij niet meer oneindig klein en oneindig zondig. Nee, juist oneindig vereerd! Wat een verLICHTing, ik mag zijn wie ik ben.
« Laatst bewerkt op: maart 07, 2005, 11:29:14 am door Pier »
Levend Water uit de Schrift:  G'ds Geest woont in alle mensen...  ( Prediker 12:7 ) Good thoughts and actions can never produce bad results; bad thoughts and actions can never produce good results. Englishman James Allen ( 1864 - 1912 )

Laodicea

• Bekijk profiel
Over God
« Reactie #13 Gepost op: januari 20, 2006, 09:42:00 pm »

quote:

God is geen lichaam!

Eens of niet mee eens?
Volgens mij ging dit over het Thomas evangelie of niet? :)
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.