quote:
op 09 Oct 2003 12:55:46 schreef Wiering:
[...]
Het leuke is, dat ik voorbeelden heb geprobeerd te geven van systematische theologie die binnen de GKV ver te zoeken is. Vervolgens vindt jij dat mijn reactie 'bol staat van het gebrek aan onderscheidingsvermogen'. Grappig is dat je evenwel niet ingaat op de genoemde voorbeelden.
Ik weet niet of je op een universiteit zit of hebt gezeten, of misschien op een theologische hogeschool (Kampen), maar ik heb altijd geleerd dat inhoudelijk reageren een handige zaak is. Hier op de VU wordt dat er tenminste nog wel ingestampt.
Je gaat bijvoorbeeld helemaal niet in op het onderscheid dat ik maak tussen gemeente en 'Kerk'. Is dat een terecht onderscheid? Of niet?
Kortom: het lijkt hier weer een oud verhaal: de pot verwijt de ketel...
Volgens mij ben ik ingegaan op jouw voorbeeld dat door gereformeerde vrijgemaakte theologen een isgelijk teken is gezet tussen uitverkoren, gemeente en gereformeerd-vrijgemaakte kerk. Maar even goede vrienden.
Jij maakt onderscheid tussen gemeente-Kerk.
Mij is geleerd door vrijgemaakt-gereformeerde theologen dat in artikel 27-29 van de NGB het over één kerk gaat vanuit verschillend gezichtspunt gezien. Nader gezegd vanuit hoe God de kerk ziet en vanuit hoe wij de kerk zien.
In artikel 27 staat dat zij is een vergadering van de ware gelovigen die al hun heil verwachten van Jezus Christus.
Artikel 28 vervolgt dan met de zin dat niemand zich van deze heilige vergadering mag afzijdig houden. De heilige vergadering van de ware gelovigen van art. 27.
Die kerk van art. 27 is dus concreet te kennen hier op aarde. Anders zou ik mij daar niet van afzijdig kunnen houden immers?
Het vervolg van art. 28 laat dan ook zien dat het hier gaat over de gemeenschap der heiligen die ik hier op aarde moet onderhouden.
En als ik dat niet doe handel ik in strijd met Gods bevel, slot art.28.
Dus gewoon hier in dit leven je voegen bij Gods Kerk hier op aarde.
De belijdenis schrijft geen geheimtaal maar is gericht op de praktijk van alle dag.
Artikel 29 vervolgt dan met de kenmerken van de ware en de valse kerk. Hier op aarde moet ik nauwgezet en met grote zorgvuldigheid, vanuit Gods Woord, onderscheiden welke de ware kerk is, begin art. 29.
Dat doe je dus niet zomaar, nee, daarvoor heb je het licht van Gods Woord nodig. Maar bij dat licht is het dan ook mogelijk om in gehoorzaamheid je te voegen bij de ware kerk, slot art. 29 nl. dat de ware en valse kerk gemakkelijk te kennen en van elkaar te onderscheiden zijn.
Maar dat niet alleen, artikel 29 spreekt ook nog over alle sekten die er tegenwoordig in de wereld zijn. Niet elke andere kerk als de ware kerk is valse kerk. Dat is ook nooit zo gezegd door gereformeerd-vrijgemaakte theologen.
De valse kerk heeft kenmerken die een sekte lang niet altijd heeft. Maar daarom is een sekte nog geen ware kerk.
Onderscheiden spreken en schrijven is dan ook hoogst noodzakelijk als het over dit soort dingen gaat. De belijdenis gaat ons daarin voor.
Tot zover voorlopig, overigens studeer ik niet maar m'n belijdenis lezen gaat nog wel.