Een stuke uit het boek van Pastor Chris Oyakhilomie
# 4 Schenk geen aandacht aan symptomen
Nadat u uw wonder heeft ontvangen, verwacht dan niet dat de duivel rechtsomkeert zal maken en zijn handen zal vouwen en zal zeggen: ”Wel, ik heb alleen maar even geprobeerd je ziek te maken, maar nu ben ik blij voor je dat je genezen bent.” Verwacht niet dat hij zo zal denken. Hij heeft geprobeerd om u in ziekte te gebonden te houden en is daar al die tijd in geslaagd, totdat u uw genezing ontvangen heeft. Hij zal u echt niet zomaar laten gaan, en er zich over verheugen dat u genezen bent. Hij gaat de strijd met u aan! Hij zal terugkomen met elke truc die hij maar kan bedenken om de genezing van u te roven. Hij zal de symptomen terug laten komen. Dat is het belangrijkste wapen van de tegenaanval.
Een symptoom is de leugen-pijl van de duivel. Het is niet de ziekte zelf, maar een signaal van de aanwezigheid ervan. Symptomen op zichzelf hebben niets te betekenen, maar zij wijzen wel op iets. Als u een dokter vertelt dat u iets onder de leden hebt of dat u een bepaalde pijn voelt, zal hij gaan zoeken naar signalen die hem vertellen wat voor ziekte in het geding is. Als u bijvoorbeeld naar een kerk wilt waar u nog nooit geweest bent, zult u zoeken naar een bord van die kerk, dat aangeeft waar die kerk is. U zou uzelf voor de gek houden als u bij dat bord zou blijven staan en zou zeggen: ”Ja, ik ben nu in de kerk.” U bent er nog niet. Het bord is de kerk niet; het wijst slechts in de richting van waar de kerk is.
De duivel weet hoe hij trucjes met u kan uithalen met signalen. Hij gaat ze u misschien bezorgen over uw hele lichaam, één in uw oog, nog één in uw been of in uw hoofd, en al die symptomen schijnen te wijzen op de terugkeer van die ziekte. Het ogenblik dat u zegt: ”Oh, ik heb die ziekte weer.”, dat is het moment dat de duivel u te pakken heeft, want de ziekte komt feitelijk van uw woorden, niet van de symptomen.
Die symptomen zijn net een luchtspiegeling. U moet ze dus weigeren te erkennen als ze opkomen. In feite kunt u de duivel uitlachen en hem zeggen: ”Duivel, je bent een mislukkeling, ik weet dat je liegt met al je symptomen, dus nu ophoepelen, verlaat mijn lichaam in Jezus’ Naam!” Schud dat ding van je af in de Naam van Jezus!
Wees niet bang voor symptomen. Als u er één voelt, zeg dan niet:
”Zo voelde ik me toen ik die ziekte had.” Dat is slechts een gevoel en ”wij wandelen in geloof, niet in aanschouwen.” (2 Cor. 5: 7)
Heeft u ooit gehoord dat Jezus een vijgenboom vervloekte? Hij zei tegen de vijgeboom: ”Nooit ete meer iemand vrucht van u in eeuwigheid ….” (Marcus 11: 14).
De discipelen zagen dat Jezus tegen een boom sprak en ze hoorden wat Hij zei, maar de boom zag er nog steeds hetzelfde uit toen ze weer op weg gingen. Maar de bijbel zegt:
”En toen zij des morgens vroeg langs de vijgenboom kwamen, zagen zij, dat hij vanaf de wortel verdord was. (21) En Petrus herinnerde het zich en zei tot Hem: Rabbi, zie de vijgenboom, die Gij vervloekt hebt, is verdord. (22) En Jezus antwoordde en zei tot hen: Hebt geloof in God.” (Marcus 11: 20-22).
Elke boom ontvangt leven uit zijn wortels; dat is dus de juiste plek om de boom te vervloeken. Jezus vervloekte die boom, maar hij zag er nog hetzelfde uit, hoewel het vanaf de wortels dood was. Als een ziekte bestraft wordt of bevolen wordt te sterven, sterft de ziekte af vanaf zijn wortels, vanaf zijn levensbron. Misschien voelt u nog wat pijn, misschien lijkt het alsof iets nog opgezwollen is, maar het leven is er uit. De bron is vernietigd en het kòn niet voortleven. Het is hetzelfde als u een ventilator uitdoet. Enkele ogenblikken zullen de ventilator-bladen nog draaien, maar ze kunnen daar niet mee doorgaan, want ze zijn afgesneden van de voedingsbron.
U bent de enige die de ziekte terug kan doen keren door te zeggen: ”Ik dacht dat ik genezen was, maar ik denk nu niet meer.” Dus zeg dat niet; in plaats daarvan zeg: ”Die ziekte is vervloekt om te sterven en hij blijft dood!”
De Bijbel zegt ons: ”Zij die nietige afgoden dienen, geven Hem prijs, die hun goedertieren is.” (Jona 2:

. Uw gezondheid is uw genade, geef die niet prijs door aandacht te schenken aan symptomen, want zij zijn ’nietige afgoden’. Denk er aan, u bent niet genezen omdat u de pijn niet meer voelt, maar omdat God’s woord verklaart: ”… en door Zijn (Jezus’) striemen zijt gij genezen.” (1 Petrus 2: 24).
Misschien kan je er wat mee
JW2710